خانهاخبار
سرانجام سکوت مدیر عامل تلگرام شکست

سرانجام سکوت مدیر عامل تلگرام شکست

پس از روزهای متمادی که پاول دوروف در مورد دستگیری خود سکوت کرده بود، سرانجام امروز بیانیه‌ای منتشر کرده و صحبت‌هایی را مطرح کرده که نشان از تحول در تلگرام دارد.

۱۶ شهریور ۱۴۰۳

به تازگی تلگرام خیلی بی سر و صدا عباراتی را از صفحه پرسش‌های متداول خود حذف کرده که می‌گفت چت‌های خصوصی در برابر درخواست‌های تعدیل محافظت می‌شوند. این تغییر تقریبا دو هفته پس از دستگیری پاول دوروف، مدیر عامل این شرکت در فرانسه به اتهام اجازه دادن به فعالیت مجرمانه برای ادامه فعالیت‌های مجرمانه در این برنامه پیام‌رسانی صورت گرفته است.

پاول دوروف مدیر عامل تلگرام

اوایل امروز دوروف اولین بیانیه عمومی خود را از زمان دستگیری‌اش صادر کرد و قول داد که محتوا را بیشتر در این پلتفرم تعدیل کند. هرچند که تغییر قابل توجهی در لحن جملات پس از اینکه شرکت در ابتدا گفت او چیزی برای پنهان کردن ندارد، دیده نمی‌شود.

او در بیانیه‌ای که روز پنجشنبه به اشتراک گذاشته شد، نوشت: «افزایش ناگهانی تعداد کاربران تلگرام به ۹۵۰ میلیون باعث دردسرهای فزاینده‌ای شد که سواستفاده از پلتفرم ما را برای مجرمان آسان‌تر کرد. به همین دلیل است که هدف شخصی‌ام این است که اطمینان حاصل کنم که در این زمینه به طور قابل توجهی پیشرفت می‌کنیم. ما پیش‌تر این فرآیند را به صورت داخلی آغاز کرده‌ایم و به زودی جزییات بیشتری را در مورد پیشرفت خود با شما در میان خواهم گذاشت».

برخی از این تغییرات ظاهرا در حال اجرا هستند؛ صفحه سوالات متداول این شرکت در ۲۴ ساعت گذشته تغییر کرده است. مثلا بخشی وجود داشت با عنوان اینکه اگر محتوای غیرقانونی در تلگرام دیدم، چطور با آن برخورد کنیم و چه عکس‌العملی نشان دهیم.

تا تاریخ ۵ سپتامبر (۱۵ شهریور ماه) پاسخ تلگرام به این سوال چنین بود: تمام چت‌های تلگرام و چت‌های گروهی بین شرکت‌کنندگان خصوصی هستند. ما به هیچ درخواستی مربوط به آنها رسیدگی نمی‌کنیم.

اما در حال حاضر این جملات حذف شده است. در عوض آنها با این موارد جایگزین شده‌اند: «همه برنامه‌های تلگرام دارای دکمه‌های گزارش هستند که به شما امکان می‌دهند محتوای غیرقانونی را برای گردانندگان ما پرچم‌گذاری کنید. فقط با چند ضربه و به دنبال آن دستورالعمل‌هایی درباره نحوه گزارش پیام‌ها ارایه می‌شود. پرواضح است که این‌ها همگی از تبعات دستگیری دوروف است.

به گزارش آسوشیتدپرس، دستگیری دوروف در حالی صورت گرفت که مقامات فرانسوی اتهامات مقدماتی را صادر کردند و گفتند که این پلتفرم پیام‌رسان برای توزیع مواد سو استفاده جنسی از کودکان و قاچاق مواد مخدر استفاده می‌شود و این شرکت از همکاری با بازرسان خودداری کرده است.

تغییراتی که امروز شرح داده شد تنها موارد کمی است که نمایان شده و به نظر می‌رسد چیزی که برای دوروف پیش آمد، مقدمات تحول بزرگی را در تلگرام فراهم کرده باشد که در آینده بیشتر و بیشتر از آن خواهیم شنید.