خانهمقاله‌ها
۸ ویژگی امنیتی اندروید ۱۵ که باید بدانید

۸ ویژگی امنیتی اندروید ۱۵ که باید بدانید

اگر طی ماه‌های آتی اندروید 15 را دریافت کردید به یاد داشته باشید تا از این قابلیت‌های امنیتی استفاده کنید.

۲۸ شهریور ۱۴۰۳

نسخه 15 اندروید، با وجود بهبودهای محدود در بخش ویژگی‌ها و رابط کاربری، ارتقاء‌های مهمی در بخش امنیتی را ارائه می‌دهد. گوگل برخی از ویژگی‌های پرطرفدار و ضروری در حوزه حریم خصوصی را در این نسخه پیاده‌سازی کرده است. از حفاظت پیشرفته در برابر سرقت گرفته تا قابلیت‌های جدید مانند فضای خصوصی و ضبط صفحه نمایش جزئی، این نسخه شامل تغییراتی است که آرامش ذهنی بیشتری را به کاربران ارائه می‌دهد. در ادامه به بررسی این قابلیت‌های امنیتی اندروید 15 می‌پردازیم.

ایجاد پوشه مخفی با فضای خصوصی

قابلیت فضای خصوصی (Private space) امکان ایجاد یک محیط مجزا بر روی دستگاه را فراهم می‌کند تا بتوان داده‌ها و اپلیکیشن‌های حساس را از دید دیگران پنهان کرد. اگر پیش از این از قابلیت "پوشه امن" در گوشی‌های سامسونگ استفاده کرده‌اید، فضای خصوصی اندروید نیز مشابه این قابلیت است، اما پیاده‌سازی گوگل تفاوت‌های خود را دارد.

فضای خصوصی به طور پیش‌فرض غیرفعال است. پس از به‌روزرسانی موفقیت‌آمیز به اندروید 15، می‌توانید به مسیر تنظیمات > امنیت و حریم خصوصی > فضای خصوصی رفته و آن را با استفاده از قفل صفحه نمایش دستگاه خود (یا روش دیگری به انتخاب خودتان) فعال کنید.

پس از فعال‌سازی این قابلیت، به منوی کشوی اپلیکیشن‌ها رفته و به انتهای فهرست بروید تا فضای خصوصی خود را در عمل مشاهده کنید. برخلاف پوشه امن سامسونگ، شما نمی‌توانید از همان پروفایل استفاده کنید. بلکه لازم است یک حساب کاربری گوگل جداگانه ایجاد کنید تا بتوانید برنامه‌ها را از فروشگاه Google Play دانلود کرده، فایل‌های حساس را در Google Photos ذخیره کنید و موارد دیگر.

گوگل همچنین امکان مخفی کردن گزینه فضای خصوصی از منوی کشوی اپلیکیشن‌ها را نیز فراهم کرده است. به‌عنوان مثال، می‌توانید این قابلیت را هنگامی که قفل است پنهان کرده و از طریق جستجو در نوار جستجو آن را بازیابی کنید.

استفاده از حفاظت در برابر سرقت و جلوگیری از بازگشت به تنظیمات کارخانه

قابلیت حفاظت در برابر سرقت، که با هوش مصنوعی گوگل همراه است، به کاربران کمک می‌کند تا در صورت به سرقت رفتن دستگاه خود، بتوانند امنیت آن را حفظ کنند. این سیستم به‌گونه‌ای طراحی شده است که اگر دستگاه شما توسط شخصی دزدیده شود و آن فرد سعی کند با دوچرخه از محل سرقت فرار کند، سیستم به‌طور خودکار دستگاه را قفل می‌کند تا از دسترسی ناشناس‌ها به داده‌های شخصی جلوگیری کند. این قابلیت در سال جاری برای دستگاه‌های اندروید 10 و نسخه‌های بعدی در دسترس خواهد بود.

اغلب، سارقین پس از دزدیدن گوشی‌ها، اقدام به بازگشت به تنظیمات کارخانه کرده و سپس آن را برای کسب پول به سرعت می‌فروشند. اندروید 15 لایه جدیدی از امنیت را به دستگاه شما اضافه می‌کند. در صورتی که دستگاه شما به سرقت برود، فرد نمی‌تواند بدون وارد کردن رمز عبور دستگاه یا اعتبارنامه‌های حساب گوگل شما، دستگاه را به تنظیمات کارخانه بازگرداند. این لایه اضافی از احراز هویت، دستگاه سرقتی شما را برای فروش بی‌ارزش می‌کند.

ضبط صفحه به صورت جزئی

ضبط صفحه به صورت جزئی، یکی دیگر از ویژگی‌های جدید امنیتی اندروید 15 است که به شما این امکان را می‌دهد تا تنها یک برنامه خاص را ضبط کرده و فیلم برداری از دیگر بخش‌های صفحه را متوقف کنید. به عنوان مثال، اگر یک برنامه را ضبط می‌کنید و سپس به صندوق ورودی ایمیل خود در جیمیل بروید یا پیام‌های واتساپ را باز کنید، سیستم ضبط را متوقف کرده و فیلم را روی دستگاه شما ذخیره می‌کند. هنگام شروع ضبط صفحه، می‌توانید گزینه «یک برنامه خاص» را انتخاب کرده و یکی از برنامه‌های باز را برای ضبط انتخاب کنید.

استفاده از حفاظت در برابر کلاهبرداری و تقلب برای حفظ رمزهای عبور یک‌بار مصرف

با وجود روش‌های متنوع برای فعال‌سازی احراز هویت دومرحله‌ای (2FA) برای حساب‌های آنلاین، بیشتر کاربران هنوز رمزهای عبور یک‌بار مصرف (OTP) را ترجیح می‌دهند. اندروید 15 ویژگی جدیدی را معرفی می‌کند که از رمزهای عبور یک‌بار مصرف و دیگر کدهای احراز هویت حساس در برابر حملات محافظت می‌کند. این ویژگی مانع از مشاهده رمزهای عبور یک‌بار مصرف توسط دیگران یا ضبط شدن آنها هنگام ضبط صفحه می‌شود.

به‌کارگیری Privacy Sandbox برای کاهش اشتراک داده‌ها

گوگل با پیروی از اپل، بهبودهایی در Privacy Sandbox در اندروید 15 ایجاد کرده است. این برنامه چند ساله از سوی گوگل برای تغییر شیوه اشتراک‌گذاری داده‌های کاربر با اشخاص ثالث طراحی شده است. هدف این است که یک راه‌حل موثر و متمرکز بر حریم خصوصی ارائه شود که سیستم بدون تاثیر بر اکوسیستم تبلیغات موبایلی، اطلاعات کاربران را محافظت کند.

این ویژگی سعی دارد روش‌های فعلی ردیابی تبلیغاتی را با گزینه‌های متمرکز بر حریم خصوصی جایگزین کند و برای ردیاب‌های شخص ثالث ایجاد پروفایل‌های دقیق از فعالیت‌های آنلاین کاربران را دشوارتر کند. Privacy Sandbox بهبودهایی در حریم خصوصی، شفافیت و کنترل کاربران به همراه دارد و در عین حال تبلیغات مرتبط و تجربه کاربری بهتری ارائه می‌دهد.

توجه به هشدارهای حریم خصوصی اندروید 15 هنگام استفاده از وای‌فای عمومی

اگر اغلب گوشی اندرویدی خود را به شبکه‌های وای‌فای عمومی متصل می‌کنید یا از اینترنت در کافه‌ها و مکان‌های عمومی استفاده می‌کنید، این ویژگی اندروید 15 می‌تواند به افزایش حریم خصوصی شما کمک کند. سیستم به‌طور پیش‌فرض، قابلیت تصادفی‌سازی آدرس MAC را برای تمامی اتصالات وای‌فای فعال می‌کند.

این به این معناست که دستگاه شما برای هر اتصال به شبکه، یک آدرس MAC منحصر به فرد تولید می‌کند و این موضوع باعث می‌شود تا اپراتورهای شبکه و اشخاص ثالث به سختی بتوانند فعالیت‌های شما را در شبکه‌های وای‌فای مختلف ردیابی کنند. همچنین این امکان را دارید که از اشتراک‌گذاری نام دستگاه با شبکه جلوگیری کنید. اندروید 15 هنگامی که شبکه وای‌فای متصل شده از تصادفی‌سازی آدرس MAC پشتیبانی نکند، هشدار حریم خصوصی را نمایش می‌دهد.

اسکن برنامه‌ها برای شناسایی رفتار فریبنده

اندروید 15 قابلیت اسکن زنده را ارائه می‌دهد که به‌صورت محلی روی دستگاه اجرا می‌شود و فعالیت برنامه‌ها را برای شناسایی رفتارهای فیشینگ و دیگر رفتارهای فریبنده بررسی می‌کند. اگر سیستم رفتار مشکوکی شناسایی کند، اطلاعات برنامه به Google Play Protect ارسال می‌شود تا تهدید تأیید شده و به کاربران هشدار داده شود. این ویژگی امنیتی محافظت‌شده است و اطلاعات دستگاه و شخصی شما با گوگل به اشتراک گذاشته نمی‌شود.

این گزینه امنیتی به‌طور پیش‌فرض فعال است و می‌توانید آن را با مراجعه به تنظیمات > امنیت و حریم خصوصی > بیشتر > اسکن برنامه‌ها برای رفتارهای فریبنده پیدا کنید.

اندروید 15، کلید آرامش ذهن

اندروید 15 یک قدم مهم رو به جلو در افزایش امنیت کاربران است و با ویژگی‌های جدیدی که ارائه می‌دهد، حفاظت از داده‌های شخصی شما را بیش از پیش آسان می‌کند. بعد از دریافت اندروید 15، حتماً به تنظیمات دستگاه خود سر بزنید و گزینه‌های امنیتی جدید را فعال کنید.

با این نسخه از اندروید، گوشی‌های سامسونگ نیز با داشتن مجموعه Knox Suite در کنار این قابلیت‌ها، شما را در برابر حملات سایبری و ویروس‌ها محافظت می‌کنند.

برچسب‌ها: