خانهبررسی‌ها
CMF PHONE 1 خلاقیت در عین سادگی خالصانه

CMF PHONE 1 خلاقیت در عین سادگی خالصانه

مدت‌ها بود که تنوع خاصی در زمینه طراحی گوشی‌های هوشمند شاهد نبودیم و ناتینگ با معرفی گوشی‌های خاص سنت شکنی کرد و توانست توجه بسیاری از کاربران را به خودش جلب کند. داستان از آنجایی بسیار جذاب شد که شاهد رونمایی CMF PHONE 1 به‌عنوان اولین گوشی اقتصادی این شرکت بودیم. بار دیگر خلاقیت طراحی این شرکت دوست‌داشتنی، ما را شگفت‌زده کرد. 

بیشتر

به روز رسانی در ۱۸ شهریور ۱۴۰۳

نکات مثبت: 

. طراحی خاص و متفاوت 

. دوربین اصلی قدرتمند برای عکاسی و فیلمبرداری 

. صفحه‌نمایش باکیفیت 

.  پردازنده قدرتمند برای یک گوشی اقتصادی 

. باتری قدرتمند 

نکات منفی: 

. متریال معمولی و نه‌چندان باکیفیت 

 

طراحی هیچ اما خلاقانه CMF PHONE 1

ناتینگ این بار به شدت به نام برند خود پایبند بوده و سعی کرده از طرحی به شدت ساده و البته خلاقانه‌ای برای CMF PHONE 1 استفاده کند. باید گفت که از هیچ، چیزی ساخته است که بدون شک طراحی خلاقانه‌تر از این گوشی در بین گوشی‌های اقتصادی تا به امروز ندیده‌اید. در قسمت پشتی همانطور که مشاهده می‌کنید، پیچ‌های مخصوصی در نظر گرفته شده که امکان تعویض قاب پشتی این گوشی را به‌ شما می‌دهد. اما این قاب‌ها را باید به‌صورت جداگانه خریداری کنید. 

 

Sequence 03.00_12_37_08.Still008.jpg

سوای اینکه امکان تعویض قاب پشتی، تنوع جذابی به این گوشی خاص و دوست‌داشتنی بخشیده است، اما امکان تعمیر‌پذیری این گوشی را هم به نسبت بسیار زیادی افزایش داده است. نکته جالب در مورد قاب پشتی این گوشی که از متریال پلاستیک بوده، انعطاف‌پذیری بسیار خوب آن است. همین امر سبب شده تا در مقابل افتادن و ضربه هم مقاومت مناسب و خوبی داشته باشد. 

وزن 197 گرمی این گوشی وزن مناسبی است و در استفاده طولانی مدت، خستگی چندانی برای دست به‌همراه ندارد. نحوه طراحی فریم‌ها هم به‌صورتی است که برای مثال در حین استفاده و البته بازی، دستتان را اذیت نکند و این بسیار خوب است. اما باید رک و صادقانه بگوییم که با توجه به تجربه کاربری که با این گوشی داشتیم، به هیچ عنوان HANDS-ON در حد و اندازه یک پرچمدار و گوشی پریمیوم را به شما نمی‌دهد. در واقع باید بگوییم که CMF نمی‌خواهد چیزی فراتر از آنچه که هست را نشان دهد، حس و حال یک گوشی اقتصادی مناسب و البته خوش‌دست را به شما می‌دهد. البته باز شدن قاب پشتی سبب شده تا این گوشی در برابر آب مقاوم نباشد که البته از یک گوشی اقتصادی نباید چنین توقعی را هم داشت، از طرفی در برابر پاشش آب مقاوم است.

صفحه‌نمایش CMF PHONE 1 فراتر از گوشی اقتصادی 

پیش از اینکه به بررسی صفحه‌نمایش در نظر گرفته شده برای CMF PHONE 1 بپردازیم، باید بگوییم که این گوشی درست است که در بازار جهانی قیمتی در حد و اندازه یک گوشی میان‌رده اقتصادی را دارد، اما در کشور چندان قیمت اقتصادی ندارد که دلیلش را همه ما می‌دانیم. صفحه‌نمایش 6.67 اینچ با رزولوشن 1080 در 2400 پیکسل از نوع امولد که توانایی نمایش 395 پیکسل در هر اینچ را دارد. 

 

Sequence 03.00_01_21_00.Still003.jpg

با توجه به مشخصاتی که گفتیم و البته تجربه کاربری که داشتیم، باید بگوییم با صفحه‌نمایش مناسب و با‌کیفیتی به نسبت قیمت این گوشی روبه‌رو هستید. وضوح تصویر خوب و البته نمایش دقیق رنگ از خصوصیات بارز این صفحه‌نمایش است. از طرفی نرخ بروزرسانی 120 هرتز آن سبب شده تا نه‌تنها در استفاده روزمره، بلکه در اجرای بازی و تماشای ویدیو‌ عملکرد روان و بسیار مناسبی داشته باشد. 

روی کاغذ این صفحه‌نمایش توانایی ارائه حداکثر روشنایی 2000 نیت را دارد که این میزان از روشنایی در بهترین حالت ممکن و محتوای HDR است. با توجه به تست‌هایی که انجام دادیم، باید بگوییم که در شرایط نوری متنوع و نور اتاق عملکرد بسیار خوبی دارد، اما زیر تابش مستقیم نور خورشید، وضوح تصویر معمولی و خوانایی خوبی دارد، اما چندان وضوح تصویر بالایی ندارد. یکی‌دیگر از نقد‌هایی که در این بخش به صفحه‌نمایش این گوشی وارد است، حاشیه‌‌های نه‌چندان کم آن است که در حین استفاده کمی اذیت‌کننده بوده و به چشم می‌آید. 

عکاسی CMF PHONE 1 فراتر از آنچه توقع داشتیم

CMF PHONE 1 سعی ندارد بیش از آنچه که توانایی‌اش است خود را نشان دهد. واقعا اگر بخواهیم لقب درستی به این گوشی  نسبت دهیم، صداقت بهترین تعریف ممکن برای آن است. این گوشی در قسمت پشتی از یک سنسور دوربین اصلی با رزولوشن 50 مگاپیکسل و سنسور 2 مگاپیکسل سنجش‌عمق مجهز شده است. همانطور که می‌بیند خبری از سنسور دوربین تله‌فوتو یا همان اولترا‌واید نیست.

 

۱.jpg

 

در تصاویر نور روز باید بگوییم که این گوشی ما را شگفت‌زده کرد و بیشتر از آنچه که توقع داشتیم ظاهر شد. اصلی‌ترین دلیل جذابیت تصاویر خروجی این گوشی هوشمند، رنگ‌های دقیق و با تفکیک بسیار خوب آن بود. داینامیک رنج بسیار مناسب وایت‌ بالانس خوب هم از دیگر مشخصات مثبت این گوشی در عکاسی بود که تمام این خصوصیات خوب را در تصویر بالا به‌خوبی مشاهده می‌کنید. 

 

۲.jpg

 

اما تصمیم گرفتیم تا ببینیم این گوشی در بخش نمایش جزئیات چه عملکردی را می‌تواند از خود به‌‌نمایش بگذارد. پس لوکیشن به نسبت شلوغی را از نظر جزئیات انتخاب کردیم. همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، هنوز هم این گوشی توانسته عملکرد خوبی داشته باشد اما ضعف اصلی آن، نمایش نه‌چندان دقیق جزئیات بود. اگر کمی روی تصویر زوم کنید کاملا متوجه می‌شوید که با نمایش جزئیات ضعیفی رو‌به‌رو هستید که البته توقع بیش از این هم از آن نمی‌رود. یادمان نرود، با گوشی اقتصادی در بازار جهانی رو‌به‌رو هستید. 

 

۳.jpg

 

اما همین گوشی اقتصادی در بخش عکاسی پرتره باز هم ما را شگفت ‌زده کرد. نگاهی به دو تصویر بالا داشته باشید. همانطور که مشاهده می‌کنید، این گوشی توانسته‌ است پس‌زمینه را با کیفیت بسیار بالایی بوکه کند که بسیار بالاتر از گوشی‌های اقتصادی و بسیاری از گوشی‌های میان‌رده است. درست است که در زاویه دید گسترده این گوشی در نمایش جزئیات چندان موفق نبوده، اما زمانی که در عکاسی پرتره، شاخص تصویر متمرکز‌تری را انتخاب کردیم، دیدم که توانست نمایش جزئیات بسیار خوبی داشته باشد. 

 

۶.jpg

 

برای دوربین سلفی این گوشی هم، سنسور با رزولوشن 16 مگاپیکسل در نظر گرفته شده است. برای عکاسی نور روز در محیط بسته مثل اتاق همانطور که مشاهده می‌کنید در حالت استاندارد و پرتره عملکرد کاملا قابل قبولی داشته است. نمایش جزئیات خوب است و در حالت پرتره هم پس‌زمینه به‌خوبی بوکه شده است. 

اما در فضای باز جایی که نور محیطی پراکنده بیشتر بود، اصلی‌ترین ضعف دوربین سلفی این گوشی در نور و البته نمایش جزئیات چهره بود. بیوتی صورت بیش از اندازه بالاست و همین امر سبب شده تا نمایش جزئیات چندان خوبی نداشته باشد. البته اگر حالت عکاسی HDR خودکار را غیر‌فعال کنید، خروجی تصویر طبیعی‌تری را دریافت خواهید کرد. در حالت عکاسی پرتره اما توانست پس‌زمینه را به‌خوبی بوکه کند و از طرفی شاخص تصویر با دقت بسیار خوبی از پس‌زمینه بوکه شده جدا شده است. البته یادمان نرود که در این حالت هم مشکل نمایش دقیق جزئیات را دارد. 

 

۵.jpg

 

۴.jpg

 

اما می‌رسیم به عکاسی نور شب که طبعا نباید توقع بسیار بالایی از یک گوشی اقتصادی داشته باشیم. با توجه به تست‌هایی که در نور شب انجام دادیم، این گوشی توانست در جذب نور عملکرد بسیار خوبی داشته باشد و خروجی تصاویر با روشنایی مناسبی را ارائه کرده است. اما ضعف اصلی و بسیار مشهوده این گوشی در ثبت تصاویر نور شب، عدم حذف نویز بود. با نگاهی به نور چراغ، مشاهده می‌کنید که پراکندگی نور اصلا خوب کنترل نشده و نویز‌ها بسیار زیاد، کیفیت تصویر خروجی را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. 

در بخش فیلمبرداری هم باید بگوییم که دوربین اصلی این گوشی توانایی ضبط ویدیو با نهایت کیفیت 4K و سرعت 30 فریم در ثانیه را دارد. در این بخش باید بگوییم که نمی‌توان توقع تولید محتوای بسیار حرفه‌ای را از این گوشی هوشمند داشت، اما اگر شرایط نوری مناسب را برای فیلمبرداری آماده کنید، می‌توانید روی تولید محتوای تخصصی هم روی آن حساب باز کنید. البته باید در جریان باشید که سنسور دوربین اصلی این گوشی، لرزشگیر اپتیکال یا همان OIS را ندارد، پس بدون شک لرزش‌های ناخواسته هنگام ضبط ویدیو، تاثیر منفی در کیفیت خروجی خواهد داشت. 

پردازنده CMF PHONE 1 با پایداری چشم‌گیر 

در بخش مشخصات سخت‌افزاری، CMF PHONE 1 به پردازنده دیمنسیتی 7300 شرکت مدیاتک مجهز شده است. پردازنده‌ای که در بهترین حالت ممکن، توانایی ارائه فرکانس کاری 2.5 گیگاهرتز را دارد. با  این تفاسیر باید بگوییم که با پردازنده‌ای میان‌رده روبه‌رو هستیم. برای اجرای بازی‌های سنگین می‌توانید روی این گوشی حساب باز کنید. 

 

2.jpg

 

اما باید بدانید که نباید توقع فریم ریت بسیار بالایی را در اجرای بازی‌های سنگینی مثل کال‌آف‌دیوتی موبایل و آسفالت 9 داشته باشید. اما برتری این پردازنده چیست؟ با توجه به تست‌هایی که انجام داده بودیم، در شرایط ترافیک کاری سنپگین، پایداری 99.5 درصدی عملکرد پردازنده را شاهد بودیم. همین امر نشان می‌دهد که برای مثال، اگر در بازی‌های سنگین تنظیمات گرافیکی را روی حالت high قرار ندهید، عملکرد بسیار روان و بدون لگ را شاهد خواهید بود. 

باتری CMF PONE 1 همانی که باید باشد 

 

Sequence 03.00_10_19_08.Still006.jpg

 

گوشی CMF PHONE 1 به باتری با میزان ظرفیت 5000 میلی‌آمپر‌ساعت مجهز شده است. باتری که به ازای هر بار شارژ صد درصدی، به‌راحتی زمان آماده به‌‌کار یک روز را در اختیار شما قرار می‌دهد. خیاتان راحت باشد که بعد از یک بار شارژ، وقتی که به خانه برگردید، حداقل 20 درصد از ظرفیت باتری گوشی، باقی خواهد ماند. خبر بد این است که درون جعبه این گوشی، خبری از آداپتور شارژ نیست. اما پشتیبانی از فناوری شارژ سریع 33 وات اتفاق بسیار خوبی برای این گوشی بود تا تقریبا در مدت زمان کمتر از دو ساعت، امکان شارژ صد درصدی خواهد بود.