زنگ خطر برای سامسونگ: گوشیهای تکراری، کاربران را دلزده میکند!
سامسونگ پس از سالها نوآوری در دنیای اندروید، اکنون به تقلید از اپل در طراحی و عملکرد محصولات خود روی آورده و از نوآوریهای هیجان انگیز فاصله گرفته است. کارشناسان از سامسونگ میخواهند تا از این روند تقلید فاصله گرفته و به نوآوریهای خلاقانه و هیجانانگیز در طراحی و عملکرد محصولات خود بازگردد.
سامسونگ، به هدف نهایی خود رسید. این شرکت پس از سالها تولید برخی از بهترین گوشیهای اندرویدی، اکنون به «اپل دنیای اندروید» تبدیل شده است. در روزهای ابتدایی اندروید، سامسونگ به طور رسمی و توسط علاقهمندان فناوری، به تقلید از اپل در بسیاری از جنبهها متهم میشد؛ عمدتاً در بخش نرمافزار. با این حال، سامسونگ با نوآوری و آزمایش ایدههای جدید در سختافزار و نرمافزار، مسیر خود را پیدا کرد، البته زمانی که در حال تقلید از iOS نبود.

تحلیلگران معتقدند که گوشیهای سامسونگ اکنون کسل کننده شدهاند. در سرتاسر خط تولید، این برند به یکنواختی رسیده است. البته کسل کننده بودن به معنای بد بودن نیست. این شرکت محصولات و خدمات فوقالعادهای ارائه میکند، وگرنه به این میزان موفقیت نمیرسید. این وضعیت شباهت زیادی به اپل دارد. اما این پیشرفت یکنواخت و راکد، همان چیزی نبود که طرفداران اندروید را شیفتهی سامسونگ کرد. اکنون، بسیاری از علاقهمندان، دیگر منتظر معرفیهای سامسونگ نیستند.
نگاهی به گذشته، ستایشبرانگیز؛ نگاهی به حال، بیروح
بررسیها نشان میدهد که آخرین گوشی پرچمدار سامسونگ که مورد استفاده بسیاری از کاربران قرار گرفت، گلکسی اس 23 اولترا بود. این گوشی واقعاً رضایتبخش بود. با این حال، به نظر میرسد که سامسونگ با سری گلکسی اس 23 تصمیم گرفت از تلاش تمام و کمال دست بکشد. طراحیها از آن زمان به بعد تقریباً ثابت ماندهاند. کافی است نگاهی به گلکسی S25 و اس 23 بیندازید. بررسی گلکسی اس 25 با عنوان «گوشی کوچک بدون ایدههای بزرگ» منتشر شده است.
پیش از سری گلکسی اس 23، زمانی که سامسونگ با زبان طراحی مینیمال و خستهکنندهاش شناخته نمیشد، سری Galaxy S21 با طراحی منحصربهفرد خود، جایی که فریم گوشی در قاب دوربین پشتی ادغام میشد، خودنمایی کرد. این روشی عالی برای ادغام دوربینها به عنوان بخشی از گوشی بود، نه اینکه به عنوان یک ضمیمه جداگانه به نظر برسند. طراحیهای جدید این شرکت مورد انتقاد قرار گرفته است.
البته سامسونگ همیشه انتخابهای طراحی عالی نداشته است. گلکسی اس 5 و طراحی پشت آن به «طراحی چسب زخم» معروف بود، یا رابط کاربری نرمافزاری وحشتناک تاچویز را به یاد بیاورید. با این حال، سامسونگ به جای تسلیم شدن، رفتن به سمت یک طراحی ثابت، ماندن در آن برای سالها و رضایت دادن به آن، دستگاههای موبایل اولیه خود را به سمت مرزهای آنچه برای گوشیهای هوشمند ممکن تلقی میشد، سوق داد.
سامسونگ با آزمایش ایدههای عجیب و غریب، حاضر بود ببیند چه چیزی جواب میدهد. گلکسی کمرا، گوشی هوشمندی را با یک دوربین دیجیتال تماماندازه ترکیب کرد، گلکسی نکسوس گوشی را خمیده کرد، ویژگیهای ردیابی چشم برای پیمایش گوشی بدون لمس آن و بسیاری موارد دیگر را ارائه داد. اما این غول فناوری در جایی در مسیر نوآوری، بیش از حد به خود مطمئن شد و از نوآوری در جنبههایی فراتر از افزودن هوش مصنوعی به همهچیز یا یک بهروزرسانی تدریجی و نامیدن آن به عنوان «انقلابی»، دست کشید.
تقلید بیش از حد، محدودیت ایجاد کرده است
تغییر آهسته و بازسازی طراحیها، از ویژگیهای اصلی اپل بوده است. در حالی که این شرکت در گذشته نوآوریهایی داشته، اپل به دلیل حفظ یکسان بودن محصولات سال به سال و گفتن به همه که بهترین هستند، شایسته انتقاد فراوان است. این آخرین موردی بود که سامسونگ به آن دست یافت: همان طراحی برای سومین سال متوالی، طراحیهای بیروح و ویژگیهای قفلشده در اکوسیستم. مورد آخر بیشتر در مورد پوشیدنیهای آن صدق میکند.
علاوه بر اینکه طراحی به یک دغدغه ثانویه تبدیل شده، نوآوری در سایر زمینهها نیز کمرنگ شده است. این مانند گرفتن چندین فتوکپی از یک تصویر است که با هر کپی کیفیت آن پایینتر میآید. این همان کاری است که سامسونگ انجام میدهد. گلکسی اس 23 اولترا یک دستگاه عالی تلقی میشد. با این حال، هر مدل از آن زمان به بعد کمی بدتر شده است، تا جایی که آخرین Galaxy S25 Ultra «دیگر شایسته نام خود نیست».

سامسونگ تنها سازنده گوشی نیست که تلاشهای دستگاههای موبایلش را کمرنگ کرده است. اما این موضوع بیشتر به چشم میآید، زیرا سامسونگ زمانی یک نوآور بود. بخشی از این موضوع به دلیل عدم وجود رقابت در ایالات متحده است. برای کاربران اندروید، سامسونگ و گوگل وجود دارند که آنقدر نزدیک با هم کار میکنند که تقریباً یکی هستند. بدون هیچ فشار خارجی از سوی سایر برندهایی که محصولات رقابتی با قیمتهای رقابتی و تفاوتهای هیجانانگیز ارائه میدهند، دلیلی برای هیچ شرکتی وجود ندارد که منابع خود را صرف تغییر کند.
وانپلاس در چند سال اخیر کارهای بزرگی انجام داده است، اما اگر این شرکت در فروشگاههای اپراتور حضور نداشته باشد، نمیتواند در ایالات متحده تأثیر بگذارد. اپل از این وضعیت سود میبرد، زیرا تنها شرکتی است که iOS، macOS و watchOS را ارائه میدهد. در حالی که این موضوع مزایایی دارد، سامسونگ نیز در حال رفتن به همین مسیر است. اما این تنها برندی نیست که به اندروید دسترسی دارد. سامسونگ بیشترین اهرم فشار را دارد.
تحلیلگران از سامسونگ میخواهند که مرزها را جابجا کند. از آن میخواهند که به بازی نوآوری در جنبههایی فراتر از افزودن هوش مصنوعی به هر جنبه از گوشی بازگردد، و منظور فقط ارائه یک گوشی تخت و نازک نیست. خوشحالکننده است که یک گوشی تاشو سهگانه در دست ساخت است. با این حال، سامسونگ باید فراتر از یافتن اشکال مختلف برای گوشیهای خود عمل کند. نرمافزار در حال تبدیل شدن به نرمافزاری خستهکننده و حجیم است. دوربینها در حال توقف یا کاهش کیفیت هستند. «هیجانانگیز» کلمهای نیست که بتوان برای شرکتی که زمانی به انجام کارهایی که دیگران جرأت نمیکردند، معروف بود، به کار برد. در عوض، سامسونگ به چیزی تبدیل شده که هیچ طرفدار واقعی اندروید نمیخواست یعنی یک کپی از اپل.
برچسبها: