خانهاخبار
چرا آیفون ۱۵ و ۱۵ پلاس به هوش مصنوعی اپل مجهز نمی‌شوند؟

چرا آیفون ۱۵ و ۱۵ پلاس به هوش مصنوعی اپل مجهز نمی‌شوند؟

ظاهراً حافظه رم پایین آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس باعث می‌شود تا سیستم هوش مصنوعی Apple Intelligence در این گوشی‌ها اجرا نشود. 

۱۴۰۳/۴/۴

اپل در طی کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان سال ۲۰۲۴ میلادی (WWDC 2024) از قابلیت‌های هوش مصنوعی مختلفی برای محصولات خود رونمایی کرد که با نام Apple Intelligence شناخته می‌شوند. 

متاسفانه اکثر کاربران آیفون از قابلیت‌های هوش مصنوعی اپل بی‌بهره خواهند بود چرا که غول فناوری آمریکایی تایید کرده تنها گوشی‌های آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس از سیستم هوش مصنوعی Apple Intelligence پشتیبانی می‌کنند.

آیفون ۱۵ پرو مکس

حالا به تازگی افشاگر و تحلیلگر شناخته‌شده محصولات اپل، مارک گرمن، در جدیدترین نسخه از خبرنامه خود موسوم به Power ON دلیل اصلی پشتیبانی نکردن آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس از قابلیت‌های هوش مصنوعی اپل را فاش کرده است. 

برخلاف آنچه تصور می‌شد، قدرت پایین‌تر پردازنده هوش مصنوعی آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس دلیل پشتیبانی نکردن آن‌ها از Apple Intelligence نیست بلکه این گوشی‌ها به دلیل حافظه رم پایین خود از قابلیت‌های هوش مصنوعی بی‌بهره خواهند بود. 

آیفون ۱۵

طبق گفته‌های آقای گرمن، اپل ماه‌ها پیش اطمینان حاصل پیدا کرد که برای اجرا و فعال‌سازی قابلیت‌های هوش مصنوعی Apple Intelligence، به حداقل ۸ گیگابایت حافظه رم نیاز است. برای مقایسه، آيفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس تنها از حافظه رم ۶ گیگابایتی برخوردار هستند.

اپل ظاهراً درنظر دارد تا حافظه رم آیفون ۱۶ و آيفون ۱۶ پلاس را به ۸ گیگابایت افزایش دهد تا قابلیت‌های هوش مصنوعی در این دو گوشی اجرا شوند. با توجه به این موضوع، هر چهار مدل سری آيفون ۱۶ با سیستم هوش مصنوعی Apple Intelligence همراه خواهند شد.

در ادامه گزارش خود، آقای گرمن ادعا کرده تراشه هوش مصنوعی موجود در مک‌های M1 و آیپد که از قابلیت‌های هوش مصنوعی اپل پشتیبانی می‌کنند همان تراشه به کاررفته در گوشی‌های آیفون ۱۳، آیفون ۱۴ و آیفون ۱۵ است. با این وجود، آیفون‌های ذکر‌شده از Apple Intelligence بهره نمی‌برند. 

قابلیت های هوش مصنوعی اپل

حافظه رم و هوش مصنوعی: مسئله همیشگی

برای نخستین‌بار نیست که یک گوشی هوشمند به دلیل حافظه رم پایین با قابلیت‌های هوش مصنوعی سازگار نمی‌شود. برای مثال، گوگل سال گذشته مدل هوش مصنوعی جمنای نانو را برای گوشی پیکسل ۸ پرو عرضه کرد ولی آن را در اختیار پیکسل ۸ قرار نداد. 

یک نماینده گوگل ادعا کرد که به دلیل برخی محدودیت‌های سخت‌افزاری، نسخه استاندارد سری پیکسل ۸ از مدل هوش مصنوعی جمنای نانو بهره نمی‌برد. 

همانطور که می‌دانیم، پیکسل ۸ و پیکسل ۸ پرو از تراشه مشابهی برخوردار هستند ولی مدل پرو از حافظه رم ۱۲ گیگابایتی بهره می‌برد در حالی که نسخه استاندارد به حافظه رم ۸ گیگابایتی مجهز است. البته گوگل پس از مدتی مدل هوش مصنوعی جمنای نانو را به صورت Developer Option برای پیکسل ۸ عرضه کرد.

امید می‌رود اپل راهی پیدا کند تا قابلیت‌های هوش مصنوعی Apple Intelligence‌ برای آیفون‌های با حافظه رم ۶ گیگابایتی نیز در دسترس قرار بگیرند. در صورتی که این موضوع به حقیقت بپیوندد، میلیون‌ها کاربر خواهند توانست از قابلیت‌های هوش مصنوعی اپل استفاده کنند. 

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)