خانهاخبار
کوالکام در تلاش برای تصاحب اینتل است

کوالکام در تلاش برای تصاحب اینتل است

طبق گزارش وال‌استریت ژورنال، کوالکام در فکر تصاحب اینتل است، اما آیا این می‌توند با پیروزی کوالکام، پایانی بر رقابت چندین ساله ARM در برابر X86 باشد؟
 

۱ مهر ۱۴۰۳

در بعد از ظهر روز جمعه، وال‌استریت ژورنال گزارش داد که کوالکام قصد تصاحب اینتل، غول تراشه‌سازی دنیا را دارد و در این زمینه تماس‌هایی نیز گرفته شده است. در حالی که صاحب‌نظران هر معامله‌ای در این خصوص را به‌دور از قطعیت توصیف می‌کنند، اما براساس منابع ناشناس این یک سقوط فوق‌العاده برای شرکتی باارزش همانند اینتل خواهد بود.

کوالکام به دنبال خرید اینتل برای شکست X86 

برای چندین دهه اینتل عمدتا براساس تکنولوژی پردازنده X86، توانسته بود در برابر ARM جایگاه نخست را از آن خود کند. با این حال، ورود جدی کوالکام به زمینه تراشه‌سازی دسکتاپ براساس معماری ARM و عملکرد چشم‌گیر محصولات آن در کنار پیشرفت‌های AMD باعث شد تا اینتل با صدمات جدی روبرو شود.

Intel

البته براساس گزارش نیویورک‌تایمز، کوالکام هنوز پیشنهاد رسمی برای خرید اینتل را ارائه نکرده است، اما جو حاکم بر اخبار تکنولوژی نشان می‌دهد کوالکام تصمیم قطعی را گرفته است.

کوالکام در طی چند سال اخیر، با ورود به تراشه‌سازی دسکتاپی براساس معماری ARM و عملکر جدی آن در دنیای هوش مصنوعی در کنار غول‌هایی مانند مایکروسافت توانسته جایگاه خود را تثبیت کند و حالا با تصاحب اینتل و ادغام معماری X86 می‌تواند ارزش و اعتبار خود را تا چندین برابر افزایش دهد.

ورود کوالکام به دنیای تراشه‌سازی موبایل در کنار طراحی پردازنده‌های قدرتمند دسکتاپی می‌تواند خطر جدی برای دیگر تراشه‌سازان مطرح باشد. 

در همین حال، اینتل هم درحال گذراندن ضعیف‌ترین موقعیت خود در سال‌های اخیر قرار دارد. در حالی که همچنان بسیاری از کسب‌وکارهای آن سودآوری کافی دارند، این شرکت پس از گزارش زیان 1.6 میلیارد دلاری، کاهش 15 درصدی نیروی کار و تغییر استراتژی تولید خود را در ماه اوت اعلام کرد. 

در آن زمان مدیر عامل اینتل اعلام کرد که شرکت تمام کارهای غیرضروری خود را متوقف خواهد کرد و کسب‌وکار تولید تراشه را هم کنار خواهد گذاشت. این برای شرکتی که تولید تراشه، نقطه قوت آن نسبت به رقبایی مانند AMD و بسیای از تراشه‌سازان بزرگ شناخته می‌شد، می‌تواند ضرر بزرگی باشد. البته گفته می‌شود که اینتل، تولید تراشه‌های خود را به TSMC تحویل خواهد داد تا بتواند از ضرر بیشتر جلوگیری کرده و آن‌ها را جبران کند.

Qualcomm

این وضعیت برای اینتل در حالی است که AMD پس از گذراندن چندین سال اوضاع نامطلوب، با تغییر استراتژی توانسته توجه گیمرها و کاربران حرفه‌ای را به سمت خود جلب کند و با کسب اعتماد، حالا تولید تراشه کنسول‌های بازی مانند PS5 را برعهده دارد.

به‌طور کلی منشا اصلی مشکلات اینتل از این موضوع سرچشمه می‌گیرد که در چند سال اخیر، فعالیت چشم‌گیری در حوزه تراشه سرورهای هوش مصنوعی نداشته و در مقابل، کوالکام و AMD از این موضوع سود سرشاری را به‌دست آورند. 

البته در حال حاضر، همچنان اینتل با معرفی نسل جدید پردازنده‌های دسکتاپی که عملکرد و بهره‌وری بسیار بالایی دارند، تاحدودی توانسته جو بازار را به‌دست بگیرد و در تلاش است تا بازنگری‌های مختلف در مسیر تراشه‌سازی، موفقیت پردازنده‌های سری Lunar Lake را تا سال‌ها تضمین کند.

با اعلام گزارش علاقه کوالکام به تصاحب اینتل تنها در عرض چند ساعت سهام اینتل با رشد 3.31 درصدی افزایش یافت و در مقابل هم سهام کوالکام، در پایان روز با 5 درصد افت مواجه شد. این نشان می‌دهد که با وجود وضع نامطلوب اینتل، همچنان سهام آن از اعتبار خاصی برخوردار است و رفتار هر دو شرکت در مورد این معامله، می‌تواند برای آینده دنیای تکنولوژی سرنوشت‌ساز باشد.