اپل آزمایشهای خودروی الکتریکی خود را افزایش میدهد
در حالی که پروژه خودروی اپل به نظر میرسید کاملا متوقف شده، اما به نظر میرسد که همه امیدها در این خصوص از بین نرفته است.
شرکت اپل تلاشهای خود را برای تست خودروی خودران افزایش داده و تیم رانندگان آزمایشی خود را در سال ۲۰۲۴ تقویت کرده است؛ این در حالی است که پروژه «Apple Car» کاملا در حالت خنثی مانده است. با وجود اینکه این پروژه آنطور که انتظار میرفت پیش نمیرود، به نظر می رسد اپل مصمم است که چرخش چرخهای خودروی خود را بر روی جاه طلبیهایش حفظ کند.
سال گذشته اپل با جمعآوری بزرگترین تیم آزمایش کننده خودروهای خودران تاکنون، سرفصل خبرها را به خود اختصاص داد و از مرز ۲۰۰ مورد عبور کرد. با این حال مدت کوتاهی پس از آن، این شرکت تلاشهای خود را به میزان قابل توجهی کاهش داد و بسیاری را در مورد سرنوشت پروژه Apple Car متعجب کرد. به سرعت به سال ۲۰۲۴ میرسیم و اپل بار دیگر در عرصه خودروهای خودران فعالیت میکند.
طبق گزارشهای اخیر، اپل تعداد رانندگان آزمایشی خود را به ۱۶۲ نفر افزایش داده است که نشان از تعهد مجدد به تکمیل فناوری رانندگی خودران است. در کنار این رانندگان، این شرکت دارای ناوگانی متشکل از ۶۸ وسیله نقلیه خودران است که در حال حاضر تحت آزمایشهای دقیق قرار دارند.
شایان ذکر است که در سال ۲۰۲۲، گمانه زنیهای گستردهای وجود داشت مبنی بر اینکه اپل ممکن است خودروی الکتریکی خود را تا سال ۲۰۲۶ عرضه کند. هیجان زیاد بود و علاقهمندان مشتاقانه منتظر هر گونه به روز رسانی در مورد تلاشهای خودروسازی اپل بودند. با این حال، با ورود به پاییز ۲۰۲۳، این امیدها شروع به از بین رفتن کردند.
مینگ چی کو، تحلیلگر مشهور، در آن زمان پیشبینی کرد که پروژه خودروی اپل به بن بست رسیده و تاریخ عرضه آن مشخص نیست که موجب شد شور و هیجان در این خصوص فروکش کند.
بنابراین جایگاه فعلی اپل در رقابت برای برتری در حوزه خودروهای خودران چگونه است؟ در حالی که ممکن است این شرکت به طور موقت تلاشهای آزمایشی خود را کاهش داده باشد، واضح است که هنوز آماده انجام آزمایش نیست. اپل با ۱۶۲ راننده آزمایشی و ۶۸ وسیله نقلیه خودران در جادهها، همچنان به عنوان یک بازیکن در این بازی پرمخاطره باقی مانده است.
با این حال ضروری است که تلاشهای اپل را با مقایسه آنها با رقبا در چشم انداز قرار دهیم. شرکت های فناوری و خودروسازان سنتی میلیاردها دلار را برای تحقیق و توسعه خودروهای خودران سرمایه گذاری کردهاند. تسلا، با سیستم راننده خودکار (Autopilot) خود، در خط مقدم این فناوری بوده است، البته نه بدون سهم قابل توجهی از جنجالها و شکستها.
شرکتهایی مانند «Waymo» متعلق به آلفابت و کروز جنرال موتورز نیز با برنامههای آزمایشی گسترده و نتایج متفاوت، پیشرفتهای چشمگیری در عرصه خودروهای خودران داشتهاند. حتی خودروسازان سنتی مانند فورد و بیامو با هدف عرضه خودروهای خودران به تودههای مردم در سالهای آینده وارد این معرکه شدهاند. حال معلوم نیست که اپل در میان این همه رقیب پر قدرت، با چه فاکتورهایی قرار است از آنها پیشی بگیرد.