خانهاخبار
پنج ویژگی مک بوک ایر ۱۵ اینچی که گفته شده به زودی معرفی خواهد شد

پنج ویژگی مک بوک ایر ۱۵ اینچی که گفته شده به زودی معرفی خواهد شد

بر طبق ادعای تحلیلگران معتبری مانند مینگ چی کو و راس یانگ، اپل قرار است در آینده‌ای نزدیک یک مک بوک ایر ۱۵ اینچی را معرفی کند که تا به حال ۵ ویژگی مهم درباره این محصول ذکر شده است.
۱۴ اسفند ۱۴۰۱

به گفته راس یانگ تحلیلگر دنیای نمایشگرها، اپل قصد دارد مک بوک ایر جدیدی را با صفحه نمایش ۱۵ اینچی در ماه آوریل (فروردین ۱۴۰۲) عرضه کند. انتظار می رود این لپ تاپ از تراشه M2 استفاده کند و احتمالا پشتیبانی از وای فای 6E و بلوتوث 5.3 را به ارمغان آورد.

image

 

در حالی که منتظر معرفی این مک بوک ایر جدید هستیم، پنج ویژگی را که شایعه شده در این دستگاه خواهیم دید، قرار است بررسی کنیم.

صفحه نمایش ۱۵ اینچی

مهم‌ترین ویژگی و وجه تمایز این مک بوک ایر، صفحه نمایش بزرگتر ۱۵٫۵ اینچی آن است که در این سری از مک بوک‌ها بزرگترین تاکنون خواهد بود. مک بوک ایر فعلی دارای نمایشگر ۱۳٫۶ اینچی است و مک بوک ایرهای سال‌های پیشین هم دارای صفحه نمایش ۱۱ بودند.

در حالی که شایعه شده است مک بوک ایر ۱۳ اینچی آینده اپل با صفحه نمایش اولد در سال ۲۰۲۴ عرضه شود، انتظار می‌رود این مدل ۱۵ اینچی دارای پنل سنتی ال سی دی باشد.

تراشه M2

طبق گزارش‌ها مدل ۱۵ اینچی مانند مک بوک ایر ۱۳ اینچی با تراشه M2 عرضه خواهد شد. اپل می‌گوید تراشه M2 تا ۱۸ درصد پردازنده سریع‌تر، ۳۵ درصد گرافیک قوی‌تر و تا ۴۰ درصد موتور عصبی کارآمدتر در مقایسه با M1 دارد.

مینگ چی کو تحلیلگر معروف محصولات اپل در سال گذشته ادعا کرد که یک مک بوک ۱۵ اینچی با گزینه‌های تراشه M2 و M2 Pro در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳ یا بعد از آن عرضه خواهد شد. جالب اینجاست که کو گفت این مک بوک ممکن است دارای نام تجاری «Air» نباشد و اپل آن را در دسته‌ای کاملا مجزا از مک بوک ایر عرضه کند. این امکان وجود دارد که اپل بتواند یک مک بوک ۱۵ اینچی را که بین مک بوک ایر و مک بوک پرو قرار می‌گیرد عرضه کند، اما برنامه‌های اپل در این خصوص همچنان در هاله‌ای از ابهام است.

عمر باتری بیشتر

مک بوک ایر جدید با صفحه نمایش ۱۵ اینچی، شاسی بزرگتری خواهد داشت که امکان جای‌گیری باتری بزرگتر و به تبع آن عمر باتری بیشتر را فراهم می‌کند.

طبق ادعای اپل مک بوک ایر ۱۳ اینچی با تراشه M2 تا ۱۸ ساعت در هر بار شارژ دوام می‌آورد، بنابراین شاید مدل ۱۵ اینچی بتواند حتی به مرز ۲۰ ساعت نزدیک شود. البته نقش تراشه‌های سیلیکونی اپل را هم نباید دست کم گرفت که همچنان در عین ارایه قدرت بالا، مصرف فوق‌العاده پایینی دارند.

وای فای نسخه 6E

در حالی که مک بوک ایر ۱۳ اینچی اپل با تراشه M2 به وای فای 6 محدود شده است، احتمال زیادی وجود دارد که مک بوک ایر ۱۵ اینچی به وای فای 6E ارتقا یابد. اپل در ماه گذشته مک مینی را با تراشه M2 و وای فای 6E به روز کرد و حالا عرضه این نسخه از وای فای برای مک بوک جدید ۱۵ اینچی دور از انتظار نیست.

وای فای 6E روی باندهای 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز کار می‌کند، در حالی که وای فای 6E روی باند 6 هرتز نیز کار می‌کند و امکان سرعت بی‌سیم بیشتر، تاخیر کمتر و تداخل سیگنال کمتر را فراهم می‌کند. البته نکته مهم اینجاست که برای استفاده از این مزیت باید روتر شما هم از وای فای 6E پشتیبانی کند که در حال حاضر برندهای مانند TP-Link، ایسوس و Netgear روترهای با این استاندارد را عرضه کرده‌اند.

اپل پشتیبانی از وای فای 6E را تاکنون به تعدادی از دستگاه‌هایش مانند آیپد پرو، مک بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی و مک مینی اضافه کرده است، که عرضه این استاندارد از وای فای برای مک بوک ۱۵ اینچی هم می‌تواند ادامه این راه باشد.

بلوتوث 5.3

اپل بلوتوث نسخه 5.3 را به تعدادی از جدیدترین دستگاه‌های خود اضافه کرده است و استفاده از آن در مک بوک ایر ۱۵ اینچی کاملا محتمل است.

به گفته بلوتوث SIG، سازمان پشتیبان استاندارد، بلوتوث 5.3 مزایایی مانند قابلیت اطمینان بهبود یافته و بهره‌وری انرژی را ارایه می‌دهد. بلوتوث 5.3 همچنین می‌تواند راه را برای مک بوک ایر جدید در خصوص پشتیبانی از LE Audio برای بهبود کیفیت صدا، عمر باتری بیشتر و موارد دیگر هموار کند.

در اوایل این هفته اپل لیست محصولات جدید بلوتوث 5.3 را عرضه کرد. این پرونده به هیچ محصول خاصی اشاره نداشت، اما به فهرست قبلی مربوط به macOS اشاره می‌کرد که نشان می‌دهد پرونده مذکور ممکن است به نوعی مربوط به مک‌های آینده باشد.