خانهاخبار
چرا برخی بازی‌ها روی پلی استیشن ۵ بهتر از ایکس باکس سری ایکس اجرا می‌شوند؟

چرا برخی بازی‌ها روی پلی استیشن ۵ بهتر از ایکس باکس سری ایکس اجرا می‌شوند؟

گزارش جدید دیجیتال فاوندری، عملکرد دو کنسول نسل نهمی پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس را مورد بررسی قرار داده است.

۱۴۰۳/۴/۱۲

بیشتر کاربران می‌دانند که ایکس‌ باکس سری ایکس مایکروسافت، قدرتمندترین کنسول ساخته‌ شده تاکنون است؛ اما چرا برخی بازی‌ها روی پلی‌استیشن ۵ سونی عملکرد بهتری دارند؟ کارشناسان دیجیتال فاوندری در گزارش جدید خود به این سوال پاسخ داده‌اند.

psvxbox 2.jpg

هر دو شرکت مایکروسافت و سونی کنسول‌های نسل نهم خود را همزمان در نوامبر ۲۰۲۰ عرضه کردند. در حالی که کنسول مقرون به صرفه ایکس‌ باکس سری اس به وضوح در زمینه عملکرد ضعیف‌تر است؛ ایکس‌ باکس سری ایکس از پردازنده گرافیکی با قدرت ۱۲ ترافلاپ استفاده می‌کند که در مقابل پردازنده گرافیکی ۱۰.۲۸ ترافلاپی پلی استیشن ۵، حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد.

با توجه به عملکرد ضعیف کنسول‌ ایکس باکس وان که عمدتا بازی‌ها را با رزولوشن پایین‌تری نسبت به پلی استیشن ۴ اجرا می‌کرد؛ مدیران ایکس‌ باکس قصد داشتند از تکرار تجربه نسل قبل جلوگیری کنند. به همین دلیل، مایکروسافت در هنگام معرفی ایکس باکس سری ایکس، بارها به قدرت سخت افزاری مثال‌زدنی این کنسول اشاره کرد. اما اکنون که به چهارمین سالگرد هر دو کنسول نزدیک می‌شویم؛ آیا این تفاوت قدرت در بازی‌هایی امروزی نتیجه‌ای داشته است؟ چرا برخی بازی‌ها همچنان روی پلی استیشن ۵ به صورت پایدارتری اجرا می‌شوند؟

psvxbox 4.jpg

بر اساس گفتگوهای دیجیتال فاوندری با توسعه‌دهندگان، ترکیبی از یک کامپایلر کارآمدتر، API‌های سطح پایین‌تر و کلاک اسپید بالاتر به پلی‌استیشن ۵ اجازه می‌دهد تا در برخی سناریوها با خروجی‌های ایکس‌ باکس سری ایکس برابری کرده یا حتی از آن پیشی بگیرد.

یکی از مثال‌های این موضوع، بازی محبوب Elden Ring از استودیوی فرام سافت‌ور است که روی پلی‌استیشن ۵ سریع‌تر از ایکس‌ باکس سری ایکس اجرا می‌شود. تحلیل دیجیتال فاوندری از بسته الحاقی جدید Shadow of the Erdtree، تفاوت قابل توجهی در نرخ فریم به نفع پلی‌استیشن ۵ نشان می‌دهد؛ در حالی که ظاهراً این کنسول قدرت کمتری دارد.

psvxbox 3.jpg

با این وجود همانطور که دیجیتال فاوندری اشاره می‌کند؛ رویکرد مایکروسافت برای ایکس‌ باکس سری ایکس همچنان ارزشمند بوده و ساختار مشابه این کنسول با کامپیوتر‌ها، به سازندگان بازی کمک می‌کند. دیجیتال فاوندری همچنین به برتری‌های خاص ایکس باکس سری ایکس نیز اشاره کرده است؛ به عنوان مثال، ایکس باکس سری ایکس پشتیبانی بهتری از قابلیت VRR یا فریم‌ریت متغیر دارد و این امر، تجربه برخی بازی‌ها روی این کنسول را روان‌تر و لذت‌بخش‌تر می‌کند.

psvxbox 1.jpg

در ماه‌های اخیر، شایعاتی در زمینه آمادگی سونی برای عرضه پلی‌استیشن ۵ پرو در اواخر سال جاری میلادی شنیده می‌شوند و مایکروسافت نیز احتمالا یک کنسول دستی ایکس‌ باکس را عرضه خواهد کرد. دیجیتال فاوندری از پلی استیشن ۵ پرو انتظار داشته تا موفقیت‌های پلی استیشن ۵ را ادامه دهد و با بهبود سیستم یادگیری ماشینی PSSR و پردازنده گرافیکی قوی‌تر، امکان اجرای بازی‌های جدید با کیفیت بالاتری را فراهم کند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)