خانهبررسی‌ها
نقد و بررسی تخصصی گوشی موبایل گوگل پیکسل 8a؛ بهترین میان رده سال

نقد و بررسی تخصصی گوشی موبایل گوگل پیکسل 8a؛ بهترین میان رده سال

در این مطلب می‌خواهیم جدیدترین میان‌رده گوگل یعنی Pixel 8a را به زیر ذره‌بین ببریم و نکات مثبت و منفی آن را بازگو کنیم.

بیشتر

به روز رسانی در ۵ خرداد ۱۴۰۳

قیمت مناسب و امکانات گوشي‌های پرچمدار، قطعا از مولفه‌های اصلی سری a پیکسل‌های گوگل هستند.

استعلام قیمت لحظه‌ای گوشی موبایل از جی‌اس‌ام

غول فناوری آمریکایی آغاز کار خود در بازه میان‌رده را با گوشی Pixel 3a آغاز کرد، دستگاهی که توانست فروش بسیار بالایی تجربه کند.

این موضوع برای گوشی Pixel 8a هم صدق می‌کند، دستگاهی که در حال حاضر به عنوان ارزان‌ترین عضو سری ۸ گوگل شناخته می‌شود.

نقد و بررسی گوگل پیکسل 8a

میان‌رده جدید گوگل امسال با برخورداری از چیپ قوی‌تر، طراحی به‌روز شده و قابلیت‌های نرم‌افزری بیشتر پای به عرصه رقابت گذاشته است.

نقد و بررسی گوشی موبایل Pixel 8a

به‌نظر شما آیا گوگل می‌تواند امسال مچ رقبایی مانند سامسونگ، شیائومی یا آنر را بخواباند؟ برای پاسخ به این سوال در بررسی گوشی Pixel 8a با ما همراه باشید.

طراحی گوشی Google Pixel 8a

طی سال‌های اخیر گوشی‌های پیکسل در بخش طراحی خود پخته‌تر شدند و اصطلاحا به بلوغ رسیده‌اند.

وقتی برای اولین بار با Pixel 8a مواجه شدیم، حاشیه‌های اطراف نمایشگر بسیار خودنمایی می‌کرد و توی ذوق می‌زد.

طراحی گوشی موبایل پیکسل 8a

به‌نظر می‌رسد که حاشیه‌ها در مقایسه با نسل هم افزایش داشته است و این موضوع برای گوشی در سال ۲۰۲۴ چندان خوشایند نیست؛ چرا که گوشی‌های دیگری در بازار هستند که حاشیه‌های بسیار باریکی دارند و از قیمت مناسب‌تری نیز برخوردارند.

عکاسی با گوشی پیکسل 8a

با این حال، شروع بررسی با یک پوینت منفی شاید برای بسیاری از کاربران جالب نباشد؛ بنابراین به سراغ طراحی این گوشی می‌رویم. پیکسل 8a از طراحی برادران گران قیمت خود پیروی می‌کند، ولی زرق و برق کمتری دارد.

 در واقع پیکسل 8a در مقایسه با مدل‌های دیگر این سری طراحی مینیمال‌تری دارد و زیبا‌تر به‌نظر می‌رسد.

قیمت روز گوشی گوگل

سری a به طبع برچسب قیمتی خود در دسته محصولات میان‌رده قرار می‌گیرد و در بخش کیفیت ساخت به‌خوبی می‌توان به این موضوع پی برد.

گوگل برای پیکسل 8a از ترکیب، پلاستیک (پنل پشتی)، آلومینیوم (فریم) و شیشه (پنل جلویی) استفاده کرده است و به هیچ عنوان حس بی‌کیفیتی را منتقل نمی‌کند؛ در واقع باید بگوییم که این گوشی با وجود پلاستیکی بودن پنل پشتی از کیفیت ساخت مطلوبی بهره می‌برد.

خوشبختانه پنل پشتی ساختار مات دارد و اثرات چربی و لک انگشت را نمایش نمی‌دهد و فریم دستگاه هم از این مسئله پیروی می‌کند.

امضای طراحی گوگل یعنی نوار افقی در بالای پنل مورد دیگری است که به‌چشم می‌خورد. دوربین‌های این میان‌رده هم مطابق با گوشی‌های دیگر این شرکت روی نوار قرار گرفته‌اند.

کلیدهای پیکسل 8a

بد نیست بگوییم که این نوار بیرون‌زدگی چندان زیادی ندارد و کار کردن با این گوشی روی سطوح صاف مشکل نیست.

گوگل Pixel 8a در ابعاد ۱۵۲.۱ در ۷۲.۷ میلی‌متر با ضخامت ۸.۹ میلی‌متر تولید شده و از وزن ۱۸۸ گرمی برخوردار است.

با خواندن ابعاد به این موضوع پی می‌بریم که میان‌رده گوگل دستگاه جمع‌وجور یا اصطلاحا کامپکت به حساب می‌آید؛ در واقع این روزها کمتر گوشی را در بازار می‌توان یافت که ابعاد کوچکی داشته باشد.

در بخش جلویی پنل شیشه‌ای با قطر ۶.۱ اینچ قرار گرفته که به حاشیه‌های زیاد اطراف آن باعث شده کاربران تقریبا به ۸۲ درصد از آن دسترسی داشته باشند.

پنل جلویی نمایشگر گوگل پیکسل 8a

همچنین این پنل برای مقاومت در برابر ضربه و خط‌وخش به محافظ گوریلا گلس نسخه ۳ مجهز شده که با توجه به استانداردهای امروز، چندان عملکرد خوبی ندارد.

مورد دیگری که باید به آن اشاره کنیم، برخورداری از استاندارد IP67 است که اجازه می‌دهد تا عمق یک متر داخل آب به مدت ۳۰ دقیقه دوام بیاورد.

در مجموع در رابطه با بخش طراحی و کیفیت ساخت گوشی گوگل پیکسل 8a باید بگوییم که این دستگاه کیفیت ساخت بالایی دارد و از نظر طراحی هم امتیاز بسیار خوبی دریافت می‌کند.

صفحه نمایش پیکسل 8a

نسل‌های قبلی سری a گوگل در بخش صفحه نمایش بسیار موفق ظاهر نشدند و تقریبا سه نسل طول کشید تا گوگل ضعف‌های این بخش را برطرف کرده و فاصله خود میان رقبا را کم کند.

همانطور که بالاتر اشاره کردیم، پیکسل 8a به صفحه نمایشی ۶.۱ اینچ مجهز شده و پنل به‌کار رفته در آن از نوع OLED است. وضوح در نظر گرفته شده برای این دستگاه +Full HD است و نرخ‌نوسازی آن به ۱۲۰ هرتز می‌رسد.

از مشخصات روی کاغذ این گوشی می‌توان متوجه شد که با دستگاه میان‌رده‌ای سروکار داریم و نباید از آن توقعات بسیاری داشته باشیم.

نمایشگر گوشی موبایل پیکسل 8a

با این حال، نمایشگر این گوشی به علت برخورداری از تراکم ۴۳۰ پیکسل در هر اینچ کیفیت بالایی دارد و محتوا را با جزئیات مطلوبی نمایش می‌دهد.

از نظر دقت رنگ هم باید بگوییم که نمایشگر دقیقی است و در بخش تنظیمات به دو گزینه معمولی و Vivid دسترسی خواهید داشت.

صفحه نمایش پیکسل 8a قابلیت روشن شدن تا ۲۰۰۰ نیت دارد تا هنگام قرار گرفتن زیر نور مستقیم خورشید خوانایی نداشته باشد.

در مجموع گوگل Pixel 8a در بخش صفحه نمایش قادر است تمامی نیازهای کاربران را به بهترین نحو برطرف کند.

با این حال، ابعاد کوچک و حاشی‌های زیاد اطراف نمایشگر از نکات منفی هستند که شاید باب میل برخی از کاربران نباشد.

نرم افزار گوشی پیکسل 8a گوگل؛ جادوی گوگل

نرم‌افزار دقیقا جایی است که گوشی‌های گوگل را نسبت به تمامی برندهای دیگر متمایز می‌کند. پیکسل 8a مطابق با سنت همیشگی گوشی‌های گوگل با جدیدترین نسخه از سیستم‌عامل اندروید یعنی ۱۴ روانه بازار شده است.

پنل جلویی گوشی پیکسل 8a

گوشی‌های هوشمند گوگل تجربه کاربری کاملا روان و سریعی را در اختیار کاربران می‌گذارند. هیچ نرم‌افزار اضافه‌ای روی آن نصب نشده و محیط گوشی نیز رنگ و لعاب خاصی مانند سایر پوسته‌ها نظیر One UI سامسونگ ندارد.

همچنین باید بگوییم که این رابط‌کاربری قابلیت‌های شخصی‌سازی چندان زیادی ندارد و اگر کاربری هستید که از اعمال تغییرات گسترده در محیط گوشی لذت می‌برید، پیکسل قطعا گزینه مناسبی برایتان نخواهد بود.

با این حال، پوسته اندروید خام همیشه طرفداران خود را داشته و بزرگ‌ترین مزیت این گوشی‌های این شرکت برخورداری از قابلیت‌های انحصاری است که در ادامه آن‌ها را توضیح خواهیم داد.

 Call Screen، Direct My Call و Hold My Call از قابلیت‌هایی هستند که تجربه تماس کاربران را ارتقا می‌دهد.

با استفاده از قابلیت Circle to Search به راحتی می‌توانید با کشیدن دایره دور آیتم مدنظرتان اطلاعات تکمیلی درباره آن کسب کنید.

اندروید ۱۴ گوشی پیکسل 8a

در بخش دوربین هم امکاناتی مانند Best Take، Magic Editor هستند تا کیفیت عکس‌های خود را با استفاده از هوش مصنوعی اختصاصی پیکسل ارتقا دهید.

با این حال، شاید یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های Google Pixel دریافت آپدیت‌های منظم به‌صورت ماهیانه باشد.

همچنین اکنون که صحبت از آپدیت شد باید بگوییم که Pixel 8a تا هفت به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری دریافت می‌کند و این موضوع نه‌تنها در مدل‌های پرچمدار (سامسونگ) کم پیش می‌آید، بلکه در گوشی‌های میان‌رده اصلا مشاهده نمی‌شود.

گوشی Pixel 8a هم به‌لطف پنل OLED به حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر مجهز شده که در مقایسه با آنچه در گلکسی A55 سامسونگ دیده‌ایم، بسیار سریع‌تر است و قفل دستگاه در کمترین زمان ممکن باز می‌کند.

در نهایت برای جمع‌بندی این بخش می‌توان به گوگل پیکسل 8a امتیاز کامل داد و هوش مصنوعی به‌کار رفته در این گوشی در کنار پشتیبانی نرم‌افزاری ۷ ساله و رابط‌کاربری سبک و سریع از نکات مثبت این بخش محسوب می‌شوند.

سخت افزار و عملکرد گوگل پیکسل 8a

گوشی Google Pixel 8a از تراشه جدید و اختصاصی گوگل تنسور G3 استفاده کرده و در کنار آن حافظه رم ۸ گیگابایتی LPDDR4X و حافظه داخلی ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت از نوع UFS 3.1 این تراشه را همراهی می‌کنند.

قیمت گوشی موبایل پیکسل 8a

این اطلاعات کاملا مانند مشخصات فنی باقی سری پیکسل ۸ است، ولی با این تفاوت که نسخه پرو از ۱۲ گیگابایت حافظه رم بهره می‌برد.

پردازنده مرکزی تنسور G3 به ۹ هسته مجهز شده که شامل یک هسته قدرتمند Cortex-X3 با فرکانس ۳.۰ گیگاهرتز، چهار هسته متوسط Cortex-A715 با فرکانس ۲.۷۵ گیگاهرتز و چهار هسته کوچک Cortex-A510 با فرکانس ۲.۱۵ گیگاهرتز می‌شود.

همچنین پردازنده گرافیکی Immortalis-G715s MC10 هم مجموعه این تراشه هوشمند را تکمیل می‌کند.

از نظر عملکرد روزانه باید اشاره کنیم که پیکسل 8a کاملا سریع و پاسخگو به دستورات کاربران است و جابه‌جایی بین منوها هم به لطف رابط‌کاربری بهینه روان انجام می‌شود. برای محک این تراشه به سراغ بنچمارک‌ها رفتیم که در تصویر زیر می‌توانید آن را مشاهده کنید.

بنچمارک های پیکسل 8a

همانطور که از نتایج بدست آمده می‌توان متوجه شد که این تراشه قادر است از پس تمامی کارهای روزمره و سنگین برآید؛ در واقع برای اثبات این ادعا می‌توان به بنچمارک گیک‌بنچ مراجعه کرد که امتیازهای بدست آمده در بخش‌های تک هسته‌ای و چند هسته‌ای نشان می‌دهد این چیپ از توانایی کافی برای کارهای سبک و سنگین برخوردار است.

با این حال، گوگل پیکسل 8a با وجود قدرت کافی که دارد، ولی نمی‌توان از آن انتظاراتی در حد گوشی گیمینگ داشت.

میان‌رده گوگل می‌تواند بازی‌های روز با تنظیمات گرافیکی بالا اجرا کند؛ ولی از آنجایی که این دستگاه فاقد سیستم خنک‌کننده است، بعد از گذشت یک ساعت داخل بازی‌ها شاهد افت فریم و لگ خواهیم بود.

در مجموع باید بگوییم که گوشی موبایل پیکسل 8a در مقایسه با رقبای خود مانند گلکسی A55 سخت افزار به مراتب بهتری دارد و اگر موبایل گیمر هستید، این میان‌رده را به شما پیشنهاد نمی‌کنیم.

دوربین‌های گوشی موبایل گوگل پیکسل 8a

هرسال، گوشی‌های گوگل به‌لطف الگوریتم‌های پردازش تصویر این شرکت، سایر رقبای خود را به رقابتی سخت دعوت می‌کنند.

دوربین های Pixel 8a

این مسئله برای سری a پیکسل هم صدق می‌کند؛ در واقع گوشی‌های میان‌رده گوگل هم به علت برخورداری از نرم‌افزار مشترک با مدل‌های پرچمدار عملکرد بسیار خوبی از خود نشان می‌دهند و تقریبا هم در این زمینه رقبای کمی دارند.

پیکسل 8a هم مانند نسل قبلی خود از سیستم دوربین دوگانه استفاده می‌‌کند و خبری از حسگرهای جانبی ب‌یکیفیتی که اکثرا در گوشی‌های چینی می‌بینیم نیست.

دوربین اصلی از حسگری ۶۴ مگاپیکسلی با میزان گشودگی دریچه دیافراگم f/1.9 استفاده می‌کند که برای عملکرد هرچه بهتر و ثبت عکس‌های واضح‌تر به فوکوس خودکار تشخیص دوال پیکسل و لرزشگیر اپتیکال مجهز شده است.

دوربین ۱۳ مگاپیکسلی دوم هم به علت برخورداری از میدان دید ۱۲۰ درجه در دسته دوربین‌های اولتراواید قرار می‌گیرد که از سایر مشخصات آن می‌توان به میزان گشودگی دریچه دیافراگم f/2.2 اشاره کرد. حفره‌ای که در پنل جلویی به چشم می‌خورد هم از دوربین سلفی ۱۳ مگاپیکسلی میزبانی می‌کند.

عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی در طول روز از کیفیت بسیار خوبی برخوردارند و از نکات مثبت آن می‌توان به گسترده دینامیکی مناسب، کنتراست مطلوب و دقت رنگ بالا اشاره کرد؛ دقیقا همانطور که از یک گوشی پیکسل انتظار می‌رود.

14 copy.jpg
نمونه عکس گرفته شده با دوربین اصلی
17 copy.jpg
نمونه عکس گرفته شده با دوربین اصلی پیکسل 8a
 

البته باید به این موضوع اشاره کنیم که در برخی از موارد شاهد عملکرد بهم‌ریختگی رنگ‌ها بودیم و در سایه‌ها می‌توان نویز جزئی نیز مشاهد کرد، اما با توجه به عملکرد کلی این سنسور می‌توان از این نکات منفی گذشت.

16.jpg
نمونه عکس گرفته شده با دوربین اولتراواید Pixel 8a

دوربین اولتراواید با استفاده از جادوی گوگل عکس‌هایی نزدیک به دوربین اصلی ثبت می‌کند، با وجود اینکه در اطراف عکس اعوجاج‌هایی مشاهده می‌شود که با توجه به برچسب قیمتی گوشی و هم‌رده‌های خود چندان عیب بزرگی به حساب نمی‌آید.

با این حال، باید به این مسئله هم اشاره کنیم که پیکسل 8a از قابلیت عکاسی ماکرو پشتیبانی نمی‌کند و این کمبود در مقابل رقبایی مانند سامسونگ و شیائومی کاملا احساس می‌شود.

با استفاده از الگوریتم پردازش نرم‌افزار و هوش مصنوعی این امکان را خواهید داشت تا عکس‌های پرتره بگیرید.

عکس‌های گرفته شده در این حالت هم از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است و حذف سوژه از پس‌زمینه هم به خوبی انجام می‌شود.

دوربین سلفی پیکسل 8a
نمونه عکس گرفته شده با دوربین سلفی Pixel 8a

دوربین سلفی هم کاملا عملکرد رضایت بخشی از خود نشان می‌دهد. بافت صورت رنگ و حالت طبیعی دارد و جزئیات به اندازه کافی هستند.

عکاسی در شب، دقیقا همان موقعی است که گوشی‌های پیکسل عملکرد درخشانی دارند و Pixel 8a هم از این موضوع پیروی می‌کند.

حالت شب در شرایط نوری سخت و محیط تاریک به‌صورت خودکار فعال می‌شود تا با انجام پردازش اختصاصی گوگل کیفیت و جزئیات عکس ارتقا پیدا کنند.

دوربین اصلی پیکسل 8a در شب
نمونه عکس گرفته شده با دوربین اصلی پیکسل 8a در شب

عکس‌های گرفته با دوربین اصلی در شب از کیفیت بسیار خوبی برخوردارند و به جرات می‌توان گفت که کمتر دستگاه میان‌رده‌ای توانایی ثبت چنین عکس‌هایی دارد.

از نکات مثبت آن می‌توان به جزئیات بالا، کنترل نویز مناسب، وایت بالانس مطلوب و دقت رنگ قابل قبول اشاره کرد.

20.jpg
نمونه عکس گرفته شده با دوربین اولتراواید پیکسل 8a در شب

در رابطه با دوربین اولتراواید هم باید بگوییم که نسبت به هر آنچه در گوشی‌های دیگر این بازه قیمتی دیده‌ایم، بهتر است و چندان نقد منفی به آن وارد نیست.

19.jpg
نمونه عکس گرفته شده با دوربین سلفی پیکسل 8a در شب

از نظر دوربین سلفی هم باید بگوییم که عکس‌ها کاملا قابل استفاده هستند و از جزئیات مناسبی برخوردارند؛ اما رنگ صورت در اکثر مواقع کاملا بی‌روح جلوه می‌دادند و انتظار بیشتری از آن می‌رفت.

در مجموع باید بگوییم که پیکسل 8a با توجه به برچسب قیمتی خود عملکرد بسیار خوبی دارد و می‌تواند به‌خوبی از پس انتظارات کاربران برآید.

باتری و شارژ گوشی Pixel 8a گوگل

گوگل برای گوشی Pixel 8a از باتری ۴۴۹۲ میلی‌آمپر ساعتی استفاده کرده، ولی با توجه به ابعاد صفحه نمایش، رابط کاربری بهینه و تراشه کم مصرف ماندگاری باتری مطلوبی را از خود به‌جای می‌گذارد، البته مادامی که کارهای سبکی با این گوشی انجام دهید.

4.jpg

میان‌رده جدید گوگل هم از شارژ سریع پشتیبانی می‌کند، اما حداکثر توان آن توسط شرکت اعلام نشده است. با این حال، با استناد به روند سال گذشته و استفاده از توان ۱۸ وات، پیکسل 8a هم امکان شارژ با حداکثر توان ۱۸ وات دارد.

نکته مثبتی دیگری که در این بخش باید به آن اشاره کنیم، پشتیبانی از شارژ بی‌سیم است که کمتر میان‌رده‌ای به این قابلیت مجهز شده است.

آیا گوشی موبایل Google Pixel 8a ارزش خرید دارد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله.

با این حال، گوشی‌های پیکسل واردات زیادی ندارند و به تعداد محدود در بازار ایران هستند، البته در این برخی از شرکت‌ها هم به‌تازگی اقدام به واردات محصولات این برند کرده‌اند که فقط محدود به مدل‌های قبلی است.

چنین مسئله‌ای باعث شده که گوگل Pixel 8a قیمت بالایی داشته باشد و کار سختی برای جذب مشتری در بازار ایران داشته باشد.

صرف نظر از قیمت تمام شده برای کاربران ایرانی، گوگل پیکسل 8a می‌تواند تمام آنچه یک کاربر از گوشی هوشمند انتظار دارد، برطرف کند.

پس اگر به دنبال تجربه جدید و خاص از گوشی‌های اندرویدی هستید، خرید گوشی Pixel 8a را پیشنهاد می‌کنیم. در نهایت باید از فروشگاه آراد سیستم تشکر کنیم که این دستگاه جذاب و جدید را در اختیار تیم جی‌اس‌ام قرار داده است.