خانهمقاله‌ها
اپلیکیشن Photos در آی او اس ۱۸؛ کابوسی بی‌پایان!

اپلیکیشن Photos در آی او اس ۱۸؛ کابوسی بی‌پایان!

در این مطلب با مشکلاتی که کاربران پس از آپدیت به آی او اس ۱۸ در اپلیکیشن Photos با آن‌ها دست و پنجه نرم خواهند کرد، آشنا می‌شویم.

۲۷ مرداد ۱۴۰۳

اپل با ارائه iOS 18، انبوهی از امکانات و قابلیت‌هایی که کاربران منتظر آن‌ها بودند را در دسترس‌شان قرار داد. در حالی که بسیاری از این ویژگی‌ها طبق اعلام افراد بررسی کننده فوق‌العاده کاربردی به نظر می‌رسند، اما نظرات در مورد اپلیکیشن Photos بسیار متفاوت است. برخی از افراد سرشناس، این اپلیکیشن را یک کابوس بی‌پایان می‌دانند و به نظر می‌رسد که اپل، باید هرچه سریع‌تر فکری به حال آن بکند.

طراحی جدید اپلیکیشن Photos، چیزی شبیه به شبکه‌های اجتماعی است!

زمانی که اولین بار آیفون خود را به آی او اس ۱۸ آپگرید کرده و وارد اپلیکیشن Photos شوید، اولین سوالی که از خود می‌پرسید چیزی شبیه به “آیا من وارد یک شبکه اجتماعی شدم؟” خواهد بود. همه چیز تقریبا شلوغ و درهم بوده و احتمالا برای پیدا کردن چیزی که به دنبال آن هستید، سردرگم خواهید شد.

در آی او اس ۱۷ زمانی که شما وارد اپلیکیشن Photos می‌شوید، در پایین صفحه تب Albums را می‌بینید که به سه بخش My Albums، Shared Albums و People, Pets& Places دسته‌بندی شده است. از آن جا که تصاویر به همین شکل فولدربندی شده‌اند، برای پیدا کردن تصویر مورد نظر کار شما بسیار آسان خواهد بود. اما در آی او اس ۱۸، شما در قسمت بالا با انبوهی از تصاویر روبرو خواهید شد که قسمت‌های دیگر مانند Recent Days، People، Pinned Collections، Memories و عناوین دیگر در قسمت زیری آن قرار گرفته است.

اولین مشکلی که احتمال با آن مواجه خواهید شد، حالت Carousel است. در این قسمت تمام تصاویر، فایل‌های ویدئویی، عناوین مربوط به Memories، کتابخانه تصاویر و موارد دیگر را مشاهده خواهید کرد. اما اگر با دقت بیشتری به این قسمت نگاه کنید، می‌بینید که به جز کتابخانه تصاویر، تمام تب‌های دیگر دقیقا همان محتوایی را به نمایش می‌گذارند که در کالکشن‌های بخش زیرین مشاهده می‌کنید.

 به عنوان مثال تب Features Photos در هر دو قسمت Carousels و Collections دیده می‌شود. مشخص نیست چرا اپل اقلام مشابه را در دو قسمت به صورت همزمان قرار داده است.  در حالی که امکان شخصی‌سازی بخش Carousel وجود دارد، اما انجام این کار نیز با پیچیدگی‌هایی همراه است.

بیایید تصور کنیم شما می‌خواهید تب Featured Photos را از قسمت Carousel حذف کنید. زمانی که به قسمت شخصی‌سازی این بخش می‌روید و تب Features Photos را حذف می‌کنید، بخش Featured Photos از صفحه اصلی این اپلیکیشن نیز حذف می‌شود!

پیش از آن که آی او اس ۱۸ را به صورت موشکافانه‌تری بررسی کنیم، باید بگوییم که این سیستم عامل در حال حاضر و در زمان نگارش این مطلب، در حالت آزمایشی به سر می‌برد. احتمالا تا زمان ارائه نسخه عمومی در فصل پاییز، تغییرات بیشتری روی آن اعمال خواهد شد و در این زمینه، جای هیچ گونه نگرانی نیست.

فولدرهای Recently Days و Recently Saved، دلیلی برای سردرگمی بیشتر!

زمانی که مشغول گشت و گذار در بخش Carousel هستید، متوجه می‌شوید که می‌توانید تصاویر را بر اساس ماه یا سال مرتب‌سازی کنید. برای دسته‌بندی تصاویر بر اساس تاریخ، اپل بخش جدیدی با عنوان Recent Days را به اپلیکیشن Photos اضافه کرده است.

در قسمت Recent Days، تصاویر بر اساس تاریخ دسته‌بندی شده‌اند. از آن جا که امکان فیلتر کردن تصاویر بر اساس تاریخ وجود دارد، اضافه شدن این بخش به اپلیکیشن Photos کاملا بی‌معنی به نظر می‌رسد!

اگر صفحه اصلی اپلیکیشن Photos را به سمت پایین هدایت کنید، با فولدر Recently Saved مواجه خواهید شد. در این قسمت می‌توانید تمامی تصاویر و فایل‌های ویدئویی که از محیط اینترنت دانلود کرده‌اید را مشاهده کنید. در آی او اس ۱۷ تمام تصاویر (عکاسی شده یا دانلود شده از اینترنت) در فولدر اصلی Albums ذخیره می‌شدند، اما حالا آن‌ها را به صورت مجزا مشاهده خواهید کرد.

 یکی دیگر از عوامل آزار دهنده، نشان دادن تصاویر مشابه در قسمت‌های مختلف است. به عنوان مثال اگر یک تصویر پرتره را توسط دوربین آیفون عکاسی کنید، متوجه خواهید شد که این تصویر در قسمت‌های زیر به صورت همزمان ظاهر خواهد شد:

  • Photo Library
  • Recent Days
  • Portraits

به نظر شما چرا اپل دست به چنین اقدامی زده و کاربران را به این صورت گیج و سردرگم می‌کند؟ در صورتی که می‌توانست به راحتی این تصویر را در قسمت Portratis به تنهایی به نمایش بگذارد.

اپلیکیشن Photos هیچ وقت به این اندازه شلوغ نبوده است!

مطمئنا تا به این لحظه کاملا متوجه تغییرات عجیب و گیج کننده اپلیکیشن Photos در آی او اس ۱۸ شده‌اید. در حالی که در آی او اس ۱۷، تصاویر در ۴ تب Library، For You، Albums و Search دسته‌بندی شده بودند. آیا همین موضوع کافی نبود؟

اپل در آی او اس ۱۸، دسته بندی‌های یاد شده را به دست فراموشی سپرده و یک صفحه با امکان اسکرول را در اختیار شما گذاشته است. در قسمت بالایی این صفحه، حالت Carousel را مشاهده می‌کنید و در قسمت زیرین آن، کالکشن‌های مختلف قرار گرفته‌اند که از جمله آن‌های می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Recent Days
  • People
  • Pinned Collections
  • Memories
  • Trips
  • Albums
  • Shared Albums
  • Featured Photos
  • Media Types
  • Utilities

اضافه شدن دسته‌بندی‌های جدید، باعث گیج شدن شخص استفاده کننده می‌شود. همچنین اگر مانند بسیاری از افراد علاقه‌ای به قسمت‌های Featured Photos و Memories ندارید، متأسفانه راهی برای ندیدن آن‌ها پیش روی شما قرار نگرفته است و همواره جلوی چشم‌تان خواهند بود.

اپل در این زمینه چه کاری باید انجام دهد؟

در اولین گام، باید بگوییم که احتیاج به این همه تغییر در یک اپلیکیشن نبود. اپل با اضافه کردن قابلیت‌هایی که هیچ کاربری به دنبال آن نبوده است، یکی از بهترین اپلیکیشن‌های پلتفرم آی او اس را تبدیل به یک کابوس بی‌پایان کرده است!

از آن جا که تقریبا یک ماه تا عرضه نسخه عمومی آی او اس ۱۸ زمان باقی مانده است، ممکن است اپل برخی از این تغییرات را حذف کرده و آن‌ها را به حالت قبل بازگرداند. احتمال می‌رود که اپل از زبان طراحی جدید اپلیکیشن Photos چشم‌پوشی کرده و روال قبل که در آی او اس ۱۷ و نسخه‌های پیشین شاهد آن بودیم را پیش بگیرد. مطمئنا تیم برنامه‌نویسی زحمات زیادی برای اعمال این تغییرات کشیده‌اند، اما با ارائه تغییراتی می‌توان اپلیکیشن Photos را با بهبودهای قابل ملاحظه‌ای همراه کرد.

در اولین قدم، آن‌ها می‌توانند بخش Carousel را به صورت کامل حذف کنند، چرا که هیچ احتیاجی به آن نخواهیم داشت. همه آن چیزی که شما در این قسمت مشاهده خواهید کرد، در بخش‌های دیگر نیز تکرار خواهند شد. به عنوان دومین تغییر، می‌توان به حذف بخش Recent Days اشاره کرد، چرا که امکان فیلتر کردن تصاویر بر اساس تاریخ وجود دارد.

همچنین کوپرتینویی‌ها باید تعداد فولدرها را محدودتر کرده و برخی از آن‌ها را با یکدیگر ادغام کنند. به عنوان مثال آن‌ها می‌توانند فولدرهای Featured Photos، Memories و Trips را در قالب یک بخش با یکدیگر ادغام کرده و به این ترتیب، تا حد زیادی از سردرگمی کاربران جلوگیری به عمل آورند.

به عنوان آخرین گزینه، باید بگوییم اپل باید به یک روشی، به نمایش دادن یک تصویر در قسمت‌های مختلف پایان دهد. همچنان آن‌ها باید محل نمایش فولدرهای Media Types و Utilities را تغییر دهند. می‌توان آن‌ها را کمی به سمت پایین‌تر هدایت کرده یا یک بخش جداگانه را به آن‌ها اختصاص داد.

سخن پایانی

تغییر زبان طراحی اپلیکیشن Photos مطمئنا با بازخوردهای زیادی روبرو خواهد شد. در حالی که برخی افراد با این تغییرات خوشحال خواهند بود، بعضی دیگر ترجیح می‌دهند با همان روال قبل به کار خود ادامه دهند. زمانی که اپل نسخه عمومی را در دسترس کاربران قرار دهد، می‌بینیم که کدام دسته خوشحال‌تر خواهند بود.

برچسب‌ها: