خانهاخبار
اسنپدراگون ۸ نسل چهار خبر از پایان روزهای برتری آیفون می‌دهد!

اسنپدراگون ۸ نسل چهار خبر از پایان روزهای برتری آیفون می‌دهد!

گزارش‌ها پیش‌بینی کرده‌اند که امتیازهای بنچمارک نسل جدید تراشه پرچمدار کوالکام از رقیب اصلی آن یعنی A18 پرو بالاتر خواهد بود.

۲۱ اسفند ۱۴۰۲

تا به امروز، تراشه‌های اسنپدراگون برند کوالکام به تدریج در حال کاهش فاصله خود با تراشه‌های قدرتمند سری A اپل بوده‌اند. حالا اما گزارشی جدید ادعا کرده که سخت‌افزار نسل بعدی اسنپدراگون ۸ نسل چهار سریع‌تر از تراشه به کار رفته در آيفون ۱۶ یعنی A18 پرو خواهد بود.

گوشی‌های پرچمدار پرمیوم حال حاضر بازار از قدرت پردازشی فراتر از نیاز اکثر کاربران برخوردار هستند. البته نباید فراموش کنیم که با توجه به رشد روزافزون قابلیت‌های هوش مصنوعی و پشتیبانی نرم‌افزاری طولانی‌مدت از گوشی‌های اندرویدی، نیاز به قدرت پردازشی بالا بیشتر از قبل شده و کاربران نیز از بهبود توان سخت‌افزاری گوشی‌های خود استقبال می‌کنند.

iPhone VS Galaxy.jfif

براساس جدیدترین گزارش منتشر شده، برخی از منابع در کره جنوبی ادعا کرده‌اند که اسنپدراگون ۸ نسل چهار در آزمون‌های بنچمارک قادر به شکست تراشه A18 پرو اپل خواهد بود.

طبق این گزارش، انتظار می‌رود تراشه موردانتظار کوالکام در تست‌های تک هسته‌ای به امتیاز ۳۵۰۰ دست پیدا کند در حالی که پیش‌بینی شده A18‌ پرو در آزمون مشابه نمی‌تواند امتیازی فراتر از ۳۳۰۰ را کسب کند.

همچنین شایعه‌شده که اسنپدراگون ۸ نسل چهار در تست‌های چند هسته‌ای نیز عملکرد بهتری خواهد داشت. پردازنده گرافیکی این سخت‌افزار در مقایسه با نسل‌های قبلی با بهبود قابل توجهی همراه خواهد شد.

هسته‌های Oryon، برگ برنده کوالکام

کوالکام چندی پیش تایید کرد که اسنپدراگون ۸ نسل چهار با هسته‌های Oryon در ماه اکتبر معرفی خواهد شد. گفته می‌شود این هسته‌های جدید باعث خواهد شد که عملکرد فنی اسنپدراگون ۸ نسل چهار در مقایسه با نسل قبلی پیشرفت چشمگیری خواهد داشت. هسته‌های Oryon نسخه اختصاصی هسته‌های آرم (Arm) هستند که توسط کوالکام طراحی شده‌اند.

شرکت Nuvia که در سال ۲۰۲۱ میلادی توسط کوالکام خریداری شد وظیفه توسعه هسته‌های Oryon را برعهده داشته است. همچنین اسنپدراگون ۸ نسل چهار احتمالا اولین تراشه ۳ نانومتری خواهد بود که به احتمال زیاد تنها از هسته‌های پردازشی Phoenix بهره خواهد برد. 

Snapdragon.jpg

به نظر می‌رسد کوالکام با همه توان در تلاش است تا قدرت پردازشی تراشه پرچمدار خود را افزایش دهد. در این رابطه، گزارش شده که هسته اصلی اسنپدراگون ۸ نسل چهار می‌تواند به فرکانس ۴٫۳ گیگاهرتزی دست پیدا کند که به نسبت سرعت ۳٫۳ گیگاهرتزی نسل قبلی، بهبود قابل توجهی به شمار می‌رود. 

شایان ذکر است که با بهبود توان پردازشی تراشه کوالکام، میزان مصرف انرژی سخت‌افزار نیز به طور چشمگیری بالا خواهد رفت. این موضوع احتمالا باعث خواهد شد که میزان تولید حرارت تراشه افزایش پیدا کند و کوالکام باید راه‌حلی را برای حل این مشکل پیدا کند. 

علی‌رغم آن که استفاده از هسته‌های جدید و فرآیند ساخت جدیدتر احتمالا باعث می‌شود که اسنپدراگون ۸ نسل چهار موفق به شکست A18 پرو شود، همچنان فاصله معناداری بین عملکرد این دو تراشه وجود نخواهد داشت.