خانهاخبار
بزرگترین قابلیت‌های جدید سافاری در iOS 18

بزرگترین قابلیت‌های جدید سافاری در iOS 18

سافاری معمولا در آپدیت‌های اپل دستخوش تغییرهای زیادی نمی‌شود، اما این بار اپل تلاش کرده تا از استراتژی متفاوتی استفاده کند

۱۴۰۳/۴/۱۰

علی‌رغم اینکه سافاری، مرورگر وب اختصاصی اپل در تمام دستگاه‌هایش، در به‌روزرسانی iOS 18 دستخوش تغییرات ظاهری عظیمی نمی‌شود، اما تنها دو قابلیت کلیدی جدید که به این مرورگر پیش‌فرض آیفون اضافه شده‌اند، گویای استراتژی گسترده‌تر اپل برای ورود جدی به حوزه‌ی یادگیری ماشین و هوش مصنوعی است.

این دو ویژگی مهم، به سافاری در iOS 18 این امکان را می‌دهند که صفحات وب را هوشمندانه بررسی کرده و جزئیات و اطلاعات مورد نیاز شما را استخراج کند. همان‌طور که بث داکین، مدیر ارشد مهندسی نرم‌افزار سافاری اپل، در ویدئوی WWDC 2024 توضیح می‌دهد، هدف نهایی این است که «راه‌های آسان‌تری برای کشف محتوای مورد نظر و ساده‌سازی فرایند مرور وب» برای کاربران فراهم شود.

خبر خوش این است که با وجود استفاده از یادگیری ماشین در قابلیت‌های جدید سافاری، این ویژگی‌ها جزئی از بسته‌ی «Apple Intelligence» نیستند که قرار است اواخر سال جاری برای تمام دستگاه‌های اپل معرفی شود. این موضوع به معنای آن است که بهبودهای سافاری بر روی طیف وسیع‌تری از گوشی‌های هوشمند اپل در دسترس خواهد بود، نه فقط آیفون‌های پیشرفته‌ی جدید مانند آیفون 15 پرو و پرو مکس و هر مدل دیگری از سری آیفون 16 که احتمالاً در پاییز امسال رونمایی می‌شوند.

بنابراین، فارغ از اینکه نسخه‌ی نهایی iOS 18 در اواخر سال جاری عرضه شود یا اپل نسخه‌ی بتای عمومی آن را در ماه جولای در اختیار عموم قرار دهد، با به‌روزرسانی به iOS 18 روی آیفون خود می‌توانید منتظر قابلیت‌های جدید و هیجان‌انگیزی در مرورگر سافاری باشید. در ادامه به بررسی این قابلیت‌ها خواهیم پرداخت.

یکی از مهم‌ترین پیشرفت‌های سافاری در iOS 18، قابلیتی به نام «برجسته‌سازی» (Highlights) است. این قابلیت را می‌توان ابزاری برای ارائه‌ی خلاصه‌ای فوق‌متمرکز از محتوای وب‌سایت در نظر گرفت. اما برخلاف ابزارهای خلاصه‌سازی سنتی، برجسته‌سازی با به‌کارگیری هوش مصنوعی، بخش‌های کلیدی اطلاعات را در صفحه‌ی وب شناسایی می‌کند و آن‌ها را در یک پنجره‌ی بازشو، در حین مرور وب، به شما نمایش می‌دهد.

ios 18

ابزار «خواندن» در سافاری iOS 18 با دریافت قابلیت‌های جدید خلاصه‌سازی متن، تجربه‌ی کاربری بهتری را ارائه می‌دهد. حالا با یک سوئیچ ساده به حالت «خواندن»، می‌توانید خیلی سریع از محتوای اصلی یک صفحه‌ی وب مطلع شوید. اما این قابلیت فراتر از یک خلاصه‌ساز ساده عمل می‌کند. «خواندن» با تولید خودکار فهرست عناوین برای مقالات وب، به شما امکان مشاهده‌ی ساختار کلی صفحه و احتمالاً پرش مستقیم به بخش‌های خاص مقاله را می‌دهد.

safari

این حرکت رو به جلویی اپل چندان دور از انتظار نیست. بسیاری از گوشی‌های هوشمند سامسونگ در حال حاضر از ابزارهای خلاصه‌سازی مبتنی بر هوش مصنوعی (Galaxy AI) بهره می‌برند. خوشبختانه، با اضافه‌ شدن این قابلیت به سافاری در iOS 18، شاهد پیشرفتی مشابه هستیم. یک خلاصه‌ی مختصر و مفید از صفحه‌ی وبی که به‌طور ناگهانی با آن برخورد می‌کنید، می‌تواند به شما در درک کلی موضوع مقاله کمک کند. از طرف دیگر، فهرست عناوین به شما این امکان را می‌دهد تا به‌سرعت به بخش‌های مورد علاقه خود در یک موضوع خاص دسترسی پیدا کنید و دیگر نیازی به اسکرول بی‌پایان در متن نداشته باشید.

با این حال، به نظر می‌رسد که قابلیت‌های خلاصه‌سازی در ابزار «خواندن»، حداقل در عرضه‌ی اولیه‌ی iOS 18، تنها به زبان انگلیسی محدود شده‌اند. اما خبر خوش اینکه پشتیبانی منطقه‌ای این قابلیت بسیار گسترده‌تر است. علاوه بر ایالات متحده، اپل وعده‌ی عرضه‌ی آن را در کشورهایی مانند استرالیا، کانادا، ایرلند، نیوزلند، آفریقای جنوبی و انگلستان نیز داده است.

یکی از این قابلیت‌های جذاب، «نمایشگر ویدیو» است. این قابلیت به‌صورت هوشمندانه ویدیوهای موجود در یک صفحه را تشخیص می‌دهد. «نمایشگر ویدیو» این ویدیوها را در یک پنجره‌ی جداگانه با کنترل‌های پخش مجزا نمایش می‌دهد؛ با کلیک کردن خارج از پنجره، این قابلیت همچنان به نمایش ویدیو در حالت تصویر در تصویر (Picture-in-Picture) ادامه می‌دهد و مزاحمتی برای مرور دیگر بخش‌های صفحه ایجاد نمی‌کند.

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)