خانهبررسی‌ها
پیکسل 8 پرو یا گلکسی اس 24 اولترا، کدام برای عکاسی بهتر است؟

پیکسل 8 پرو یا گلکسی اس 24 اولترا، کدام برای عکاسی بهتر است؟

گوگل پیکسل 8 پرو و سامسونگ گلکسی اس 24 اولترا دو پرچمدار مطرح و شناخته شده هستند که توانسته‌اند با بهره بردن از مشخصات فنی قدرتمند، توجه بسیاری از کاربران را به خودشان جلب کنند. در این مقاله اما قصد بررسی تک تک مشخصات این گوشی  را نداریم و می‌خواهیم با نگاهی عمیق‌تر، عملکرد سنسور‌های دوربین این دو گوشی هوشمند را بررسی کنیم. 

بیشتر

به روز رسانی در ۱۱ تیر ۱۴۰۳

پیکسل 8 پرو و گلکسی اس 24 اولترا متخصص تولید محتوا

سوای اینکه این دو گوشی هوشمند می‌توانند نیاز‌ها سلایق مختلف را بر‌آورده کنند، اما باید بدانیم که یکی از بهترین انتخاب‌های ممکن برای تولید کنندگان محتوا عکاسی و فیلمبرداری، آن هم به‌صورت تخصصی هستند. روی برگه پیکسل 8 پرو به سنسور دوربین اصلی با رزولوشن 50 مگاپیکسل، دوربین تله‌فوتو 48 مگاپیکسل با قابلیت زوم 5 برابری اپتیکال و سنسور 48 مگاپیکسل فوق‌عریض یا همان اولترا واید  و سنسور دوربین سلفی 10.5 مگاپیکسل مجهز شده است. در طرف دیگر قدرتمند‌ترین پرچمدار سامسونگ یعنی گلکسی اس 24 اولترا، از یک سنسور دوربین اصلی 200 مگاپیکسل در کنار سنسور 10 مگاپیکسل تله‌فوتو با قابلیت زوم 3 برابری اپتیکال، سنسور 50 مگاپیکسل پریسکوپ تله‌‌فوتو با قابلیت زوم 5 برابری اپتیکال و سنسور 12 مگاپیکسل اولتراواید و سنسور دوربین سلفی 12 مگاپیکسل بهره برده است. 

pixel day standard copy.jpg
گوگل پیکسل 8 پرو
samsung day standard copy.jpg
سامسونگ گلکسی اس 24 اولترا

اول از همه به سراغ دوربین اصلی دو گوشی می‌رویم تا ببینیم در نور روز کدامیک عملکرد بهتری دارند. به تصاویر بالا نگاه کنید. در اینکه هر دو گوشی عملکرد بسیار خوبی در نور روز داشتند شکی نیست و توقعی کمتر از این هم از دو گوشی پرچمدار و گران‌قیمت نمی‌رود. سامسونگ در نور روز توانست خروجی تصویر با نمایش جزئیات دقیقی را ارائه کند. اما زمانی که به تصویر پیکسل نگاهی می‌اندازیم، می‌بینیم که معنای واقعی کیفیت را پیکسل برایمان تعریف کرده است. رنگ‌ها دقیق‌تر و البته داینامیک رنج بسیار گسترده‌تر به نسبت سامسونگ، سبب شده تا در این بخش پیکسل 8 پرو به مراتب عملکرد بهتری داشته باشد. 

samsung 1x copy.jpg
سامسونگ گلکسی اس 24 اولترا زوم 1 برابری
pixel 1X copy.jpg
گوگل پیکسل 8 پرو زوم 1 برابری 
اما زوم، جایی که سامسونگ ادعای بسیار زیادی و داشت و سر و صدای بسیار زیادی به‌پا کرده بود. زوم یک برای هر دو گوشی عملکرد خوبی دارند اما سامسونگ سعی داشته تا با شارپ کردن تصویر، خروجی جذاب‌تری را در اختیار کاربر قرار دهد که در این امر بسیار موفق بوده است. اما ایراد کار کجاست؟ آنجایی که کمی روی تصاویر زوم می‌کنیم، می‌بینیم که نمایش جزئیات آنطور که باید و شاید کیفیت بسیار بالایی ندارد. 
samsung 10X copy.jpg
سامسونگ گلکسی اس 24 اولترا زوم 10 برابری
pixel 10X copy.jpg
گوگل پیکسل 8 پرو زوم 10 برابری 

همانطور که در ابتدا گفته بودیم، سامسونگ در زمینه زوم ادعای بسیار بالایی داشته. اگر به تصاویر زوم 10 برابری این دو گوشی نگاه کنید، می‌بینید که سامسونگ باز هم از نظر میزان نور و جذابیت تصویر عملکرد بهتری داشته. اما دلیل برتری پیکسل در این بخش چیست؟ دلیل برتری پیکسل باز هم داینامیک رنج گسترده‌تر و البته رنگ‌های نزدیک‌تر به واقعیت است. اما در حالت زوم 10 برابری، سامسونگ در زمینه نمایش جزئیات عملکرد کمی بهتر به نسبت پیکسل 8 پرو داشته است. 

pixel-portrait-1.jpg
گوگل پبکسل 8 پرو
samsung portrait 1 copy.jpg
سامسونگ گلکسی اس 24 اولترا

در بخش پرتره اما سامسونگ پیش از این نشان داده بود که به نسبت بسیاری از پرچمداران اندرویدی عملکرد بهتری داشته است. حال به تصاویر گرفته شده نگاه کنید. در این تصاویر خواستیم که هر دو گوشی را کمی اذیت کنیم و به‌همین  دلیل پس‌زمینه شلوغ‌تر و نزدیک به شاخص تصویر را در نظر گرفتیم. بله هر دو گوشی در تشخیص پس‌زمینه عملکرد خوبی نداشتند. همانطور که در تصاویر مشاهده می‌کنید، هر دو گوشی در تفکیک شاخص تصویر و بوکه کردن پس‌‌زمینه چندان عملکرد مناسبی نداشتند. از نظر رنگ در خروجی تصویر باید بگوییم که باز هم پیکسل عملکرد بهتری داشته.

pixel-portrait-2.jpg
گوگل پیکسل 8 پرو
samsung portrait 2 copy.jpg
سامسونگ گلکسی اس 24 اولترا

اما زمانی که زوم بیشتری روی شاخص چهره داشتیم، می‌بینیم که به مراتب سامسونگ عملکرد بهتری داشته است. با نگاهی به خروجی تصویر پرتره پیکسل باز هم مشاهده می‌کنیم که پس‌زمینه چندان مناسب بوکه نشده و سنسور در تشخیص پس‌زمینه و شاخص تصویر چهره چندان موفق نبوده است. 

samsung selfie copy.jpg
سامسونگ گلکسی اس 24 اولترا
pixel selfie copy.jpg
گوگل پیکسل 8 پرو

پیش از اینکه به مقایسه تصاویر در نور شب بپردازیم، عملکرد سنسور دوربین سلفی این دو گوشی را بررسی می‌کنیم. باز هم هر دو گوشی در این بخش عملکرد بسیار خوبی را از خود به‌نمایش گذاشته‌اند. اما اگر کمی بیشتر به این تصاویر دقت کنیم، می‌بینیم که سامسونگ در نمایش جزئیات عملکرد بهتر به نسبت پیکسل داشته است.

pixel-selfie-portrait.jpg
گوگل پیکسل 8 پرو
samsung selfie portrait copy.jpg
سامسونگ گلکسی اس 24 اولترا

در بخش عکاسی پرتره دوربین سلفی هم همانطور که مشاهده می‌کنید، سامسونگ طبق معمول عملکرد بسیار خوبی در این بخش داشته است. پس‌زمینه در تصویر خروجی سامسونگ به مراتب بهتر بوکه شده و همین امر سبب شده تا خروجی تصویر به نسبت خروجی تصویر پیکسل جذابیت و کیفیت بهتری داشته باشد. 

samsung night 1 copy.jpg
سامسونگ گلکسی اس 24 اولترا
pixel night 1 copy.jpg
گوگل پیکسل 8 پرو

می‌رسیم به عکاسی در نور شب جایی که اصلی‌ترین چالش برای سنسور‌های دوربین است. با تصویر اول که در حالت زوم یک برابری و تنظیمات دیفالت گوشی گرفته شده شروع می‌کنیم. اگر دقت داشته باشید باز هم سامسونگ تلاش داشته رنگ‌ها را با جذابیت بسیار بالایی در تصاویر خروجی نمایش دهد که تا میزان بسیار قابل قبولی در این امر موفق بوده است. اما بسیاری از رنگ‌ها را سامسونگ از دست داده و اصلا نمایش نمی‌دهد. با مقایسه تصاویر این دو گوشی در نور شب اگر برای مثال به صندلی، زمین و آسمان دقت کنید، مشاهده می‌کنید که پیکسل توانسته است رنگ‌ها متنوع‌تری را به نمایش بگذارد. 

samsung night zoom 5X copy.jpg
سامسونگ گلکسی اس 24 اولترا زوم 5 برابری
pixel night zoom 5X copy.jpg
گوگل پیکسل 8 پرو زوم 5 برابری

درست است که گوگل در بخش زوم نور روز نتوانست عملکرد بهتری به نسبت سامسونگ داشته باشد، اما ورق در شب برگشته است. تصاویر بالایی که مشاهده می‌کنید در حالت زوم 5 برابری گرفته شده است و می‌بینیم که سامسونگ به مراتب عملکرد بهتری به نسبت گوگل داشته است. خروجی تصویر سامسونگ جذب نور به شدت بهتری به نسبت گوگل داشته و از نظر نمایش جزئیات هم عملکرد بسیار بهتری داشته است. اگر یادتان باشد در ویدیو بررسی گلکسی اس 24 اولترا هم اشاره کرده بودیم که این گوشی در زوم نور شب در بین گوشی‌های پرچمدار عملکرد بی‌نظیری دارد و همین امر سبب شده تا در این بخش عملکرد بهتری به نسبت پیکسل 8 پرو داشته باشد. 

pixel night noise canceling copy.jpg
گوگل پیکسل 8 پرو
samsung night noise canceling copy.jpg
سامسونگ گلکسی اس 24 اولترا

در دو تصویر بالا سعی داشتیم تا ببینیم سنسور‌های دوربین این گوشی در حذف نویز نور شب چه عملکردی دارد. واقعا نیازی به توضیح نیست و کاملا با دقت به چراغ‌ها موجود در تصویر که بیشترین نویز در نور شب را تولید می‌کنند می‌توانید متوجه شوید. همانطور که می‌بینید، سامسونگ توانست در زمینه حذف نویز و البته کنترل پراکندگی نور، عملکرد بهتری به نسبت گوگل داشته باشد. 

در مجموع باید بگوییم که با احتلاف نه‌چندان زیاد، گوگل پیکسل 8 پرو توانست عملکرد بهتری داشته باشد. البته همانطور که در ابتدا گفته بودیم، نباید فراموش کنیم که هر دوی این گوشی‌های هوشمند می‌توانند گزینه مناسبی برای کاربرانی باشند که می‌خواهند تولید محتوای تخصصی انجام دهند.

برچسب‌ها: