خانهمقاله‌ها
نبرد آیفون قدیمی و میان‌زده اندرویدی؛ کدام یک برنده است؟

نبرد آیفون قدیمی و میان‌زده اندرویدی؛ کدام یک برنده است؟

اگر قصد خرید گوشی هوشمند داشته و بین آیفون قدیمی یا یک میان رده اندرویدی شک دارید، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

۲۷ تیر ۱۴۰۳

آیفون قدیمی بخریم یا نه؟

بسیاری از افراد این روزها به دنبال خرید یک گوشی هوشمند جدید هستند و احتمالا از سوی دیگر، به فکر کاهش هزینه‌ها نیز بوده و همین موضوع نیز باعث شده تا آن‌ها فکر خرید پرچمداران را از سر خود بیرون کنند. ممکن است در چنین شرایطی، شما یک گوشی اندرویدی میان‌رده را به آن‌ها پیشنهاد بدهید. اما آیا به یک آیفون قدیمی نیز فکر کرده‌اید؟ کدام یک انتخاب بهتری به حساب می‌آید؟

آیفون‌ها پشتیبانی نرم‌افزاری بهتری دارند!

زمانی که قصد خرید یک گوشی هوشمند جدید را داشته باشید، ممکن است به سادگی در دام مشخصات سخت‌افزاری بهتر افتاده و به امکانات و قابلیت‌های دیگر گوشی هیچ توجهی نکنید. اما باید بدانید که پشتیبانی نرم‌افزاری به اندازه خوب بودن قطعات سخت‌افزاری از اهمیت بالایی برخوردار است.

در حالی که شما با یک گوشی اندرویدی میان رده می‌توانید چند سال به همراه گلس و قاب کار کنید، اما آپدیت‌های نرم‌افزاری به سادگی شامل حال این محصولات نمی‌شود و به این ترتیب در مدتی کوتاه، قابلیت و امکانات جدید را از دست خواهید داد. این موضوع می‌تواند روی روند کار با اپلیکیشن‌های مختلف نیز تأثیر گذاشته و حتی ممکن است امکان باز کردن برخی اپلیکیشن‌ها را نیز نداشته باشید.

اما اپل در مقابل، بین ۶ تا ۸ سال از گوشی‌های هوشمند خود به صورت نرم‌افزاری پشتیبانی می‌کند و همین موضوع باعث شده تا بسیاری از کاربران، دیر به دیر به سراغ محصولات جدید این کمپانی بروند. به این ترتیب در کنار کیفیت خوب در طراحی و امکانات متنوع، پشتیبانی نرم‌افزاری خوبی را نیز در اختیار خواهید داشت که مکمل بسیار خوبی برای یکدیگر به حساب می‌آیند.

نمای نزدیک از آيفون ۱۵ پرو مکس

با خرید محصولات اندرویدی، شما پشتیبانی نرم‌افزاری به مراتب کمتری را دریافت خواهید کرد. با وجود این که سامسونگ و گوگل، روند پشتیبانی از گوشی‌های خود را به نزدیک به ۷ سال رسانده‌اند، اما کمپانی‌های دیگر مانند وان پلاس هنوز نهایتا تا ۳ سال به پشتیبانی نرم‌افزاری ادامه می‌دهند. گوگل به تازگی اعلام کرد که در سال ۲۰۲۵ و با وجود رونمایی از پیکسل 6a در سال ۲۰۲۲، به پشتیبانی نرم‌افزاری از این محصول پایان خواهد داد.

اگر بخواهیم به صورت کوتاه بگوییم، خرید یک آیفون قدیمی به معنای پشتیبانی بیشتر و بهتر خواهد بود. اپل حتی پس از پایان یافتن مدت پشتیبانی نرم‌افزاری، همچنان آپدیت‌های امنیتی را برای دیوایس‌های قدیمی خود عرضه خواهد کرد و به این ترتیب، برگ برنده این بخش با افتخار در دستان آیفون خواهد بود.

سازگار بودن با اکوسیستم اپل

اگر در حال حاضر مشغول به استفاده از یکی از محصولات اپل (مانند آیپد یا مک بوک) هستید، اکوسیستم اپل یک دلیل کافی و منطقی برای خرید آیفون قدیمی به جای گوشی اندرویدی میان‌رده به حساب می‌آید. به این ترتیب شما به امکانات و قابلیت‌هایی دسترسی پیدا خواهید کرد که یک محصول اندرویدی هیچ گاه از آن‌ها بهره‌مند نخواهد بود.

به عنوان مثال شما می‌توانید از قابلیت ایردراپ برای جابجایی سریع فایل‌ها استفاده کنید، یا از دوربین آیفون برای تماس تصویری روی مک استفاده کنید یا حتی از طریق آیکلود، اطلاعات خود را در لحظه روی دیوایس‌های مختلف به صورت سینک شده در اختیار داشته باشید.

آیفون و آیپد در کنار یکدیگر

در حوزه امنیت، سیستم بسته اپل در مقایسه با پلتفرم متن باز اندروید، برگ‌های برنده بیشتری را در دست دارد. به عنوان مثال اگر موارد مخرب برای آی او اس یا مک او اس افزایش پیدا کند، از آن جا که اپل کنترل تمامی پلتفرم‌های خود را در دست دارد، می‌تواند به راحتی و در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به حل مشکل اقدام کند.

این موضوع را با پلتفرم اندروید مقایسه کنید؛ بسیاری از شرکت‌ها دست به ایجاد تغییرات مختلف زده‌اند و همین موضوع، کار را برای هکرها و تولید کنندگان ابزار مخرب شدیدا باز گذاشته است. اپل با ایجاد یک تغییر کوچک، می‌تواند مشکل را روی سیل عظیمی از محصولات به صورت همزمان برطرف کند. اما سازندگان گوشی‌های اندرویدی به صورت جداگانه باید به جنگ با این موارد بروند. پس آیفون در این حوزه نیز به عنوان بهترین گزینه نام خود را به ثبت رسانده است.

عملکرد بهتر آیفون‌های قدیمی در مقایسه با میان‌رده‌های اندرویدی

گوشی‌های پرچمدار مانند آيفون‌ها در زمان عرضه، با بهترین مشخصات سخت‌افزاری همراه هستند تا تجربه بسیار خوبی را در اختیار کاربران خود بگذارند. تراشه‌های سری A اپل که مخصوص آیفون‌ها طراحی شده‌اند، یکی از بهترین گزینه‌ها در این زمینه به حساب می‌آیند. در حقیقت پردازنده‌های اپل، جزء بهترین گزینه‌ها به شمار می‌روند که شرکت‌های دیگر نیز انرژی زیادی برای رقابت با آن‌ها خرج می‌کنند.

اگر بخواهیم نگاهی به اعداد و ارقام بیندازیم، بیایید گوشی وان پلاس 10T را با آیفون ۱۲ مقایسه کنیم که دو سال زودتر معرفی شد. تراشه A14 Bionic در آیفون ۱۲ در مقایسه با تراشه اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ که روی وان پلانس 10T شاهد آن هستیم، عملکرد بسیار بهتری از خود بر جای گذاشته است.

امتیاز چند مرحله‌ای تراشه A14 Bionic اپل ۴۵۰۲ بوده و در مقابل، تراشه وان پلاس 10T با وجود این که ۲ سال بعد طراحی شده، در بهترین حالت امتیاز ۳۸۳۳ را کسب کرده است.

تراشه گوشی‌های میان‌رده اندرویدی با توجه به برچسب قیمتی آن‌ها، عملکرد خوبی از خود بر جای می‌گذارند. با وجود این که تنوع آن‌ها بر حسب تولید کننده اصلی گوشی بسیار زیاد است، اما هیچ یک در مقابل تراشه‌های سری A اپل حرفی برای گفتن ندارند. آیفون ۱۲ که تقریبا ۴ سال از عمر آن می‌گذرد، در حال حاضر در هنگام اجرای بازی‌ها، ادیت فیلم و تصویر یا سوییچ کردن بین اپلیکیشن‌ها تقریبا می‌توان گفت با لگ خاصی همراه نیست.

آيفون‌های قدیمی با سخت‌افزار قدرتمند!

مطمئنا تا به حال متوجه شده‌اید که گوشی‌های اندرویدی از نظر ابعاد، کیفیت ساخت و ظاهر با تنوع بسیار زیادی همراه هستند. این موضوع به این دلیل است که سازندگان محصولات اندرویدی بسیار زیاد بوده و هر شرکت، سلایق خود را در این موارد دخیل می‌کند. چنین اتفاقی برای کاربران خوب خواهد بود؛ چرا که با تنوع زیادی روبرو بوده و برای هر سلیقه‌ای، مطمئنا یک محصول خوب پیدا خواهد شد.

البته این موضوع را باید در نظر بگیریم که کیفیت ساخت این گوشی‌ها، به هیچ عنوان با یکدیگر برابر نیست. اما در سمت مقابل، اپل تنها تولید کننده گوشی‌های آیفون است به همین دلیل، تمام هم و غم خود را برای ارائه محصولی با کیفیت خرج خواهد کرد.

آیفون ۱۳ به همراه جعبه

در نگاه کلی، آیفون به مرور زمان عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد. گوشی‌های میان رده اندرویدی از نظر سخت‌افزار، با تنوع و تفاوت‌های زیادی همراه هستند. اما اگر بخواهیم به صورت جامع به این موضوع نگاه کنیم، گوشی‌های اندرویدی هیچ گاه توانایی رقابت با آیفون‌ها، فارغ از سن و سال آن‌ها را نخواهند داشت. چرا که از هر چیزی که بگذریم، آیفون یک گوشی پرچمدار است.

در آخرین مرحله، می‌توانیم به سراغ گزینه مقاومت در مقابل آب و گرد و غبار برویم. آیفون ۱۲، محصولی که تقریبا ۴ سال از تولد آن می‌گذرد، با داشتن گواهی IP68 قادر است حدودا ۳۰ دقیقه در عمق ۶ متری درون آب دوام بیاورد. اما یک محصول اندرویدی میان رده با همان قیمت، یعنی وان پلاس 10T به گواهی IP54 مجهز است که تنها کمی پاشیده شدن آب را تحت پوشش قرار خواهد داد.

انتخاب نهایی: آیفون قدیمی

زمانی که قصد مقایسه بین یک گوشی اندرویدی میان‌رده جدید یا آیفون قدیمی را دارید، با خواندن مطالب بالا مطمئنا به سراغ آیفون قدیمی خواهید رفت. اکوسیستم محبوب اپل، پشتیبانی نرم‌افزاری بی‌نظیر این شرکت آمریکایی و سخت‌افزار قدرتمند قرار گرفته درون آیفون‌ها، هر کدام یک دلیل کافی برای انتخاب این گوشی هوشمند در مقایسه با یک اندرویدی میان‌رده خواهد بود.

در نهایت، انتخاب یک محصولی که در زمان خود در جایگاه بهترین بوده است، مطمئنا بهتر از انتخاب دیوایسی جدید که در حال حاضر هم در میانه‌های جدول قرار می‌گیرد، خواهد بود.

برچسب‌ها: