خانهاخبار
سیستم‌عامل HarmonyOS NEXT معرفی شد؛ خداحافظی با اندروید

سیستم‌عامل HarmonyOS NEXT معرفی شد؛ خداحافظی با اندروید

هواوی به تازگی نسخه بتا سیستم‌عامل HarmonyOS NEXT را عرضه کرده که با قابلیت‌های مختلفی همراه شده است.

۱۴۰۳/۴/۲

هواوی در طی کنفرانس توسعه‌دهندگان سالانه خود یعنی HDC 2024 از HarmonyOS NEXT رونمایی کرده که جدیدترین نسخه از سیستم‌عامل اختصاصی غول فناوری چین به شمار می‌رود. این سیستم‌عامل برای پنج سال در دست توسعه بوده است. 

سیستم‌عامل HarmonyOS NEXT کرنل و پایگاه کد پروژه متن‌باز اندروید (AOSP) را کنار گذشته و برپایه یک معماری اختصاصی طراحی شده که از کرنل و سیستم اختصاصی هواوی بهره می‌برد. هواوی ادعا می‌کند این سیستم‌عامل در عین سادگی و روان بودن، هوشمند است و قابلیت‌های مختلفی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. 

سیستم عامل HarmonyOS NEXT

با توجه به این که HarmonyOS NEXT تماماً و به طور کامل توسط هواوی ساخته شده است، غول فناوری چین ادعا کرده که این سیستم‌عامل عملکرد پردازشی گوشی‌های این برند را تا ۳۰ درصد بهبود می‌بخشد و در عین حال مصرف انرژی را تا ۲۰ درصد کاهش می‌دهد. 

در حال حاضر، تنها نسخه بتا HarmonyOS NEXT معرفی شده که برای توسعه‌دهندگان و تعداد محدودی از کاربران عرضه می‌شود.

یک سیستم برای همه دستگاه‌ها

قابلیت اصلی HarmonyOS NEXT توانایی این سیستم‌عامل بر ارتباط سریع بین دستگاه‌های مختلف است. در این رابطه، هواوی ادعا می‌کند تولیدکنندگان می‌توانند تنها یک نسخه از یک اپلیکیشن‌ را توسعه دهند و این برنامه به طور خودکار با نمایشگر‌ دستگاه‌های مختلف هواوی سازگار می‌شود. در واقع، اپلیکیشن موردنظر قادر است خود را به هر اندازه نمایشگری تطبیق دهد.

ارتباط یکپارچه بین گوشی‌های هواوی

به لطف ویژگی App Continuation، کاربر می‌تواند برای مثال تماس تصویری را در تبلت هواوی خود آغاز کند و سپس این تماس را به سرعت به گوشی خود منتقل کند. همچنین امکان به‌اشتراک‌گذاری یکپارچه اطلاعات بین دستگاه‌های مختلف نیز وجود دارد . در این رابطه، کاربر قادر خواهد بود که در هنگام ادیت یک سند، تصویری را از گوشی به تبلت خود منتقل کند. 

ویژگی Harmony Intelligence: هوش مصنوعی داخلی

قابلیت‌های HarmonyOS NEXT فراتر از ارتباط سریع و یکپارچه بین دستگاه‌های مختلف هستند. هواوی در سیستم‌عامل خود از ویژگی‌های هوش مصنوعی پیشرفته‌ای استفاده کرده که با نام Harmony Intelligence شناخته می‌شوند.

با بهره‌مندی از قابلیت‌های هوش مصنوعی، سیستم‌عامل هواوی می‌تواند از طراحی‌ها یک تصویر کامل تولید کند، رنگ‌ها در تصاویر را بهبود دهد و کیفیت عکس‌ها را بهتر کند. همچنین HarmonyOS NEXT به کمک کاربران مبتلا به اختلالات گفتاری و بینایی نیز می‌آید. برای مثال، این سیستم‌عامل قادر است محتوای موجود در تصاویر را به صورت گفتاری توصیف کند.

هوش مصنوعی هواوی

سیستم‌عامل جدید هواوی به اپلیکیشن‌های شخص‌ثالث اجازه می‌دهد تا عملکرد قابلیت‌های هوش مصنوعی HarmonyOS NEXT مانند ترجمه متون، پر کردن هوشمند فرم‌ها و خوانش متون را بهبود دهند. 

دستیار مجازی هواوی هوشمند‌تر می‌شود

دستیار مجازی هواوی که Xiaoyi نام دارد بهبودهای مهمی را با HarmonyOS NEXT دریافت می‌کند. این دستیار صوتی که حالا با نام Xiaoyi Intelligent Agent شناخته می‌شود، از مدل هوش مصنوعی Pangu Big 5.0 استفاده می‌کند. 

هواوی اعلام کرده که در HarmonyOS NEXT دیگر نیازی به فراخوانی Xiaoyi نخواهد بود و کاربران تنها می‌توانند با درگ و دراپ کردن محتوا در نوتیفیکیشن بار از دستیار مجازی هواوی بهره ببرند. با بررسی محتوای موردنظر، Xiaoyi قادر خواهد بود که تسک‌های مرتبط با محتوا مانند خلاصه‌نویسی متن و یا استخراج جدول‌ها را انجام دهد. 

امنیت بیشتر با Star Shield

هواوی در HarmonyOS NEXT از یک معماری امنیتی جدید به نام Star Shield استفاده کرده که به طور اختصاصی برای محافظت از اطلاعات کاربران طراحی شده است. 

ویژگی امنیتی سیستم‌عامل هواوی از نصب اپلیکیشن‌هایی که منطبق بر استاندارهای امنیتی نیستند جلوگیری خواهد کرد. به علاوه، Star Shield اطلاعات بین دستگاه‌های مختلف را رمزنگاری کرده و فایل‌ها را با کلید‌های اختصاصی (به صورت رمزنگاری‌شده) در سخت‌افزار دستگاه ذخیره می‌کند.

در نهایت باید اشاره کرد که HarmonyOS NEXT همچنان در دست توسعه است و نسخه نهایی آن در سه‌ماهه چهارم سال جاری میلادی عرضه خواهد شد. 

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)