خانهاخبار
جدال تبلت‌های میان‌رده و پرچمدار: iPad Air M2 در برابر iPad نسل ۱۰

جدال تبلت‌های میان‌رده و پرچمدار: iPad Air M2 در برابر iPad نسل ۱۰

کدام تبلت برای شما مناسب است؟

۱۴۰۳/۴/۱۰

در اوایل سال جاری، اپل از نسل جدید iPad Air با تراشه قدرتمند M2 رونمایی کرد. این محصول با پشتیبانی از اپل پنسیل پرو، پنسیل هاور و نمایشگر بزرگ‌تر ۱۳ اینچی، به قلمرو تبلت‌های حرفه‌ای سری iPad Pro نزدیک‌تر شده است.

از طرف دیگر، جایگاه iPad نسل ۱۰ کمی متزلزل است. این تبلت با عمر حدود یک و نیم ساله، همچنان از تراشه A14 Bionic استفاده می‌کند که از زمان آیفون ۱۲ روی کار آمده است. انتظار می‌رود تا پایان سال، مدل پایه iPad نیز به‌روزرسانی شود، اما فعلا، iPad نسل ۱۰ نقطه ورود به دنیای تبلت‌های اپل محسوب می‌شود.

با طراحی شبیه به ایر و پرو، iPad نسل ۱۰ از نسل اول اپل پنسیل و مجیک کیبورد اختصاصی خود (یک کاور صفحه‌کلید به جای مدل شناور) پشتیبانی می‌کند.

حال سوال اینجاست، عملکرد و مشخصات iPad نسل ۱۰ (سال ۲۰۲۲) در مقابل iPad Air M2 کاملاً جدید (سال ۲۰۲۴) چگونه است؟

طراحی و کیفیت نمایشگر
ظاهری مشابه، اما باطنی متفاوت

BK6A2477.jpg

صفحه نمایش Air قطعاً باکیفیت‌تر است

در نگاه اول،  iPad نسل ۱۰ طراحی مشابهی با اعضای دیگر خانواده‌ی تبلت‌های اپل دارد. بدنه‌ی تخت با نمای تمام صفحه که در ایر و پرو هم می‌بینید، هرچند حاشیه‌های آن کمی ضخیم‌تر هستند.

هر دو iPad Air M2 و iPad نسل ۱۰ در رنگ‌های متنوع و جذابی عرضه می‌شوند. رنگ‌های مدل پایه آیپد کمی اشباع‌تر و شاداب‌تر هستند، در حالی که رنگ‌های ایر ظاهری ملایم‌تر و بالغ‌تر دارند. اما نکته‌ی مهم این است که این‌ها تبلت‌های "سرگرم‌کننده" به حساب می‌آیند. اگر به دنبال مدل‌های پرو باشید، تنها گزینه‌های شما مشکی و نقره‌ای خواهند بود.

البته یک تفاوت بزرگ وجود دارد که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد - iPad Air در اندازه‌ی ۱۳ اینچ هم در دسترس است. اگر به طور خاص به دنبال یک تبلت بزرگ هستید، مقایسه در همین‌جا به پایان می‌رسد، زیرا مدل پایه آیپد چنین گزینه‌ای را ارائه نمی‌دهد.

به بخش نمایشگر می‌رسیم. هیچ‌کدام از این دو تبلت از نرخ تازه‌سازی بالا یا پنل‌های پیشرفته OLED بهره نمی‌برند. هر دو از نمایشگرهای LCD با نرخ تازه‌سازی ۶۰ هرتز استفاده می‌کنند. با این حال، در iPad Air از پنل لمینت‌شده استفاده شده است. این به این معنی است که شیشه نمایشگر با حسگر لمسی ادغام شده و دیگر لایه‌های اضافی بین شیشه بیرونی و خود صفحه نمایش وجود ندارد. این ویژگی باعث ایجاد حس یکپارچگی می‌شود و انگار که آیکون‌ها درست جلوی شما روی سطح قرار دارند. صفحه‌نمایش لمینت‌شده‌ی ایر حس کاربری بهتری را به ویژه هنگام نوشتن و طراحی با اپل پنسیل ارائه می‌دهد.

نمایشگر
اندازه و کیفیت

Capture.JPG

همانطور که گفتیم، کیفیت رنگ نمایشگر iPad نسل ۱۰ همچنان در حد قابل قبولی قرار دارد. اپل در زمینه تنظیم رنگ همیشه عالی عمل می‌کند.

هر دو تبلت برای حسگر اثر انگشت از Touch ID یکپارچه با دکمه‌ی پاور استفاده می‌کنند.

عملکرد و نرم‌افزار
تراشه M2 اپل، قدرتی بی‌رقیب

iPad Air (2024) از همان تراشه قدرتمند M2 که در iPad Pro (2022) دیده بودیم، بهره می‌برد. تراشه‌های سری M  هم‌اکنون قلب تپنده‌ی مک‌بوک‌ها، آیمک‌ها، مک‌مینی‌ها و اساسا کامپیوترهای رومیزی اپل هستند. حتی با وجود گذشت "دو سال" از معرفی M2، این تراشه همچنان یک غول پردازشی برای دنیای موبایل به شمار می‌رود. M2 به شما این اطمینان را می‌دهد که با ورود عناوین کنسولی به اپ‌استور، مانند Assassin’s Creed: Mirage و Resident Evil 4 و همچنین Assassin’s Creed: Shadows که قرار است به زودی عرضه شود، می‌توانید آن‌ها را با خیالی آسوده و به روان‌ترین شکل اجرا کنید.

این سطح از توان پردازشی فوق‌العاده است، اما باید اعتراف کرد که اپلیکیشن‌های حرفه‌ای روی iPad هنوز به طور کامل از این پتانسیل بالا بهره نمی‌گیرند. برای مثال، بسیاری از کاربران از این موضوع شکایت دارند که هنگام کار با Final Cut برای iPad و رندر ویدیوهای باکیفیت، کوچک کردن پنجره‌ی برنامه یا استفاده از حالت Split-Screen می‌تواند باعث بروز مشکلاتی شود. نرم‌افزار Logic برای iPad نیز با قابلیت‌های جدید و "موسیقی‌دان‌های" مبتنی بر هوش مصنوعی برای همراهی با شما در آهنگسازی به‌روزرسانی شده است.

3.jpg


iPad نسل ۱۰ از نظر قدرت خام چند گام عقب‌تر قرار می‌گیرد. همچنان می‌توانید اپلیکیشن‌های حرفه‌ای را روی آن نصب کنید و تا جایی که می‌دانیم، اکثر ویژگی‌های آن‌ها قابل استفاده خواهند بود، اما مطمئناً سرعت عملکرد آن‌ها در مقایسه با تراشه M2 پایین‌تر خواهد بود. علاوه بر این، میزان فضای ذخیره‌سازی پایه‌ی iPad نسل ۱۰ تنها ۶۴ گیگابایت است که به سختی برای پروژه‌های حجیم و "جدی" کافی به نظر می‌رسد. برای ارتقاء به مدل ۲۵۶ گیگابایتی باید هزینه‌ی ۵۰۰ دلاری متحمل شوید. با این مبلغ، خرید یک iPad Air M2 (2024) با ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی به قیمت ۶۰۰ دلار گزینه‌ی منطقی‌تری به نظر می‌رسد.

بنچمارک‌های عملکرد:

Capture1.JPG

همانطور که انتظار می‌رود،  M2 از هر لحاظ از A14 Bionic قدیمی عملکرد بهتری ارائه می‌دهد.

باتری و شارژدهی
عمر باتری کافی برای یک روز

اپل همواره تلاش می‌کند تا عمر باتری سری iPad در استفاده‌ی ترکیبی مانند وب‌گردی، ایمیل و یوتیوب، حدود ۱۰ ساعت باشد. بدیهی است اجرای بازی‌های سنگین یا استریم فیلم‌های باکیفیت نتفلیکس، این زمان را کاهش می‌دهد.
حجم بیشتر مدل ۱۳ اینچی iPad Air M2، امکان استفاده از باتری بزرگ‌تری را فراهم کرده است و به همین دلیل در تست‌هایی که در ادامه می‌آیند، عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد. با این حال،  iPad نسل ۱۰ نیز عملکرد ناامیدکننده‌ای ندارد!

نتایج تست باتری

Capture2.JPG

در این تست‌ها ، استفاده‌ی معمولی با روشنایی متوسط صفحه نمایش شبیه‌سازی شده است. تست مرورگر شامل بارگذاری و اسکرول صفحات مختلف است و تست بازی‌های سه بعدی، اطمینان می‌دهد که تبلت‌ها در حال اجرای محیطی با پردازش مداوم نورپردازی و اشیاء سه‌بعدی هستند.

نتایج تست شارژ

Capture3.JPG

شبیه به آیفون‌ها، تبلت‌های iPad از فناوری شارژ فوق‌سریع پشتیبانی نمی‌کنند. بنابراین، شارژ کامل آن‌ها تا ۱۰۰ درصد کمی زمان‌بر است. خوشبختانه، باتری آن‌ها در طول روز به آرامی خالی می‌شود.

کیفیت صدا

هر دو iPad نسل ۱۰ و iPad Air M2 از سیستم اسپیکر استریو بهره می‌برند که در حالت افقی، صدای چپ و راست را به تفکیک پخش می‌کنند. کیفیت صدای هر دو مدل بسیار شبیه به هم است، اما خروجی صوتی iPad نسل ۱۰ کمی بم‌تر و کم‌جزئیات‌تر به نظر می‌رسد. iPad Air M2 صدای کمی شفاف‌تر و واضح‌تر دارد، اما مدل ۱۳ اینچی آن به لطف فضای داخلی بیشتر، از نظر کیفیت صدا پیشتاز است و بهبود قابل توجهی را ارائه می‌دهد.

مقایسه‌ی مشخصات فنی

Capture4.JPG

کدام تبلت برای شما مناسب است؟

موارد بسیار کمی وجود دارند که ما به طور کامل خرید iPad نسل ۱۰ را توصیه کنیم. سخت‌افزار آن قدیمی شده است (دیگر جدیدترین فناوری را ندارد) و میزان فضای ذخیره‌سازی پایه‌ی آن با استانداردهای سال ۲۰۲۴ بسیار پایین است. همچنین، اگر مجیک کیبورد فولیو را بخرید، تنها با iPad پایه سازگار است و روی مدل‌های بزرگ‌تر کار نمی‌کند. علاوه بر این، ارتقاء از ۶۴ گیگابایت به ۲۵۶ گیگابایت هزینه‌ی هنگفت ۵۰۰ دلاری دارد، در حالی که با صرف فقط ۱۰۰ دلار بیشتر، می‌توانید  iPad Air M2  با ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی تهیه کنید که از نظر کیفیت صفحه نمایش و عملکرد، بسیار برتر است.

به علاوه، اگر به دنبال یک مدل بزرگ‌تر ۱۳ اینچی هستید،  iPad پایه اصلاً گزینه‌ی مناسبی برای شما نیست.

چه زمانی ممکن است iPad نسل ۱۰ را پیشنهاد کنیم؟ اگر آن را با تخفیف قابل توجهی پیدا کنید، یا به دنبال یک تبلت ساده برای تماشای نتفلیکس و برقراری تماس‌های تصویری FaceTime باشید، یا اگر واقعاً می‌خواهید کار با Apple Pencil  را امتحان کنید اما نمی‌خواهید هزینه‌های بالای محصولات اپل را متحمل شوید، در این موارد، iPad  نسل ۱۰ گزینه‌ی نسبتاً مناسبی به نظر می‌رسد.
 

 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)