چرا کاربران آیفون گوشی خود را برای مدت طولانی نگه نمیدارند؟
کاربران آیفون معمولاً گوشیهای خود را بیشتر از کاربران اندروید نگه میدارند، اما اخیراً این روند تغییر کرده و طول عمر نگهداری آیفون کاهش یافته است. یکی از دلایل احتمالی این تغییر، معرفی هوش مصنوعی جدید اپل است که فقط روی مدلهای جدیدتر قابل دسترس است.
کاربران گوشیهای آیفون اپل، به طور سنتی، دستگاههای خود را برای مدت زمان بیشتری نسبت به دارندگان گوشیهای اندرویدی نگه میدارند. یکی از دلایل اصلی این موضوع میتواند قیمت بالای گوشیهای آیفون باشد. به طور معمول، گوشیهای آیفون نسبت به گوشیهای اندرویدی قیمت بیشتری دارند و این امر میتواند تمایل کاربران به نگهداری طولانیمدت از این دستگاهها را افزایش دهد.

بر اساس گزارش شرکت تحقیقاتی "Consumer Intelligence Research Partners, LLC" یا به اختصار CIRP، روند نگهداری گوشیهای آیفون (به جز سالهای همهگیری کووید-۱۹ یعنی ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱) به طور پیوسته از سال ۲۰۱۴ تا کنون رو به افزایش بوده است. این شرکت از سال ۲۰۱۴ شروع به جمعآوری این دادهها کرده است و نتایج نشان میدهد که کاربران آیفون هر سال مدت زمان بیشتری گوشیهای خود را نگه میدارند.
اما اگر به دادهها از زاویهای دیگر نگاه کنیم، متوجه تغییر جالبی میشویم. در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۳، تعداد کمتری از خریداران آیفون در سال جاری، گوشیهای خود را برای مدت سه سال یا بیشتر (۳۳٪) یا دو تا سه سال (۳۰٪) نگه داشتهاند. این در حالی است که در بازه زمانی مشابه در سال ۲۰۲۳، این ارقام به ترتیب ۳۶٪ و ۳۳٪ بودهاند. به عبارت دیگر، به نظر میرسد کاربران آیفون در سال جاری، گوشیهای قدیمیتر خود را زودتر از موعد کنار گذاشتهاند.
یکی از دلایل احتمالی این تغییر رفتار میتواند معرفی هوش مصنوعی اپل، موسوم به "Apple Intelligence" باشد. این فناوری جدید که به عنوان بزرگترین دستاورد هوش مصنوعی اپل شناخته میشود، تنها روی مدلهای خاصی از آیفون که دارای ۸ گیگابایت رم یا بیشتر هستند، قابل دسترس است. این مدلها شامل آیفون ۱۵ پرو، آیفون ۱۵ پرو مکس و سری آیفون ۱۶ میشوند.
احتمالاً کاربرانی که مدلهای قدیمیتر آیفون را در اختیار دارند و دستگاهشان با هوش مصنوعی اپل سازگار نیست، تصمیم گرفتهاند گوشی قدیمی خود را کنار گذاشته و مدل جدیدتری که از این قابلیت پشتیبانی میکند را جایگزین نمایند. البته، دلایل دیگری نیز میتوانند در این تغییر رفتار موثر باشند. به عنوان مثال، پیشنهادات ویژه اپراتورهای تلفن همراه برای مدلهای جدید آیفون نیز میتواند انگیزه قدرتمندی برای کاربران ایجاد کرده باشد تا گوشیهای قدیمی خود را با مدلهای جدیدتر تعویض کنند.

با وجود این تلاشها و تبلیغات گسترده برای هوش مصنوعی اپل و مدلهای جدید آیفون، فروش آیفون در سه ماهه نخست سال مالی جاری اپل، با کاهش روبرو بوده است. اپل گزارش داده که فروش آیفون در این بازه زمانی به ۶۹.۱۴ میلیارد دلار رسیده است، در حالی که در مدت مشابه سال قبل، این رقم ۶۹.۷۰ میلیارد دلار بوده است. این در حالی است که تحلیلگران وال استریت انتظار داشتند فروش آیفون در این سه ماهه به ۷۱.۰۳ میلیارد دلار برسد.
با توجه به اینکه این سه ماهه شامل فصل تعطیلات و خریدهای کریسمس نیز بوده است، این کاهش فروش جهانی، یک ناامیدی بزرگ برای اپل و به خصوص برای هوش مصنوعی جدید این شرکت محسوب میشود. اپل با معرفی سری جدید آیفون ۱۶ و تاکید بر قابلیتهای هوش مصنوعی، انتظار داشت فروش بیشتری را در این بازه زمانی تجربه کند، اما به نظر میرسد که واقعیت بازار با انتظارات اپل و اکثر تحلیلگران همخوانی نداشته است.
برچسبها: