خانهبررسی‌ها
نقد و بررسی سامسونگ Galaxy S24 FE

نقد و بررسی سامسونگ Galaxy S24 FE

سامسونگ با عرضه سری فن ادیشن به دنبال عرضه محصولات پرمیوم خود با قیمت مناسب‌تری در بازار بود. این سری در مقایسه با میان‌رده‌های سامسونگ از سخت‌افزار قدرتمندتر، نمایشگر باکیفیت‌تر و دوربین‌های کارآمدتری بهره می‌برند، ولی در مقایسه با سایر مدل‌های سری S در بسیاری از زمینه‌ها ضعیف‌تر هستند.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۷ مهر ۱۴۰۳
product-image

سامسونگ گلکسی S24 FE ظرفیت 512GB رم 8GB

مشاهدهٔ مشخصات فنی و قیمت

مشاهده
product-image

سامسونگ گلکسی S24 FE ظرفیت 256GB رم 8GB

مشاهدهٔ مشخصات فنی و قیمت

مشاهده
product-image

سامسونگ گلکسی S24 FE ظرفیت 128GB رم 8GB

مشاهدهٔ مشخصات فنی و قیمت

مشاهده

 یکی از موفق‌ترین گوشی‌های این سری، Galaxy S20 FE بود که توانست فروش بسیار خوبی هم تجربه کند، ولی شرکت کره‌ای در نسل‌های بعدی چندان پرفروغ ظاهر نشد. با این حال، سامسونگ با عرضه Galaxy S24 FE سعی دارد ورق را برگرداند و بار دیگر تجربه یک پرچمدار با قیمت مناسب را در اختیار کاربران قرار دهد.

نقد و بررسی گوشی موبایل سامسونگ Galaxy S24 FE

سامسونگ برای گلکسی S24 FE نمایشگر بزرگ، سخت‌افزار قدرتمندتر، پشتیبانی نرم‌افزاری تا هفت سال و باتری بزرگ‌تر در نظر گرفته تا بتواند در برابر رقبای چینی حرفی برای گفتن داشته باشد.

بررسی گوشی اس ۲۴ اف ای سامسونگ

به هر حال، آیا این تغییرات مثبت هستند و شاهد پیشرفت خواهیم بود؟ یا باز هم این شرکت محکوم به شکست است. در ادامه نگاهی به گوشی موبایل سامسونگ Galaxy S24 FE می‌اندازیم و نکات مثبت و منفی آن را بازگو می‌کنیم.

نکات مثبت

  • نمایشگر بزرگ و باکیفیت که روشنایی کافی تولید می‌کند.
  • تراشه گوشی قدرت و پایداری مناسبی دارد.
  • عملکرد مطلوب دوربین‌ها در روز
  • پشتیبانی نرم‌افزاری تا هفت سال
  • دسترسی به Galaxy AI ویژگی‌های جدیدی به دستگاه اضافه می‌کند.
  • کیفیت ساخت مرغوب

نکات منفی

  • حاشیه‌های نمایشگر همچنان زیاد است.
  • عمر باتری می‌توانست بهتر باشد.
  • دوربین سلفی در شب عملکرد ضعیفی دارد.
  • افزایش دمای گوشی در کارهای سنگین
  • عدم ارتقای سرعت شارژ

طراحی: همان همیشگی ولی بزرگ‌تر

برای سامسونگ فرقی نمی‌کند که گوشی اقتصادی، میان‌رده یا پرچمدار باشد، چون تمامی دستگاه‌های این شرکت از طراحی و ظاهر یکسانی بهره می‌برند. از نظر زیبایی باید گفت که گلکسی S24 FE با وجود ظاهر تکراری، همچنان زیبایی منحصربه‌فردی دارد. البته باید به این موضوع اشاره کنیم که طراحی گوشی یک موضوع کاملا شخصی و به سلیقه کاربران مرتبط است.

پنل پشتی گوشی اس ۲۴ اف ای

گلکسی اس ۲۴ اف ای از کیفیت ساخت بسیار بالایی برخوردار است و حس پرمیوم بودن را به خوبی به کاربر منتقل می‌کند. سامسونگ در ساخت این پرچمدار خوش قیمت از فریم آلومینیومی و پنل‌های شیشه‌ای استفاده کرده؛ در واقع S24 FE از ساختار ساندویچ پنل بهره می‌برد.

همچنین شاید برایتان جالب باشد که این دستگاه برخلاف نسخه قبلی مشکل لبه‌های تیز را ندارد و دست کاربر را اذیت نمی‌کند.

گوشی گلکسی S24 FE در ابعاد ۱۶۲ در ۷۷.۳ میلی‌متر با ضخامت ۸ میلی‌متر تولید شده و از وزن ۲۱۳ گرمی بهره می‌برد. با این حال، به علت تقسیم وزن مناسب، با دستگاه سنگینی مواجه نیستیم و هنگام استفاده دست را اذیت نمی‌کند.

بخش بالای گوشی Galaxy S24 FE

در پشت دستگاه با پنل شیشه‌ای سروکار داریم که توسط یک لایه گوریلا گلس نسخه پنج محافظت می‌شود. متاسفانه این پنل به علت ماهیت شفاف خود، مستعد جذب آثار لک و چربی است.

مورد دیگری که در این بخش باید به آن بپردازیم، بیرون‌زدگی لنزهای دوربین است که باعث می‌شود دستگاه هنگام قرار گرفتن روی سطوح صاف دچار لغزش و تکان شود؛ البته در صورت استفاده از کاور، این مشکل تا حد زیادی مرتفع می‌شود.

اکنون به بخش جلوی گوشی می‌رویم، جایی که افزایش نمایشگر و کاهش حاشیه‌های آن ۸۸ درصد از این فضا را در اختیارمان قرار می‌دهد. وظیفه محافظت این پنل هم بر عهده گوریلا گلس ویکتوس پلاس است که مقاومت بالایی در برابر ضربه و خط‌وخش دارد. در نهایت هم حفره بالای صفحه از دوربین سلفی این دستگاه میزبانی می‌کند که برخلاف نسخه قبلی خبری از حلقه استیل در اطراف آن نیست.

لبه‌های گوشی S24 FE

در لبه سمت چپ گلکسی اس ۲۴ اف ای موردی مشاهده نمی‌شود؛ چرا که کلیدهای تنظیم صدا و پاور به لبه سمت راست منتقل شده‌اند. محل قرارگیری کلیدهای دستگاه مناسب است و به راحتی می‌توان به آن‌ها دسترسی داشت و همچنین کیفیت مناسب و اتصال محکمی دارند.

در نهایت مانند سایر پرچمدار سامسونگ، Galaxy S24 FE هم به‌لطف برخورداری از استاندارد IP68 در برابر نفوذ ذرات غبار و آب تا عمق ۱.۵ متر به مدت ۳۰ دقیقه مقاوم است.

نمایشگر: همچنان باکیفیت با حاشیه‌های کمتر

سامسونگ یکی از بزرگ‌ترین و شاید موفق‌ترین تولیدکنندگان پنل‌های نمایشگر است و سری اس هم همیشه به جدیدترین و بهترین فناوری‌های این شرکت مجهز می‌شوند. با این حال، سری فن ادیشن به‌سبب قیمت پایین‌تر، از مدل‌های اصلی سری S جا می‌ماند. البته این به معنی بی‌کیفیت بودن نمایشگر گلکسی S24 FE نیست، بلکه به علت موردی است که جلوتر به آن می‌پردازیم.

قیمت گوشی Galaxy S24 FE

همانطور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، سامسونگ گلکسی اس ۲۴ اف ای از نمایشگر بزرگ‌تری در مقایسه با نسل قبلی خود بهره می‌برد. این گوشی هم از پنل Dynamic AMOLED 2X استفاده می‌کند که پیش‌تر در مدل‌های گران‌قیمت این خانواده مشاهده کردیم؛ با این وجود که خبری از فناوری LTPO یا همان نرخ‌نوسازی متغیر نیست.

اکنون که صحبت از نرخ‌نوسازی شد باید بگوییم، مانند اکثر دستگاه‌های این بازه قیمتی، پرچمدار قیمت مناسب سامسونگ هم از نرخ‌نوسازی ۱۲۰ هرتز پشتیبانی می‌کند.

نمایشگر گوشی گلکسی اس ۲۴ اف ای

از نظر کیفیت تصویر باید بگوییم که سامسونگ در این بخش سنگ تمام گذاشته و محتوا با جزئیات بالایی نمایش داده می‌شود. البته برخورداری از تراکم ۳۸۵ پیکسل‌درهراینچ هم در این موضوع بی‌تاثیر نیست. رنگ‌های به نمایش آمده هم از غلظت بالایی برخوردارند و در صورتی که باب میلتان نیست، امکان تغییر آن نیز وجود دارد.

به گفته سامسونگ این پنل می‌تواند تا ۱۹۰۰ نیت روشنایی تولید کند که این عدد در نسل قبلی به ۱۵۰۰ نیت محدود شده بود. کار کردن با S24 FE زیر نور مستقیم خورشید هیچ مشکلی ندارد و محتوا از شفافیت و خوانایی مطلوبی برخوردار است.

نرم‌افزار: هفت سال آپدیت به همراه هوش مصنوعی

سامسونگ با معرفی سری S24 از هوش مصنوعی خود موسوم به Galaxy AI نیز پرده برداشت. مطابق انتظارات، گلکسی اس ۲۴ اف ای هم به این هوش مصنوعی مجهز شده و تمام امکانات آن هم در دسترس است.

برای دسترسی به گلکسی AI باید حساب کاربری سامسونگ داشته باشید. در این میان هم شاید برایتان جالب باشد که بر اساس برخی اخبار، Galaxy AI از سال ۲۰۲۵ دیگر رایگان نخواهد بود و کاربران برای استفاده از آن ملزم به پرداخت هزینه خواهند بود.

کنترل سنتر گوشی گلکسی اس ۲۴ اف ای

گوشی موبایل سامسونگ گلکسی S24 FE با سیستم‌عامل اندروید ۱۴ و رابط‌کاربری One UI ۶.۱ روانه بازار شده است. غول فناوری کره‌ای برای این گوشی تا هفت سال آپدیت‌های نرم‌افزاری در نظر گرفته که شامل ۶ نسخه جدید از سیستم‌عامل اندروید و تا هفت سال هم به‌روزرسانی‌های امنیتی می‌شود.

رابط‌کاربری وان‌یوآی شاید به نسبت سایر پوسته‌های اندروید سنگین‌تر باشد، اما زیبایی بستری بیشتری دارد و کار کردن با آن هم بسیار ساده است.

اندروید ۱۴ در S24 FE

از امکانات گلکسی AI می‌توان به ویرایش عکس‌ها، حذف موارد مزاحم از تصویر، ساخت کاراکتر، ترجمه همزمان، تبدیل مکالمه به متن، ساخت نوشته و موارد دیگر اشاره کرد.

گلکسی اس ۲۴ اف ای به حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر مجهز شده که از دقت و سرعت کافی برخوردار است. همچنین قابلیت تشخیص چهره برای این دستگاه در نظر گرفته شده تا از نظر امکانات امنیتی کاربران به تمام حالت‌ها دسترسی داشته باشند.

سخت‌افزار: قدرتمند و بهینه‌تر از قبل

یکی دیگر از عمده تغییرات سامسونگ گلکسی اس ۲۴ اف ای، برخورداری از تراشه قدرتمندتر است؛ در واقع یکی از نکات ضعف اس ۲۳ اف ای تجهیز شدن به سخت‌افزار ضعیف و ناپایدار بود.

شرکت کره‌ای برای این نسل از تراشه اگزینوس 2400e استفاده کرده است؛ در واقع این تراشه در مقایسه با اگزینوس ۲۴۰۰ از پردازنده مرکزی ضعیف‌تر و چینش متفاوت‌تری بهره می‌برد.

مجموعه سخت‌افزاری این پرچمدار ارزان قیمت را پردازنده گرافیکی XClipse 940 تکمیل می‌کند که سامسونگ برای ساخت آن از معماری RDNA 3 شرکت AMD استفاده کرده است؛ علاوه‌بر این، باید بگوییم که این پردازنده گرافیکی از قابلیت رهگیری پرتوهای نوری پشتیبانی می‌کند و برای این بازه قیمتی نکته مثبتی محسوب می‌شود.

برای مهار حرارت تولید شده از این تراشه، شرکت کره‌ای ابعاد محفظه بخار افزایش داده و یک لایه گرافیت روی بخش باتری قرار داده است.
اکنون برای بررسی دقیق‌تر این تراشه به سراغ بنچمارک‌ها می‌رویم.

بنچمارک‌های گوشی اس ۲۴ اف ای

همانطور که مشاهده می‌کنید، سامسونگ گلکسی اس ۲۴ اف ای در گیک‌بنچ ۶ بخش پردازنده مرکزی امتیاز بسیار خوبی کسب کرده؛ امتیاز تک هسته‌ای ۲۰۸۳ و چند هسته‌ای ۵۹۴۰.

با مقایسه امتیاز بدست آمده با سایر مدل‌های این شرکت، پرچمدار اقتصادی و جدید سامسونگ عملکرد تقریبا یکسانی با گلکسی اس ۲۴ پلاس دارد و نسبت به نسخه اولترا گلکسی اس ۲۳ قوی‌تر است. همچنین باید اشاره کنیم، طی تست‌های این بخش دستگاه به هیچ عنوان دچار افزایش دما و ناپایداری نشد تا تمهیدات غول فناوری کره‌ای مثبت تلقی شوند.

پردازنده گرافیکی در تست گیک‌بنچ ۶ امتیاز قابل توجهی بدست آورد، اما نکته منفی که از خود به‌جای گذاشت، افزایش دمای دستگاه بود که این نشان می‌دهد این گوشی هنگام پردازش‌های سنگین سه‌بعدی دچار مشکل می‌شود.

تست 3DMark چالش بیشتری برای پردازنده گرافیکی به حساب می‌آید؛ چرا که به مدت یک دقیقه به‌صورت 4K شروع به رندر گرفتن می‌کند. امتیاز این بخش هم قابل قبول است و فاصله قابل توجهی میان این نسل و نسل قبلی مشاهده می‌شود.

تست گیمینگ گوشی S24 FE

با این حال، دستگاه بسیار داغ شد؛ به‌قدری که امکان دست زدن به آن وجود نداشت، ولی خوشبختانه دمای افزایش یافته به سرعت کاهش یافت و به حالت اولیه بازگشت.

بررسی کلی سخت‌افزار سامسونگ گلکسی اس ۲۴ اف ای توسط آنتوتو انجام شد که امتیاز بدست آمده تقریبا با پرچمدارهای سال گذشته برابری می‌کند. طی بررسی، گوشی با ۱۰ درجه افزایش دما همراه شد که متاسفانه این عملکرد قابل قبول نیست.

با این حال، وضعیت هنگام اجرای بازی‌های سنگین متفاوت است؛ دمای گوشی چندان افزایش پیدا نکرد، پایدار بود و گیم‌پلی روان و مناسبی را ارائه داد.

دوربین: همان قبلی ولی با پردازش جدید

گوشی موبایل سامسونگ Galaxy S24 FE همچنان از چینش دوربین‌های سه‌گانه استفاده می‌کند که متشکل‌اند از دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی مجهز به لرزشگیر اپتیکال، دوربین ۸ مگاپیکسلی تله‌فوتو و دوربین ۱۲ مگاپیکسلی اولتراواید. حفره قرار گرفته در پنل جلویی هم از دوربین سلفی ۱۰ مگاپیکسلی میزبانی می‌کند.

دوربین‌های گوشی اس ۲۴ اف ای

با نگاه به مشخصات دوربین‌های متوجه می‌شویم که این بخش نسبت به نسل قبلی تغییری به همراه نداشته، اما به‌لطف برخورداری از تراشه اگزینوس ۲۴۰۰ به پردازنده سیگنال تصویر پیشرفته‌تری مجهز شده است.

s24-fe-main-cam-daylight.jpg

عکس‌های گرفته شده در نور روز با Samsung Galaxy S24 FE از کیفیت بسیار خوبی برخوردارند. تصاویر کاملا دلنشین هستند، جزئیات کافی است و گستره دینامیکی هم عریض به‌نظر می‌رسد.

s24-fe-telephoto-3x-daylight.jpg

دوربین تله‌فوتو زوم اپتیکال سه برابری ارائه می‌دهد که عکس‌های گرفته شده با آن کیفیت مناسبی دارند. با وجود اینکه حسگر ۸ مگاپیکسلی توانایی ثبت جزئیات زیادی ندارد، اما به‌لطف الگوریتم پردازش تصویر امتیاز قابل قبولی دریافت می‌کند. از نکات مثبت آن می‌تواند به کنتراست مطلوب، رنگ‌های شاداب و دلنشین، نویز کم و گستره‌دینامیکی عریض اشاره کرد.

s24-fe-telephoto-10x.jpg

با افزایش زوم روی حالت ۱۰ برابر، تصاویر همچنان قابل قبول هستند و برای اشتراک‌گذاری داخل شبکه‌های اجتماعی مناسب به حساب می‌آیند.
بیشترین حالت بزرگنمایی دوربین گلکسی اس ۲۴ اف ای به ۳۰ برابر می‌رسد که در این حالت نباید انتظارات بالایی از آن داشته باشید؛ چرا که جزئیات زیادی از دست می‌رود و شاهد بهم ریختگی رنگ‌ها هستیم.

s24-fe-ultrawide-daylight.jpg

دوربین اولتراواید عملکرد خوبی دارد و می‌تواند عکس‌های فوق عریض باکیفیتی ثبت کند. جزئیات مناسب، گستره‌دینامیکی عریض، رنگ‌های نزدیک به دوربین اصلی و کنتراست مطلوب از نکات مثبت این بخش هستند.

s24-fe-portrait-cam-daylight.jpg

عکس‌های گرفته شده در حالت پرتره با استفاده از لنز تله‌فوتو اتفاق میفتد که باید گفت نرم‌افزار به‌خوبی در تشخیص سوژه و جدا کردن آن از پس‌زمینه از دقت کافی و عملکرد بسیار خوبی برخوردار است.

s24-fe-macro-cam.jpg

همچنین گفتنی است که با نزدیک کردن دوربین به سوژه‌ها، حالت ماکرو به‌طور خودکار فعال می‌شود و با رعایت زاویه و فاصله درست می‌توانید عکس‌های جالب توجهی ثبت کنید؛ البته در این بخش فوکوس کردن روی سوژه برای دوربین کمی دشوار و نیازمند آزمون و خطا است.

s24-fe-selfie-daylight.jpg

دوربین سلفی امتیاز قابل قبولی دریافت می‌کند و از نکات مثبت آن می‌توان به جزئیات کافی، گستره‌دینامیکی قابل قبول، نویز کم و حفظ رنگ پوست اشاره کرد.

s24-fe-main-cam-night-2.jpg

دوربین اصلی در نور شب عملکرد مناسب خود را حفظ می‌کند. البته جزئیات سطح بالایی ندارند و نویز هم گاهی مشاهده می‌شود. با این حال، از نمای کلی تصاویر قابل استفاده و مطلوب به‌نظر می‌رسند.

s24-fe-ultrawide-nightmode.jpg

دوربین اولتراواید عملکرد متوسط دارد؛ چرا که جزئیات چندان زیادی ثبت نمی‌شود و نویز هم در تصاویر مشهود است. البته باید به این موضوع هم اشاره کنیم که رنگ‌ها همچنان به نمونه‌های دوربین اصلی نزدیک هستند و وایت بالانس هم دقیق است.

s24-fe-telephoto-3x-night.jpg

دوربین تله‌فوتو در زوم‌های ۳ و ۵ برابر عملکرد بسیار خوبی دارد و در ثبت جزئیات چندان به مشکل نمی‌خورد. با این حال، در شرایطی که نور کافی وجود نداشته باشد، با عکس‌های غیرقابل استفاده مواجه خواهید شد.

s24-fe-night-selfie.jpg

دوربین سلفی در شب می‌توانست عملکرد بهتری داشته باشد، همانطور که مشاهده می‌کنید، نویز در پس‌زمینه زیاد و گستره دینامیکی هم محدود شده است. بافت‌های صورت هم جزئیات زیادی ندارند و این نکته منفی با توجه به قیمت این گوشی محسوب می‌شود.

در بخش فیلمبرداری باید بگوییم که گلکسی اس ۲۴ اف ای با دوربین اصلی خود می‌تواند ویدیوهایی با حداکثر وضوح 8K و سرعت ۳۰ فریم‌برثانیه ثبت کند. فیلم ثبت شده با دوربین اصلی باکیفیت 4K از کیفیت بسیار خوبی برخوردارند و لرزشگیر هم عملکرد خوبی دارد و می‌تواند به‌خوبی لرزش‌های ناشی از تکان‌های دست را حذف کند.

باتری: می‌توانست بهتر باشد

سامسونگ برای پرچمدار مقرون‌به‌صرفه خود از باتری ۴۷۰۰ میلی‌آمپر ساعتی استفاده کرده که در مقایسه با نسل قبلی ۲۰۰ میلی‌آمپر ساعت افزایش پیدا کرده است. تراشه بهینه‌تر و باتری بزرگ‌تر شاید در نگاه اول نوید ماندگاری بالای باتری دهد، ولی به این صورت نیست.

بگذارید کمی شفاف‌تر صحبت کنیم، گوشی S24 FE برای استفاده‌های سبکی مانند وب‌گردی، گشت‌وگذار داخل شبکه‌های اجتماعی و فیلم‌وسریال تماشا کردن، قادر است تا یک روز همراهیتان کند. با این حال، اگر در کنار این موارد، عکاسی و بازی کردن هم اضافه کنید، به روزی یک‌بار شارژ مجدد نیاز پیدا خواهید کرد.

خرید گوشی موبایل S24 FE سامسونگ

اکنون که صحبت از مبحث شارژ شد، بد نیست اشاره کنیم که این گوشی همچنان از شارژ سریع ۲۵ وات و شارژ بی‌سیم ۱۵ وات پشتیبانی می‌کند. با استفاده از آداپتور مناسب حدود ۳۰ دقیقه برای شارژ گوشی از صفر تا ۵۰ درصد زمان نیاز دارید. زمانی که در مقایسه با رقبا چندان خوب نیست.

برای مثال میان‌رده پرمیوم شیائومی یعنی ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس با قیمت کمتری در بازار به‌فروش می‌رسد که از شارژ سریع ۱۲۰ وات پشتیبانی می‌کند و در ضمن آداپتور آن نیز در جعبه قرار داده شده است.

آیا گوشی موبایل سامسونگ گلکسی S24 FE ارزش خرید دارد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که گلکسی اس ۲۴ اف ای به نسبت نسل‌های گذشته خود ارتقا یافته است؛ نمایشگر بزرگ و باکیفیت، تراشه قدرتمند و پایدارتر، باتری بزرگ‌تر و دوربین‌های کارآمد از نکات مثبت این دستگاه هستند که ارزش خرید آن را دو چندان می‌کند.

با این حال، مسئله‌ای که شاید برای بسیاری از کاربران حائز اهمیت باشد، قیمت است؛ در واقع قیمت گوشی Galaxy S24 FE در بازار ایران چندان مقرون‌به‌صرفه نیست و گفتنی است که با قرار دادن این دستگاه در کنار رقبایی همچون شیائومی، آنر و ریلمی ارزش خرید بالایی ندارد.

بنابراین سامسونگ اس ۲۴ اف ای تنها در صورتی ارزش خرید دارد که هدفتان از خرید آن تجربه پرچمدارهای سامسونگ با قیمت پایین‌تری باشد. این گوشی را برای بررسی از فروشگاه آوانید تهیه کرده‌ایم.

برچسب‌ها: