خانهمقاله‌ها
راهنمای استفاده از Vocal Shortcuts در آی‌اواس ۱۸

راهنمای استفاده از Vocal Shortcuts در آی‌اواس ۱۸

میانبرهای صوتی، یکی از بهترین امکانات آی او اس ۱۸ و آیپد او اس ۱۸ به حساب می‌آید که در این مطلب، با ساز و کار آن آشنا خواهیم شد.

۲ مرداد ۱۴۰۳

چگونه آیفون را با فرامین صوتی کنترل کنیم؟

Vocal Shortcuts نام قابلیتی در حوزه Accessibility در آی او اس ۱۸ است که به شما این امکان را می‌دهد تا بسیاری از کارها را به کمک فرامین صوتی خود انجام دهید.

به عنوان مثال برخی مواقع ممکن است فشار دادن و نگه داشتن دکمه اکشن برای شما آزار دهنده باشد. در این گونه مواقع می‌توانید یک میانبر صوتی با عنوان Action بسازید و هر زمان که واژه اکشن را بر زبان آوردید، عمل خواسته شده توسط گوشی انجام خواهد شد.

Vocal Shortcuts در واقع یک دستیار صوتی اختصاصی و قابل شخصی‌سازی است که می‌توانید برای انجام امور مهم در طول روز از آن استفاده کنید. در حالی که این موضوع ممکن است برای همه جذاب باشد، اما هدف این قابلیت،‌ افرادی است که برای کار با گوشی با مشکلاتی همراه بوده یا توانایی انجام برخی کارها با گوشی را ندارند.

تصور کنید شخصی قادر به گفتن عبارت Call Mom برای تماس با مادر خود در شرایطی خاص نیست. او می‌تواند یک میانبر صوتی را تنظیم کرده تا با گفتن عباراتی مانند Mum، Mumma یا Yaa Yaa این کار انجام شود.

مراحل اجرای میانبرهای صوتی

مراحل تنظیم Vocal Shortcuts

قدم اول: وارد اپلیکیشن Settings شوید.

قدم دوم: به بخش Accessibility بروید.

قدم سوم: گزینه Vocal Shortcuts را انتخاب کنید.

قدم چهارم: روی دکمه Set Up Vocal Shortcuts ضربه بزنید و Continue را انتخاب کنید.

مراحل تنظیم Vocal Shortcuts

قدم پنجم: حالا اقدام مد نظر را انتخاب کنید. شما می‌توانید میانبرهای صوتی را برای امور زیر استفاده کنید:

  • درخواست‌های سیری: شما می‌توانید با یک کلمه، دستورات سیری را اجرا کنید.
  • شورتکات‌ها: این گزینه در اپلیکیشن Shortcuts در دسترس خواهد بود.
  • قابلیت‌های سیستم عامل: این موضوع شامل عوامل مختلف مانند دکمه اکشن، اپ سوییچر، دوربین، چرخش صفحه، لاک اسکرین و مواردی از این قبیل می‌شود.
  • قابلیت‌های مختلف در حوزه Accessibility: این گزینه شامل بسیاری از آپشن‌های مهم Accessibility می‌شود.

قدم ششم: حالا کافی است عبارت مد نظر خود را وارد کنید. شما با بر زبان آوردن این عبارت، باعث شروع دستوراتی که در مرحله قبل انتخاب کردید، می‌شوید.

انتخاب عنوان برای فرامین صوتی

قدم هفتم: حالا باید نحوه گویش این عبارت را به آيفون یا آیپد خود بیاموزید.

قدم هشتم: در نهایت روی دکمه Continue کلیک کنید.

پایان مراحل تنظیمات میانبرهای صوتی

نکته: نخستین باری که این ویژگی را بخواهید استفاده کنید، از شما سوالی در مورد به اشتراک گذاری صدای ضبط شده با اپل در مورد بهبود تجربه کاربری پرسیده می‌شود که می‌توانید موافقت یا مخالفت خود با این موضوع را اعلام کنید.

قدم نهم: به همین سادگی شما اولین میانبر صوتی خود را ایجاد کردید. برای اضافه کردن گزینه‌های بیشتر، روی Add Action ضربه بزنید.

استفاده از میانبرهای صوتی

قدم اول: ابتدا مطمئن شوید که قابلیت Vocal Shortcuts فعال است و یک نقطه نارنجی رنگ در بالای صفحه آیفون دیده می‌شود. به این ترتیب دسترسی به میکروفون فعال خواهد بود.

قدم دوم: حالا عبارت انتخاب شد هرا بر زبان آورید و از آیفون یا آیپد انتظار داشته باشید که دستور در نظر گرفته شده را انجام دهد. در تست‌های ما مشخص شد که این قابلیت در حالت خاموش بودن نمایشگر نیز عمل خواهد کرد.

استفاده از میانبرهای صوتی

هشدار: این موضوع را در ذهن داشته باشید که فرامین صوتی شما به صورت لوکال روی آیفون ذخیره شده و هیچ کس به آن‌ها دسترسی نخواهد داشت.

حذف میانبرهای صوتی

قدم اول: وارد اپلیکیشن Settings شوید.

قدم دوم: به بخش Accessibility بروید.

قدم سوم: روی گزینه Vocal Shortcuts ضربه بزنید.

قدم چهارم: حالا لیست دستورهای مختلف در این قسمت مشاهده می‌شود. حالا مانند تصویر زیر از بالای صفحه روی Edit ضربه بزنید.

قدم پنجم: در این مرحله روی آیکون - در کنار دستور مد نظر ضربه بزنید و سپس گزینه Delete را انتخاب کنید.

حذف میانبرهای صوتی

مزایای استفاده از میانبرهای صوتی به جای سیری

ممکن است حس کنید با وجود سیری، دلیلی برای استفاده از Vocal Shortcuts وجود ندارد. اما در ادامه، مزایای استفاده از این قابلیت را مرور خواهیم کرد:

  • سیری قابل شخصی‌سازی نیست. به عنوان مثال برای روشن کردن چراغ قوه، ما حتما باید عبارت Turn on flashlight را به سیری اعلام کنیم. اما به جای این کار، می‌توانیم یک کلمه را به عنوان فرمان صوتی در نظر بگیریم و با بیان کردن آن، انتظار روشن شدن چراغ قوه را داشته باشیم.
نمونه استفاده از میانبرهای صوتی
  • نیازی به گفتن عبارت‌هایی مانند Siri یا Hey Siri برای فعال کردن آن نیست.
  • در حالی که امکان دسترسی به قابلیت‌های مختلف سیستم عامل از طریق سیری وجود دارد، اما دسترسی به دکمه اکشن تنها از طریق میانبرهای صوتی در دسترس خواهد بود.
  • میانبرهای صوتی به سرعت و به صورت لوکال انجام خواهد شد و نیازی به دسترسی به اینترنت نخواهد بود.

ترکیب دستورات سیری با میانبرهای صوتی

تصور کنید که معمولا برای اجرای یک دستور، مجبور به بیان یک عبارت بلند و بالا داشته‌اید. اما حالا به کمک میانبرهای صوتی می‌توانید تنها با گفتن یک کلمه، آن دستور را به راحتی انجام دهید. برای انجام این کار، باید دستورات سیری را با میانبرهای صوتی ترکیب کنید.

به عنوان مثال برای تماس با همسرتان، باید عبارت Hey Siri, call my wife را بر زبان بیاورید. اما می‌توانید این عبارت را در قبال دستوری مانند Reach my heart به اجرا دربیاورید. به این ترتیب آیفون شما متوجه خواهد شد که هر زمان چنین عبارتی را بر زبان آوردید، باید با همسر شما تماس برقرار کند.

ترکیب سیری و میانبرهای صوتی

مشکلاتی که ممکن است با آن‌ها روبرو شوید

  • پس از فعال کردن Vocal Shortcuts ممکن است چنین ایراداتی را تجربه کنید:
  • به دلیل فعال بودن این ویژگی، ممکن است هنگام گفتن Hey Siri دچار مشکل شوید.
  • زمانی که موزیک در حال پخش است، احتمالا با مشکلات زیادی برای اجرای فرامین صوتی روبرو شوید که از جمله آن‌ها می‌توان به کم یا زیاد کردن صدا هنگام پخش موزیک اشاره کرد. عبارت Hey Siri حتی در صورت پخش موزیک با صدای زیاد هم پاسخگوی نیازهای شما خواهد بود که این موضوع، یک برتری این گزینه نسبت به میانبرهای صوتی به حساب می‌آید.
  • هنگام فعال بودن این قابلیت، صدای تمام نوتیفیکیشن‌ها قطع خواهد شد. البته بد نیست بدانید که صدای زنگ گوشی، روی این مورد تأثیر نگذاشته و در صورت دریافت تماس، صدای آن را خواهید شنید.

خاموش کردن قابلیت Vocal Shortcuts

برای انجام این کار کافی است مراحل زیر به ترتیب طی کنید:

قدم اول: به اپلیکیشن Settings وارد شوید.

قدم دوم: به قسمت Accessibility بروید.

قدم سوم: وارد بخش Vocal Shorcuts شوید.

قدم چهارم: حالا سوییچ آن را در وضعیت خاموش قرار دهید.

این موضوع را به یاد داشته باشید که با غیر فعال کردن این قابلیت، فرامین صوتی آموزش داده شده به هیچ عنوان حذف نخواهند شد و هر زمان که نیاز داشتید، می‌توانید با فعال کردن Vocal Shortcuts به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

برچسب‌ها: