نوکیا: گوشیهای جدیدی تولید خواهیم کرد، اما عجلهای نداریم
نوکیا برندی قدیمی است که همه ما خاطرات بسیاری با محصولاتش داریم؛ شرکتی که البته در چند سال اخیر حال و روز خوبی نداشته و سال 2013 مایکروسافت خریداریاش کرد. یکی از بندهای این قرارداد فروش این بود که نوکیا اجازه ندارد تا سال 2016 با برند خودش به تجارت دستگاههای هوشمند وارد شود. حال با فرارسیدن سال 2016 مدیرعامل نوکیا در تلاش است که نوکیا بتواند جایگاه از دست رفته خود را به دست بیاورد.
نوکیا در این مدت که در انتظار به پایان رسیدن موعد مذکور در قرارداد بوده بیکار ننشسته است. این شرکت سرویس نقشههای خود موسوم به Here را با قیمت 3.2 میلیارد دلار به تعدادی از تولیدکنندگان آلمانی اتومبیل فروخت تا از این سرویس برای توسعه ماشینهای خودران استفاده کنند. از طرف دیگر این شرکت دست به خرید شرکت آلکاتل-لوسنت به قیمت 16.6 میلیارد دلار زد. شرکت مذکور در زمینه تجهیزات مخابراتی فعالیت میکند و همین باعث شده است نوکیا اکنون به یکی از پیشگامان تکنولوژی 5G تبدیل شود. از طرف دیگر در طول این چند سال نوکیا پتنتهای بسیاری به ثبت رسانده است.
اما به نظر میرسد نوکیا قصد ندارد برای تولید گوشیهای هوشمند دوباره سازمانی بسازد شبیه آنچه به مایکروسافت فروخت. در عوض نوکیا میخواهد وظیفه تولید و بازاریابی دستگاههای هوشمند را طی قراردادهایی به شرکتهای شخص ثالث بسپارد و از برند و زبان طراحی خود بهره ببرد. البته راجیف سوری، مدیرعامل نوکیا، گفته است که تمام گوشیهای جدید باید این احساس را به مخاطب القا کنند که گوشی نوکیا در دست گرفته است. سوری گفته است:
ما نمیخواهیم فقط لوگوی خود را پشت محصولات تولیدی سایر شرکتها بیندازیم. آن محصولات باید حس نوکیا و چیزی را القا کنند که نوکیا به آن شناخته شده است.
در حالی که سوری امیدوار بود در پایان سال گذشته میلادی بتواند شریکی برای شرکتش پیدا کند، این اتفاق رخ نداد، اما به نظر میرسد مدیرعامل نوکیا از این بابت چندان نگران نیست. او میگوید: «ما عجلهای نداریم و نیازی به عجله نیست.» او میگوید که نوکیا سال 2014 برنامه بلندمدت 10 سالهای برای بازگشت به روزهای اوج خودش طرحریزی کرده است.
از گفتههای مدیرعامل نوکیا چنین برمیآید که در آینده شاهد گوشی هوشمندی از این برند خواهیم بود، اما این اتفاق احتمالا زودتر از سال 2017 رخ نخواهد داد. نظر شما در این زمینه چیست؟