خانهمقاله‌ها
۹ دلیل خالی شدن سریع باتری گوشی

۹ دلیل خالی شدن سریع باتری گوشی

خالی شدن سریع باتری گوشی مشکلی است که مخصوصا در زمان‌های خارج از خانه می‌تواند هر فردی را به دردسر بیندازد. اما در اغلب آن‌ها چندین مورد می‌توانند بدون این‌که متوجه شوید، باتری گوشی را خالی کنند. در این مطلب با ما همراه باشید تا با 9 علت اصلی این مشکل آشنا شوید. 

۱۲ شهریور ۱۴۰۳

با بررسی موارد معرفی شده در این مطلب به‌احتمال بسیار مشکل شما رفع خواهد شد اما این مورد را باید در نظر داشته باشید که درخصوص مواردی مانند بالا رفتن عمر باتری دیگر کاری از دستتان ساخته نیست و باید آن را به تعمیرکار متخصص بسپارید.

بالا بودن میزان روشنایی صفحه‌نمایش

در ابتدا به یکی از بارزترین دلایل تخلیه سریع باتری گوشی می‌پردازیم: یعنی بالا بودن روشنایی نمایشگر.

ممکن است به‌نظرتان راحت باشد که مخصوصا در بیرون در از خانه روشنایی صفحه‌نمایش را روی حداکثر قرار دهید، اما این عملکرد تاثیر به‌شدت منفی روی باتری خواهد داشت.

برای جلوگیری از این مورد می‌توانید از بخش تنظیمات، روشنایی را روی حالت خودکار قرار دهید تا به‌طور خودکار با نور محیط تنظیم شود. در این صورت زمانی که در محیط سربسته هستید، روشنایی به‌طور خودکار کاهش یافته و تنها در مواقع ضروری و زیر نور مستقیم خورشید، روشنایی تا حداکثر افزایش می‌یابد.

Brightness

برای فعال کردن این قابلیت می‌توانید در گوشی‌های آیفون به بخش Display & Brightness و در گوشی‌های اندرویدی به بخش Display مراجعه کرده و آن را تنظیم کنید. 

البته روشنایی کم همیشه خوب نیست و در صورت ضعیف بودن بینایی، می‌تواند فرد را با مشکل مواجه کند. بنابراین به جای کاهش روشنایی چه کارهای دیگری می‌توان انجام داد؟

یکی از راهکارهای جایگزین این است که پس‌زمینه برنامه‌های پرکاربرد خود را به حالت تاریک تغییر دهید. حالت تاریک با کم کردن مقدار بخش‌های روشن نمایشگر در عین ثبات روشنایی اصلی، می‌تواند تاثیر چشم‌گیری روی مصرف باتری داشته باشد. 

برنامه‌های فعال در پس‌زمینه

برنامه‌های فعال در پس‌زمینه حتی زمانی که با آنها کار نمی‌کنید، فعال هستند و در نتیجه از انرژی باتری مصرف می‌کنند. برای مثال می‌توان به نرم‌افزارهایی مانند برنامه‌های تغییر آی‌پی، آنتی‌ویروس، پایش سلامت و تقویم اشاره کرد که جنبه‌های خاصی از گوشی را بدون دخالت شما نظارت یا کنترل کرده اما در عین حال می‌توانند به‌طور قابل توجهی باتری را هم تخلیه کنند.

علاوه‌بر این، احتمالا به تعداد زیادی از این برنامه‌ها هیچ‌گاه احتیاج نخواهید داشت؛ بنابراین راهکار این است که آن‌ها را از فعالیت در پس‌زمینه غیرفعال کنید. برای غیرفعال کردن این برنامه‌ها می‌توانید به بخش باتری و مدیریت مصرف انرژی تنظیمات مراجعه کنید.

فعالیت بیش از حد قابلیت تصویر در تصویر

اگر از نرم‌افزارهایی مانند یوتیوب پریمیوم استفاده کرده باشید، ممکن است حالت تصویر در تصویر را دیده‌اید که می‌توان در کنار یک ویدیو، تصویر یا ویدیو دیگری را داخل یک جعبه کوچک پخش کرد. 

Picture in Picture Mode

مشابه این قابلیت برای نرم‌افزارها هم قابل اجرا است که مالتی تسکینگ گفته می‌شود. استفاده از این قابلیت‌ها به‌طور چشم‌گیری می‌توانند انجام کارها را راحت‌تر کنند اما به همان میزان می‌توانند روی تخلیه باتری هم تاثیر داشته باشند.

برای غیرفعال کردن حالت تصویر در تصویر باید ابتدا به بخش تنظیمات نرم‌افزار مورد نظر رفته و حالت Picture in Picture را غیرفعال کنید.

اتصال دائم به اینترنت

روشن نگه داشتن وای‌فای یا داده در تمام ساعات ممکن است به‌نظر بی‌معنا برسد اما این مورد هم می‌تواند تاثیر منفی روی سلامت باتری داشته باشد. چراکه در مواقعی که به آن نیاز ندارید، اعلان‌ها و به‌روزرسانی‌های مختلف را دریافت خواهید کرد که برای انجام تمامی این موارد انرژی نیاز است.

در طول ساعات خواب بهتر است وای‌فای یا داده را خاموش کنید. به‌طور کلی هر چه سیستم‌های فعال در یک گوشی بیشتر باشد، تخلیه باتری آن سریع‌تر نیز رخ خواهد داد. بنابراین سعی کنید تنها در مواقع نیاز وای‌فای یا داده را روشن کنید تا با مشکل تخلیه باتری مواجه نشوید.

مستهلک شدن باتری

گاهی مواقع مشکل تخلیه باتری از نرم‌افزار خاصی نیست بلکه مشکل در خود باتری نهفته است. همیشه این مورد را در نظر داشته باشید که پس از حدودا دو یا سه سال، باتری گوشی دیگر نمی‌تواند در حداکثر ظرفیت اولیه خود شارژ شود و رفته‌رفته با از بین رفتن سلامت آن سریع‌تر نیز تخلیه خواهد شد. 

Old Phone Battery

رایج‌ترین نشانه خراب شدن باتری بدون هیچ‌گونه اطلاع دادنی، تخلیه سریع شارژ است که در نتیجه بالا بودن عمر باتری رخ می‌دهد. اولین و واضح‌ترین راهکار هم تعویض باتری است که البته باید قیمت آن را هم در نظر داشته باشید که در صورت بالا بودن آن، بهتر است به فکر یک گوشی جدید باشید.

نرم‌افزارهای مسیریابی

فعال بودن نرم‌افزارهای مسیریابی مانند گوگل مپ تنها محدود به زمانی نیست که شما از آن استفاده می‌کنید. در واقع آن‌ها به‌طور کامل روی موقعیت شما نظارت دارند و برای این نظارت هم از انرژی باتری مصرف می‌کنند. 

ساده‌ترین راه برای جلوگیری از افت سلامت باتری در اثر فعالیت مسیریاب‌ها این است که موقعیت مکانی خود را خاموش کنید. البته به برخی نرم‌افزارها نیاز خواهید داشت تا مواقعی به موقعیت شما دسترس داشته باشند که برای آن‌ها می‌توانید ردیابی موقعیت مکانی را به‌صورت جداگانه از طریق بخش «مجوزها» در تنظیمات هر برنامه فعال کنید.

بررسی میزان استفاده برنامه‌ها از انرژی باتری

برخی از برنامه‌ها نسبت به سایر انرژی بیشتری از باتری مصرف می‌کنند که می‌تواند در طولانی مدت سلامت باتری را تحت تاثیر قرار دهند. بنابراین بهتر است آن‌ها را پیدا کرده و میزان مصرف انرژی را مدیریت کنید. 

Battery Usage

بخش مصرف باتری یا Battery Usage در گوشی‌های آیفون و اندرویدی بخشی است که می‌توانید با مراجعه به آن میزان مصرف باتری برنامه‌ها را بررسی کرده و مدیریت کاملی روی آن‌ها داشته باشید.

اعلان‌ها و اطلاعیه‌های اضافی

هنگامی که یک برنامه جدید نصب می‌کنید، احتمالا تنظیمات اعلان آن هم به‌طور خودکار فعال می‌شود. اکثر برنامه‌ها هم در اوایل نصب، موارد بسیاری از اعلان‌ها را به کاربر ارسال می‌کنند. با این حال می‌توانید برای صرفه‌جویی در مصرف باتری، اعلان‌های خاصی را غیرفعال کنید.

از بخش Notifications در تنظیمات می‌‌توانید به‌راحتی ارسال اعلان‌ها توسط نرم‌افزارهای مختلف را مدیریت کرده و حتی غیرفعال کنید. با ورود به بخش جزئیات هر برنامه هم می‌توانید موارد مختلفی از اعلان‌های آن نرم‌افزار را مشاهده کنید که تمامی این موارد هم قابل مدیریت هستند.

نصب شدن بدافزار (Malware)

نصب شدن بدافزار روی گوشی می‌تواند شارژ باتری را در بالاترین سرعت خالی کند. این موضوع مخصوصا در دستگاه‌های اندرویدی که امنیت پایه‌ای ضعیفی دارند، می‌تواند نگران‌کننده باشد. از آن‌جایی که بدافزارها در پس‌زمینه فعالیت می‌کنند، در نتیجه می‌توانند به‌راحتی فعالیت‌ها را نظارت کرده، داده‌های حساس شما را به سرقت برده و عمر باتری را هم تحت تاثیر قرار دهند.

کاهش یافتن سرعت پردازش گوشی و مشکلات مکرر می‌توانند نشانه‌ای از وجود بدافزار در گوشی باشند. حتی اگر موارد امنیتی را رعایت می‌کنید و برای مثال فایل‌ها را از منابع مشکوک، دانلود نمی‌کنید و حتی لینک‌های ناشناس را هم باز نمی‌کنید، باز هم بدافزارها می‌توانند از طریق دیگر برنامه‌ها گوشی شما را آلوده کنند.

برنامه‌های مخرب حتی می‌توانند برترین فروشگاه‌های نرم‌افزار مانند Google Play را دور زده و روی دستگاه فرد نصب شوند. بنابراین شما هرگز 100 درصد ایمن نخواهید بود.

اگر شارژ باتری گوشی سریع خالی می‌شود، بهتر است این مورد را هم در نظر داشته باشید که برنامه‌های مشکوک را حذف کرده، یک آنتی‌ویروس نصب کنید و از حالت Safe Mode گوشی به‌دنبال فایل‌های مخرب باشید.