خانهاخبار
هوش مصنوعی، احتمالا تنها دلیل برای خرید آیفون 16 خواهد بود

هوش مصنوعی، احتمالا تنها دلیل برای خرید آیفون 16 خواهد بود

با انتشار ناگهانی زمان رونمایی از سری آیفون 16، احتمالا شما هم شگفت‌زده شده‌اید که اپل برای پرچمداران امسال، چه سورپرایزهایی را در نظر گرفته است. اما همان‌طور که خودش هم می‌گوید، احتمالا قابلیت‌های هوش مصنوعی تنها دلیل قانع‌کننده برای خرید آن‌ها خواهد بود.

۸ شهریور ۱۴۰۳
product-image

اپل آیفون 16 ظرفیت 128GB رم 6GB

مشاهدهٔ مشخصات فنی و قیمت

مشاهده
product-image

اپل آیفون 15 پرو مکس ظرفیت 512GB رم 8GB

مشاهدهٔ مشخصات فنی و قیمت

مشاهده

اپل با رونمایی از هوش مصنوعی اختصاصی Apple Intelligence، حالا تمرکز ویژه‌ای روی استفاده از آن گذاشته و تا حدی امیدوار است که اپل اینتلیجنس دلیل قانع‌کننده‌ای برای خرید سری آیفون 16 باشد.

اپل امیدوار است سری آیفون 16 بواسطه هوش مصنوعی فروش خوبی داشته باشد

طبق گفته مارک گورمن، اپل آموزش‌هایی برای کارکنان فروشگاه‌های خود شروع کرده تا بتوانند قابلیت‌های هوش مصنوعی اپل را به‌صورت بهتری ارائه دهند. 

سری آیفون 16 در مقایسه با سری آیفون 15، چندان ارتقا سخت‌افزاری نخواهند داشت و این امر باعث شده تا اپل به‌شدت بر بازاریابی Apple Intelligence تمرکز کند. تنها با کمی رم بیشتر، پردازنده بهبود یافته و دوربین جدیدتر، سری آیفون 16 نسبت به مدل‌های قبلی ارتقا پیدا می‌کند.

Apple Intelligence in iPhone

خانواده آیفون 15، فقط در مدل‌های پرو از هوش مصنوعی اپل پشتیبانی می‌کنند اما انتظار می‌رود که همه مدل‌های سری آیفون 16، از قابلیت‌های Apple Intelligence بهره‌مند شوند. در واقع اپل با اطلاع از این‌که ارتقاهای سخت‌افزاری سری آیفون 16 به‌تنهایی نمی‌توانند دلیل قانع‌کننده برای خرید مدل‌های جدید باشند، در حال آماده‌سازی یک استراتژی فروش متمرکز بر هوش مصنوعی است.

البته بی‌اعتمادی برخی خریداران نسبت به هوش مصنوعی و نگرانی آن‌ها در مورد حفظ حریم خصوصی می‌تواند فروش محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی را بسیار چالش برانگیز کند.

قوانین اتحادیه اروپا؛ مانعی دیگر بر سر راه اپل

موردی که می‌تواند وضعیت اپل را حتی از این هم وخیم‌تر کند، مربوط به قوانین سخت‌گیرانه اتحادیه اروپا بوده که قرار است سری آیفون 16، در اروپا بدون Apple Intelligence باشند. 

اپل قبلا هم مجبور شده بود به‌خاطر قوانین اتحادیه اروپا استفاده از پورت USB-C، پرداخت‌های NFC شخص‌ثالث و منابع جایگزین برای دانلود برنامه‌ها را بپذیرد اما حالا معتقد است که با پذیرفتن این قوانین برای انتشار هوش مصنوعی اختصاصی در اروپا، حریم خصوصی و امنیت کاربران به خطر می‌افتد.

در حالی که اپل، استفاده از پورت USB-C را برای دستگاه‌های جدید سراسر دنیا در نظر گرفت اما همچنان مواردی مثل پرداخت‌های NFC شخص ثالث و دانلود برنامه‌های جایگزین در انحصار اتحادیه اروپا باقی مانده‌اند. 

اپل با فروش نسخه عادی آیفون 16 در بازارهای جهانی که مجهز به اپل اینتلیجنس خواهد بود و نسخه‌های بدون آن در قاره اروپا، در واقع دو مدل متفاوت از یک محصول را ارائه خواهد داد و این می‌تواند بر میزان فروش سری آیفون 16 تاثیر به‌شدت منفی داشته باشد. بنابراین خریداران در قاره اروپا، به قابلیت ویژه سری آیفون 16 (هوش مصنوعی اختصاصی اپل) دسترسی نخواهند داشت و حتی احتمالا برخی از خرید سری جدید صرف‌نظر خواهند کرد.

آیفون 16، پراکنده‌ترین عرضه محصول در تاریخ اپل خواهد بود

شهرت اپل، به‌خاطر فراهم کردن همه نیازهای کاربر در یک حساب و یک پلتفرم مشترک است اما با در نظر گرفتن این‌که فعلا در قاره اروپا Apple Pay دیگر تنها روش پرداخت NFC نیست، کاربران برنامه‌ها را از خارج از اپ استور می‌توانند دریافت کنند و سافاری لازم نیست مرورگر پیش‌فرض باشد، در نتیجه آیفون‌های امسال دیگر در قالب یک پلتفرم یکسان قرار نمی‌گیرند. 

Apple Intelligence in iPhone

بنابراین عملا خرید آیفون 16 در اروپا چندان ارزشی نخواهد داشت و با در نظر گرفتن این‌که Apple Intelligence هم در نیمه‌های سال 2025 به‌طور عرضه خواهد شد، در نتیجه میزان خریداران آن حتی در کل جهان هم می‌تواند با کاهش چشم‌گیری همراه باشد.

البته اپل قطعا استراتژی‌های لازم را برای این مواقع در نظر گرفته و در آینده با عرضه سری آیفون 16، می‌توان به راهکارهای آن پی برد.

برچسب‌ها: