آیپد پرو از کاهش فروش تبلتهای کوچکتر اپل جلوگیری نمیکند
اگر از دارندگان آیپدهای اپل هستید، احتمالا به آپید جدید نیازی نخواهید داشت. اپل هم این را میداند! آیپدی که سه سال پیش خریدهاید هنوز هم برای دیدن فیلم و مرور صفحات اینترنتی ایدهآل است و خوب کار میکند. آیپدهای اپل از 5 سال پیش که وارد بازار شدند تاکنون بیشتر برای دیدن فیلم، مرور اینترنت و گشتن در شبکههای اجتماعی مثل فیسبوک استفاده میشوند؛ چیزی که، برخلاف آیفونهای این شرکت، کاربر را هر ساله به خرید دستگاه جدید مجاب نمیکند. به همین دلیل است که میبینیم میزان فروش آیپدهای این شرکت (و در کل فروش تبلتها) همواره رو به کاهش است.
حالا اپل سعی کرده با معرفی آیپد جدیدی به نام آیپد پرو، که قدرتمندتر از آیپدهای قبلی است و کارهای بیشتری میشود با آن انجام داد، جان تازهای به این سری از محصولات خود ببخشد. اما به نظر نمیرسد این محصول جدید بتواند نقش موثری در جلوگیری از کاهش فروش آیپدها داشته باشد. درواقع این آیپد 13 اینچی بیشتر به درد حرفهایها میخورد تا کاربران معمولی و متوسط. آیپد پرو برای دیدن فیلم و بازی کردن ساخته نشده، اما وسیله خوبی برای ویرایش عکس و کار روی فایل متنی است؛ بهخصوص با قرار گرفتن در کنار اسمارت کیبورد و اپل پنسل که آن را بیشتر به کامپیوتر شخصی نزدیک میکند تا تبلت.
در مراسم رونمایی از آیپد پرو دیدیم که اپل در اقدامی غیرمنتظره از کارکنان مایکروسافت و ادوبی خواست برای نشان دادن عملکرد خوب آفیس و فوتوشاپ در این تبلت به روی سن بیایند. از این دو برنامه بیشتر در کامپیوتر شخصی استفاده میشود و نه تبلت، اما هر دو شرکت نشان دادند آیپد پرو چقدر میتواند در کار با این برنامهها بازدهی بالایی داشته باشد.
اپل با آیپد پرو خود بیشتر به دنبال طراحان، مهندسان، پزشکان و در یک کلمه کاربران تجاری میگردد؛ همان گروهی که مایکروسافت با سرفیس سالهاست که در پی تصاحب آن است. به همین دلیل است که آیپد پرو یک محصول ویژه، اما نه برای کاربران عادی، تعریف میشود.
کاربران عادی، که سهمی بزرگ از خریداران تشکیل میدهند، نیازی ندارند که هر سال، برخلاف آیفون، آیپد جدید تهیه کنند. حتی در خانواده هم اینطور نیست که هر یک از اعضا تبلت جداگانهای برای خودش داشته باشد و معمولا یک یا نهایتا دو تبلت کار همه را راه میاندازد. از طرفی انواع و اقسام تبلتهای اندرویدی موجود در بازار را میشود با قیمت کمتری خرید. همه این نکات بر کاهش میزان فروش آیپد تاثیرگذار است.
اما آنچه اپل بهعنوان اولین چالش در آیپد پرو با آن روبروست ایجاد اکوسیستم خوب برای اپلیکیشنهای این دستگاه 12.9 اینچی است. در حال حاضر آیپد گزینه دوم توسعهدهندگان برای ساخت اپلیکیشن است، به همین دلیل هنوز بسیاری از اپهای پرطرفدار را میتوان پیدا کرد که از نسخه مناسب آیپد برخوردار نیستند.
منبع: techinsider
برچسبها: