خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی iOS 18؛ از هوش مصنوعی اپل تا شخصی‌سازی‌های جدید

بررسی تخصصی iOS 18؛ از هوش مصنوعی اپل تا شخصی‌سازی‌های جدید

آی‌اواس ۱۸ را می‌توان یکی از پربارترین آپدیت‌های این سیستم عامل در سال‌های اخیر به‌شمار آورد. در این مطلب نگاهی عمیق به همه ویژگی‌های iOS 18 انداخته‌ایم. 

بیشتر

به روز رسانی در ۲۲ خرداد ۱۴۰۳

سرانجام پس از حدس و گمان‌های فراوان طی ماه‌های اخیر، اپل شب گذشته طی مراسم WWDC24 از نسخه جدید سیستم عامل آی‌اواس رونمایی کرد. iOS 18 قرار است پاییز امسال همزمان با معرفی آیفون‌های جدید به‌صورت عمومی منتشر شود اما در حال حاضر نسخه بتای آن در اختیار توسعه دهندگان قرار گرفته است. در این مطلب قصد داریم به بررسی تخصصی iOS 18 و مرور همه قابلیت‌های جدید آن بپردازیم.

ios 18

شخصی سازی بیشتر در صفحه هوم و لاک اسکرین

بالاخره اپل قابلیتی که سال‌هاست کاربران آیفون منتظر آن بودند و حتی برای داشتن آن مجبور به جیل‌بریک گوشی می‌شدند به iOS اضافه کرد. آی‌اواس ۱۸ این امکان قرار دادن آیکن‌ها و ویجت‌ها را در فضای دلخواه در هوم اسکرین فراهم کرده است. پیش از این نحوه چینش اپلیکیشن‌ها در صفحه خانه از بالا به پایین بود. همچنین قابلیت دارک مد سراسری به iOS 18 اضافه شده و قابلیت تغییر طیف رنگی آیکن‌ها نیز اضافه شده است. ویژگی تغییر آیکن‌های لاک اسکرین که تاکنون محدود به گزینه دوربین و چراغ قوه بود نیز به این نسخه اضافه شده و کاربران با سوایپ کردن روی این آیکن‌ها امکان تغییر این شورت کات‌ها را دارند. 

wwdc2024-2048px-customhome.webp

کنترل سنتر جدید و پیشرفته

صفحه کنترل سنتر در iOS 18 به صفحه‌های بیشتر و میان‌برهای بیشتری مجهز شده است. پیش از این کنترل سنتر تنها یک صفحه بود و فقط امکان کم و زیاد کردن آیکن‌های آن وجود داشت. اما در iOS 18 کنترل سنتر می‌تواند تا سه یا چهار صفحه مجزا داشته باشد که هر کدام قادر به کنترل یکی از تسک‌های جاری سیستم عامل است. مثلا در صفحه اول می‌توانید میان‌برهای دلخواه را داشته باشید و در صفحه دوم به کنترل موزیک در حال پخش مشغول شوید و در صفحه سوم میان‌برهای ارتباطی گوشی را براساس اولویت بچینید. 

کنترل سنتر

قفل کردن اپلیکیشن‌ها به کمک Face ID

آی‌اواس ۱۸ در راستای فراهم کردن قابلیت‌های امنیتی بیشتر، امکان قفل کردن و هاید کردن اپلیکیشن‌ها را به کاربر ارائه می‌دهد. کافیست انگشت‌تان را روی آیکن اپلیکیشن نگه دارید و گزینه Require Face ID را انتخاب کنید. همچنین در بخش App Library فولدر جدیدی اضافه شده که به اپلیکیشن‌های مخفی شده اختصاص دارد. دسترسی به این فولدر فقط با فیس آی‌دی امکان‌پذیر است و اگر اپلیکیشنی را در این بخش مخفی کنید تمام محتوای داخل اپ نیز از دید موتور جستجوی سیستم عامل مخفی می‌شود. 

ios 18 lock app

طراحی جدید اپلیکیشن Photos

اپلیکیشن فوتوز به عنوان یکی از پرکاربردترین اپ‌ها در محیط آی‌اواس بعد از چند سال یک بازطراحی بزرگ را تجربه کرده است. در طراحی جدید فوتوز فیلترهای جدیدی برای دسته‌بندی تصاویر ایجاد شده و امکان دسته‌بندی عکس‌ها با گروهی از چهره‌ها فراهم شده است. پیش از این قابلیت تشخیص چهره به صورت فرد به فرد عمل می‌کرد. یعنی دسته‌بندی عکس‌ها براساس چهره هر فرد بصورت جداگانه انجام می‌شد اما در iOS 18 می‌توانید فولدری از عکس‌ها با حضور گروه مشخصی از چهره‌ها ایجاد کنید. مثلا در یک مسافرت سه نفره همه عکس‌هایی که چهره سه نفر در آن تشخیص داده شود در یک دسته مشخص قرار می‌گیرد. 

بطور کلی بازطراحی اپ فوتوز با هدف پیدا کردن سریع‌تر عکس‌ها صورت گرفته. چهار بخش اصلی که پیش از این در منوی پایین فوتوز دیده می‌شد حذف شده و در نمای جدید شاهد یک گرید واحد هستیم. 

فوتوز در آی‌اواس ۱۸ به کمک هوش مصنوعی دسته بندی تصاویر را براساس مناسبت‌های مختلف در بازه‌های زمانی متنوع انجام می‌دهد. امکان تشخیص چهره حیوان خانگی نیز به آن اضافه شده و قابلیت نمایش عکس‌ها در قالب Carousel نیز با یک سوایپ ساده در محیط فوتوز امکان‌پذیر شده است. 

ios 18 photos

یک اپلیکیشن جدید برای مدیریت پسووردها

اپل در آی‌اواس ۱۸ یک رقیب جدی برای سرویس‌های مدیریت پسوورد مثل 1Password و LastPass تولید کرده است. حالا اپلیکیشن اختصاصی Passwords در آی‌اواس ۱۸ کار ذخیره پسووردها را برای کاربر انجام می‌دهد و این اطلاعات را به‌صورت کد گذاری شده در آی‌کلاد ذخیره می‌کند. بدین‌ترتیب پسووردها در همه اکوسیستم اپل در دسترس کاربر خواهد بود و با استفاده از این اپلیکیشن فراموش کردن پسوورد عملا غیرممکن می‌شود. 

ios 18 passwords

قابلیت‌های جدید در برنامه Messages

سرویس پیام‌های متنی آی‌اواس به نام iMessage به قابلیت‌های جدیدی مجهز شده است. در آی‌اواس ۱۸ شاهد Tapback های بیشتر روی پیام‌ها هستیم. واکنش‌هایی که تا پیش از این محدود به ۵ ری‌اکشن خاص بود حالا می‌تواند مجموعه بسیار زیادی از ایموجی‌ها را شامل شود. 

ios 18 messages

همچنین امکان زمان‌بندی ارسال مسج نیز به آن اضافه شده. یعنی می‌توانید یک پیغام خاص را زمان‌بندی کنید تا در تاریخ و ساعت مشخصی در آینده به مخاطب مورد نظر شما ارسال شود. 

امکان ایجاد افتکت‌های متنوع برای عبارات و کلمات نیز قابلیت جدید مسج در آی‌اواس ۱۸ است. اما شاید خاص‌ترین ویژگی که برای سرویس مسج آی‌اواس ۱۸ در مورد آن صحبت شد، قابلیت ارسال و دریافت پیام از طریق ماهواره باشد. 

messages effects

همچنین سرانجام پشتیبانی از سرویس RCS گوگل نیز به مسج‌های آی‌اواس در این نسخه اضافه شده هرچند که متاسفانه سرویس RCS برای کاربران ایرانی قابل استفاده نیست. 

حالت بازی 

آی‌اواس ۱۸ برای گیمرها نیز قابلیت‌های جدیدی به همراه دارد. هنگامی که حالت Game Mode فعال شود تمام فعالیت‌هایی که در پس زمینه سیستم عامل در حال انجام است متوقف می‌شود تا تمام توان سخت‌افزاری گوشی برای پردازش دستورات مربوط به بازی به‌کار گرفته شود. بدین‌ترتیب می‌توانیم شاهد اجرای بازی‌ها با فریم‌ریت بالاتر در iOS 18 باشیم.

ios 18 game mode

امکانات جدید Notes

برنامه یادداشت برداری در iOS 18 نیز از توانایی‌های هوش مصنوعی بی بهره نمانده است. به عنوان مثال امکان تبدیل زنده صوت به متن به آن اضافه شده که در حال حاضر فقط از زبان انگلیسی پشتیبانی می‌کند. همچنین قابلیتی برای انجام دستورات ریاضی نیز پیدا کرده است. 

آی‌اواس ۱۸ امکان ضبط مکالمات تلفنی را نیز در مجموعه قابلیت‌های جدید خود دارد. به کمک هوش مصنوعی امکان تبدیل صدای مکالمه به متن و ایجاد خودکار یک نوت جدید برای متن مکالمه نیز فراهم شده است. 

ios 18 notes

سازمان‌دهی بهتر ایمیل‌ها

اپلیکیشن Mail‌ در آی‌اواس ۱۸ قابلیت دسته‌بندی موضوعی ایمیل‌ها را پیدا کرده است. این برنامه به کمک هوش مصنوعی می‌تواند ایمیل‌ها مهم را از باقی ایمیل‌ها تشخیص دهد و همه ایمیل‌هایی که از طرف یک فرستنده یا با یک موضوع مشخص دریافت شده‌اند را به‌صورت دایجست یا خلاصه نمایش دهد. بدین‌ترتیب کسانی که معمولا اینباکس شلوغی دارند از این پس راحت‌تر می‌توانند ایمیل‌های مهم خود را پیدا کنند و پاسخ دهند. 

ios 18 mail

ارسال پول با قابلیت Tap to Cash

اگرچه این قابلیت در ایران و برای کاربران ایرانی در دسترس نیست اما اگر از حساب‌های بانکی بین المللی استفاده می‌کنید، از این پس می‌توانید به سادگی تماس فیزیکی دو آیفون با یکدیگر برای دوستتان پول ارسال کنید. در آی‌اواس ۱۷ شاهد قابلیت مشابهی بودیم که در آن هنگام نزدیک کردن دو آیفون به هم، امکان ایردراپ بین آنها فراهم می‌شد و حالا این قابلیت در اپلیکیشن Wallet کار ارسال پول را هم انجام می‌دهد. 

tap to cash

سافاری هوشمندتر 

مرورگر پیش‌فرض آی‌اواس یعنی سافاری از این پس به کمک هوش مصنوعی می‌تواند اطلاعات مهم یک صفحه وب را تشخیص دهد و آنها را های‌لایت کند. همچنین حالت جدیدی برای مطالعه در آن فراهم شده که Reader نام دارد. با فعال کردن حالت Reader صفحه از استایل‌ها و المان‌های اضافه خالی می‌شود و امکان مطالعه متون مانند یک کتاب الکترونیکی برای کاربر فراهم می‌شود. 

safari ios 18

نقشه‌های توپوگرافیک در Maps

سرویس Maps آی‌اواس ۱۸ به نقشه‌های توپوگرافیک مجهز شده است. به عنوان مثال پیمایش مسیرهای کوهستانی در قالب هایکینگ یا کوهنوردی در نقشه iOS 18 امکان‌پذیرمی‌شود. البته فعلا فقط نقشه‌های توپوگرافیک ۵۰ پارک ملی امریکا به آن اضافه شده و احتمالا در آینده کامل‌تر خواهد شد. 

ios 18 maps

بهبودهای اپلیکیشن Journal

اپلیکیشن ژورنال نیز یکی از اپ‌های نسبتا جدید آی‌اواس است که در نسخه ۱۷ به آن اضافه شد. حالا در iOS 18 شاهد بهبودهایی در رابط کاربری و قابلیت‌های ژورنال هستیم که کار ثبت اتفاقات و خاطرات روزانه را راحت‌تر می‌کند. در نسخه جدید ژورنال این امکان ایجاد شده که وضعیت ذهنی خود را ثبت کنید، اهدافتان را بهتر دنبال کنید و در بین اطلاعاتی که قبلا وارد اپلیکیشن کرده‌اید جستجو انجام دهید. 

ios 18 journal

و اما سرانجام سرویس هوش مصنوعی Apple Intelligence

در یک جمله خلاصه می‌توانیم بگوییم اپل کاربران را از سردرگم شدن بین سرویس‌های مختلف هوش مصنوعی و تهیه اشتراک و پرداخت هزینه آنها بی‌نیاز کرده است.

اپل بخش قابل توجهی از مراسم WWDC24 را به معرفی ویژگی‌های Apple Intelligence اختصاص داده بود. 

این سرویس بطور گسترده در همه بخش‌های سیستم عامل گنجانده شده است و در هر اپلیکیشن وظایف مرتبط با آن برنامه را انجام می‌دهد. 

مثلا در اپلیکیشن Mail می‌تواند متن ایمیل را براساس نیاز ما بازنویسی کند. غلط‌های گرامری را رفع کند و به خلاصه سازی متن بپردازد. 

در اپلیکیشن مسج می‌تواند به ساخت ایموجی‌های اختصاصی بپردازد. قابلیتی که اپل آن را Genmoji نامید. برای ساخت جنموجی کافیست توضیح مختصری از ایموجی دلخواه خود را در حد یک عبارت کوتاه بنویسید و از آن بخواهد مثلا از چهره خودتان یا دوستان‌تان در ساخت ایموجی استفاده کند. ساخت تصاویر می‌تواند در سه فرمت عکس‌های گرافیکی، انیمیشن و اسکچ انجام شود. کاری که پیش از این کاربران باید به کمک سرویس‌هایی مثل Dall-E انجام می‌دادن و برای آن هزینه اشتراک پرداخت می‌کردند، حالا به سادگی و به‌صورت رایگان در دل iOS 18 جای گرفته است. 

genmoji

یا در یک محیط دیگر مثل اپلیکیشن Notes روی آیپد، هوش مصنوعی اپل به سادگی کشیدن دایره با اپل پنسل روی یک اسکچ آن را تبدیل به تصویر گرافیکی با جزئیات بالا می‌کند. همچنین این هوش مصنوعی می‌تواند دست‌خط کاربر را یاد بگیرد و نوت‌هایی که با اپل پنسل نوشته شده‌اند را منظم و خوانا کند. 

هوش مصنوعی اپل، دستیار سیری را نیز متحول کرده است. سیری از این پس دستورات را به خاطر می‌سپارد و می‌تواند به‌صورت پیوسته به اجرای دستورات صوتی یا متنی بپردازد. بله سیری از این پس محدود به دستورات صوتی نیست و به‌صورت متنی نیز فرمان شما را اجرا می‌کند. مثلا می‌توانید از سیری بخواهید زمان پرواز دوستتان را که قبلا در موردش با یکدیگر در ایمیل‌ یا مسج صحبت کرده‌اید به‌شما یادآوری کند و با وی یک قرار ملاقات در رستوران مورد علاقه‌اش تنظیم کند. 

ios 18 siri

همچنین سیری به سرویس ChatGPT نیز دسترسی پیدا کرده و می‌توانید از او بخواهید دستورات شما را از طریق چت‌جی‌پی‌تی انجام دهد. 

هوش مصنوعی اپل قابلیت اولویت بندی نمایش نوتیفیکیشن‌ها را نیز به آی‌اواس ۱۸ اضافه کرده است. یعنی نوتیفیکیشن‌هایی که اهمیت بالاتری دارند بالاتر از بقیه نمایش داده می‌شوند و پیغام‌های مهم در میان انبوهی از نوتیفیکیشن‌ها گم نخواهد شد. 

apple intelligence

هوش مصنوعی اپل یا Apple Intelligence همه اطلاعات شما را در همه اپلیکیشن‌ها در اختیار دارد اما برای حفظ امنیت شما این دیتا را روی سرورهای ابری ذخیره نمی‌کند. همه دستورات هوش مصنوعی اپل به‌صورت On-Device اجرا خواهد شد و تنها در موارد خاص و محدود این دستورات توسط توان سرورهای ابری اجرا می‌شود. 

بنابراین از آنجاییکه اجرای دستورات هوش مصنوعی به توان سخت‌افزاری بالایی نیاز دارد این سرویس تنها در آیفون ۱۵ پرو و پرو مکس و آیپدهای مجهز به پردازنده‌های اپل سیلیکون ارائه می‌شود. 

 

آیفون‌های سازگار با iOS 18

همانطور که اشاره کردیم نسخه نهایی آی‌اواس ۱۸ همزمان با معرفی سری آیفون ۱۶ عرضه خواهد شد. نسخه هجدهم آی‌اواس از نسل دوم آیفون SE به بعد و همچنین از آیفون XR به بعد روی همه مدل‌های این گوشی نصب و اجرا می‌شود. 

اما متاسفانه قابلیت‌های مربوط به هوش مصنوعی آن تنها روی پردازنده A17 Pro و تراشه‌های M1 به بعد پشتیبانی می‌شود. یعنی فقط آیفون ۱۵ پرو و ۱۵ پرو مکس و فقط آیپدهایی که با تراشه M1 به بعد عرضه شده‌اند از ویژگی‌های هوش مصنوعی آی‌اواس ۱۸ بهره‌مند خواهند شد.

ios 18

برچسب‌ها: