خانهاخبار
پنج ویژگی برتر آیفون ۱۷

پنج ویژگی برتر آیفون ۱۷

هرچقدر گزارش‌ها سری آیفون ۱۶ را بدون تفاوت معنادار نسبت به آیفون ۱۵ می‌دانند، داستان در مورد سری آیفون ۱۷ فرق می‌کند و حداقل تا به امروز شایعات حکایت از یک جهش بزرگ برای سری آیفون ۱۷ هم در طراحی و هم در ویژگی‌های سخت‌افزاری دارند.

۳ مرداد ۱۴۰۳

مدل‌های آتی آیفون ۱۶ که انتظار داریم در ماه سپتامبر (شهریور ماه) ببینیم به طور کامل شبیه به مدل‌های آیفون ۱۵ خواهند بود، اما شایعات حاکی از آن است که اپل در سال ۲۰۲۵ تغییرات بزرگی در آیفون‌ها ایجاد می‌کند. ما نکاتی درباره یک دستگاه کاملا جدید در خط تولید آیفون شنیده‌ایم که به احتمال زیاد، نقش گران‌ترین آیفون تولید شده توسط اپل را خواهد داشت.

طراحی جدید اسلیم

آیفون ۱۷ اسلیم

شایعات با اشاره به آیفون ۱۷ جدید که اپل به عنوان آیفون ۱۷ اسلیم در نظر گرفته است اشاره دارد، اما به احتمال زیاد اپل از این نام‌گذاری استفاده نخواهد کرد. در هر صورت می‌دانیم که این دستگاه از مدل‌های دیگر نازک‌تر و ظریف‌تر خواهد بود.

با مدل ۱۲٫۹ اینچی آیپد پرو M4، اپل بیش از یک میلی‌متر از ضخامت خود را تراشید و در نتیجه نازک‌ترین دستگاهی را که تا به امروز ساخته است، عرضه کرد. انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۵ همان تمرکز روی طراحی شیک باشد و گفته می‌شود که آیفون مذکور به ‌طور قابل‌توجهی نازک‌تر از آیفون‌های فعلی خواهد بود.

ما جزییات دقیقی درباره ابعاد مورد نظر اپل برای ساخت این آیفون نمی‌دانیم، اما ضخامت آیپد پرو جدید فقط ۵٫۱ میلی‌متر است و می‌تواند الهام‌بخش آیفون ۱۷ اسلیم باشد.

در مورد اندازه انتظار می‌رود آیفون ۱۷ اسلیم در جایی بین آیفون ۱۵ پرو ۶٫۱ اینچی و آیفون ۱۵ پرو ۶٫۷ اینچی قرار گیرد. شایعات به صورت جداگانه ۶٫۵۵ اینچ، ۶٫۶ اینچ و ۶٫۶۵ اینچ را به عنوان اندازه صفحه نمایش مورد نظر اپل اعلام کرده‌اند که آن را کوچکتر از آیفون ۱۵ پرو مکس (و آیفون ۱۶ پرو مکس شایعه شده) می‌‌کند.

اگرچه اپل از سال گذشته از تیتانیوم برای مدل‌های رده بالاتر آیفون استفاده کرده است، اما شایعه شده که آیفون ۱۷ اسلیم دارای شاسی آلومینیوم خواهد بود. اولین شایعاتی که در مورد این دستگاه منتشر شد در واقع نشان داد که این دستگاه جایگزین آیفون مدل پلاس در خط تولید اپل خواهد شد، اما اطلاعات بعدی به آیفون رده بالای جدیدی اشاره می‌کند که حتی از مدل پرو مکس هم گران‌تر است.

بر اساس شایعاتی که تاکنون شنیده‌ایم، به نظر می‌رسد که آیفون ۱۷ اسلیم شبیه آیفون X سال ۲۰۱۷ خواهد بود. آیفون X یک جهش بزرگ در فناوری را نشان داد و در کنار مدل‌های استاندارد آیفون ۸ فروخته شد.

به نظر می‌رسد که با حذف کامل مدل پلاس، آیفون ۱۷، آیفون ۱۷ پرو، آیفون ۱۷ پرو مکس و این آیفون ۱۷ اسلیم جدید رده بالا را داشته باشیم. نکته جالب اینکه آیفون ۱۷ اسلیم می‌تواند گران‌تر از آیفون ۱۵ پرو مکس باشد که در حال حاضر از ۱۱۹۹ دلار شروع می‌شود.

تغییر مکان دوربین‌ها

apple 3.jpg

در کنار طراحی نازک‌تر و سبک‌تر، آیفون ۱۷ رده بالا می‌تواند اولین تغییر اساسی دوربین پشت را داشته باشد. شایعات حاکی از آن است که دوربین‌ها در این مدل می‌توانند از گوشه سمت چپ بالای آیفون به مرکز بالایی منتقل شوند که منجر به طراحی مشابه گوگل پیکسل خواهد شد.

پیکسل ۸ پرو دارای یک نوار برجسته در پشت دستگاه است که شامل سه دوربین، یک حسگر فوکوس خودکار تشخیص لیزر و یک فلاش است.

با وجود اینکه اپل هنوز در حال آزمایش طرح‌ها برای آیفون ۱۷ است، اما تغییر مکان دوربین تقریبا امری قطعی به نظر می‌رسد.

بهبودهای صفحه نمایش

apple 1.jpg

انتظار می‌رود که فناوری صفحه نمایش پروموشن (ProMotion) با قابلیت نرخ نوسازی متغیر از ۱ تا ۱۲۰ هرتز، در سال ۲۰۲۵ به تمامی مدل‌های آیفون اضافه شود. اما خبر مهم‌تر این است که طبق شایعات، اپل قصد دارد از یک پوشش نمایشگر جدید در این گوشی‌ها استفاده کند.

گفته می‌شود که پوشش جدید دارای خواص ضد انعکاس بهبود یافته و مقاومت بهتری در برابر خراش نسبت به پوشش فعلی سرامیک شیلد است. این پوشش به عنوان یک لایه ضد انعکاس فوق‌العاده سخت در خبرهای افشا شده توصیف شده است.

اپل از سال ۲۰۲۰ از سرامیک شیلد استفاده کرده است. این ماده هیبریدی سرامیکی-شیشه‌ای است که با همکاری شرکت Corning ساخته شده است. کورنینگ از آن زمان تاکنون پیشرفت‌هایی در محصولات شیشه محافظ خود ایجاد کرده است و مواد گوریلا آرمور این شرکت بازتاب را تا ۷۵ درصد کاهش می‌دهد و در عین حال محافظت در برابر سقوط و مقاومت در برابر خراش را نیز افزایش می‌دهد. کورنینگ رابطه دیرینه‌ای با اپل داشته است و در حالی که گوریلا آرمور برای سامسونگ ساخته شده، می‌تواند محصول مشابهی را برای اپل نیز بسازد.

دوربین سلفی بهتر و تغییرات داینامیک آیلند

apple 2.jpg

انتظار می‌رود آیفون ۱۷ با داینمیک آیلند باریک‌تری عرضه شود که فضای کمتری از صفحه نمایش را اشغال کند. سال‌هاست که شایعاتی درباره فناوری فیس آیدی زیر نمایشگر وجود دارد و ممکن است اولین نمونه آن را در سال ۲۰۲۵ شاهد باشیم.

یک سوراخ کوچکتر و یک بریدگی کپسولی شکل برای دوربین جلو وجود خواهد داشت، اما به نظر نمی‌رسد که اپل هنوز به اهداف طراحی تمام صفحه نمایش خود برسد.

به عنوان بخشی از طراحی مجدد داینامیک آیلند، شایعه شده است که اپل از دوربین جلویی ۲۴ مگاپیکسلی استفاده می‌کند که نسبت به دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسلی فعلی ارتقا یافته است. این دوربین دارای یک لنز شش عنصری برای بهبود کیفیت تصویر است و افزایش وضوح، جزییات بیشتری را ثبت می‌کند و امکان برش بیشتر را بدون کاهش کیفیت فراهم می‌کند.

تراشه‌های سریع‌تر

apple 4.jpg

به نظر می‌رسد که سری آیفون ۱۷ نسل بعدی تراشه‌های ۲ نانومتری شرکت TSMC را دریافت نکند، اما ما انتظار داریم فناوری تراشه A19 بر اساس فرآیند ارتقا یافته ۳ نانومتری ساخته شده باشد. اپل به طور معمول هر سال آیفون‌ها را با فناوری تراشه سریع‌تر و کارآمدتر ارتقا می‌دهد و انتظار داریم بهترین تراشه موجود در سال ۲۰۲۵ در آیفون ۱۷ اسلیم قرار گیرد.

شرکت TSMC روی تراشه‌های ۲ نانومتری کار می‌کند، اما تولید انبوه آن تا پایان سال ۲۰۲۵ پیش‌بینی نمی‌شود که البته برای مدل‌های آیفون ۱۷ خیلی دیر است؛ اما اگر سرعت کار افزایش یابد، ممکن است این روند تغییر کند. در مقایسه با فناوری تراشه‌های ۳ نانومتری، فرآیند ساخت ۲ نانومتری می‌تواند ۱۰ تا ۱۵ درصد بهبود سرعت را با همان میزان مصرف یا ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش مصرف در همان سرعت به همراه داشته باشد.

البته هرچند که تراشه‌های ساخته شده بر روی یک فرآیند ۳ نانومتری ارتقا یافته، مزایای مشابهی با تراشه‌های ساخته شده بر روی فرآیند ۲ نانومتری نخواهند داشت، اما همچنان می‌توانیم روی افزایش متوسط ​​سرعت پردازنده و گرافیک حساب کنیم. با تمرکز زیاد اپل بر روی هوش مصنوعی، موتور عصبی اختصاصی برای وظایف یادگیری ماشینی نیز احتمالا بهبود خواهد یافت.

شرکت TSMC روی فرآیند N3P خود کار می‌کند و تولید انبوه آن در اواخر سال ۲۰۲۴ آغاز می‌شود. در مقایسه با نسخه‌های قبلی تراشه‌های ۳ نانومتری، تراشه‌های N3P کارایی عملکرد و تراکم ترانزیستور را افزایش می‌دهند.

از طرف دیگر تا ۱۲ گیگابایت رم برای مدل‌های رده بالای آیفون ۱۷ شایعه شده است و این جهش در آیفون ۱۷ اسلیم گران‌تر منطقی است. در حال حاضر میزان رم در آیفون‌ها حداکثر ۸ گیگابایت است که اگر این موضوع رخ دهد، شاهد بیشترین میزان رم در تاریخ آیفون‌ها خواهیم بود.

برچسب‌ها: