خانهبررسی‌ها
نقد و بررسی گوشی آیفون ۱۶ پرومکس؛ همان قبلی ولی باهوش‌تر

نقد و بررسی گوشی آیفون ۱۶ پرومکس؛ همان قبلی ولی باهوش‌تر

آیفون ۱۶ پرومکس جدیدترین گوشی اپل با تغییرات گسترده‌ای روانه بازار شده است. هوش مصنوعی اپل یا Apple Intelligence از مواردی بود که در تمام رویداد این شرکت درباره آن صحبت می‌شد و باید گفت که بهترین پرچمدار کوپرتینویی‌ها نیز به این قابلیت مجهز شده است.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۴ مهر ۱۴۰۳
product-image

اپل آیفون 16 پرو مکس ظرفیت 1TB رم 8GB

مشاهدهٔ مشخصات فنی و قیمت

مشاهده
product-image

اپل آیفون 16 پرو مکس ظرفیت 512GB رم 8GB

مشاهدهٔ مشخصات فنی و قیمت

مشاهده
product-image

اپل آیفون 16 پرو مکس ظرفیت 256GB رم 8GB

مشاهدهٔ مشخصات فنی و قیمت

مشاهده

نقد و بررسی گوشی موبایل آیفون ۱۶ پرومکس

گوشی iPhone 16 Pro Max در بخش‌های سخت‌افزار، دوربین و نمایشگر دستخوش تغییر شده، اما شاید این تغییرات برای کاربران نسل قبلی چندان قابل لمس نباشد. در این مطلب به‌طور کامل پرچمدار جدید اپل را به زیر ذره‌بین می‌بریم تا نکات مثبت و منفی آن را بررسی کنیم.

نکات مثبت

  • تقسیم وزن مناسب
  • نمایشگر بزرگ با حاشیه‌های باریک
  • برخورداری از هوش‌مصنوعی
  • بهبود دوربین‌ها
  • فیلمبرداری آهسته با وضوح 4K و سرعت ۱۲۰ فریم‌بر‌ثانیه
  • ماندگاری بالای باتری
  • تراشه پایدار و قدرتمند

نکات منفی

  • ظاهر تکراری شاید باب‌میل برخی از کاربران نباشد
  • هوش Apple Intelligence در آپدیت iOS 18.1 اضافه می‌شود
  • عدم ارتقای سرعت شارژ در مقایسه با قبل
  • عملکرد زوم می‌توانست بهتر باشد
  • عکاسی در شب همچنان جای بحث دارد

 

طراحی: بزرگ‌تر ولی با ظاهر تکراری


طراحی و نمای ظاهری یکی از مواردی است که بارها کاربران و منتقدان خرده گرفته‌اند. با این حال، تغییر نکردن ظاهر دستگاه شاید در وهله اول ناپسند باشد، اما وقتی به سیر تکامل آیفون‌ها در سال‌های اخیر نگاه می‌کنیم، به این موضوع پی‌ببریم که پرچمدارهای اپل قدم‌به‌قدم به بی‌نقصی و تکامل نزدیک شده‌اند.

آیفون ۱۶ پرومکس از فریم تیتانیومی و دو پنل شیشه‌ای تولید شده و کیفیت ساخت بسیار بالایی دارد؛ در واقع می‌توان گفت اپل برای محصولات پرمیوم خود کاملا می‌داند که چه کاری باید انجام دهد.

قیمت گوشی موبایل آیفون ۱۶ پرومکس

فریم این دستگاه از تیتانیوم درجه ۵ ساخته شده که از دوام و مقاومت بیشتری برخوردار است. البته باید به این موضوع اشاره کنیم که با وجود مات بودن روکش فریم، شاهد آثار لک و چربی هستیم که نکته مثبتی به حساب نمی‌آید.

در پنل پشتی جزیره دوربین‌های آیفون ۱۶ پرومکس به چشم می‌خورد که در مقایسه با نسل قبلی خود تفاوتی احساس نمی‌شود. همچنین مانند سری آیفون‌های ۱۵، نسل جدید پرچمدارهای اپل نیز پنل مات دارند و زیبایی منحصربه‌فردی را به‌وجود می‌آورد.

طراحی پشت گوشی iPhone 16 Pro Max

اکنون به سراغ بخش جلویی می‌رویم، جایی که تغییرات قابل لمس هستند.

پنل جلویی شیشه‌ای که توسط شرکت Corning ساخته شده از حاشیه‌های بسیار باریک‌تری برخوردار است و همین موضوع باعث شده که به حدود ۹۲ درصد از پنل جلویی دسترسی داشته باشیم.

به گفته اپل، وظیفه محافظت از نمایشگر و پنل جلویی بر عهده محافظ سرامیکی است که در مقایسه با نسل قبلی خود، دو برابر مقاومت بیشتری دارد و تقریبا هیچ محافظی نمی‌تواند با آن رقابت کند.

دکمه کمرا کنترل آیفون ۱۶ پرومکس

امسال، یکی از جذاب‌ترین و شاید هم بزرگ‌ترین تغییر گوشی‌های آیفون ۱۶، برخورداری از کلید کنترل دوربین است. این کلید به کاربران اجازه می‌دهد تا بتوانند به راحتی هنگام عکاسی و فیلمبرداری دستگاه خود را کنترل کنند.

کلید Camera Control از نوع فیزیکی است؛ ولی از روکش لمسی و موتور ویبره استفاده می‌کند و تا کاربران بتوانند روی مقدار زوم، گشودگی دریچه دیافراگم و تغییر حالت‌های عکاسی دسترسی داشته باشند.

در نهایت به غیر از طراحی تکراری و یکنواخت، از نظر کیفیت ساخت گوشی iPhone 16 Pro Max هیچ نکته منفی ندارد.

نمایشگر بزرگ‌تر و شفاف‌تر

گوشی ۱۶ پرومکس اپل در مقایسه با نسل قبلی یعنی ۱۵ پرومکس از نمایشگری ۶,۹ اینچ استفاده می‌کند. پنل در نظر گرفته شده برای این پنل از نوع LTPO Super Retina XDR OLED است و تفاوت زیادی با مدل قبلی خود ندارد.

برای اینکه افزایش قطر نمایشگر باعث افت کیفیت نشود، رزولوشن پنل به ۱۳۲۰ در ۲۸۶۸ پیکسل رسیده و تراکم ۴۶۰ پیکسل در هر اینچ این تضمین را می‌دهد تا محتوا با بالاترین کیفیت و جزئیات بیشتری نمایش داده شود.

نمایشگر گوشی آیفون ۱۶ پرومکس

نرخ‌نوسازی این پرچمدار بین ۱ تا ۱۲۰ هرتز متغیر است و نرم‌افزار با توجه موقعیت‌های مختلف آن را تنظیم می‌کند. البته براساس برخی از گزارش‌ها به‌نظر می‌رسد که نرخ‌نوسازی ۱۲۰ هرتز برای این دستگاه در دسترس نیست و مقدار آن روی ۸۰ هرتز تنظیم شده است؛ از آنجایی که نرم‌افزار اپل اجازه نصب برنامه برای تشخیص این موضوع ندارد، نمی‌توانیم این ادعا را رد یا تایید کنیم.

بیشینه روشنایی نمایشگر آیفون ۱۶ پرومکس ۲۰۰۰ نیت اعلام شده و در مقایسه با نسل قبلی تغییری نداشته، ولی عدد اعلام شده برای کار کردن زیر نور مستقیم خورشید کاملا مناسب است.

قیمت آیفون ۱۶ پرومکس

یکی از نکات منفی که در نسل‌های گذشته آیفون به آن بی‌توجه بوده، پایین بودن نرخ PWM است و این موضوع همچنان در آیفون ۱۶ پرومکس به چشم می‌خورد؛ در واقع نرخ PWM پرچمدار جدید اپل ۴۸۰ هرتز است که در برابر رقبایی مانند آنر بسیار ناامید کننده به حساب می‌آید. بنابراین اگر چشم‌های حساس دارید، آیفون ۱‍۶ پرومکس برایتان چندان مناسب نخواهد بود.

از نظر کیفیت باید بگوییم که نمایشگر iPhone 16 Pro Max از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است و تجربه بصری بسیار مطلوبی برای کاربر رقم می‌خورد.

نرم‌افزار: هوشمند با قابلیت‌های بیشتر

هوش مصنوعی طی چند سال اخیر به نقل تمامی محافل تبدیل شده و اکثر شرکت‌های تولید‌کننده به استفاده از آن روی آورده‌اند. اپل هم به این علت در شانزدهمین نسل از آیفون‌های خود به سراغ هوش مصنوعی رفته است؛ اپل اینتلیجنس (Apple Intelligence) که در مراسم معارفه هم شاهد رونمایی از قابلیت‌های کاربردی آن بودیم.

البته نکته‌ای که در اینجا باید به آن اشاره کنیم، نبود هوش مصنوعی روی گوشی آیفون ۱۶ پرومکس است و برای دسترسی به آن باید تا زمان انتشار iOS 18.1 صبر کنیم. با این حال، اگر دوست دارید که این فیچرها را زودتر از بقیه امتحان کنید، می‌توانید نسخه بتای iOS 18.1 را روی دستگاه خود نصب کنید.

درگاه ۱۶ پرومکس

رابط‌کاربری iOS 18 مانند گذشته به‌نظر می‌رسد و تغییری از نظر تجربه کاربری به همراه نداشته است. با این حال، گشت‌وگذار و جابه‌جایی بین منوهای دستگاه کاملا روان احساس می‌شود و خبری از کندی یا لگ در آن نیست و البته که برخورداری از حافظه رم ۸ گیگابایتی هم در کمک شایانی به سرعت دستگاه کرده است.

این نسخه از آی‌اواس از قابلیت‌های شخصی‌سازی متنوع‌تری در مقایسه با گذشته برخوردار است و به‌نظر می‌رسد که با سیاست‌های سخت‌گیرانه نمی‌توان موفق شد.

قابلیت جابه‌جایی آیکون‌ها در هر جای صفحه، اولین قابلیتی است که به چشم می‌خورد. باید بگوییم که در نسخه‌های قبلی کاربران امکان جابه‌جایی آیکون برنامه‌ها بین صفحه‌های مختلف را داشتند؛ اما اکنون مانند سیستم‌عامل اندروید آزادی عمل کافی را خواهید داشت.

همچنین شما می‌توانید رنگ یا اندازه آیکون‌ها را هم با توجه به سلیقه خود تغییر دهید. برای تغییر، انگشت خود را روی صفحه نگه‌دارید، روی گزینه Edit در گوشه چپ، بالای صفحه بزنید و در نهایت گزینه Customize را لمس کنید.

عمده تغییرات در کنترل سنتر اتفاق افتاده؛ آیکون‌ها طراحی دایره‌ای دارند و کاربر می‌تواند صفحات جدید ایجاد کند، اندازه میانبرها را تغییر دهد و در نهایت آن‌ها را جابه‌جا کند.

نرم‌افزار گوشی ایفون ۱۶ پرومکس

ویجت‌های جدید، تغییر میانبرهای لاک‌اسکرین، پشتیبانی از پیام‌رسانی RCS و اضافه شدن برخی افکت‌های تصویری به iMessage از تغییرات این سیستم‌عامل به حساب می‌آیند.

متاسفانه به علت در دسترس نبودن قابلیت‌های Apple Intelligence امکان بررسی عمیق‌تر آن را نداشتیم، ولی به محض در دسترس قرار گرفتن، این بخش به‌روزرسانی خواهد شد.

سخت افزار: قوی‌تر و بهینه‌تر از قبل

اپل برای آیفون ۱۵ پرومکس برای اولین بار از تراشه ۳ نانومتری استفاده کرد که آمریکایی‌ها برای مهار قدرت این تراشه تمهیدات خاصی ندیده بودند و به اجبار با انتشار چند نسخه به‌روزرسانی با محدود کردن فرکانس پردازنده، این مشکل را برطرف کنند.

با این حال، به گفته اپل، تراشه A18 Pro چندین ارتقا را به همراه دارد؛ افزایش ترانزیستورها و تغییر لیتوگرافی که باعث شده این نیمه‌هادی در کنار افزایش قدرت پردازش، از پایداری بهتری هم بهره ببرد.

بنچمارک‌های گوشی آیفون ۱۶ پرومکس

ابتدا به خود تراشه جدید کوپرتینویی‌ها می‌پردازیم؛ A18 Pro روی یک نود ۳ نانومتری تولید شده که از پردازنده مرکزی و پردازنده گرافیکی شش هسته‌ای برخوردار است.

پردازنده این تراشه دو هسته بزرگ با حداکثر فرکانس ۴,۰۵ گیگاهرتز و چهار هسته میان‌قدرت با فرکانس ۲,۴۲ گیگاهرتز استفاده می‌کند که تا دو برابر در مقایسه با A17 Pro توان بیشتری را ارائه می‌دهد. برای بررسی دقیق‌تر این تراشه و قیاس آن با رقیب کوالکامی خود به سراغ بنچمارک‌های معتبر رفتیم.

همانطور که در تصویر هم مشاهده می‌کنید، سیلیکون جدید اپل اختلاف چندان زیادی با نسل قبلی خود ندارد، ولی وقتی آن را دو نسل یا قبل‌تر مقایسه کنیم، متوجه پیشرفت غول فناوری آمریکایی طی سال‌های اخیر می‌شویم. همچنین نکته جالب‌تر نزدیک شدن توان پردازشی گوشی‌های هوشمند اپل به سایر محصولات این شرکت یعنی آیپدها و مک‌بوک‌های مجهز به تراشه M1 است.

گیمینگ گوشی iPhone 16 Pro Max

پردازنده گرافیکی هم همچنان توان بالایی تولید می‌کند و در تست‌های انجام شده نیز پایداری بسیار خوبی از خود به‌جای گذاشت. اجرای بازی‌ها با گیم‌پلی روان و پایدار یکی دیگر از نکات مثبت این پرچمدار به حساب می‌آید و امکان اجرای بازی‌های کنسولی نسل نهمی هم ویژگی دیگری است که پرچمدارهای اپل را با اندرویدی متمایز می‌کند.

در مجموع اپل به‌خوبی توانسته نکات منفی را که سال گذشته به آن ضرر زده، جبران کند. بهبود پایداری و کنترل دمای از نکات مثبت iPhone 16 Pro Max محسوب می‌شوند.

دوربین: قدرتمند در فیلمبرداری، ضعیف در عکاسی شب

گوشی ۱۶ پرومکس آیفون با تغییرات بیشتری نسبت به گذشته روانه بازار شده، ولی چینش آن‌ها دست نخورده باقی مانده است. مجموعه دوربین‌های این دستگاه را حسگر ۴۸ مگاپیکسلی با لنز عریض مجهز به لرزشگیر اپتیکال سنسور شیفت، حسگر ۱۲ مگاپیکسلی با لنز پریسکوپ تله‌فوتو با زوم اپتیکال ۵ برابر و حسگر جدید ۴۸ مگاپیکسلی با لنز اولتراواید تشکیل می‌دهند. جزیره پویا یا همان داینامیک آیلند هم از دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسلی میزبانی می‌کند.

دوربین گوشی آیفون ۱۶ پرومکس

عکس‌های گرفته شده در طول روز با گوشی iPhone 16 Pro Max همچنان از مشکل اکسپوژر و کنتراست رنج می‌برند. جزئیات بالایی ثبت می‌شود، گسترده دینامیکی عریض است و رنگ‌های نیز حالت طبیعی دارند. مشکلی که پیش‌تر خوانده‌اید، باعث می‌شود تا تصاویر ثبت شده کمی سفیدتر باشند و نقاط تاریک هم به‌جای رنگ مشکی به حالت خاکستری میل پیدا کنند.

عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی آیفون ۱۶ پرومکس
عکس گرفته شده با دوربین اصلی گوشی آیفون ۱۶ پرومکس

در دوربین تله‌فوتو وضعیت بهبود پیدا می‌کند، البته باید بگوییم عکس‌های ثبت شده در زوم اپتیکال ۲ برابری با دوربین اصلی ثبت می‌شود و از جزئیات کافی برخوردارند. وایت‌بالانس، کنتراست و گستره دینامیکی همچنان قابل قبول است.

عکس گرفته شده با دوربین تله‌فوتو زوم ۵ برابر
عکس گرفته شده در حالت زوم ۵ برابری دوربین تله‌فوتو

زوم اپتیکال ۵ برابری جزئیات مناسب هستند و عکس‌ها حس بی‌کیفیتی نمی‌دهند. همچنین اکسپوژر کمی بالا است، ولی از نظر رنگ و وایت بالانس بسیار مناسب به‌نظر می‌رسند. البته از سنسور ۱۲ مگاپیکسلی نباید انتظارات بالایی در زمینه جزئیات داشته باشید.

زوم ۲۵ برابر گوشی آيفون ۱۶ پرومکس
عکس گرفته شده در حالت زوم ۲۵ برابری دوربین تله‌فوتو

با افزایش زوم به ۱۰ برابر، شاهد زوم دیجیتال هستیم از نکات آن می‌توان به مقدار شارپی مناسب، نویز کم و گستره‌دینامیکی عریض اشاره کنیم. آخرین درجه بزرگ‌نمایی این دستگاه به ۲۵ برابر می‌رسد که تصاویر گرفته شده نویز زیادی دارند، جزئیات کم است و تصاویر حس آبرنگی بودن می‌دهند. در مجموع پرچمدارهای اندرویدی عملکرد به مراتب بهتری در زمینه زوم دارند و اپل همچنان نتوانسته این مشکل را برطرف کند.

دوربین اولتراواید گوشی آیفون ۱۶ پرومکس
عکس گرفته شده با دوربین اولتراواید

دوربین اولتراواید ۴۸ مگاپیکسلی عکس‌های بسیار باکیفیتی ثبت می‌کند. مشکل اکسپوژر و نوردهی ندارند، کنتراست مناسب است و گستره دینامیکی هم در سطح قابل قبولی قرار دارد. از نظر جزئیات باید بگوییم مادامی که زوم نکنید، نمره مطلوبی دریافت می‌کند. شاید برایتان جالب باشد که مقدار جزئیات ثبت شده با حسگر جدید ۴۸ مگاپیکسلی با حسگر قدیمی ۱۲ مگاپیکسلی یکسان هستند.

دوربین سلفی آیفون ۱۶ پرومکس
عکس گرفته شده با دوربین سلفی

دوربین سلفی برای بسیاری از کاربران از گوشی‌های آیفون حائز اهمیت است؛ بنابراین باید بگوییم که پرچمدار تمام اپل سلفی‌های بسیار باکیفیتی می‌گیرد. تصاویر جزئیات بالایی دارند، وایت بالانس منطبق با محیط است، گستره دینامیکی عریض به‌نظر می‌رسد و رنگ پوست صورت نیز نزدیک به حالت طبیعی ثبت می‌شود.

دوربین iPhone 16 Pro Max در شب
عکس گرفته شده با دوربین اصلی در شب

عکاسی در شب به پاشنه آشیل گوشی‌های آیفون تبدیل شده، ولی در این نسل شاهد برخی بهبودها هستیم. جزئیات بیشتری در مقایسه با نسل قبلی ثبت می‌شود، داینامیک رنج تقریبا عریض است و رنگ‌ها نیز حالت طبیعی دارند. با این حال، همچنان از پرچمدارهای اندرویدی خصوصا هواوی و آنر فاصله زیادی وجود دارد. همچنین باید بگوییم که اطراف منابع هاله وجود دارد که برای این بازه قیمتی اصلا قابل قبول نیست.

در زوم اپتیکال ۲ برابری، عملکرد مناسبی دارد. نویز زیادی وجود ندارد، جزئیات مناسب و گستره‌دینامیکی عریض است.

زوم اپتیکال ۵ برابر در شب آیفون ۱۶ پرومکس
عکس گرفته شده در زوم اپتیکال ۵ برابر با دوربین تله‌فوتو

زوم اپتیکال ۵ برابری که وظیفه ثبت عکس‌های آن را دوربین تله‌فوتو برعهده دارد از نظر عملکرد با کمی ارفاق قابل قبول است. البته باید اشاره کنیم تصاویر از نظر وایت بالانس با کمی مشکل روبه‌رو هستند که با استفاده از ویرایشگر برنامه Photos تا حد زیادی می‌توان بهم ریختگی رنگ‌ها را اصلاح کرد.

با افزایش مقدار زوم کیفیت عکس‌ها کاهش و نویز هم افزایش پیدا می‌کند. جزئیات از دست می‌روند و تصاویر غیرقابل استفاده هستند.

دوربین اولتراواید ایفون ۱۶ پرومکس در شب
عکس گرفته شده با دوربین اولتراواید در شب

دوربین اولتراواید عملکرد مناسبی با توجه به ماهیت خود دارد و می‌تواند جزئیات مناسبی را به‌لطف حسگر جدید ثبت کند. گستره‌دینامیکی کمی محدودتر شده که باز هم قابل قبول است و مقدار نوردهی تصاویر هم مناسب هستند.

دوربین سلفی آیفون ۱۶ پرومکس در شب
عکس گرفته شده با دوربین سلفی در شب

دوربین سلفی در شب هم عملکرد مناسبی دارد و در حالت پرتره هم به‌خوبی سوژه را پس‌زمینه جدا می‌کند. البته نباید روی ویدیوهای ثبت شده با این دوربین حساب کنید؛ چرا که جزئیات مناسبی ندارند و نویز هم به شدت مشهود است.

در بخش فیلمبرداری امسال اپل به معنای کلمه سنگ تمام گذاشته؛ قابلیت فیلمبرداری سینماتیک به صورت اسلوموشن با وضوح 4K و سرعت ۱۲۰ فریم بر ثانیه که در گوشی‌های اندرویدی وجود ندارد.

بهبود لرزشگیر در این نسخه کاملا مشهود است و هنگام تحرکات شدید هم باز با تصویر روان و نرمی روبه‌رو هستیم. جزئیات بسیار خوبی ضبط می‌شود، رنگ‌ها حالت طبیعی دارند، جابه‌جایی بین لنزها به نرم انجام می‌شود و در کل اگر تولیدکننده محتوا هستید و کار کردن با دوربین‌های DSLR برایتان سخت است، می‌توانید به فکر خرید آیفون ۱۶ پرومکس باشید.

البته نکته منفی که باید به آن اشاره کنیم ضعف فوکوس هنگام فیلمبرداری سینماتیک و افزایش نویز در حالت Action Mode در محیط تاریک بود. با این حال، آنقدر نکات مثبت بخش فیلمبرداری زیاد هستند که این مشکلات به چشم نمی‌آیند. همچنین باید بگوییم که تست‌های گرفته شده برای این بخش توسط فیلمبرداران حرفه‌ای صورت گرفته است تا نکات گفته شده، صحت بالایی داشته باشند.

بهترین باتری از نظر ماندگاری البته میان آیفون‌ها

به گفته اپل، آیفون ۱۶ پرومکس بهترین گوشی از نظر ماندگاری باتری میان تمام دستگاه‌های تولید شده این شرکت تا به امروز است. این پرچمدار با توجه به استفاده‌ای که از آن دارید، شارژدهی متفاوتی را از خود نشان می‌دهد. با استفاده‌های سبک و معمولی مانند گشت‌وگذار داخل وب، فیلم و سریال دیدن و بازی کردن می‌تواند تا یک روز کامل دوام بیاورد.

قیمت خرید گوشی موبایل آیفون ۱۶ پرومکس

متاسفانه فناوری شارژ تغییری نداشته و مانند نسل قبلی خود ۲۷ وات به‌صورت غیررسمی است. با استفاده از آداپتور مناسب، برای شارژ ۵۰ درصد به ۳۰ دقیقه زمان نیاز دارد. با این حال، شارژ سریع بی‌سیم مگ‌سیف به ۲۵ وات افزایش پیدا کرده، اما باید گفت که این عدد برای سفارش‌های چین ۱۵ وات است.

آیا آیفون ۱۶ پرومکس ارزش خرید دارد؟

گوشی موبایل آیفون ۱۶ پرومکس یک گوشی تقریبا همه‌فن حریف است. ارائه قابلیت‌های متنوع برای فیلمبرداری و تولید محتوا، تراشه قدرتمند برای اجرای بازی‌ها، نمایشگر باکیفیت با حاشیه‌های باریک و باتری با ماندگاری بالا از نکات مثبت این دستگاه به حساب می‌آیند.

با این حال، عدم ارتقای زیاد در بخش دوربین، به خصوص عکاسی در شب پاشنه آشیل آیفون ۱۶ پرومکس است و باید گفت که اپل در صورت عدم ارتقای این بخش در نسل، به‌طور قطع جایگاه خود را کم کم از دست خواهد داد. محل قرارگیری کمرا کنترل هم می‌تواند در نسل بعدی بازنگری شود؛ چرا که هنگام استفاده در حالت عمودی دسترسی به آن دشوار است.

گوشی آیفون ۱۶ پرومکس را فروشگاه دیجی‌لند برای بررسی در اختیارمان گذاشت.

برچسب‌ها: