خانهاخبار
آیا Exynos 2400 در مقابل Snapdragon 8 Elite حرفی برای گفتن دارد؟

آیا Exynos 2400 در مقابل Snapdragon 8 Elite حرفی برای گفتن دارد؟

چیپ جدید Snapdragon 8 Elite از کوالکام هسته‌های CPU و GPU پیشرفته‌تری نسبت به Exynos 2400 از سامسونگ برخوردار است. Snapdragon 8 Elite همچنین از فناوری تولید 3 نانومتری استفاده می‌کند و از نظر مصرف انرژی بهتر رقیب خود است.

۵ آبان ۱۴۰۳

تبلیغات

home_header

به تازگی، کوالکام از جدیدترین چیپ (تراشه) پرچمدار خود، Snapdragon 8 Elite رونمایی کرد. این چیپ نخستین پردازنده گوشی هوشمند این شرکت است که از هسته‌های CPU اختصاصی Oryon استفاده می‌کند و همچنین اولین چیپ 3 نانومتری این کمپانی به شمار می‌رود. در این مقاله خواهیم دید که این چیپ در برابر چیپ پرچمدار نسل فعلی سامسونگ، یعنی Exynos 2400 چه عملکردی از خود نشان می‌دهد.

آیا Exynos 2400 در مقابل Snapdragon 8 Elite حرفی برای گفتن دارد؟

ساختار و کارایی

Snapdragon 8 Elite یک چیپ 3 نانومتری است که توسط TSMC تولید شده، در حالی که Exynos 2400 یک چیپ 4 نانومتری است که توسط سامسونگ ساخته می‌شود. به طور کلی، چیپ‌های تولید شده توسط TSMC از نظر مصرف انرژی کارآمدتر هستند، بنابراین Snapdragon 8 Elite احتمالاً از نظر مصرف انرژی به مراتب بهتر از Exynos 2400 خواهد بود.

چیپ Snapdragon 8 Elite دارای دو هسته CPU اصلی با فرکانس 4.32 گیگاهرتز و شش هسته CPU با عملکرد بالا با فرکانس 3.53 گیگاهرتز است. در مقابل، Exynos 2400 دارای یک CPU ده‌هسته‌ای است که شامل یک هسته Cortex-X4 با فرکانس 3.2 گیگاهرتز، دو هسته Cortex-A720 با فرکانس 2.9 گیگاهرتز، سه هسته Cortex-A720 با فرکانس 2.6 گیگاهرتز و چهار هسته Cortex-A520 با فرکانس 1.95 گیگاهرتز می‌شود.

هر دو چیپ از DRAM LPDDR5x و ذخیره‌سازی UFS 4.0 پشتیبانی می‌کنند. با توجه به این که Snapdragon 8 Elite از هسته‌های CPU نسل جدیدتری بهره می‌برد، انتظار می‌رود که در عملکرد CPU بسیار سریع‌تر از Exynos 2400 باشد.

گرافیک و پردازش تصویر

کوالکام GPU داخلی Snapdragon 8 Elite را آدرنو 830 نام‌گذاری کرده است. این GPU عملکرد پردازش گرافیکی را تا 40 درصد و عملکرد ردیابی پرتو (Ray Tracing) را تا 35 درصد سریع‌تر ارائه می‌دهد. در مقابل، GPU Xclipse 940 در Exynos 2400 بر اساس فناوری RDNA3 شرکت AMD طراحی شده است.

در حالی که هر دو GPU سریع هستند، اما GPU Snapdragon 8 Elite قوی‌تر به نظر می‌رسد. این چیپ همچنین دارای قابلیت‌های تولید فریم و افزایش کیفیت تصویر مبتنی بر هوش مصنوعی است. با این حال، نکته جالب و تعجب برانگیز این است که Xclipse 940 می‌تواند صفحه‌نمایش‌های 4K را با نرخ نوسازی 120Hz اجرا کند، اما GPU آدرنو تنها قادر به پشتیبانی از نرخ نوسازی 60Hz برای صفحه‌نمایش‌های 4K است.

Snapdragon 8 Elite دارای یک ISP (پردازشگر سیگنال تصویر) سه‌گانه با دقت 18 بیت است و می‌تواند تصاویر 320 مگاپیکسلی را ثبت کند. این ISP قادر است به طور همزمان تصاویر سه دوربین 48 مگاپیکسلی را بدون تاخیر شاتر پردازش کند که بسیار چشمگیر است. همچنین می‌تواند ویدیوهای 8K با سرعت 30 فریم بر ثانیه یا ویدیوهای 4K با سرعت 120 فریم بر ثانیه ضبط کند، که ISP موجود در Exynos نیز این قابلیت را دارد.

اتصالات و ویژگی‌ها 

هر دو چیپ دارای مودم 5G داخلی با سرعت دانلود نظری تا 10Gbps و سرعت آپلود تا 3.5Gbps هستند. همچنین هر دو چیپ از GPS، Wi-Fi 7، بلوتوث LE Audio، NFC و USB Type-C پشتیبانی می‌کنند. اما Snapdragon 8 Elite از بلوتوث 6.0 بهره می‌برد در حالی که Exynos 2400 از بلوتوث 5.3 استفاده می‌کند.

نتیجه‌گیری

در مجموع، Exynos 2400 یک چیپ بسیار قدرتمندی است، اما یک چیپ قدیمی تر نسبت به رقیب خود محسوب می‌شود. Snapdragon 8 Elite یک چیپ نسل جدیدتر است که از هسته‌های CPU جدیدتر، GPU پیشرفته‌تر و NPU قدرتمندتری برخوردار است. علاوه بر این، این چیپ با استفاده از فرآیند تولید 3 نانومتری TSMC ساخته شده که فناوری برتری به شمار می‌رود.

در پایان باید گفت، Snapdragon 8 Elite واقعاً چیپ قدرتمند و شایسته ای است، و باید دید  سامسونگ سال آینده چه چیپستی برای رقابت با Snapdragon 8 Elite عرضه خواهد کرد.