اپل پرفروشترین برند در بزرگترین بازار جهان است
اپل برای اولین بار موفق شده که به پرفروشترین برند گوشیهای هوشمند در بازار چین بدل شود که خبر از محبوبیت آیفون در نزد کاربران چینی میدهد.
موسسه IDC چندی پیش تایید کرد که اپل با شکست سامسونگ به پرفروشترین برند بازار گوشیهای هوشمند در سال ۲۰۲۳ میلادی بدل شده است. حالا به نظر میرسد بخش بزرگی از موفقیت چشمگیر کوپرتینونشینها به فروش قابل توجه آیفونها در بزرگترین بازار موبایل جهان مربوط میشود.
موسسه آماری IDC در جدیدترین گزارش خود ادعا کرده اپل در سال ۲۰۲۳ میلادی لقب پرفروشترین برند موبایل را در کشور چین که بزرگترین بازار گوشی هوشمند در جهان محسوب میشود به خود اختصاص داده است. اپل در حالی به این موفقیت نائل آمده که سامسونگ حتی موفق نشده که در بین پنج برند برتر بازار چین قرار بگیرد.
سامسونگ در بازار جهانی موفق به شکست شیائومی شده بود ولی اوضاع در بازار چین کمی تفاوت دارد و این شیائومی است که در سال گذشته میلادی و در بازار خانگی فروش بیشتری از سامسونگ را تجربه کرده است.
طبق گزارش IDC که مبنای آن بر پایه سال ۲۰۲۳ میلادی است، اپل با سهم ۱۷٫۳ درصدی از بازار چین به پرفروشترین برند بازار بدل شده است. در رده دوم شاهد قرارگیری آنر هستیم که سهم ۱۷٫۱ درصدی از بازار را به خود اختصاص داده است. در ردههای سوم و چهارم ویوو و اوپو جای گرفتهاند که به ترتیب از سهم ۱۶٫۷ درصدی و ۱۶٫۵ درصدی برخوردار شدهاند. شیائومی نیز با سهم ۱۳٫۲ درصدی جایگاه پنجم را در اختیار خود گرفته است.
برای اولین بار در تاریخ، آیفون موفق شده که به محبوبترین گوشی بازار چین بدل شود. در واقع، اپل با کمترین میزان افت فروش در سال ۲۰۲۳ میلادی (به نسبت سال قبل آن) همراه شده است. ویوو نیز با کاهش سهم ۱۵٫۵ درصدی بیشترین میزان افت فروش را تجربه کرده است. موفقیت اپل زمانی به چشم میآید که دیگر برندهای حاضر در لیست IDC همگی چینی هستند و در بازار خانگی فعالیت میکنند.
غایب بزرگ گزارش IDC برند هواوی است که در سال ۲۰۲۳ میلای در بین پنج برند برتر قرار نگرفته است. با این وجود، هواوی در سهماهه چهارم سال گذشته میلادی سهمی ۱۳٫۹ درصدی را در اختیار داشته که رشد چشمگیر ۳۶٫۲ درصدی در مقایسه با سهماهه چهارم سال ۲۰۲۲ داشته است.
در نهایت باید اشاره کرد که فروش کلی گوشی هوشمند در بازار چین برابر با ۲۷۱٫۳ میلیون واحد بوده که در مقایسه با سال ۲۰۲۲ میلادی کاهش ۵ درصدی داشته است.