GSM-logo
خانهاخبار
با رویکرد جدید گوگل به هوش مصنوعی، جستجوی وب گوگل دیگر بر نتایج وب متمرکز نیست!

با رویکرد جدید گوگل به هوش مصنوعی، جستجوی وب گوگل دیگر بر نتایج وب متمرکز نیست!

تمرکز گوگل روی هوش مصنوعی به نتایج جست و جو هم کشیده شده است.

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

تبلیغات

home_header

کنفرانس Google I/O به پایان رسید و محوریت تقریباً انحصاری آن روی هوش مصنوعی بود. بخشی از اخبار هیجان‌انگیز این رویداد، اعلامیه‌ای در مورد جستجوی گوگل بود که باور کردنش تقریبا سخت به نظر می‌رسید: «تجربه‌ی تولید محتوای جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی (SGE)» که شرکت ماه‌ها در حال آزمایش آن بود، اکنون برای «همه» کاربران در ایالات متحده در حال راه‌اندازی است. این ویژگی که با نام جدید «نمای کلی هوش مصنوعی» شناخته می‌شود، اکنون در دسترس است و به نظر می‌رسد بزرگترین تغییر در تاریخ جستجوی گوگل باشد. بخش بالایی از بسیاری از نتایج (به خصوص سوالات) اکنون تحت سلطه‌ی یک باکس هوش مصنوعی قرار گرفته که با جستجو در وب، گاهی اوقات بدون نیاز به کلیک بر روی هیچ نتیجه‌ای، خلاصه‌ای (احتمالاً) صحیح به شما ارائه می‌دهد.

«نمای کلی هوش مصنوعی» کمی با نمونه‌های آزمایشی SGE که قبلا اجرا شده بود، متفاوت است. اولین تفاوت این است که نمای کلی هوش مصنوعی بسیار سریع‌تر از SGE عمل می‌کند. به نظر می‌رسد برای جستجوهای رایج، گوگل پاسخ هوش مصنوعی را کش (cache) می‌کند که به کاهش هزینه بالای اجرای هوش مصنوعی تولیدکننده‌ی محتوا کمک می‌کند. برای جستجوهایی با نمای کلی کش‌شده، باکس هوش مصنوعی به طور لحظه‌ای و همزمان با بارگذاری اولیه‌ی نتایج جستجو ظاهر می‌شود. برعکس، پاسخ‌های SGE به صورت کلمه به کلمه ظاهر می‌شدند، انگار فردی آن‌ها را تایپ می‌کرد. زمانی که نتیجه‌ی کش‌شده‌ای وجود نداشته باشد، باکس نمای کلی هوش مصنوعی خالی را مشاهده می‌کنید که به همراه صفحه‌ی جستجو بارگذاری می‌شود. در این باکس برای یک یا دو ثانیه در حین بارگذاری عبارت «در حال جستجو» نمایش داده می‌شود. در موارد دیگر، گوگل سعی می‌کند نمای کلی هوش مصنوعی را بارگذاری کند اما با پیام «نمای کلی هوش مصنوعی برای این جستجو در دسترس نیست» با شکست مواجه می‌شود.

گوگل

تفاوت مهم دیگر این است که حالا برای دیدن نتایج وب به اسکرول زیادی نیاز دارید. گوگل به صورت نامحدود اسکرول می‌شود و دیگر مفهومی از «صفحات» وجود ندارد. با این حال، بیایید یک «صفحه» را به اندازه‌ی یک صفحه‌ی مرورگر در نظر بگیریم: صفحه‌ی اول شامل «نمای کلی هوش مصنوعی» است که نیمی از صفحه را اشغال می‌کند و سپس یک باکس پاسخ دیگر که از یک وب‌سایت استخراج شده، نمایش داده می‌شود. صفحه‌ی دوم یک باکس «مردم همچنین می‌پرسند» است که جستجوهای دیگری پیشنهاد می‌دهد، سپس یک نتیجه‌ی جستجو و بعد یک باکس برای ویدیوها. صفحه‌ی سوم بخش پایینی باکس ویدیو است، سپس بخشی به نام «بحث‌ها و انجمن‌ها» با پست‌های Reddit و Quora. با اسکرول بسیار زیاد و رسیدن به صفحه‌ی چهارم است که به ۱۰ لینک آبی سنتی گوگل می‌رسیم. این لیست حتی شامل یک بلوک تبلیغاتی نمی‌شود که معمولاً در ابتدای نتایج ظاهر می‌شود. هنوز همزمان با «نمای کلی هوش مصنوعی» به یک بلوک تبلیغاتی برخورد نکرده‌ام، اما مطمئنم که این اتفاق هم خواهد افتاد. با وجود راه‌اندازی آزمایشی «نمای کلی هوش مصنوعی» در بهترین جایگاه صفحه‌ی جستجوی گوگل برای همه، این شرکت همچنان تأکید می‌کند که «هوش مصنوعی تولیدکننده‌ی محتوا آزمایشی است.»

گوگل می‌گوید امکان غیرفعال کردن «نمای کلی هوش مصنوعی» در موتور جستجوی اصلی وجود ندارد. هنوز هم در گوشه بالا-راست، آیکون «آزمایشگاه» (Labs) را با چند تیک‌مربع برای قابلیت‌های هوش مصنوعی می‌بینم؛ اما دیگر به این تیک‌مربع‌ها اهمیتی داده نمی‌شود - برخی جستجوها صرف‌نظر از تنظیمات، یک نمای کلی هوش مصنوعی را نمایش می‌دهند. کاری که می‌توانید انجام دهید این است که فیلتر جدید «وب» را پیدا کنید که در کنار فیلترهای همیشگی مانند «ویدیوها»، «تصاویر»، «نقشه‌ها» و «خرید» قرار می‌گیرد. بله، یک فیلتر «وب» برای چیزی که قبلا یک موتور جستجوی وب بود! گوگل می‌گوید بسته به نوع جستجو، فیلتر وب ممکن است در نوار برگه‌های اصلی ظاهر شود (چه زمانی فیلتر وب مناسب نخواهد بود؟)، اما من آن را فقط در بخش عمیق‌تر «بیشتر» دیده‌ام.

با پیدا کردن فیلتر «وب»، نتایج شبیه گوگلِ قدیم به شما نمایش داده می‌شوند. شما ۱۰ لینک آبی دریافت می‌کنید و دیگر هیچ، تمام موارد دیگر (گوگل مپس، باکس‌های اطلاعاتی پاسخ‌ها و غیره) غیرفعال خواهند شد. متأسفانه برخلاف گوگلِ قدیم، این‌ها همچنان نتایج وبِ گوگلِ فعلی هستند؛ بنابراین به جای اینکه بر اساس کیفیت محتوا مرتب شوند، تحت سلطه‌ی وب‌سایت‌هایی قرار می‌گیرند که صرفا برای سئو (بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو) بهینه‌سازی شده‌اند.

جستجوی گوگل

گوگل اعلام کرده که «نمای کلی هوش مصنوعی» این هفته برای «صدها میلیون کاربر» فعال می‌شود و تا پایان سال، «بیش از یک میلیارد نفر» این قابلیت را مشاهده خواهند کرد، زیرا گوگل در حال گسترش نمای کلی هوش مصنوعی به کشورهای بیشتری است. گوگل ادعا می‌کند که «لینک‌های موجود در نمای کلی هوش مصنوعی نسبت به زمانی که صفحه به عنوان یک لیست وب سنتی برای آن جستجو ظاهر می‌شد، کلیک بیشتری دریافت می‌کنند»، اما صادقانه بگویم باور کردن این ادعا سخت است. زمانی که گوگل محتوای یک یا چند وب‌سایت را برداشت می‌کند، آن را با هوش مصنوعی بازآرایی می‌کند و به طور کامل در بالای نتایج نمایش می‌دهد، چرا کاربر باید روی چنین سایتی کلیک کند؟ هر کسی که در توییتر یا ردیت بوده می‌داند که کاربران تمایل دارند فقط اطلاعات سطحی را بخوانند و رد شوند - افرادی که روی یک لینک کلیک کنند و کل مقاله را بخوانند بسیار نادر هستند. با فرض اینکه نمای کلی هوش مصنوعی به همین شکل کار می‌کند، گوگل نگفته است که چگونه انتظار دارد چنین چیزی برای ناشران وب پایدار بماند.

نتایج جستجو

برای کاربران حرفه‌ای جستجوی وب با گوگل، حالا همه چیز به کلیک‌های زیادی نیاز دارد. شما باید روی «بیشتر» و سپس «وب» کلیک کنید تا به نتایج واقعی وب برسید. بعد، برای اینکه گوگل واقعا به کلماتی که تایپ می‌کنید توجه کند، باید روی «ابزار» کلیک کرده و «همه نتایج» را به «عیناً» تغییر دهید. همچنین، به جای استفاده از گوگل، می‌توانید یک موتور جستجوی وب بیشتر متمرکز روی نتایج وب پیدا کنید.

برچسب‌ها: