خانهاخبار
دلایل برتری آیپدها نسبت به تبلت‌های اندرویدی

دلایل برتری آیپدها نسبت به تبلت‌های اندرویدی

با وجود پیشرفت‌های پراهمیت، همچنان آیپدها با اختلاف قابل‌توجهی از تبلت‌های اندرویدی جلوتر هستند و دستگاه‌های باارزش‌تری محسوب می‌شوند. اما واقعا چرا آیپدها برتری خاصی نسبت به تبلت‌های اندرویدی دارند؟

۱۶ شهریور ۱۴۰۳

با در نظر گرفتن تمام مزایا و معایب هر دو دسته آیپدها و تبلت‌های اندرویدی، اما همچنان چندین سال است که محصولات اپل جایگاه برتری را به‌دست آورده‌اند. در ادامه این مطلب به بررسی دلایلی می‌پردازیم که باعث شده آیپدها بتوانند هرساله در مقابل چندین مدل مختلف تبلت اندرویدی جدید، مقابله کنند.

اضافه شدن مداوم قابلیت‌های مختلف

تداوم و یکپارچگی در بین دستگاه‌های اپل را می‌توان یکی از مهم‌ترین دلایل برتری محصولات کوپرتینویی‌ها دانست. اگر شما در کنار آیپد، یک مک و یا آیفون داشته باشید، تنها با استفاده از اپل اکانت خود می‌توانید بالاترین یکپارچگی اطلاعات و دسترسی‌ها را در میان اکوسیستم‌ها داشته باشید.

اضافه شدن مداوم قابلیت‌های مختلف و تضمین آن یکی دیگر از دلایلی است که باعث شده بسیاری با اطمینان به وعده‌های اپل، به استفاده از محصولات آن روی بیاورند. 

Apple iPad

قابلیت Sidecar در آیپدها به کاربر این امکان را می‌دهد تا بدون نیاز به نرم‌افزار جانبی، از تبلت اپلی به‌عنوان مانتیور دوم برای دستگاه مک استفاده کند. این در صورتی است که برای اجرا چنین قابلیتی در تبلت‌های اندرویدی، نیاز به نصب نرم‌افزار جانبی در هر دو دستگاه مورد نظر خواهید داشت.

علاوه‌بر آن، قابلیت‌های دیگری نیز مانند AirPlay و Universal Clipboard در اکوسیتسم اپل وجود دارند که به‌طور کلی زندگی را برای همه آسان‌تر می‌کنند.

تلاش بیشتر توسعه‌دهندگان برای بهبود قابلیت آیپدها

به‌نظر می‌رسد بیشتر فعالیت توسعه‌دهندگان به نرم‌افزارهایی مربوط می‌شوند که قرار است در اکوسیتسم اپل استفاده شوند. همچنین در این زمینه برنامه‌های موجود برای بهبود آیپدها بیشتر از تبلت‌های اندرویدی است و این باعث جذب توسعه‌دهندگان به سمت اکوسیستم اپل می‌شود.

این مورد در واقع یکی از شکاف‌های عمیق بین آیپدها و دستگاه‌های اندرویدی است و تازمانی‌که منابع بیشتری برای کسب‌وکارهای موجود در توسعه قابلیت‌ دستگاه‌های اندرویدی در نظر گرفته نشود، از بین بردن این شکاف بسیار دشوار خواهد بود.

پشتیبانی نرم‌افزاری بلندمدت

یکی از موارد جذاب در مورد آیپدها این است که تا سال‌ها بعد از عرضه رسمی، به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری مختلف را دریافت خواهید کرد. به‌عنوان مثال، نسل سوم آیپدپرو که در سال 2018 رونمایی شده، همچنان در سال 2024 به‌روزرسانی iOS 18 را دریافت خواهد کرد.

Apple iPad

اما در مقابل، در حال حاضر گلکسی تب اس 9 جزو رده‌بالاترین تبلت‌های اندرویدی است که تنها 4 سال پس از عرضه رسمی، به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری را دریافت کرد. همچنین باید در نظر داشت که به‌روزرسانی‌های امنیتی که انتشار آن‌ها تا 5 سال پس از عرضه ادامه می‌یابد، برخلاف آخرین نسخه‌های iPadOS، قابلیت‌های جدید را ارائه نمی‌دهند.

شایان ذکر است که حتی آیپدهای قدیمی که دیگر با آخرین نسخه iPadOS سازگار نیستند نیز تا سال‌ها به‌روزرسانی‌های امنیتی را دریافت می‌کنند.

امنیت بالاتر

با در نظر گرفتن این‌که تبلت‌های اندرویدی نسبت به آیپدها قابلیت‌های شخص‌سازی بیشتری دارند اما بازهم الگوریتم امنیت بالاتر در دست آیپدها قرار دارد. اپل بین هر نسخه اصلی که در پاییز عرضه می‌کند، چندین به‌روزرسانی نرم‌افزاری منتشر می‌کند که بسیاری از آن‌ها وصله‌های امنیتی ضروری را نیز دارند.

Apple iPad

در واقع به‌خاطر این‌که اپل اجازه شخصی‌سازی‌های بیشتری را نمی‌دهد، در نتیجه بهتر می‌تواند امنیت را با محدود نگه‌داشتن دسترسی‌ها تامین کند. علاوه‌بر آن، در دستگاه‌های اندرویدی ابزارهای امنیتی مفیدی وجود دارند که اپل همه آن‌ها برای استفاده راحت کاربر، به‌صورت بخش‌های اصلی در سیستم‌عامل قرار داده است.

کیفیت ساخت بالاتر

یکی از دیگر از دلایل برتری آیپدها این است که عموما دستگاه‌های اپل، کیفیت ساخت بالایی داشته و بادوام‌تر هستند. ماندگاری و دوام دستگاه در مقابل شرایط مختلف یکی از مهم‌ترین معیارها در انتخاب محصول است که باعث شده آیپدها طرفدار بیشتری در این زمینه داشته باشند.

استفاده از مواد اولیه باکیفیت و در نتیجه طراحی محصولی خوش‌دست، باعث می‌شود تا خریدار تنها با یک با در دست گرفتن آن، مجذوب محصول شده و برای همیشه استفاده از آن را به تبلت‌های اندرویدی ترجیح دهد.

استفاده از تراشه‌های بسیار قدرتمند

آیپدها از اولین رونمایی، همیشه برای وب‌گردی، پخش محتوا و اجرای بازی‌های سنگین قوی بوده‌اند. اما مدل‌های پیشرفته‌تر که به تراشه‌های سیلیکونی اختصاصی اپل مجهز شده‌اند، قدرت و توان پردازشی آن‌ها را تا حد زیادی از تبلت‌های اندرویدی جلو انداخته است. 

Apple iPad

در واقع این‌ها همان تراشه‌هایی هستند که در مک‌بوک‌ها به‌کار برده شده و جزو محصولات حرفه‌ای به‌شمار می‌روند. در حال حاضر با آیپدپرو M4 به‌راحتی و بدون هیچ‌گونه تاخیری می‌توانید پروژه‌های ویدیویی 4K را با برنامه‌های سنگینی مانند Final Cut Pro و Capture One ویرایش کنید.

قطعا تبلت‌های اندرویدی هم مزایای خاص خود را دارند اما همچنان با توجه به امکانات ناقص و سخت‌افزار ضعیف، نمی‌توان روی آن‌ها برای اجرای پروژه‌های سنگین حساب باز کرد؛ در نتیجه همچنان آیپدها نسبت به تبلت‌های اندرویدی، برتری خود را حفظ خواهند کرد.

برچسب‌ها: