خانهبررسی‌ها
نقد و بررسی گوشی موبایل گوگل پیکسل ۹؛ هوشمند و جذاب

نقد و بررسی گوشی موبایل گوگل پیکسل ۹؛ هوشمند و جذاب

هدف اولیه گوگل برای تولید گوشی‌های موبایل در دسترس قرار دادن قابلیت‌های سیستم‌عامل خود یعنی اندروید به توسعه‌دهندگان بود. با این حال، با گذشت زمان و داغ‌تر شدن بازار گوشی‌های موبایل، شرکت آمریکایی سیاست‌های خود را تغییر داد و گوشی‌هایش را برای عموم مردم عرضه کرد.

بیشتر

به روز رسانی در ۸ مهر ۱۴۰۳
product-image

گوگل پیکسل 9 ظرفیت 128GB رم 12GB

مشاهدهٔ مشخصات فنی و قیمت

مشاهده

اکنون سری گوشی‌های گوگل به نهمین نسل خود رسیدند که از قابلیت‌های متنوع هوش مصنوعی بهره می‌برند. پخته‌تر شدن طراحی، ارتقای دوربین‌ها و بهبود سخت‌افزار از نکات قابل توجه این دستگاه هستند.

با این حال، پیکسل ۹ می‌تواند جایگزین مناسبی برای آیفون ۱۵ که یکی از پرفروش‌ترین گوشی‌های سال است، باشد؟ در این نقد و بررسی نگاه کاملی به جدیدترین پرچمدار گوگل یعنی Pixel 9 خواهیم داشت و نکات مثبت و منفی آن را بازگو خواهیم کرد.

نقد و بررسی گوشی موبایل Google Pixel

گوشی‌های گوگل از محصولاتی هستند که طی سال‌های اخیر توانسته‌اند توجه بسیاری از کارشناسان و کاربران را به خود جلب کنند. برخورداری از رابط‌کاربری خام اندروید و دریافت آپدیت‌های طولانی مدت و منظم از مواردی به شمار می‌روند که باعث شده این محصولات با پرچمدارهای اپل یعنی آیفون‌ها مقایسه شوند.

نقد و بررسی گوشی موبایل پیکسل ۹

با این حال، وقتی نام آیفون به میان می‌آید، سخت افزار قدرتمند، دوربین‌های کارآمد و از همه مهم‌تر عملکرد پایدار طی دراز مدت در ذهن کاربران تداعی می‌شود؛ مواردی که گوشی‌های پیکسل در آن چندان درخشان ظاهر نمی‌شوند.

گوگل با عرضه نهمین نسل خود به دنبال تغییر این رویه است و تلاش‌های متعددی هم برای آن انجام داده؛ برای مثال شاهد ادغام هوش مصنوعی Gemini در این دستگاه هستیم که متاسفانه به علت برخی از تحریم‌ها امکان دسترسی کاربران ایرانی به آن وجود ندارد.

طراحی پیکسل ۹: زیبا با حال و هوای آیفون

گوشی‌های گوگل پیکسل از زمان عرضه سری ششم از زبان طراحی یکسانی استفاده می‌کنند و در نسل نهم هم شاهد این موضوع هستیم؛ با این تفاوت که پیکسل ۹ طراحی پخته‌تر و بالغانه‌تری دارد.

هنگامی که برای اولین بار گوشی Pixel 9 را در دست گرفتیم، کاملا احساس متفاوتی را در مقایسه با نسل‌های قبلی دریافت کردیم. این دستگاه کاملا حس‌وحال آیفون را تداعی می‌کند؛ فریم تخت با لبه‌های منحنی در کنار پنل پشتی شیشه‌ای شفاف.

پرچمدار گوگل در مقایسه با نسل قبلی خود از ابعاد بزرگ‌تری برخوردار است، ولی همچنان با توجه به استانداردهای امروزه در دسته محصولات کامپکت قرار می‌گیرد.

بررسی گوشی پیکسل ۹

اکنون که صحبت از ابعاد شد، بد نیست اشاره کنیم گوشی Google Pixel 9 در ابعاد ۱۵۲.۸ در ۷۲ میلی‌متر با ضخامت ۸.۵ میلی‌متر تولید شده و ۱۹۸ گرم هم وزن دارد.

همچنین باید این موضوع را هم مطرح کنیم که پرچمدار گوگل از استاندارد IP68 بهره می‌برد تا در برابر نفوذ آب و ذرات غبار بالاترین درجه مقاومت را داشته باشد.

اکنون از مشخصات روی کاغذ کمی فاصله بگیریم و کمی درباره تجربه کاربری با این دستگاه صحبت کنیم.

حذف شدن خط افقی آلومینیومی در پنل پشتی یکی از عواملی است که از نظرمان باعث شده پیکسل ۹ طراحی پخته‌تر داشته باشد. دریافت حس کیفیت و مرغوبیت از نکات مثبت این گوشی به حساب می‌آیند.

جزیره دوربین قرار گرفته در پنل پشتی بیرون‌زدگی زیادی دارد، ولی خوشبختانه دستگاه با قرار گرفتن روی سطوح صاف دچار لغزش نمی‌شود و به راحتی می‌توان با آن کار کرد.

پنل پشتی از روکش شفاف بهره می‌برد و به راحتی اثرات لک و چربی را خود جذب می‌کند که این موضوع باعث می‌شود، زیبایی دستگاه در نمای پشتی چندان چنگی به دل نزند.

پنل جلویی گوشی پیکسل ۹

در بخش جلویی دستگاه پنل شیشه‌ای را شاهد هستیم که توسط لایه گوریلا گلس ویکتوس ۲ محافظت می‌شود تا در برابر خطرات احتمالی مانند ضربه و خط‌وخش مقاوم باشد.

به گفته گوگل حاشیه‌های اطراف نمایشگر کمتر شده و تقریبا ۸۶ درصد از این فضا برای کاربران در دسترس است. البته حاشیه‌های این دستگاه در مقابل آیفون ۱۵ زیاد است و شاید باب میل برخی از کاربران نباشد.

در نهایت برای بگوییم که گوگل پیکسل ۹ از نظر کیفیت ساخت هیچ نکته منفی ندارد و در رابطه با طراحی آن هم به سلیقه کاربران مربوط می‌شود و نمی‌توان نظر قطعی اعلام کرد.

نمایشگر Pixel 9: باکیفیت و روشن‌تر از قبل

پیکسل‌های گوگل در زمینه نمایشگر عملکرد بسیار خوبی دارند و این موضوع برای پیکسل ۹ هم صدق می‌کند.

شرکت آمریکایی برای پیکسل ۹ مانند نسل قبلی به سراغ پنل OLED رفته و متاسفانه خبری از فناوری LTPO نیست و کاربران فقط به گزینه نرخ‌نوسازی ۱۲۰ یا ۶۰ هرتز دسترسی دارند.

روشنایی نمایشگر گوگل پیکسل ۹

شاید برایتان جالب باشد که پرچمدار گوگل هنگام راه‌اندازی از نرخ ۶۰ هرتز استفاده می‌کند و برای دسترسی به ۱۲۰ هرتز باید گزینه آن را فعال کنید.
نمایشگر ۶.۳ اینچی Pixel 9 قادر است محتوا را با وضوح +Full HD به نمایش بگذارد و در هر اینچ از این نمایشگر ۴۲۲ پیکسل قرار می‌گیرد تا بافت‌ها با جزئیات بالایی نمایش داده شوند.

حداکثر روشنایی اعلام شده از سوی گوگل برای این نمایشگر ۱۸۰۰ نیت و هنگامی که محتوای HDR نمایش می‌دهد ۲۷۰۰ نیت است. طبق بررسی‌های تیم جی‌اس‌ام این پنل در حالت دستی به عدد ۱۲۴۵ نیت می‌رسد و با فعال کردن گزینه روشنایی خودکار مقدار آن به ۲۲۳۲ نیت افزایش پیدا می‌کند.

تقریبا گوگل در این زمینه عملکرد خوبی دارد و کار کردن با گوگل پیکسل ۹ زیر نور مستقیم خورشید برای کاربران مشکل‌ساز نخواهد بود.

نرم‌افزار پیکسل ۹ گوگل: جادوی اندروید خام و هوش مصنوعی

اغلب گوشی‌های گوگل همزمان با انتشار اندروید ۱۵ عرضه می‌شوند، ولی امسال آمریکایی‌ها دستگاه‌های خود را زودتر از انتشار سیستم‌عامل روانه بازار کردند و سری Google Pixel 9 به اندروید ۱۴ مجهز شده‌اند.

رابط‌کاربری سبک و روان که نرم‌افزارهای جانبی ندارد و همین موضوع برای بسیاری از کاربران نکته مثبتی به حساب می‌آید. همچنین باید اشاره کنیم که پرچمدار جدید پیکسل تا هفت سال آپدیت‌های نرم‌افزاری دریافت می‌کند که شامل هفت نسخه از سیستم‌عامل اندروید و آپدیت‌های امنیتی ماهانه می‌شود.

رابط‌کاربری پیکسل زیبایی بصری خاصی ندارد، ولی تمام آنچه را که کاربر به آن نیاز می‌کند، در اختیار می‌گذارد. شاید پوسته اصلی سیستم‌عامل اندروید در مقایسه با پوسته سامسونگ، شیائومی یا هواوی امکانات شخصی‌سازی کمتری داشته باشد، اما باید گفت که این رابط آنچنان هم ساده و بی‌روح نیست.

امکان شخصی‌سازی صفحه اصلی با استفاده از ویجت‌های کاربردی، تغییر رنگ آیکون‌ها با استفاده از تصویر پس‌زمینه و کلی موارد دیگر از امکانات این پوسته به حساب می‌آیند.

سیستم‌عامل اندروید ۱۴ در گوشی پیکسل ۹

گشت‌وگذار و جابه‌جایی بین منوهای گوشی به لطف نبود نرم‌افزارهای جانبی آزاردهنده بسیار سریع است و اثری از لگ و کندی هم مشاهده نمی‌شود. یکی از نکات جالبی که بازگو کردن آن خالی از لطف نیست، اضافه شدن برنامه آب‌وهوا برای اولین بار در گوشی‌های پیکسل است.

زمان رونمایی سری Pixel 9 شاهد صحبت‌های گسترده‌ای از هوش مصنوعی Gemini بودیم که امکانات بسیاری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. با این حال، باید بگوییم که برخی از قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی سری جدید پیکسل به علت تحریم‌ها برای کاربران ایرانی در دسترس نیست و نمی‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

با این حال، از قابلیت‌هایی که امکان استفاده‌های آن‌ها فراهم شده می‌توان به Magic Eraser، Add Me و ساخت تصاویر با استفاده از متن اشاره کرد.

همچنین یکی از قابلیت‌هایی که سروصدای زیادی به‌پا کرد، Reimagine بود؛ در واقع کاربران می‌توانند با استفاده از خلاقیت خود موارد جالبی را به تصاویر گرفته شده اضافه کنند.

البته این قابلیت در ابتدا هیچ محدودیتی نداشت و برخی از تصاویر ایجاد شده بسیار به واقعیت نزدیک بودند که قابل تشخیص نبودند. با این حال، در حال حاضر گوگل سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ای در پیش گرفته و اجازه ساخت تصاویر با ارتباط به انسان‌ها، شخصیت‌های تحت مالکیت شرکت‌های دیگر و حوادث را نمی‌دهد.

سخت‌افزار Pixel 9: تراشه‌ای ضعیف‌تر از رقبا

گوگل طی سال‌های اخیر سیاست تولید تراشه‌های اختصاصی خود را پیش گرفته؛ در واقع غول موتور جستجو برای همگام‌سازی بهتر نرم‌افزار و سخت افزار این سیاست را اتخاذ کرده که البته هم چندان موفق عمل نکرده است.

پیکسل ۹ گوگل با تراشه تنسور G4 به بازار آمده که وظیفه تولید آن هم مانند پارسال برعهده سامسونگ بوده است.چینش و معماری پردازنده مرکزی از نظر مشخصات روی کاغذ به چینش اسنپدراگون هشت نسل سه شباهت دارد که شاید در نگاه اول برای بسیاری از کاربران امیدوارکننده به‌نظر می‌رسد و در ادامه با مشاهده نتایج بنچمارک‌های بدست آمده متوجه خواهید شد که چه فاصله‌ای میان این دستگاه و سایر پرچمداران بازار وجود دارد.

بنچمارک‌های پیکسل ۹

به گفته گوگل تنسور G4 در مقایسه با نسل‌های قبلی خود از قدرت پردازش بالایی برخوردار است که دستاورد چندان بزرگی هم محسوب نمی‌شود؛ چرا که همیشه تراشه‌های گوگل ضعیف‌تر از رقبای هم قیمت خود هستند.

برای بررسی قدرت پردازنده‌ها به سراغ بنچمارک Geekbench نسخه ۵ و ۶ رفتیم. البته پیش از اینکه اعداد و ارقام را به نمایش بگذاریم، باید بگوییم که برخی از بنچمارک‌ها روی این گوشی اجرا نمی‌شوند و گوگل هم علت آن را بازگو نکرده است.

پیکسل ۹ در بنچمارک‌های گیک‌بنچ ۵ و ۶ توانست حدود ۲۰ درصد از نسل قبلی خود امتیاز بیشتری دریافت کند؛ ولی هنگامی که اعداد بدست آمده را کنار تراشه‌ای مانند اسنپدراگون هشت نسل سه یا اگزینوس ۲۴۰۰ می‌گذاریم، متوجه اختلاف فاحشی می‌شویم. 

گیمینگ با گوشی Pixel 9

برای مثال گلکسی اس ۲۴ اولترا با تراشه اسنپدراگون هشت نسل سه در بخش تک هسته‌ای امتیاز ۲۲۰۰ و در بخش چند هسته‌ای ۷۰۰۰ را به همراه داشته است. این عملکرد ناامید کننده در بنچمارک آنتوتو هم مشاهده می‌شود و البته که در فرایند بررسی شاهد افزایش دمای ۸.۵ درجه‌ای بودیم که نشان می‌دهد خنک‌کننده این دستگاه برای کارهای سنگین چندان دستگاه قابل اعتمادی به حساب نمی‌آید.

گوشی گوگل پیکسل ۹ از نظر اجرای بازی‌ها نیز گزینه مناسبی محسوب نمی‌شود، ولی چندان هم دست‌وپا بسته نیست و می‌تواند به‌خوبی از پس انتظارات کاربران معمولی برآید.

برای بررسی دقیق‌تر به سراغ بازی Call of Duty:Mobile رفتیم. پرچمدار گوگل برخلاف تصوراتی که داشتیم، عملکرد بسیار خوبی داشت. با وجود اینکه ضعف پردازنده گرافیکی اجازه نمی‌دهد به تنظیمات بسیار بالا دسترسی داشته باشیم، اما در بالاترین حالت ممکن هم گیم‌پلی بسیار روان و قابل قبولی را به نمایش گذاشت. با این حال، اگر هدفتان از خرید گوشی پرچمدار، بازی کردن باشد، بهتر است به سراغ گزینه‌های دیگری بروید.

دوربین پیکسل ۹: عکاسی با چاشنی هوش مصنوعی

دوربین یکی از بخش‌های مهم در گوشی‌های پرچمدار محسوب می‌شود و پیکسل ۹ با استفاده از هوش مصنوعی کرده تا تجربه خوبی را برای کاربر رقم بزند.

جزیره دوربین این پرچمدار از حسگر ۵۰ مگاپیکسلی با لنز عریض و حسگر ۴۸ مگاپیکسلی با لنز اولتراواید میزبانی می‌کند که جایگزین حسگر قدیمی ۱۲ مگاپیکسلی شده است. برای دوربین سلفی هم باید به حسگری اشاره کنیم که چندین سال در خط تولید گوشی‌های پیکسل به‌کار رفته؛ حسگر ۱۰.۵ مگاپیکسل با لنز اولتراواید.

جزیره دوربین گوشی Pixel 9

دوربین اصلی از لنزی عریض با فاصله کانونی ۲۵ میلی‌متر و سایز سنسور ۱/۱.۳۱ اینچ استفاده می‌کند که از نظر ابعادی با گلکسی اس ۲۴ اولترا شباهت دارد و می‌توان گفت که نسخه استاندارد سخت افزار کافی را برای رقابت با بهترین گوشی کره‌ای‌ها دارد.

دوربین دوم که تا سال گذشته حسگر ۱۲ مگاپیکسلی داشت، اکنون جای خود را حسگر ۴۸ مگاپیکسلی داده و از فوکوس خودکار تشخیص فاز پیکسل دوگانه هم بهره می‌برد.

دوربین اصلی پیکسل ۹ در نور روز عکس‌های بسیار باکیفیتی ثبت می‌کند و دقیقا همان حال‌وهوایی را دارد که در نسل‌های گذشته می‌بینیم؛ عکس‌هایی با کنتراست بالا، جزئیات زیاد، گستره دینامیکی عریض و رنگ‌های نزدیک به حالت طبیعی که تماشا کردن آن‌ها برای کاربر لذت بخش است.

قیمت گوشی پیکسل ۹
دوربین اصلی پیکسل ۹ در نور روز

برخلاف آیفون ۱۵ که امکان زوم دو برابری بدون افت کیفیت را در اختیار کاربران قرار می‌دهد، پیکسل ۹ این قابلیت را ندارد؛ ولی به‌لطف سایز بزرگ حسگر، زوم دو یا سه برابری از کیفیت مناسبی برخوردارند و می‌توان روی آن‌ها حساب کرد.

خرید مشخصات گوشی پیکسل ۹
عکس گرفته شده در حالت پرتره

در پرتره گرفتن به‌لطف الگوریتم پردازش تصویر، تصاویر با افکت بوکه زیبایی را شاهد هستیم. سوژه به خوبی از پس‌زمینه جدا و رنگ پو.ست هم نزدیک به حالت طبیعی ثبت می‌شود. البته افکت بوکه اعمال شده، حس مصنوعی بودن می‌دهد و اگر به پرتره‌های طبیعی علاقه‌مندید بهتر است به سراغ گوشی‌های آیفون بروید.

اکنون به سراغ دوربین اولتراواید می‌رویم که بیشترین تغییر را به همراه داشته است.

دوربین اولتراواید پیکسل ۹ در نور روز
دوربین اولتراواید پیکسل ۹ در طول روز

جزئیات عکس‌ها در سطح قابل قبولی هستند و رنگ‌ها نیز نزدیک به حالت طبیعی ثبت می‌شوند و گستره دینامیکی و کنتراست مطلوب است.

ماکرو گوشی پیکسل ۹
عکس ماکرو پیکسل ۹

به‌لطف برخورداری از فوکوس خودکار امکان عکاسی در حالت ماکرو هم وجود دارد که تصاویر گرفته شده از کیفیت بسیار خوبی برخوردارند. این دوربین لرزشگیر ندارد، اما نرم‌افزار گوگل به خوبی نویزهای حاصل از تکان‌های دست را به خوبی حذف می‌کند.

دوربین سلفی Google Pixel 9
سلفی گرفته شده در نور روز با حالت پرتره

دوربین سلفی با وجود قدیمی بودن حسگر، عملکرد قابل قبولی دارد، جزئیات کافی هستند و رنگ پوست و صورت هم طبیعی است.

دوربین اصلی در نور شب
عکس گرفته شده با دوربین اصلی در نور شب

دوربین اصلی در طول شب جزئیات چندان زیادی ثبت نمی‌کند، اما از نظر رنگ، اکسپوژر و نویز مناسب هستند و به مراتب از آیفون‌ها عملکرد بهتری دارد. با افزایش زوم روی حالت دو برابر، جزئیات کاهش پیدا می‌کند و گستره‌دینامیکی هم محدودتر می‌شود، ولی با رفتن به محیط روشن‌تر این مشکل تا حدودی برطرف خواهد شد.

دوربین اولتراواید پیکسل ۹ در نور شب
عکس گرفته شده در نور شب با دوربین اولتراواید پیکسل ۹

دوربین اولتراواید در شب را اگر کنار آیفون ‍۱۵ و گلکسی اس ۲۴ قرار دهیم، عملکرد پرچمدار گوگل به مراتب بهتر است. روشنایی و جزئیات مناسب هستند و رنگ‌ها حالت طبیعی دارند.

از نظر فیلمبرداری پیکسل ۹ گوگل توانایی ضبط ویدیوهایی با حداکثر کیفیت 4K با سرعت ۶۰ فریم‌برثانیه دارد. جزئیات بالا و رنگ‌های دلنشین از نکات مثبت این بخش هستند؛ ولی باید اشاره کنیم که لرزشگیر عملکرد متوسطی دارد و در مقابل آیفون ناکام می‌ماند.

باتری که تا یک روز همراهی می‌کند

گوشی Google Pixel 9 به باتری ۴۷۰۰ میلی‌آمپر ساعتی مجهز شده که با توجه به ابعاد کوچک دستگاه ماندگاری باتری می‌تواند مناسب باشد.
با توجه به افزایش ظرفیت باتری، ماندگاری این دستگاه هنگام استفاده‌های سبک و معمولی سبب شده تا کاربران یک روز کامل دغدغه شارژ مجدد نداشته باشند.

این پرچمدار از شارژ سریع ۲۷ وات پشتیبانی می کند، اما آداپتور آن را باید به‌صورت جداگانه خریداری کنید. با استفاده از آداپتور ۳۰ وات برای اینکه بتواند از ۱۰ درصد به ۵۵ درصد برسد، تقریبا به ۳۰ دقیقه زمان نیاز داشت و باید بگوییم شارژ کامل یک ساعت و نیم طول می‌کشد.

آیا گوشی موبایل گوگل پیکسل ۹ ارزش خرید دارد؟

گوشی Pixel 9 گوگل را می‌توان به عنوان دستگاهی شناخت که سعی می‌کند تمام نیازهای کاربران را به بهترین شکل برطرف کند. البته باید بگوییم که این نیاز شامل تسک‌های سنگین مانند اجرای بازی‌ها نمی‌شود.

صفحه نمایش باکیفیت، روشن و سریع، دوربین‌های توانمند و پردازش تصویر درجه یک، نرم‌افزار بسیار روان با قابلیت دریافت آپدیت تا هفت سال، کیفیت ساخت بالا و وزن کم از نکات مثبت این دستگاه محسوب می‌شوند.

تراشه این گوشی با وجود ضعف توان پردازشی در برابر رقبای شایسته‌ای مانند آیفون ۱۵ و گلکسی اس ۲۴ باز هم عملکرد مناسبی دارد و کاربر را محدود نمی‌کند.

این تراشه از پردازنده عصبی قدرتمندی بهره می‌برد که کارهای مرتبط به هوش مصنوعی و یادگیری ماشین را نحو احسن انجام می‌دهد؛ بنابراین اگر بازی کردن با گوشی برایتان اولویت چندانی ندارد، گوگل پیکسل ۹ یک خرید به‌صرفه و منطقی برای شما خواهد بود.

با تشکر از فروشگاه نیک‌دیجی که گوشی پیکسل ۹ را برای بررسی در اختیارمان قرار داد.

برچسب‌ها: