چرا 25 درصد از کاربران از ادغام AI با محصولات اپل ناامیدند؟
تحقیقات نشان میدهند ۲۵٪ از کاربران گوشیهای هوشمند از ویژگیهای هوش مصنوعی ناامیدند و ۳۴٪ نیز نگران حریم خصوصی هستند، در حالی که عمر باتری و فضای ذخیرهسازی همچنان دلایل اصلی ارتقاء گوشیاند. کاربران تمایل کمتری به پرداخت هزینه برای قابلیتهای AI یا خرید گوشیهای تاشو دارند.
تحقیق درباره گوشیهای هوشمند و ویژگیهای هوش مصنوعی
تحقیقات اخیر نشان میدهند که نگرش کاربران به ویژگیهای هوش مصنوعی در گوشیهای هوشمند چندان مثبت نیست. مطابق با آمارها، تقریباً ۲۵٪ از صاحبان این دستگاهها اعتقاد دارند که قابلیتهای هوش مصنوعی موجود در گوشیهای هوشمند چندان مفید نیستند و امکان استفاده از آنها در زندگی روزمرهشان به چشم نمیخورد.
همچنین، تعداد قابل توجهی از کاربران (۴۵٪) تمایلی به پرداخت هزینههای ماهیانه برای بهرهگیری از امکانات مبتنی بر هوش مصنوعی ندارند. این مسئله نشاندهندهی چالشهای قابل توجهی است که تولیدکنندگان با آن مواجه هستند. علاوه بر این، ۳۴٪ از کاربران نیز نگران مسائل مربوط به حریم خصوصی خود هستند، که این نگرانیها میتواند مانع از پذیرش گسترده این تکنولوژیها گردد.
در طرف دیگر، بازار گوشیهای تاشو نیز با چالشهای خاص خود روبرو است. بررسیها نشان میدهند که بیش از نیمی از دارندگان گوشیهای هوشمند (۵۲٪) علاقهای به خرید این نوع دستگاهها ندارند. گویی هنوز بازار دستگاههای تاشو نتوانسته نظر مثبت اکثریت مصرفکنندگان را به خود جلب کند و ویژگیهای سنتیتر و متعارف گوشیها، همچنان مورد توجه بیشتری قرار دارند.
یکی از اصلیترین دلایل برای ارتقاء گوشیهای هوشمند در میان بزرگسالان آمریکایی، جذب قشر بزرگتری از رویای عمر باتری طولانیتر است، که ۶۱٪ از آنها به آن اشاره کردهاند. همچنین، نیاز به فضای ذخیرهسازی بیشتر (۴۶٪) و بهبود کیفیت دوربین (۳۸٪) از دیگر عوامل کلیدی در تصمیمگیری برای خرید گوشیهای جدید به شمار میآیند. بهطور تعجبآوری، تنها ۱۸٪ از کاربران به قابلیتهای هوش مصنوعی بهعنوان محرک اصلی خود برای ارتقاء گوشیشان اشاره میکنند، که این موضوع نشاندهندهی اولویتهای متفاوت کاربران نسبت به فناوریهای نوین است.
همزمان با این وضعیت، شرکتهای بزرگ فناوری مانند اپل، گوگل و سامسونگ به تدریج توجه بیشتری به ویژگیهای هوش مصنوعی در محصولات جدید خود میکنند. بهطوریکه اپل به تازگی ویژگیهای جذابی از جمله ادغام ChatGPT با سیری و ابزارهای نسل جدید تصویری را با سیستمعامل iOS 18.2 معرفی کرده است. این امکانات جدید، بهویژه در مدلهای جدید آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۶، به همراه آیپدها و مکها که از چیپ M1 و نسخههای جدیدتر استفاده میکنند، قابل دسترسی هستند. بهعلاوه، آیفون ۱۶ همچنین به ابزار Visual Intelligence مجهز شده است که قابلیت شناسایی اشیاء و مکانها را داراست و میتواند اطلاعات مفیدی را در این زمینه به کاربران ارائه دهد.
گوگل نیز در مراسم رونمایی از سری Pixel 9 در اوت، بر قابلیتهای هوش مصنوعی جدید تأکید نمود و ویژگی Gemini را معرفی کرد که امکان گفتگوهای طبیعی و تعاملی با دستیار مجازی را ممکن میسازد. در همین راستا، سامسونگ نیز در رویداد Unpacked خود به معرفی قابلیتهای جدید Galaxy AI پرداخت که شامل تسهیل در فرآیندهایی همچون ترجمه پیامها و ویرایش عکسها میشود.
بسیاری از این ویژگیهای جدید بر اساس فناوریهای هوش مصنوعی تولید شدهاند که توانایی تولید متن و تصویر را دارند و به بهینهسازی عملکرد دستیارهای دیجیتال کمک میکنند. هوش مصنوعی سالهاست که بهطور واضح و پنهان در گوشیهای هوشمند به کار گرفته میشود. برای مثال، دوربینهای گوشیها با کمک هوش مصنوعی تصاویر را پردازش کرده و در حالت پرتره، پسزمینه را محو میکنند. همچنین، سیری و دستیار گوگل نیز از نسخههای ابتدایی هوش مصنوعی بهرهمندی دارند. اما به نظر میرسد این موج جدید تکنولوژی به شکلی صریحتر و کارآمدتر، وظایف مختلف را روی گوشیهای هوشمند پیادهسازی میکند و ممکن است زمان ببرد تا کاربران بهطور کامل به این تغییرات و نوآوریها سازگاری پیدا کنند.
در نهایت، بهنظر میرسد که بسیاری از کاربران بهدنبال راهی برای پذیرش و استفاده از ظرفیتهای جدید هوش مصنوعی برای ارتقاء تجربههای روزمره خود هستند. شرکتهای تولیدکننده گوشیهای هوشمند باید به این مسئله توجه نمایند تا بتوانند نیازها و نگرانیهای کاربران را بیشتر درک کرده و برطرف کنند.
هزینههای جدید هوش مصنوعی و نظر مصرفکنندگان
با ادامه توسعه و تقديم ویژگیهای هوش مصنوعی از سوی شرکتهای بزرگ تکنولوژی، به نظر میرسد که کاربران در آیندهای نزدیک ممکن است برای استفاده از این امکانات نیاز به پرداخت هزینه داشته باشند. به عنوان مثال، وبسایت سامسونگ اعلام کرده که ویژگیهای هوش مصنوعی در دستگاههای Galaxy خود، تا پایان سال 2025 به صورت رایگان ارائه خواهد شد. اما برای بهرهمندی کامل از قابلیتهای هوش مصنوعی Gemini در اپلیکیشنهای گوگل، کاربران باید اشتراک Gemini Advanced را خریداری کنند. به احتمال زیاد، اپل نیز در آینده ممکن است به ارائه برخی از ویژگیهای هوش مصنوعی موجود در آیفون، هزینهای اختصاص دهد.
با این حال، بسیاری از کاربران نسبت به این تغییرات نظر مساعدی ندارند. تقریباً نیمی از دارندگان گوشیهای هوشمند اعلام کردهاند که تمایلی به پرداخت هزینه اضافی برای دسترسی به امکانات هوش مصنوعی در تلفنهای خود ندارند. این عدم تمایل چندان عجیب نیست، چرا که بسیاری از افراد در حال حاضر با مشکل خستگی از اشتراکهای مختلف مواجهاند. یک مطالعه از CNET نشان میدهد که افراد بزرگسال در ایالات متحده بهطور میانگین ماهیانه 91 دلار برای خدمات اشتراکی هزینه میکنند و دو سوم پاسخدهندگان اعلام کردهاند که حداقل یک اشتراک آنها در سال گذشته افزایش قیمت داشته است. در این شرایط، اضافه شدن یک هزینه ماهیانه دیگر ممکن است چندان وسوسهانگیز نباشد.
با این وجود، عدهای از کاربران به ویژه نسل Z و Millennials به دنبال استفاده از امکانات هوش مصنوعی در گوشیهای خود هستند. طبق آمار، 20 درصد از پاسخدهندگان این دو نسل، از قابلیتهای هوش مصنوعی استقبال کرده و آنها را مفید میدانند. برای مثال، 15 درصد از نسل Z و 16 درصد از Millennials از هوش مصنوعی برای کارهایی مانند ویرایش عکس، ایجاد تصویر و خلاصهسازی یا نوشتن متن استفاده میکنند. همچنین، 20 درصد از نسل Z و 19 درصد از Millennials بهطور مرتب از ابزارهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT یا Google Gemini در گوشیهای خود استفاده میکنند.
نگرانیهای مربوط به حریم خصوصی
نگرانی در مورد حریم خصوصی نیز یکی از مسائل مهم و جدی در ارتباط با هوش مصنوعی به شمار میرود. حدود 34 درصد از دارندگان گوشیهای هوشمند به این موضوع اذعان کردهاند و اعلام کردهاند که نسبت به حریم خصوصی خود نگران هستند. در کنفرانس توسعهدهندگان جهانی که در ماه ژوئن برگزار شد، شرکتهای بزرگ تکنولوژی تلاش کردهاند تا توجه بیشتری به مسائل حریم خصوصی داشته باشند. به عنوان مثال، اپل اشاره کرد که بسیاری از مدلهای هوش مصنوعی این شرکت روی دستگاه اجرا میشوند. این موضوع به لحاظ امنیتی بهتر و از لحاظ حریم خصوصی مناسبتر است چرا که اطلاعات لازم نیازی به ارسال از طریق اینترنت ندارند. فقط در زمانی که کار به پردازشهای بیشتری نیاز داشته باشد، دادههای مرتبط به سرورهای اپل ارسال میشود و اپل اعلام کرده که این دادهها ذخیره نخواهد شد و دسترسی به آنها نخواهد داشت.
دلایل اصلی برای ارتقاء گوشی
با این حال، از نظر کاربران، هوش مصنوعی یکی از آخرین دلایل برای ارتقاء گوشیهای هوشمند به شمار میآید. عواملی همچون عمر باتری طولانیتر، فضای ذخیرهسازی بیشتر و ویژگیهای بهتر دوربین همچنان در صدر دلایل خرید جدید قرار دارند. دیگر انگیزهها شامل اندازه و کیفیت نمایشگر (32 درصد)، حفظ اکوسیستم مشابه مانند iOS یا اندروید (24 درصد) و رنگ گوشی (10 درصد) میشود.
با توجه به هزینه بالای گوشیهای هوشمند، که قیمت پرچمدارها میتواند بین 800 تا 1200 دلار متغیر باشد، بسیاری از کاربران تمایلی به ارتقاء مکرر گوشیهای خود ندارند. طبق نتایج نظرسنجیها، 44 درصد از پاسخدهندگان تنها در صورتی گوشی جدید خریداری میکنند که گوشی فعلیشان خراب شود یا نیاز به تعویض پیدا کند. در همین راستا، 30 درصد از افراد به مدت سه سال یا بیشتر گوشی خود را نگه میدارند، در حالی که 18 درصد هر دو سال یک بار و تنها 8 درصد هر سال اقدام به خرید گوشی جدید میکنند.
عدم استقبال از گوشیهای تاشو
همچنین در مورد گوشیهای تاشو، با اینکه شرکتهایی مانند گوگل و سامسونگ به ارائه مدلهای جدید مانند Pixel 9 Pro Fold و Galaxy Z Flip و Fold 6 ادامه میدهند، کاربران هنوز به این نوع دستگاهها علاقهمند نیستند. در واقع، حدود 52 درصد از دارندگان گوشیهای هوشمند بیان کردهاند که تمایلی به خرید گوشی تاشو ندارند و تنها 13 درصد میگویند که ممکن است در دو سال آینده به این نوع دستگاهها علاقهمند شوند.
با توجه به این عوامل و تمایلات کاربران، به نظر میرسد که در آینده نزدیک، نگاهها بیشتر به سمت ویژگیهای کاربردی و امنیتی معطوف خواهد شد، و این موضوعات میتواند تأثیر شگرفی بر تصمیمگیریهای خرید کاربران داشته باشد. اپل که هنوز وارد بازار گوشیهای تاشو نشده است، میتواند از علاقه روزافزون به این نوع دستگاهها بهرهبرداری کند. کارشناسان بهطور مداوم پیشبینی کردهاند که ممکن است معرفی یک آیفون تاشو بتواند به میزان قابل توجهی، پذیرش و استفاده از گوشیهای تاشو را افزایش دهد. اما به نظر میرسد این اتفاق ممکن است چندین سال به طول بینجامد یا اینکه اصلاً رخ ندهد.
تمامی آمار و ارقام، مگر آنکه بهطور دیگر بیان شده باشد، از سوی YouGov Plc جمعآوری شده است. اندازه کل نمونه در این تحقیق ۲,۴۸۴ بزرگسال، شامل ۲,۳۸۷ مالک گوشیهای هوشمند بوده است. این بررسی از تاریخ ۲۸ تا ۳۰ آگوست ۲۰۲۴ انجام شده و بهصورت آنلاین صورت پذیرفته است. آمار بهدست آمده بر اساس وزندهی تنظیم شده و نمایندهای از تمامی بزرگسالان آمریکا (بالای ۱۸ سال) است.
در مجموع، به نظر میرسد که اپل در صورت ورود به این بازار جدید، شانس خوبی برای به دست آوردن سهم قابل توجهی از آن خواهد داشت، چرا که رقابت در حوزه گوشیهای تاشو بهطور فزایندهای در حال افزایش است.
برچسبها: