خانهاخبار
آیا آیفون ۱۶ و ۱۶ پلاس از هوش مصنوعی اپل پشتیبانی خواهند کرد؟

آیا آیفون ۱۶ و ۱۶ پلاس از هوش مصنوعی اپل پشتیبانی خواهند کرد؟

اپل در جریان رویداد WWDC امسال در حالی از هوش مصنوعی خود رونمایی کرد که تنها آیفون ۱۵ پرو و ۱۵ پرو مکس از آن پشتیبانی می‌کنند. حال سوال این است که آیا در سری آیفون ۱۶ هم فقط سری پرو از این گوشی‌ها هوش اپل را اجرا می‌کنند یا خیر.

۱۴۰۳/۴/۲

بله، آیفون ۱۶ احتمالا از Apple Intelligence پشتیبانی خواهد کرد. زمانی که اپل تنها گران‌ترین آیفون‌های خود را به ‌عنوان قابلیت اجرای ویژگی‌های iOS 18 با کمک هوش مصنوعی که این شرکت آن را Apple Intelligence (هوش اپل) نامید، کمی عجیب بود. به هر حال، چند سالی است که پراکندگی مجموعه آیفون سرگرمی مورد علاقه اپل شده است.

آیا آیفون ۱۶ و ۱۶ پلاس از قابلیت‌های هوش اپل پشتیبانی خواهند کرد؟

اپل اغواکننده‌ترین مشخصات و ویژگی‌ها را برای سری گوشی‌های پرو خود حفظ می‌کند، و این استراتژی با موفقیت طرفداران را تشویق کرده است تا سهم خود را در ترکیب فروش کلی افزایش دهند، بنابراین می‌توانند میانگین قیمت‌های فروش با هر نسل آیفون را به رکوردی جدید برسانند. پس سوال اینجاست که چرا انحصار هوش اپل با ادامه این تاکتیک جداسازی تفاوت دارد؟

هوش اپل قدرت پردازش بالایی را می‌طلبد

تنوع بسیار زیاد ویژگی‌های هوش اپل، پیچیدگی بیشتری را برای اجرای آن به ‌عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر از iOS 18 به ارمغان می‌آورد. قابلیتی که شامل موارد معمول هوش مصنوعی که سایر برندها از قبل دارند، مانند چت‌بات‌ها و پاک‌کن‌های اشیا، رونویسی و ترجمه زنده، یا ایجاد محتوا به کمک هوش مصنوعی، تا ادغام عمیق سیری در آیفون‌ها می‌شود.

برندهای دیگر مانند سامسونگ، با برداشتن یک چیپست آماده مانند اسنپدراگون ۸ نسل ۳ به این کار نزدیک شده‌اند و آن را برای نیازهای محاسباتی هوش مصنوعی خود طراحی کرده‌اند. اوپو به سراغ مدیاتک رفت و همین کار را کرد، اما برای سری جدید رنو ۱۲، آنها را به اولین گوشی‌های میان رده تبدیل کرد که قادر به اجرای تمام ویژگی‌های هوش مصنوعی هستند که گوشی‌های پرچمدار این برند با تمام پیچیدگی‌شان ارایه می‌کنند.

آیا اپل می توانست همین کار را انجام دهد؟ به هر حال پردازنده‌های سری A خودشان به اندازه کافی قدرتمند هستند و می‌توانند این ویژگی‌ها را اضافه کنند یا معماری موجود را به دلخواه گسترش دهدند. اپل حتی مدت زیادی است که تراشه‌های سری A را با پردازنده هوش مصنوعی خود عرضه می‌کند و عکاسی محاسباتی را بر روی آیفون بسیار جذاب کرده است.

پس چه چیزی مانع از آن می‌شود که چیپست خود را بهینه کند و هوش اپل را به همه گوشی‌های خود و نه فقط گران قیمت ترین آنها بیاورد؟ با توجه به افشاگری‌های اخیر توسط جان جاناندریا، رییس بخش یادگیری ماشینی اپل، دلیل آن به سادگی این است که آیفون‌های بدون تراشه A17 Pro نمی‌توانند ویژگی‌های هوش مصنوعی را در سطح بالایی اجرا کنند که اپل آن را قابل قبول می‌داند.

از طرف دیگر گرگ جوسویاک، رییس بازاریابی اپل هم گفته که موضوع این نیست که اپل با تشویق مشتریان به خرید آیفون‌های مجهز به هوش مصنوعی خود، که اتفاقا حداقل قیمت بالایی دارند، درامد بیشتری کسب کند. او استدلالش این است که اگر اینطور بود، اپل هوش مصنوعی‌اش را فقط به جدیدترین مک‌ها یا آیپدها می‌آورد، اما اینطور نیست، زیرا هوش اپل با M1 می‌تواند اجرا شود.

علاوه بر این، مدل‌های زبان بزرگ برای اجرا به حافظه بیشتری نسبت به آیفون‌های ارزان‌تر نیاز دارند. رییس مهندسی نرم افزار اپل، کریگ فدریگی، در واقع آنچه را که مینگ چی کو، تحلیلگر مشهور اپل روز گذشته ادعا کرد، تایید کرده که هوش اپل تنها می‌تواند بر روی دستگاه‌هایی با حداقل ۸ گیگابایت رم اجرا شود.

آیفون ۱۶ هوش اپل را برای دیگر کاربران اجرا خواهد کرد

خوشبختانه آیفون ۱۶ و آیفون ۱۶ پلاس از سپتامبر گذشته (شهریور ۱۴۰۲) با ۸ گیگابایت رم به جای ۶ گیگابایت در نسخه‌های قبلی خود شایعه شده‌اند. در آن زمان جف پو تحلیلگر معروف، ادعا کرد که آیفون ۱۶ به دلایلی مرموز دارای ۸ گیگابایت رم خواهد بود.

جف پو اغلب پیش‌بینی‌های برنامه تولید اپل را بر اساس منابع زنجیره تامین خود انجام می‌دهد، اما اکنون دیگر می‌دانیم که چرا اپل ممکن است برای اولین بار آیفون‌های ارزان‌تر خود را به رم ۸ گیگابایتی مجهز کند.

با این حال اپل همان اپل است، بنابراین اجازه نخواهد داد که برخی از جنون‌های هوش مصنوعی به حاشیه سود آن نفوذ کنند، و ممکن است راهی حیله‌گرانه برای اجرای ارزان هوش اپل بر روی آیفون ۱۶ پیدا کرده باشد. لازم به ذکر است که ادعای رم ۸ گیگابایتی توسط یکی دیگر از کارشناسان معتبر چیپ موبایل در ویبو تایید شده که احتما این موضوع را بالا می‌برد.

با این حال جالب‌تر این است که او همچنین با پیش‌بینی جف موافق بود که اپل پردازنده A18 را برای آیفون ۱۶ با ارزان‌ترین فرآیند تولید ۳ نانومتری شرکت TSMC می‌سازد.

TSMC-Process-Technology-Roadmap--4-gigapixel-low-res-scale-4-00x-Custom.jpeg

در حالی که مدیران کارخانه تولید تراشه انتظار دارند که اکثر مشتریان امسال به دنبال فرآیند N3P با ترانزیستور بیشتر باشند، اپل ممکن است با N3E ارزان تر، حداقل برای آیفون ۱۶، کار را آنطور که می‌خواهد جمع و جور کند:

ما همچنین فناوری N3P را با موفقیت ارایه کرده‌ایم. این فرایند صلاحیت‌های لازم را گذرانده است و عملکردش نزدیک به N3E است. این  فناوری فرآیند در نیمه دوم سال جاری تولید را آغاز خواهد کرد. به دلیل مزایای N3P ما انتظار داریم که اکثر نوارهای خروجی در N3 ب N3P نیز بروند.

شرکت TSMC اکنون کارخانه ریخته‌گری تراشه‌های موبایل ممتاز است، اما پیشرفت‌های تکنولوژیکی آن با قیمت‌هایی همراه است. به عنوان مثال، کوالکام ظاهرا چیپست اسنپدراگون ۸ نسل ۴ خود را برای گلکسی اس ۲۵ اولترا را با ۳۰ درصد حق بیمه به سامسونگ می‌فروشد، دقیقا به این دلیل که تولید آن را به TSMC بازمی گرداند.

جهش از ۱۶۰ دلار به ۲۰۰ دلار برای قیمت عمده چیپست می‌تواند سهم خود را از هزینه‌های تولید اس ۲۵ اولترا نزدیک به ۴۰ درصد برساند، اما این قیمتی است که کوالکام و سامسونگ در صورت تمایل به چیپست ساخته شده با آخرین نسل فرآیند ۳ نانومتری N3P باید بپردازند.

برخلاف سال گذشته که آیفون 15 یک پردازنده قدیمی داشت، فشار هوش مصنوعی اپل در iOS 18 آن را مجبور می‌کند تا هر چهار گوشی سری آیفون ۱۶ را به قدرت پردازش AI مربوطه مجهز کند. با این حال طبق گزارش‌ها، اپل معماری پردازنده آیفون ۱۶ را تنها با هدف ساخت آن بر روی ارزان‌ترین گره ۳ نانومتری TSMC یعنی N3E تطبیق خواهد داد.

انتظار می‌رود که A18 Bionic با فرایند N3E در آیفون ۱۶ و آیفون ۱۶ پلاس قرار گیرد، در حالی که A18 Pro با فرآیند N3P در نهایت قدرت گوشی‌های پرچمدار آیفون ۱۶ پرو و ​​آیفون ۱۶ پرو مکس را تامین خواهد کرد.

بنابراین چیپست آیفون ۱۶ و ۱۶ پلاس ممکن است ۵ درصد کندتر یا تا ۱۰ درصد بازده انرژی بدتری داشته باشد، اما ارزان‌تر خواهد بود، و مهم‌تر از همه اینکه می‌تواند هوش اپل را اجرا کند.

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)