5 کار کلیدی که باید قبل از تعمیر گوشی اندرویدی انجام دهید
قبل از این که گوشی اندرویدی را به تعمیرکار بسپارید، با انجام دادن این 5 قدم حیاتی، در کنار جلوگیری از بروز مشکلات بیشتر، میتوانید از تامین امنیت اطلاعاتتان مطمئن شوید.
خراب شدن گوشی در دنیای امروزی، یکی از مشکلات ناراحتکنندهای است که میتواند علاوهبر صرف هزینه بالا، آسیبهای دیگری را نیز داشته باشد. برای مثال، اگر اطلاعات حساسی روی گوشی ذخیره شده باشد، ممکن است در حین تعمیر، به آنها آسیب وارد شده و یا کلا برای همیشه از دسترس خارج شوند.
چنین صدمات جبرانناپذیری میتواند با رعایت و انجام دادن چندین کار ساده اما حیاتی، بهطرز موثری کاهش پیدا کند. به همین خاطر، این مطلب را بهطور ویژهای برای این مورد اختصاصی دادهایم و پیشنهاد میکنیم تمام موارد ذکر شده در ادامه این مطلب را قبل از تحویل دادن گوشی به تکنسین یا تعمیرکار انجام دهید تا از بروز چنین صدمات حساسی جلوگیری شود.
گارانتی گوشی را به همراه شرایط و ضوابط آن بررسی کنید
معمولا اکثر گوشیهای هوشمند تا یک سال پس از فروش، شامل گارانتی میشوند و حتی برخی اپراتورهای تلفن همراه نیز بیمههای حفاظتی را برای مصرفکنندگان در نظر میگیرند. بنابراین، اولین قدم این است که بررسی کنید آیا گوشی شما تحت گارنتی قرار دارد یا این که علاوهبر آن، شامل کدام طرحهای بیمهای میشود.
اگر آسیب گوشی تصادفی باشد، طرح حفاظتی که در آن ثبت نام کردهاید تنها راه برای بازگرداندن تلفن شما با حداقل هزینه یا گاهی رایگان، بسته به شرایط و ضوابط بیمه خواهد بود. گارانتی سازنده یا عرضه کننده دستگاه معمولا صدمات تصادفی مانند افتادن دستگاه را پوشش نمیدهند. با این حال اگر آسیب آن قابلتوجه بوده و هزینه زیادی خواهد داشت، میتوانید با بررسی شرایط و ضوابط بیمه، از وضعیت پوشش آن مطلع شوید.
همچنین اگر نتوانستید علت مشکل را تشخیص دهید، بهتر است گوشی را دستکاری نکرده و آن را به نمایندگی واحد گارانتی ببرید تا متوجه چه خسارتی باعث این مشکل شده و آیا بیمه آن را پوشش میدهد یا خیر.
از هر قسمت گوشی عکس بگیرید
گرفتن عکس از قسمتهای مختلف گوشی قبل از تحویل آن به تکنسین تعمیر یک روش استاندارد است که تمامی مراکز مجاز خدمات از آن پیروی میکنند. شما بهعنوان صاحب دستگاه باید آن عکسها را به دقت بررسی کنید تا ببینید آیا تمام قسمتهای گوشی را پوشش میدهد یا خیر. همچنین لازم است پس از تحویل گوشی نیز قسمتهای مختلف آن را با تصاویر گرفته شده مطابقت دهید تا از وضعیت سلامت و صحت گوشی مطمئن شوید.
این عکسها میتوانند بهعنوان مدرکی ارائه شوند تا در صورت ترک خوردن یا آسیب دیدن گوشی در حین تعمیر، وضعیت اصلی گوشی شما را نشان دهد.
اطلاعات مهم تماسهای خود را یادداشت کنید
برگرداندن گوشی به حالت عادی میتواند چندین روز طول بکشد و اگر گوشی تنها وسیله ارتباطی شما است، حتما پیشنهاد میکنیم از برخی موارد ضروری مانند شماره تلفنهای مهم، یادداشتبرداری کنید و در چنین روزهایی یک فیچر فون میتواند نجاتدهنده باشد.
اگر هم گوشی هوشمند یدکی دارید، جزئیات ورود به سیستم برنامهها و سرویسها را یادداشت کرده تا بتوانید به اطلاعات خود از دستگاههای دیگری نیز دسترسی داشته باشید.
از تمامی موارد مهم نسخه بکآپ تهیه کرده و آن را به حالت کارخانه بازنشانی کنید
حفظ حریم خصوصی به همان اندازه مهم است که گوشی را در شرایط کارکرد قرار دهید. قبل از این که گوشی را به مرکز تعمیر تحویل دهید، احتمالا این که اطلاعت حساس شما به دست افراد سودجو برسد را از بین ببرید. در واقع، اجازه ندهید فرآیند تعمیر، فرصتی برای دیگران باشد تا از حریم خصوصی شما سوء استفاده کنند.
بهترین راه برای انجام این کار، نگه نداشتن دادههای حساس در گوشی خود، زمانی که در شما آن را در اختیار ندارید و به همین دلیل است که بازنشانی همه تنظیمات به حالت کارخانه در گوشیهای اندرویدی میتواند مفید باشد.
با این حال، بازنشانی گوشی به تنظیمات کارخانه به این معنی است که دادهها و شخصیسازیهایی که روی آن داشتید از بین خواهد رفت و بازگردادن آنها اغلب غیرممکن است، مگر این که یک نسخه پشتیبان از اطلاعات داشته باشید. بنابراین، فراموش نکنید قبل از بازنشانی به تنظیمات کارخانه، از گوشی اندرویدی خود نسخه بکآپ تهیه کرده و وقتی گوشی را پس گرفتید، میتوانید با بازیابی نسخه پشتیبان، همه مواردی که از قبل داشتید را دوباره موجود کنید.
همه لوازم جانبی آن را جدا کنید
از کیسهای محافظ گرفته تا گلس روی صفحه، لوازم جانبی مختلف گوشیهای هوشمند میتوانند دوام و زیبایی دستگاه را افزایش داده و در کاربریهای دیگری مانند گیمینگ نیز موثر باشند. با این حال، آنها لازم نیست همراه با گوشی به مرکز سرویس بروند. در حالی که تعمیرکاران وظیفه دارند لوازم جانبی گوشی را به کاربر تحویل دهند، سپردن آن به شخص دیگری ممکن است در صورت برخی اشتباهات، شما را با مشکل غیرمنتظرهای مواجه کنند.
همچنین اگر کارت میکرو اسدی دارید، حتما آن را هم بردارید و مهمتر از همه فراموش نکنید که سیمکارتها را نیز با خود ببرید.
بهطور کلی، گوشی خود را فقط زمانی به تعمیر ببرید که واقعا ارزش آن را داشته باشد؛ این که آیا باید گوشی اندرویدی خود را تعمیر کنید یا به فکر خرید یک گوشی جدید باشید، به عوامل مختلفی بستگی دارد. وقتی تحت گارانتی باشد یا همچنان شامل طرحهای حفاظتی بیمه میشود، پاسخ تقریبا اسان است. با این حال، اگر گوشی شما خیلی قدیمی است و تحت پوشش گارانتی یا بیمه نیز قرار نمیگیرد، باید بیشتر فکر کنید که آیا ارزش انجام تعمیرات را دارد یا خیر.
وقتی با مشکل جزئی مانند آسیب باتری مواجه میشوید، حتی اگر تحت گارانتی هم نباشد، تعویض آن میتواند اقدام هوشمندانهای باشد. با این حال، اگر قطعهای مانند نمایشگر آسیب دیده باشد که معمولا گرانترین قطعه هم هستند، بهخصوص در گوشیهای پرچمدار، ارزش آن را دارد که قبل از تصمیم، یک تحلیل کامل از هزینه و قیمت محصولات جدیدتر داشته باشید.