خانهاخبار
رویای شکست‌خورده: بازی‌های بزرگ روی گوشی‌های کوچک!

رویای شکست‌خورده: بازی‌های بزرگ روی گوشی‌های کوچک!

ظاهرا کسی به بازی‌های کنسولی و بزرگی که اپل روی آیپد و آیفون خود آورده علاقه ندارد.

۱۶ تیر ۱۴۰۳

تبلیغات

home_header

اخبار این روزهای دنیای گیم موبایل چندان خوشایند نیست. به نظر می‌رسد تلاش اپل برای عرضه‌ی عناوین بزرگ کنسول‌ها روی آیفون با شکست مواجه شده است. بازی‌های پرطرفدار و گران‌قیمتی مانند Assassin’s Creed، Resident Evil و Death Stranding که در یک سال گذشته به صورت پورت‌شده برای آیفون عرضه شدند، با استقبال بسیار ضعیفی از سوی کاربران روبرو شده‌اند.

در طول یک سال گذشته، شرکت اپل در مراسم‌های رونمایی خود، با نمایش اجرای این بازی‌ها بر روی جدیدترین آیفون‌ها و آیپدهای رده بالا، سعی در جلب توجه گیمرهای موبایل داشت. عناوینی نظیر Resident Evil 4، Resident Evil 7، Death Stranding و Assassin’s Creed Mirage همگی با گرافیک خیره‌کننده روی این دستگاه‌ها به نمایش درآمدند. اما با وجود تبلیغات گسترده، به نظر می‌رسد کاربران چندان برای تجربه‌ی این بازی‌ها روی گوشی‌های هوشمندشان تمایل نشان نداده‌اند. حتی با خوش‌بینانه‌ترین تخمین‌های درآمد، همه‌ی این تلاش‌ها با شکست تجاری روبرو شده‌اند. برخی تحلیلگران گمانه‌زنی می‌کنند که  اپل برای ترغیب سازنده‌های بازی هایی نظیر Ubisoft، Capcom و 505 Games به منظور پورت این عناوین، هزینه‌هایی را متحمل شده است. هدف نهایی اپل، به احتمال زیاد، به رخ کشیدن قدرت سخت‌افزاری جدیدترین محصولاتش و نمایش قابلیت‌های آن‌ها در اجرای بازی‌های سنگین بوده است.

نمودار دانلود بازی

همانطور که در نمودارهای بالا و پایین مشاهده می‌کنید، میزان دانلود روزانه و درآمد تخمینی بازی Assassin’s Creed Mirage در مقایسه با یک بازی رایگان ساخته‌شده برای موبایل، ناچیز و ناامیدکننده است. وبسایت Appfigures برای درک بهتر این موضوع، اطلاعات مربوط به بازی Assassin’s Creed Rebellion را در اختیار ما قرار داده است. این بازی که به طور اختصاصی برای موبایل طراحی و ساخته شده، در بازه‌ی زمانی‌ای که Assassin’s Creed Mirage تنها توانست به ۱۲۳ هزار دانلود دست پیدا کند، ۱.۹ میلیون بار دانلود شد.

نمودار درخواست بازی

علاوه بر تعداد دانلود پایین، درآمد ناخالص بازی Rebellion در همین بازه زمانی، ۶۱۲ درصد بیشتر از Assassin’s Creed Mirage است و به رقم قابل توجه ۹۸۱ هزار دلار می‌رسد. این مقایسه نشان می‌دهد که یک بازی رایگان با طراحی مناسب برای موبایل، چقدر می‌تواند در مقایسه با یک بازی پولی با محدودیت‌های سخت‌افزاری، موفق‌تر عمل کند. حتی روند نزولی دانلودها در هفته‌ی دوم عرضه هم برای Rebellion بسیار بهتر از Mirage به نظر می‌رسد. در حالی که دانلودهای Mirage در این بازه ۶۹ درصد کاهش یافته، Rebellion تنها شاهد کاهش ۴۵ درصدی دانلودها بوده است. جالب‌تر اینکه، درآمد بازی Rebellion در این هفته‌ی دوم، ۸۲ درصد افزایش یافته است، در حالی که درآمد Mirage در همین بازه، ۷۹ درصد کاهش داشته است.

به گفته‌ی Appfigures، میانگین دانلود روزانه‌ی Assassin’s Creed Mirage در حال حاضر زیر ۳ هزار است و این بازی در اغلب روزها به سختی می‌تواند به درآمد ۴ هزار دلار برسد؛ رقمی که تقریباً نشان‌دهنده‌ی ۸۰ کاربر پرداختی در هر روز است. این ارقام ناچیز، مهر تاییدی بر شکست تجاری این بازی و استقبال ضعیف کاربران از تجربه‌ی عناوین بزرگ کنسولی روی گوشی‌های هوشمند است.

سرنوشت مشابه برای دیگر عناوین بزرگ

دیگر بازی‌های بزرگ و شناخته‌شده‌ای که در مراسم‌های رونمایی اپل به نمایش درآمدند، از جمله Resident Evil 4 ، Resident Evil Village و Death Stranding نیز با سرنوشتی مشابه روبرو شده‌اند.

طبق تخمین‌های Appfigures، بازی Resident Evil 4 حدود ۳۵۷ هزار بار دانلود شده است و درآمد تخمینی آن نیز چیزی در حدود ۲۰۸ هزار دلار برآورد می‌شود. با در نظر گرفتن قیمت ۲۹.۹۹ دلاری این بازی، می‌توان نتیجه گرفت که حدود ۷ هزار نفر در طول ۶ ماه عرضه‌ی این بازی، برای باز کردن بخش‌های قفل‌شده و تجربه‌ی کامل آن، هزینه پرداخت کرده‌اند. این اعداد و ارقام، نشان‌دهنده‌ی عدم تمایل گیمرهای موبایل به پرداخت هزینه‌های بالا برای عناوین پورت‌شده‌ی کنسول‌ها بر روی گوشی‌های هوشمند است. به نظر می‌رسد کاربران ترجیح می‌دهند عناوین باکیفیت و رایگان ساخته‌شده برای موبایل را تجربه کنند.

بازی‌های موبایل

سرنوشت بازی Resident Evil Village حتی از Assassin’s Creed Mirage هم ناامیدکننده‌تر است. طبق تخمین‌های Appfigures، این بازی تنها حدود ۳۷۰ هزار بار دانلود شده و درآمد تخمینی آن نیز چیزی در حدود ۹۲ هزار دلار برآورد می‌شود. با در نظر گرفتن قیمت ۱۵.۹۹ دلاری برای باز کردن کل بازی، می‌توان نتیجه گرفت که تنها حدود ۵۷۵۰ کاربر حاضر شده‌اند این مبلغ را برای تجربه‌ی کامل Resident Evil Village روی گوشی‌های هوشمند خود بپردازند. این ارقام ناچیز، نشان‌دهنده‌ی عدم استقبال گیمرهای موبایل از عناوین بزرگ کنسولی با قیمت بالا و محدودیت‌های سخت‌افزاری گوشی‌های هوشمند است.

با جمع‌بندی نکات مطرح‌شده، می‌توان نتیجه گرفت که ورود عناوین بزرگ (AAA) به دنیای موبایل، دست‌کم در حال حاضر، چندان موفقیت‌آمیز نبوده است. آمار دانلود و درآمد ناچیز این بازی‌ها، نشان‌دهنده‌ی عدم استقبال گسترده‌ی کاربران موبایل از این عناوین با قیمت بالا و محدودیت‌های فنی گوشی‌های هوشمند است.

در مقابل، بازی‌های مستقل پریمیوم با قیمت‌گذاری مناسب (۵ تا ۱۰ دلار) و طراحی ساده‌تر، توانسته‌اند جایگاه بهتری در بازار موبایل پیدا کنند. این بازی‌ها با در نظر گرفتن عادات هزینه‌ای و نوع تجربه‌ی مورد علاقه‌ی گیمرهای موبایل، توسعه داده شده‌اند.