خانهبررسی‌ها
گلکسی Z Flip6 بهتر از نسل قبل

گلکسی Z Flip6 بهتر از نسل قبل

سامسونگ گلکسی Z Flip6 به عنوان جدید‌ترین گوشی پرچمدار تاشو این شرکت معرفی شد و سامسونگ تغییرات بسیار خوبی را برای این گوشی به نسبت نسل قبلی در نظر گرفته است. تغییراتی که سبب شد تا به طبع عملکرد بهتری را از خود به‌نمایش بگذارد. در این بررسی نگاهی خواهیم داشت به مشخصات در نظر گرفته شده برای این گوشی هوشمند خاص.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۰ مرداد ۱۴۰۳
product-image

سامسونگ گلکسی زد فلیپ 6 ظرفیت 512GB و رم 12GB

مشاهدهٔ مشخصات فنی و قیمت

مشاهده

طراحی آشنا و تکراری Z Flip6 با تغییرات اندک 

اتفاق عجیبی در زمینه طراحی برای این گوشی هوشمند نیافتاده و باید قبول کنیم که با طراحی بسیار مشابه با نسل قبلی رو‌به‌رو هستیم. اصلی‌ترین تغییر در قسمت طراحی، رینگ‌های رنگی در نظر گرفته شده برای سنسور‌های دوربین قسمت پشتی این گوشی است که به نسبت رنگ‌ گوشی تغییر می‌کند. 

1.jpg

در نمای روبه‌رویی هم صفحه‌نمایش اصلی این گوشی با ابعاد مشابه با نسل قبلی قرار گرفته است. از نظر حاشیه عملکرد خوبی داشته و در نهایت با صفحه‌نمایش یکدست و گسترده رو‌به‌رو خواهید شد. اما اصلی‌ترین مشکل صفحه‌نمایش اصلی این گوشی، خط تا قسمت مرکزی آن است که هنوز هم به چشم‌ می‌آید. هرچند به نسبت نسل قبلی بهتر شده است. 

صفحه‌نمایش ثانویه هم به نسبت نسل قبل تغییر چندانی نداشته و هنوز هم مثل قبل پرکاربرد و بسیار جذاب است. سامسونگ تلاش داشته تا قابلیت‌های جذابی را برای صفحه‌نمایش ثانویه در نظر بگیرد تا چندان نیازی به باز کردن و استفاده از صفحه‌نمایش اصلی وجود نداشته باشد. 

وزن 187 گرمی این گوشی در استفاده طولانی مدت خستگی برای دست به‌همراه ندارد، اما واقعا طراحی مناسب برای بازی کردن و استفاده این چنینی نیست. زمانی که از زاویه کنار به گوشی نگاه می‌کنید، متوجه می‌شوید که فریم کنار به دلیل تاشو بودن گوشی با خمیدگی کمی همراه است که در حین استفاده کاملا حس می‌شود. 

 

2.jpg

اما در مجموع باید بگوییم که طراحی کاملا جمع‌ و جور با ظاهری زیبا و دل‌نشین را از این گوشی هوشمند شاهد خواهید بود که در با توجه به طراحی بسیار خاص و جذابی که دارد هم اصلا فضای زیادی را به خودش اختصاص نمی‌دهد. در مجموع بسیار مناسب برای آن دسته از کاربرانی است که به دنبال خرید گوشی هوشمند خاص با طراحی جمع‌و‌جور و زیبا هستند. 

 

صفحه‌نمایش Z Flip6 بهتر از نسل قبل 

یکی از مشخصات قدرتمندتر در نظر گرفته شده برای Z Flip6 به نسبت Z Flip5، بدون شک صفحه‌نمایش آن است. این گوشی به صفحه‌نمایش اصلی با ابعاد 6.7 اینچ و صفحه‌نمایش ثانویه با ابعاد 3.4 اینچ مجهز شده است. در این بخش همانطور که در ابتدا اشاره کرده بودیم از نظر ابعاد تفاوتی با نسل قبلی شاهد نیستیم. اصلی‌ترین تغییری که برای صفحه‌نمایش این گوشی هوشمند در نظر گرفته شده است، میزان روشنایی 2600 نیت آن است. این در حالی است که زد فلیپ 5 به صفحه‌‌نمایش با روشنایی 1750 نیت مجهز شده بود. 

با توجه به تست‌هایی که انجام دادیم، صفحه‌نمایش زد فلیپ 6 زیر تابش مستقیم نور خورشید وضوح تصویر خوب و مناسبی دارد. اما از آنجایی که این میزان روشنایی تنها برای محتوای HDR در نظر گرفته شده است، در شرایط استفاده معمولی، وضوح تصویر بسیار باکیفیتی ندارد اما باز هم خوانایی آیکون‌ها کاملا مناسب است. 

 

4.jpg

در مجموع اگر بخواهیم مقایسه‌ای با بسیاری از پرچمداران داشته باشیم، باید بگوییم که نباید توقع بسیاربالایی از صفحه‌نمایش این گوشی هوشمند داشت. از دیگر قابلیت‌های قدرتمند این صفحه‌نمایش می‌توانیم به میزان نرخ بروزرسانی 120 هرتز آن اشاره کنیم. عملکرد روان و بدون لگ در حین استفاده، تجربه کاربری بسیار خوبی را برای شما به‌همراه خواهد داشت. 

 

3.jpg

می‌رسیم به صفحه‌نمایش ثانویه. ابعاد 3.4 اینچ با رزولوشن 720 در 748 پیکسل که توانایی نمایش 306 پیکسل در هر اینچ را دارد. با توجه به مشخصات گفته شده و البته پنل باکیفیت سوپرامولد در نظر گرفته شده، باید بگوییم که با صفحه‌نمایش ثانویه بسیار باکیفیتی روبه‌رو هستید. میزان روشنایی 1600 نیت این صفحه‌نمایش سبب شده تا در شرایط نوری متنوع وضوح تصویر خوبی داشته باشد. اما سوال اصلی اینجاست که آيا برای مثال، زیر تابش مستقیم نور خورشید هم عملکرد خوبی دارد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که تا میزان قابل قبولی، عملکرد خوبی را زیر تابش مستقیم نور خورشید ارائه می‌‌کند. اما در همین حد بگوییم که برای استفاده روزمره و خوانایی آیکون‌ها عملکرد خوبی دارد و نباید توقع بیش از این از آن داشته باشید. لازم به ذکر است که برای انجام برخی از کار‌های روزمره می‌توان روی صفحه‌نمایش ثانویه این گوشی حساب باز کرد.

 

زد فلیپ 6 با دوربین‌هایی قدرتمند‌تر از قبل 

اما می‌رسیم به بخش سنسور‌های دوربین، جایی که یکی از اصلی‌ترین تغییرات به نسبت نسل قبل اتفاق افتاده است. در قسمت پشتی این گوشی، یک سنسور دوربین اصلی با رزولوشن 50 مگاپیکسل و سنسور 12 مگاپیکسل فوق‌عریض یا همان اولترا واید در نظر گرفت شده است. برای دوربین سلفی هم شاهد حضور سنسور 10 مگاپیکسل هستیم. همانطور که در ابتدا گفته بودیم، اصلی‌ترین تغییر این گوشی به نسبت نسل قبل یعنی زد فلیپ 5، مربوط به سنسور 50 مگاپیکسل دوربین اصلی آن است. این در حالی است که زد فلیپ 5 از سنسور دوربین اصلی 12 مگاپیکسل بهره برده بود. 

۲.jpg

به تصویر بالا نگاه کنید. تصاویر با دوربین اصلی در نور روز ثبت شده‌اند. همانطور که می‌بینیم در زمینه تفکیک رنگ و داینامیک رنج، سامسونگ تا میزان بسیار زیادی موفق بوده و باید بگوییم که در حد و اندازه یک گوشی پرچمدار توقعات شما را بر‌آورده می‌کند. اما زمانی که صحبت از جزئیات می‌شود، می‌بینیم که به نسبت بسیاری از گوشی‌های پرچمدار برند‌ها دیگر و حتی گلکسی  اس 24 اولترا، عملکرد ضعیف‌تری دارد. 

۱.jpg

اما زمانی که سوژه دور‌تری را برای عکاسی انتخاب کردیم، دیدیم که در بخش رنگ‌ها باز هم عملکرد بسیار خوبی داشت و تفکیک سایه و نور هم به‌خوبی انجام شده است. اما مشکل اصلی در بخش داینامیک رنج و البته نمایش جزئیات است که نتوانست آنطور که لایق یک پرچمدار است ظاهر شود. 

۳.jpg

اما بدون شک یکی از برتری‌های این گوشی به نسبت بسیاری از پرچمداران دیگر، در بخش پرتره است. همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، سنسور دوربین اصلی این گوشی توانسته است خروجی تصویر با کیفیت بسیار بالایی را ارائه کند. رنگ‌ها به شدت درست و جذاب نمایش داده شده‌اند که اگر سامسونگ همین عملکرد را در بخش عکاسی استاندارد داشت، بدون شک می‌توانست چند سر و گردن از مابقی پرچمداران بهتر باشد. همانطور که در تصویر می‌بینید، شاخص تصویر از پس‌زمینه بوکه شده با دقت بسیار بالایی جدا شده و از طرفی پس‌زمینه بوکه شده هم کیفیت بسیار بالایی دارد.

دوربین سلفی 10 مگاپیکسل این گوشی برای ثبت تصاویر سلفی عملکرد مناسبی دارد اما باید بدانید که برای تولید محتوای حرفه‌ای و تخصصی نمی‌توانید چندان روی آن حساب باز کنید. اما نقطه قوت فلیپ در این بخش، امکان استفاده از دوربین اصلی 50 مگاپیکسل برای ثبت تصاویر سلفی است. قابلیتی که مدیون صفحه‌نمایش ثانویه است. همانطور که در تصاویر مشاهده می‌کنید، تصاویر به مراتب خروجی بسیار باکیفیت‌تری به نسبت دوربین سلفی این گوشی دارند. 

عکاسی نور شب زد فلیپ 6 اما ناامیدمان کرد. همانطور که در تصاویر ثبت شده مشاهده می‌کنید، درست است که این گوشی توانست حتی در شرایط نوری بسیار کم خروجی بسیار مناسبی را از نظر روشنایی ارائه کند، اما در بخش حذف نویز و نمایش جزئیات عملکرد بسیار معمولی داشت. در این بخش باید بگوییم که زد فلیپ 6 حتی از برخی از گوشی‌های میان‌رده هم عملکرد ضعیف‌تری داشت.

 

عملکرد پردازنده زد فلیپ 6 چندان جالب نبود 

سامسونگ گلکسی زد فلیپ 6 به پردازنده قدرتمند اسنپدراگون 8 نسل 3 شرکت کوالکام مجهز شده است. همان پردازنده‌ای که جدید‌ترین و قدرتمند‌ترین پرچمداران و گوشی‌های گیمینگ جهان از آن بهره برده‌اند. اما آیا این گوشی هم توانایی ارائه عملکردی در حد و اندازه پرچمداران مطرح و گوشی‌های گیمینگ قدرتمند را دارد یا نه؟ در پاسخ به این سوال خیلی کوتاه و مختصر و مفید باید بگوییم که اصلا در حد و اندازه پرچمداران و البته گوشی‌های گیمینگ نیست. در ادامه دلیل این اتفاق را توضیح می‌دهیم.

در اجرای برنامه‌‌های روزمره که خیالتان راحت باشد که این گوشی توانایی ارائه عملکرد بسیار خوبی دارد که البته توقعی جز این هم نیست و نمی‌توان چنین چیزی را معیار خوبی برای این گوشی خاص دانست. اما در اجرای بازی نباید چندان روی کیفیت بالا برای تنظیمات گرافیکی high روی این گوشی حساب باز کرد. با توجه به تست‌هایی که انجام دادیم، بعد از برای مثال 30 دقیقه اجرای بازی سنگینی مثل گنشین ایمپکت، شاهد کاهش شدید فریم‌ریت بودیم. 

اما داستان همینجا تمام نمی‌شود و فاجعه زمانی مشخص شد که تصمیم به شروع تست‌های سخت‌افزاری گرفتیم. باز هم ضعف سامسونگ در زمینه سیستم خنک‌کننده و البته عملکرد پردازنده دارای مشکلات فراوان است. همانطور که در تصاویر مشاهده می‌کنید، این گوشی در تست‌های بنچمارک بعد از 20 تا 30 دقیقه، با کاهش عملکرد 50 درصدی پردازنده مواجه شد. عملکردی به شدت ناامید کننده. پس به هیچ عنوان نمی‌توان روی زد فلیپ 6 به‌عنوان گوشی گیمینگ حساب باز کرد. برای اجرای بازی‌های سنگین هم، برای اینکه شاهد کاهش فریم ریت و البته لگ نباشید، بهتر است که تنظیمات گرافیکی بازی را روی حالت high قرار ندهید. 

اما می‌رسیم به باتری، یکی‌دیگر از اصلی‌ترین تغییرات در نظر گرفته شده برای این پرچمداران خاص در مقایسه با پرچمدار سری قبلی یعنی، زد فلیپ 5. زد فلیپ 6 به باتری با میزان ظرفیت 4000 میلی‌آمپر‌ساعت مجهز شده و این در حالی است که زد فلیپ 5 از باتری با میزان ظرفیت 3700 میلی‌آمپر‌ساعتی مجهز شده بود. نقدی که به زد فلیپ 5 وارد بود، این بود که چرا زمان آماده به‌کار کمتری به نسبت زد فلیپ 4 ارائه می‌کند. اما زد فلیپ 6 با بهره بردن از چنین باتری، توانست به نسبت تمامی گوشی‌های تاشو فلیپ سامسونگ، عملکرد بهتری را به‌نمایش بگذارد. با توجه به تست‌های انجام شده، این گوشی توانایی ارائه زمان آماده به‌کار 6 ساعت و 16 دقیقه را دارد. پس به ازای هر بار شارژ صد درصدی، توانایی ارائه زمان آماده به‌کار نزدیک به یک روز را در شرایط استفاده معمولی و روزمره دارد. 

 

جمع‌بندی: 

در مجموع باید بگوییم که این گوشی بسیار مناسب برای آن دسته از کاربرانی است که به دنبال خرید گوشی خاص و متفاوتی هستند. باید بگوییم که در بسیاری از مشخصات فنی در نظر گرفته شده، این گوشی توانایی ارائه عملکردی در حد و اندازه گوشی‌های پرچمدار و قدرتمند را ندارد. پس اگر به دنبال خرید گوشی تاشو خاصی هستید که به نسبت سری فولد ابعاد کوچکتری داشته باشد، سامسونگ گلکسی زد فلیپ 6 می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌های ممکن باشد. اما اگر سری قبلی این گوشی را داشتید، به نسبت مشخصات در نظر گرفته شده، زد فلیپ 6 انتخاب بسیار خوبی برای تغییر گوشی است. 

برچسب‌ها: