خانهاخبار
سری آیفون ۱۸ با ۱۲ گیگابایت رم معرفی خواهند شد

سری آیفون ۱۸ با ۱۲ گیگابایت رم معرفی خواهند شد

 آیفون‌های سال ۲۰۲۶ از فناوری ساخت ۲ نانومتری در نسل بعدی TSMC استفاده خواهند کرد. احتمالا آیفون های سری ۱۸ دارای ۱۲ گیگابایت رم خواهند بود.

۳۰ مهر ۱۴۰۳

تبلیغات

home_header

طبق ادعای یکی از منابع معتبر که پیش‌بینی‌های دقیقی درباره برنامه‌های اپل ارائه می‌دهد، به نظر می‌رسد آیفون‌های ۲۰۲۶ این شرکت از فناوری ساخت ۲ نانومتری در نسل بعدی TSMC استفاده خواهند کرد. همچنین، این مدل‌ها به روش جدیدی برای پکیجینگ مجهز خواهند شد که امکان ادغام با ۱۲ گیگابایت رم را فراهم می‌آورد.

Apple

کاربری با نام "Phone Chip Expert" در یک پست در ویبو اعلام کرده است که تراشه A20 در مدل‌های آیفون ۱۸ از پکیجینگ InFo (Integrated Fan-Out) بهMulti-Chip Module)  WMCM (Wafer-Level تغییر خواهد کرد و حافظه نیز به ۱۲ گیگابایت ارتقا پیدا می‌کند.
پکیجینگ InFo امکان ادغام اجزا، از جمله حافظه، در داخل پکیج را فراهم می‌کند، اما بیشتر روی پکیجینگ تک‌‌تراشه‌ای تمرکز دارد. به عبارت دیگر، حافظه معمولاً به تراشه اصلی (SoC) متصل می‌شود و این روش به کاهش ابعاد و بهبود عملکرد تراشه‌های منفرد کمک می‌کند.
در مقابل، WMCM توانایی بالایی در ادغام چندین تراشه در یک پکیج دارد. این روش به سیستم‌های پیچیده‌تری مانند CPUها، GPUها، DRAM و دیگر شتاب‌دهنده‌های سفارشی (مانند تراشه‌های هوش مصنوعی) اجازه می‌دهد تا به طور کارآمد در یک پکیج ادغام شوند. این بسته‌بندی انعطاف‌پذیری بیشتری در چیدمان انواع مختلف تراشه‌ها فراهم می‌آورد و ارتباط بین آن‌ها را بهینه می‌سازد.
هم‌اکنون، تمام مدل‌های آیفون ۱۶ دارای ۸ گیگابایت رم هستند که حداقل نیاز برای قابلیت‌های هوش مصنوعی اپل محسوب می‌شود. مینگ چی کوئو، تحلیلگر مشهور محصولات اپل، پیش‌بینی کرده است که مدل پرو آیفون ۱۷ دارای ۱۲ گیگابایت رم خواهد بود؛ بنابراین ممکن است اپل این ویژگی را به استانداردی جدید برای سری آیفون ۱۸ تبدیل کند.
با این حال، کوئو معتقد است که تنها مدل‌های پرو در سری آیفون ۱۸ احتمالاً از فناوری پردازنده ۲ نانومتری TSMC استفاده خواهند کرد تا هزینه‌ها کنترل شود. هنوز مشخص نیست که آیا فناوری ساخت و اندازه حافظه با هم مرتبط هستند یا خیر.
اصطلاحاتی مانند "۳ نانومتری" و "۲ نانومتری" نسل‌های مختلف فناوری ساخت تراشه را توصیف می‌کنند. کاهش این اعداد معمولاً نشان‌دهنده اندازه کوچک‌تر ترانزیستورها است که به افزایش سرعت پردازش و بهبود کارایی انرژی منجر می‌شود. سری آیفون ۱۶ براساس طراحی تراشه A18 ساخته شده است که با استفاده از فرآیند ۳ نانومتری N3P تولید شده است.
TSMC برنامه دارد تا تولید تراشه‌های ۲ نانومتری را اواخر سال ۲۰۲۵ آغاز کند و انتظار می‌رود اپل اولین شرکتی باشد که این تراشه‌ها را دریافت کند. TSMC معمولاً زمانی که نیاز به افزایش ظرفیت تولید دارد، اقدام به ساخت کارخانه‌های جدید می‌کند و در حال حاضر برای تولید انبوه تراشه‌های ۲ نانومتری آماده می‌شود.
این منبع معتبر، یعنی "Phone Chip Expert"، سابقه‌ای در پیش‌بینی‌های دقیق دارد و پیش از این نیز اطلاعات درست درباره استفاده مدل‌های استاندارد آیفون ۱۴ از تراشه A15 و انحصاری بودن تراشه A16 برای مدل‌های پرو ارائه داده بود. اخیراً نیز اولین بار خبر از توسعه پردازنده سرور هوش مصنوعی اپل با استفاده از فرآیند ۳ نانومتری TSMC را منتشر کرد.