خانهاخبار
جزییاتی منحصر به‌فرد از دوربین سری آیفون ۱۶ فاش شد

جزییاتی منحصر به‌فرد از دوربین سری آیفون ۱۶ فاش شد

با نزدیک شدن به رونمایی از سری آیفون ۱۶، نه تنها شایعات بیشتر و بیشتر می‌شوند، بلکه دقیق‌تر نیز می‌شوند. امروز جزییاتی از دوربین‌های سری آیفون ۱۶ برملا شده که شاید افراد بیشتری را به ارتقا به این سری ترغیب کند.

۲ شهریور ۱۴۰۳

به تازگی وب سایت اپل اینسایدر جزییات جدید منحصر به فردی در مورد سیستم دوربین ارتقا یافته و شایعات دکمه ضبط در آیفون ۱۶ و آیفون ۱۶ پرو را به دست آورده است؛ مواردی که تا به حال در شایعات ندیده‌ایم. انتظار می‌رود اپل جدیدترین سری آیفون‌های خود را طی رویدادی در ۱۰ سپتامبر (۲۰ شهریور ماه) معرفی کند.

دوربین آیفون‌های سری ۱۶

بسیاری ادعا کرده‌اند که اپل تغییرات بزرگی از جمله دوربین فوق عریض با وضوح بالاتر و دکمه ضبط لمسی را ارایه خواهد کرد. منابعی که سال‌ها پیش‌بینی‌های درستی ارایه داده‌اند و نه تنها این جزییات را از اپل اینسایدر تایید کرده‌اند، بلکه چیزهای دیگری را هم به آنها اضافه کرده‌اند.

دوربین‌های آیفون ۱۶ و ۱۶ پلاس

هر دو آیفون ۱۶ و آیفون ۱۶ پلاس دارای یک جفت لنز در پشت خواهند بود. یک دوربین عریض اولیه که زوم 1X و 2X را ارایه می‌دهد و دوربین فوق عریض ثانویه برای زوم 5X وجود خواهد داشت.

همانطور که در بسیاری از ماکت‌ها و واحدهای ساختگی نشان داده شده است، این دوربین‌ها اکنون به جای چینش مورب، به صورت عمودی روی هم قرار می‌گیرند.

دوربین اصلی در سال ۲۰۲۶ ثابت خواهد ماند و همچنان ۴۸ مگاپیکسل با دیافراگم f/1.6 و قابلیت تله فوتو 2X با کیفیت اپتیکال خواهد بود.

با این حال دوربین اولترا واید دیافراگم f/2.2 سریع‌تر از f/2.4 قبلی را خواهد داشت که اجازه می‌دهد تا نور بیشتری به سنسور وارد شود و عکس‌های در نور کم را بهبود بخشد.

60775-125104-iPhone-16-Camera-xl.jpg

همچنین اعتقاد بر این است که آیفون‌های مدل غیر پرو برای اولین بار از عکاسی ماکرو پشتیبانی خواهند کرد.

آیفون ۱۶ پرو و ۱۶ پرو مکس

اما مطابق انتظار، تغییر بزرگتر در دو مدل پرو از سری آیفوه ۱۶ رخ خواهد داد. با این حال این مدل‌ها همچنان سه دوربین در پشت خواهند داشت: یک دوربین عریض، یک دوربین فوق عریض و یک دوربین تله فوتو.

60775-125107-iPhone-16-Pro-Max-Cameras-xl.jpg

سنسور اولیه دوباره ثابت می‌ماند. یک لنز ۴۸ مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.78 که می‌تواند عکس‌های تله‌فوتوی ۱۲ مگاپیکسلی با کیفیت اپتیکال 2X بگیرد و پیکسل‌های 1.22 میکرومتری دارد.

هر دو مدل پروی امسال لنز تله فوتو 5X را دریافت خواهند کرد و این لنز دیگر در انحصار مدل پرو مکس نخواهد بود. در واقع در مدل ۱۶ پرو این دوربین جایگزین لنز تله فوتو 3X در آیفون ۱۵ پرو خواهد شد.

در نهایت لنز اولترا واید به ۴۸ مگاپیکسل ارتقا می‌یابد و همان ویژگی پیکسل‌بندی دوربین اصلی را خواهد داشت. هنگام عکاسی با وضوح کامل، ۰٫۷ میکرومتر پیکسل یا زمانی که به عنوان یک پیکسل چهارگانه استفاده می‌شود، ۱٫۴ میکرومتر خواهد بود.

60775-125105-iPhone-16-Pro-Max-Camera-xl.jpg

همچنین انتظار می‌رود که کاربران بتوانند هنگام استفاده از این لنز ارتقا یافته، عکس‌های ۴۸ مگاپیکسلی ProRaw بگیرند. این فرمت بیشترین مقدار داده‌های تصویر را دارد که امکان گزینه‌های بیشتری را در پردازش‌های بعدی فراهم می‌کند.

تغییرات دیگری که به آیفون ۱۶ راه پیدا می‌کنند

دو مورد ارتقای کوچک دیگر درباره این دوربین‌های ارتقا یافته افه شده است. منابع گفته‌اند که اپل از فرمت تصویر جدیدی با آیفون ۱۶ پشتیبانی خواهد کرد.

گفته می‌شود که این فرمت جدید JPEG-XL نامیده می شود و در کنار JPEG، HIEF، HIEF Max، ProRaw  و ProRaw Max که اکنون ارایه شده‌اند قرار می‌گیرد.

همچنین گفته شده که دو مدل پرو امسال از ویدیوی 3K با سرعت ۱۲۰ فریم در ثانیه با دالبی ویژن پشتیبانی می‌کنند. از طرف دیگر انتظار می‌رود آیفون ۱۵ پرو و ​​آیفون ۱۵ پرو مکس با رزولوشن 1080P با سرعت ۱۲۰ فریم بر ثانیه یا ۲۴۰ فریم در ثانیه یا 4K با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه فیلمبرداری کنند.

دکمه کپچر برای همه مدل‌ها

با وجود همه این موارد، آنچه ما بیش از همه مشتاق آن هستیم، دکمه ضبط با جزییات زیاد در مورد آن است که به نوعی تایید شده‌اند.

60775-125102-Capture-Button-on-iPhone-16-Dummy-xl.jpg

دکمه کپچر برای هر چهار مدل جدید آیفون خواهد آمد. این دکمه در گوشه پایین سمت راست قرار خواهد گرفت، بنابراین وقتی در حالت افقی نگه داشته می‌شود، برآمدگی دوربین در بالا قرار می‌گیرد و انگشت اشاره شما بالای دکمه جدید قرار می‌گیرد.

این دکمه خازنی خواهد بود و این عملا به این معنی است که شما باید از انگشت خود برای فعال کرد آن استفاده کنید، بنابراین به طور ناخواسته در جیب شما فعال نمی‌شود.

این دکمه برای استفاده انحصاری توسط برنامه‌های مخصوص دوربین طراحی شده است. نکته مثبت اینکه کاربران می‌توانند تعیین کنند که با فشردن آن، کدام برنامه دوربین باز شود، حالا چه این  برنامه متعلق به خود اپل باشد، چه یک اپلیکیشن شخص ثالث.

هنگامی که در برنامه دوربین قرار می‌گیرید، یک نیمه فشار حساس به نیرو دارد که به یک  API توسعه‌دهنده گره می‌خورد. برای مثال این عمل می‌تواند نوردهی و فوکوس را قفل کند، قبل از اینکه آن را تا آخر فشار دهید تا عکس بگیرید.

از آنجایی که دکمه کپچر خازنی است، به عنوان یک پد لمسی عمل می‌کند. کشیدن انگشت خود در امتداد دکمه، می‌تواند اقدامات مختلفی را انجام دهد.

60775-125103-Using-Capture-Button-xl.jpg

حدس ما این است که اپل از این ژست حرکتی برای بزرگ‌نمایی و کوچک‌نمایی در حین حضور در برنامه استوک استفاده خواهد کرد. گزینه‌های دیگر ممکن است چرخش در فیلترها برای اعمال در زمان ثبت، تنظیم نوردهی به بالا یا پایین، یا شاید تنظیم درجه تاری پس‌زمینه در یک عکس پرتره باشد.

با این دکمه جدید و البته iOS 18 که حمایت نرم افزاری آن محسوب می‌شود، کاربران در نهایت می‌توانند دوربین را از صفحه قفل خود خارج کرده و این کنترل فیزیکی را جایگزین آن کنند.

به نظر شما ارتقاهای دوربین ذکر شده در مقاله امروز، می‌تواند دلیل محکمی برای خرید سری آیفون ۱۶ باشد؟

برچسب‌ها: