خانهاخبار
اسنپدراگون ۸ نسل سه و A17 پرو در گیک‌بنچ: کدام یک پیروز است؟

اسنپدراگون ۸ نسل سه و A17 پرو در گیک‌بنچ: کدام یک پیروز است؟

به تازگی نتایج بنچمارک دو تراشه پرچمدار کوالکام و اپل فاش شده که عملکرد پردازشی این دو سخت‌افزار را مقایسه می‌کند.
۲ آبان ۱۴۰۲

کوالکام امروز و در طی رویداد Snapdragon Summit از تراشه پرچمدار خود موسوم به اسنپدراگون ۸ نسل سه رونمایی خواهد کرد که قرار است به قلب تپنده گوشی‌های پرچمدار سال ۲۰۲۳ و سال ۲۰۲۴ مانند گلکسی اس ۲۴ اولترا بدل شود. از سوی دیگر، حدودا یک ماه پیش نیز تراشه A17 پرو همراه با گوشی‌های آيفون ۱۵ پرو و آيفون ۱۵ پرو مکس معرفی شد تا کاربران با اولین تراشه ۳ نانومتری بازار آشنا شوند.

image

در طی چندین سال گذشته، تراشه‌های پرچمدار کوالکام و اپل به رقبای جدی یک‌دیگر تبدیل شده‌اند. در این رابطه، کاربران و تحلیلگران در بنچمارک‌های مختلفی عملکرد پردازشی سخت‌افزار‌های این دو برند را با هم مقایسه کرده‌اند. حالا به تازگی نیز نتایج بنچمارک گیک‌بنچ دو تراشه اسنپدراگون ۸ نسل سه و A17 پرو اپل مشخص شده که مقایسه‌ این دو سخت‌افزار با یک‌دیگر دید خوبی از عملکرد پردازشی آن‌ها در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

در آزمون چند هسته‌ای گیک‌بنچ، اسنپدراگون ۸ نسل سه با امتیاز ۷۴۹۴ عملکرد بهتری از تراشه A17 پرو با امتیاز ۷۲۸۸ داشته است. البته تراشه پرچمدار اپل در بخش تک هسته‌ای قدرت خود را به رخ کشید و موفق شد که امتیاز چشمگیر ۲۸۴۶ را به خود اختصاص دهد. از سوی دیگر، نماینده کوالکام امتیاز ۲۲۰۷ را در آزمون تک هسته‌ای کسب کرده است.

image

عملکرد بهتر اسنپدراگون ۸ نسل سه در بخش چند هسته‌ای احتمالا مربوط به کانفیگ ۲+۲+۳+۱ آن است. در این راستا، گزارش شده پردازنده مرکزی تراشه پرچمدار کوالکام از یک هسته اصلی با فرکانس ۳٫۳۰ گیگاهرتزی، سه هسته اصلی با فرکانس ۳٫۱۵ گیگاهرتزی، دو هسته با فرکانس ۲٫۹۵ گیگاهرتزی و دو هسته کم مصرف با فرکانس ۲٫۲۷ گیگاهرتزی بهره خواهد برد. از سوی دیگر، A17 پرو به شش هسته مجهز شده که شامل دو هسته پردازشی با فرکانس ۳٫۷۸ گیگاهرتزی و شش هسته کم مصرف با فرکانس ۲٫۱۱ گیگاهرتزی می‌شود.

قدرت پردازشی بالاتر اسنپدراگون ۸ نسل سه غافلگیری بزرگی به شمار می‌رود چرا که تراشه A17 پرو برپایه فرآیند پیشرفته‌تر و جدیدتر ۳ نانومتری TSMC ساخته شده در حالی که تراشه کوالکام با نسل دوم فرآيند ۴ نانومتری همراه خواهد شد. با توجه به تعداد بیشتر ترانزیستورهای تراشه A17 پرو، انتظار می‌رود این سخت‌افزار عملکرد قدرتمندتر و در عین حال مصرف انرژی بهینه‌ای داشته باشد.

شایان ذکر است که برای تست فنی اسنپدراگون ۸ نسل سه از گوشی شیائومی ۱۴ با حافظه رم ۱۶ گیگابایتی استفاده شده است. آیفون ۱۵ پرو مکس نیز برای تست A17 پرو در گیک‌بنج حضور داشته است.