خانهاخبار
گوشی ارزان می‌شود؟ تعرفه جدید واردات موبایل اعلام شد

گوشی ارزان می‌شود؟ تعرفه جدید واردات موبایل اعلام شد

کاهش تعرفه‌ها در بخشنامه جدید گمرک برای واردات تجاری و واردات مسافری موبایل، این احتمال را ایجاد کرده که در آینده نزدیک شاهد روند کاهشی قیمت گوشی در بازار باشیم.

۲ مرداد ۱۴۰۳

هر از چند گاهی با اعلام تعرفه‌های جدید واردات، شوک جدیدی به بازار موبایل وارد می‌شود. در تازه‌ترین خبر، امروز، بخشنامه جدید گمرک توسط دفتر واردات به گمرکات اجرایی ابلاغ شده که در آن شاهد کاهش تعرفه‌ها هستیم. براین‌اساس تعرفه واردات گوشی‌های کمتر از ۱۵۰ دلار ۱۰ درصد، حقوق ورودی گوشی با ارزش ۱۵۰ تا ۶۰۰ دلار ۵ درصد و حق واردات گوشی تلفن همراه با ارزش بالای ۶۰۰ دلار ۱۵ درصد تعیین شده است.

البته که همچنان واردات آیفون ۱۴ به بالا ممنوع است و تصمیم جدیدی درخصوص رجیستری یا واردات سری آیفون ۱۴ و ۱۵ گرفته نشده.

قیمت گوشیحق ورودی (تجاری)حق ورودی (مسافری)
کمتر از ۱۵۰ دلار

۱۰ درصد

۱۶ درصد

بین ۱۵۰ تا ۶۰۰ دلار

۵ درصد

۶ درصد

بالاتر از ۶۰۰ دلار

۱۵ درصد

۳۰ درصد

در حالیکه چندی پیش، دولت در مصوبه‌ای سود بازرگانی واردات آیفون ۱۳ به قبل را ۹۶ درصد و حقوق ورودی آن‌ها را ۱۰۰ درصد تعیین کرده بود، حالا این عدد از ۱۰۰ درصد به ۱۵ درصد کاهش پیدا کرده است. 

انتشار اخبار و ابلاغیه‌های متناقض در این خصوص در ماه‌های اخیر باعث التهاب بیش از حد در بازار موبایل شده است. از طرفی تخصیص نیافتن ارز مخصوص واردات موبایل نیز مشکل تامین گوشی‌های مورد نیاز بازار را دوچندان کرده است. مشکلی که متاسفانه همچنان بابرجاست و مشخص نیست تا چه زمانی ادامه پیدا می‌کند.

اما روی کاغذ می‌توانیم امیدوار باشیم در صورت تثبیت حدودی قیمت ارز و پایدار ماندن تعرفه‌های جدید در آینده شاهد روند کاهشی قیمت موبایل در بازار ایران باشیم.