خانهاخبار
آیفون‌های آینده ضدسرقت خواهند بود

آیفون‌های آینده ضدسرقت خواهند بود

اپل، جدیدترین قابلیت ضدسرقت را به‌تازگی برای آزمایش‌کنندگان نسخه بتا فعال کرده و این یعنی مسیر سرقت گوشی‌های آیفون، سخت‌تر خواهد شد.
 

۲۶ شهریور ۱۴۰۳

طراحی قفل فعال‌سازی برای قسمت‌های مختلف دستگاه، جدیدترین اقدام تامین امنیتی اپل است که احتمالا جنجال‌هایی نیز در پیش خواهد داشت. در واقع از این پس ، قسمت‌های مختلف سخت‌افزاری آیفون‌ها دارای قفل فعال‌سازی جداگانه‌ای خواهند بود که این می‌تواند مانعی در مسیر تعمیرات دستگاه‌ها به‌وسیله قطعات برداشت شده از سایر آیفون‌ها باشد، اما اپل برای این هم راهکار دارد.
در ادامه قصد داریم تمام قابلیت‌های امنیتی آیفون که آن را به یک دستگاه ضدسرقت تبدیل می‌کنند را بررسی کنیم.

قابلیت Find MY

Find My، اولین قابلیت امنیتی است که اپل معرفی کرده و این امکان را فراهم می‌کند تا با یکی دیگر از محصولات اپل که به اینترنت دسترسی دارد، مکان آیفون دزدیده شده را ردیابی کنید. 
البته سارقان هم متوجه شدند که با غیرفعال کردن آن، فعالیت سرویس‌های مسیریابی متوقف می‌شود، اما اپل این مشکل را در هم در سال 2021 برطرف کرد.

Find My Apple

با iOS 15، آیفون شما همچنان از طریق شبکه Find MY قابل ردیابی است؛ حتی زمانی‌که دستگاه خاموش باشد. در واقع با iOS 15، گوشی واقعا به‌طور کامل خاموش نشده و در حالت کم‌مصرف باقی می‌ماند. در این حالت هم آیفون مانند AirTagها عمل کرده و به هر دستگاه اپلی نزدیک اجازه می‌دهد با دریافت سیگنال‌های بلوتوث، مکان آن را داشته باشد.
این قابلیت جدیدی که با iOS 15 معرفی شد، می‌تواند حتی در صورتی که باتری آیفون شما تمام شود، تا چندین ساعت زمان برای یافتن آن فراهم کند. اپل برای اطمینان کاربران می‌گوید که ردیابی موقعیت مکانی حتی در زمانی‌که گوشی به تنظیمات کارخانه بازنشانی می‌شود و قفل فعال‌سازی آن روشن باشد، به کار خود ادامه می‌دهد.
این قابلیت به‌صورت عمومی پس از آیفون 11 وجود دارد.

قفل فعال‌سازی (Activation Lock)

در حالی‌که Find MY فعالیت را برای سارقان سخت‌تر می‌کرد، ویژگی قفل فعال‌سازی بازی را تغییر داد.
قابلیت قفل فعال‌سازی که در سال 2013 معرفی شد، امنیت آیفون‌ها را تا حدی بالا برد که حتی اگر دستگاه به‌طور کامل ریست و پاک شود، سارقان نمی‌توانند به اطلاعات حیاتی دسترسی داشته باشند.
تنها با همین حرکت، اپل بخش بزرگی از بازار آیفون‌های به‌سرقت رفته شده را از بین برد؛ چراکه دیگر امکان ریست کردن آن‌ها عملا غیرقابل انجام شده بود و این توانست بازار آیفون‌های به‌سرقت رفته را به‌طرز قابل‌توجهی تحت تاثیر قرار دهد.

قفل فعال‌سازی برای تک‌تک قطعات آیفون

در ماه آوریل، اپل اعلام کرد که برای تامین بیشتر امنیت آیفون‌ها، قفل فعال‌سازی را به همه اجزای کلیدی آیفون‌ها گسترش خواهد داد. اپل در واقع قصد دارد با گسترش قابلیت محبوب Activation Lock به تمامی قطعات مهم آیفون‌ها، از برداشته شدن و استفاده دوباره آن‌ها جلوگیری کند. 
این ویژگی به درخواست مشتریان و مجریان قانون، به‌منظور محدود کردن سرقت آیفون با جلوگیری از فعال شدن مجدد دستگاه دزدیده شده طراحی شده است. اگر دستگاه در حال تعمیر تشخیص دهد که یک قطعه استفاده شده در آیفون دیگری با قفل فعال روشن در حال نصب کردن است، امکان کالیبراسیون را برای آن محدود خواهد کرد.

Activation lock Apple

این قابلیت در حال حاضر برای نسخه بتا iOS 18 فعال شده است. ویژگی مذکور همان‌طور که قبلا هم توسط اپل توضیح داده شده است، حساب اپلی شما را نه تنها به آیفون بلکه به اجزایی مانند باتری، دوربین‌ها و نمایشگر براساس شماره سریال مجزا مرتبط می‌کند.
البته این قابلیت جدید، مشکل را به‌طور کامل حل نخواهد کرد؛ چراکه همه قسمت‌های دستگاه را پوشش نمی‌دهد و ممکن است عده‌ای باشند که در ازای تعمیر ارزان، عدم کالیبراسیون و پیام‌های هشدار آزاردهنده آن را بپذیرند، اما در بازار آیفون‌های دزدیده شده می‌تواند ضربه بزرگی وارد کند. 
قابلیت قفل فعال‌سازی فعلا در مراحل اولیه قرار دارد و مطمئنا ایراداتی در پیش خواهد داشت که اپل با بهبود آن‌ها می‌تواند به نتایج مطلوبی برسد. البته مسیر بعدی اپل در این راه می‌تواند گسترش قفل فعال‌سازی برای قطعاتی بیشتری باشد تا حتی ورود به حساب اپلی در آیفون دزدیده شده سخت‌تر شده و افراد را از استفاده آن‌ها منصرف کند. 

برچسب‌ها: