خانهمقاله‌ها
۱۸ قابلیت آی‌اواس ۱۸ که اپل از دنیای جیلبریک الهام گرفته است

۱۸ قابلیت آی‌اواس ۱۸ که اپل از دنیای جیلبریک الهام گرفته است

نسخه جدید iOS میزبان امکانات و ویژگی‌های جذابی است که البته بسیاری از آن‌ها، از دنیای جیلبریک برداشته شده‌اند.

۱۷ تیر ۱۴۰۳

تبلیغات

home_header

همه قابلیت‌های شخصی‌سازی در iOS 18

اپل در رویداد WWDC 2024 از نسخه جدید سیستم عامل‌های آی او اس و آیپد او اس پرده‌برداری کرد. اما بسیاری از ویژگی‌های جدید این دو پلتفرم، از دید برخی کاربران آیفون‌ها یا آیپدها بسیار نام‌آشنا بود.

آیکون آی او اس ۱۸

در ادامه با ۱۸ قابلیت مختلف که پیش از این در دنیای جیلبریک وجود داشت و حالا اپل آن‌ها را به آی او اس ۱۸ آورده است، آشنا می‌شویم. توسعه دهندگان دنیای جیلبریک هر سال با ایده‌ها و خلاقیت‌های زیادی کاربران آیفون‌ها را شگفت‌زده می‌کنند و همین موضوع، دست دولوپرهای اپل را برای اضافه کردن ویژگی‌های جدید باز خواهد گذاشت. بسیاری از امکاناتی که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهید شد، تا پیش از این به وسیله جیلبریک کردن آيفون یا آیپد در دسترس قرار می‌گرفت و حالا بدون نیاز به انجام این کار، اپل آن‌ها را در اختیار افرادی که از آی او اس ۱۸ استفاده خواهند کرد، گذاشته است.

آیکون اپلیکیشن‌ها با ظاهر تیره

شخصی سازی تم در آی او اس ۱۸

اپل بالاخره در آی او اس ۱۸ و آیپد او اس ۱۸ ترتیبی داد تا کاربران بتوانند ساختار آیکون‌ها را نیز متناسب با حالت اصلی سیستم عامل، به رنگ تیره یا روشن درآورند.

تا پیش از این حتی با وجود انتخاب حالت Dark در تم دستگاه، آیکون‌ها همچنان در حالت روشن در صفحه هوم دیده می‌شدند که این موضوع در شرایط نوری کم، ممکن بود چشمان شما را اذیت کند. تا پیش از این افرادی که آیفون یا آیپد خود را جیلبریک کرده بودند، می‌توانستند ساختار آیکون‌ها را نیز به حالت تیره درآورند. از جمله توییک‌هایی که باعث این کار می‌شد، می‌توان به Vantaye و Darker Plus اشاره کرد.

حالا اپل در آی او اس ۱۸ و آیپد او اس ۱۸ ترتیبی داده است که شما می‌توانید رنگ آیکون‌ها را برای همیشه یا بر اساس تم دستگاه، به حالت تیره یا روشن درآورید.

تاگل‌های بیشتر در کنترل سنتر

شخصی سازی کنترل سنتر در آی او اس ۱۸

اپل در نسخه جدید آی او اس و آیپد او اس، دستی به سر و گوش Control Center نیز کشیده است و همچنین دست توسعه دهندگان را نیز برای ایجاد تغییر در این قسمت باز گذاشته است.

تا پیش از این، لیست آیتم‌هایی که می‌توانستید به کنترل سنتر اضافه کنید، بسیار محدود و از پیش تعیین شده بود. به این ترتیب این نخستین بار است که توسعه دهندگان نیز می‌توانند در این امر مشارکت کرده و تاگل‌های جدید برای استفاده کاربران طراحی کنند.

مطابق گزینه قبل، افرادی که آیفون یا آیپد خود را جیلبریک کرده بودند، با نصب توییک CCSupport می‌توانستند تاگل‌های دلخواه خود را به کنترل سنتر اضافه کنند. حالا اپل در ورژن جدید پلتفرم‌های آی او اس و آیپد او اس، این امکان را به صورت پیش فرض برای کاربران فراهم کرده است.

قفل کردن اپلیکیشن‌ها به صورت مستقل

قفل کردن اپلیکیشن ها در آی او اس ۱۸

با نصب آی او اس ۱۸ و آیپد او اس ۱۸، اگر آیفون یا آیپد خود را به صورت باز شده روی میز رها کرده بودید، دیگر احتیاجی به نگران شدن از بابت دسترسی دیگران به اپلیکیشن‌هایی که تمایل ندارید آن‌ها واردشان شوند، نخواهد بود. 

در حالی که تا پیش از این برخی اپلیکیشن‌ها این ویژگی را به عنوان جزئی از خدمات خود ارائه می‌دادند، اما حالا اپل این قابلیت را به صورت پیش فرض به آی او اس و آیپد او اس اضافه کرده است و شما می‌توانید حتی اپلیکیشن‌های پیش فرض این دو سیستم عامل را نیز قفل کنید تا شخص دیگری به آن‌ها دسترسی نداشته باشد. 

تا پیش از این علاقمندان به جیلبریک با نصب توییک BioProtect XS می‌توانستند چنین کاری را به سادگی انجام دهند و ما فکر نمی‌کردیم اپل چنین قابلیتی را به سیستم عامل‌های خود اضافه کند. اما همگی سورپرایز شدیم!

تغییر یا حذف میان‌برهای لاک اسکرین

تغییر شورتکات‌ها در آی او اس ۱۸

اپل در آی او اس ۱۸ و آیپد او اس ۱۸، در یک اقدام غیر قابل تصور و برای نخستین بار به کاربران خود اجازه می‌دهد تا شورتکات‌های موجود در صفحه لاک اسکرین را تغییر داده و آن‌ها را با گزینه‌های دلخواه جایگزین کرده یا به صورت کامل حذف و یک لاک اسکرین تمیز و فارغ از هر آیکونی داشته باشند.

در حالی که دسترسی سریع به چراغ قوه و دوربین می‌تواند بسیار مفید باشد، اما دکمه اکشن که روی آيفون ۱۵ پرو و نسخه پرو مکس شاهد آن بودیم، از انعطاف بیشتری در این زمینه برخوردار است. به این ترتیب امکان تغییر میانبرها و جایگزین کردن آن‌ها با موارد دلخواه، می‌تواند یک تغییر مثبت و جذاب به حساب آید.

پس به این ترتیب شما می‌توانید این دو شورتکات را با گزینه‌های دیگری جایگزین کرده یا در صورت تمایل، آن‌ها را به صورت کامل از لاک اسکرین حذف کنید.

مانند روال مراحل قبل، افرادی که از آیفون یا آیپد جیلبریک شده استفاده می‌کردند، می‌توانستند با نصب توییک QuickActions چنین کاری را به راحتی انجام دهند.

زمان بندی ارسال پیام

زمان بندی ارسال پیام در آی او اس ۱۸

اپل در آی او اس ۱۸ و آیپد او اس ۱۸، دست کاربران برای ارسال پیام زمان‌بندی شده را باز گذاشته است. البته که متأسفانه در این زمینه، با محدودیت ۱۴ روزه روبرو هستیم و تنها رویدادهایی که تا دو هفته آینده برایمان اهمیت دارد، شامل این اتفاق خواهند شد و برای زمان‌های بیشتر، امکان زمان‌بندی پیام در دسترس نیست. 

تا پیش از این، کاربران با نصب توییک Nova می‌توانستند چنین کاری را به سادگی انجام دهند، اما حالا این قابلیت به صورت پیش فرض به دو سیستم عامل یاد شده اضافه شده است.

حالت بازی (Game Mode)

حالت گیم در آی او اس ۱۸

در آی او اس و آیپد او اس ۱۸ همچنین هنگام اجرای بازی‌های حالتی به وجود خواهد آمد که با افزایش بهره‌وری و گرفتن تمام توان پردازنده، نهایت گرافیک را تجربه خواهید کرد که اپل نام این حالت را Game Mode گذاشته است. 

با وجود این که می‌توان برای چنین قابلیتی ایستاد و کلاه از سر برداشت، اما باید بگوییم که جامعه جیلبریک باز هم یک قدم از تمام دنیا جلوتر بوده است. اما بگذارید این موضوع را شرح دهیم. با وجود این که توییک‌های مختلف امکان بهره‌گیری از حداکثر توان پردازنده را ندارند، اما امکان استفاده از نهایت نرخ بازسازی صفحه نمایش (روی محصولاتی که از این ویژگی پشتیبانی می‌کنند) را به کاربران می‌دهند. این ویژگی، یکی از قابلیت‌های حالت Game Mode است. به این ترتیب حتی پیش از آی او اس ۱۸ و آیپد او اس ۱۸، کاربران می‌توانستند با جیلبریک کردن آيفون و آیپد از این قابلیت استفاده کنند.

برخی توییک‌ها مانند Always120 یا Dynamic120hz می‌توانند چنین کاری را برای شما انجام دهند.

ماشین حساب روی آیپد

ماشین حساب در آیپد او اس ۱۸

بالاخره بعد از گذشت ۱۵ سال، شاهد اضافه شدن اپلیکیشن ماشین حساب به آیپد هستیم! آیا چنین اتفاقی برای شما قابل باور است؟

البته که این اپلیکیشن چیزی بیشتر از یک ماشین حساب بوده و کاربران می‌توانند به کمک اپل پنسل، با خط خود اقدام به نوشتن معادلات یا فرمول‌های ریاضی و فیزیک کرده و انتظار دریافت پاسخ از این اپلیکیشن داشته باشند. تغییرات در اپلیکیشن ماشین حساب در لحظه رخ داده و شما با تغییر دادن اعداد و المان‌های معادله، می‌توانید شاهد عوض شدن جواب‌ها نیز باشید.

اما بیایید صادق باشیم. افرادی که آیپد خود را جیلبریک کرده بودند، نیازی نبود تا زمان عرضه آیپد او اس ۱۸ برای استفاده از اپلیکیشن ماشین حساب منتظر بمانند. خوشبختانه اپلیکیشن‌های مختلفی روی اپ استور موجود بوده و از سوی دیگر، شما با جیلبریک کردن این دستگاه می‌توانستید چنین امکانی را به آیپد بیاورید. توییکی مانند Cardculator قادر بود تا با کشیدن انگشت به سمت بالا از گوشه‌های صفحه آیپد، امکان استفاده از ماشین حساب را برای شما فراهم کند.

اما حالا شاهد اضافه شدن اپلیکیشنی به آیپد هستیم که چیزی بیشتر از ماشین حساب آیفون‌ها بوده و قادر به انجام کارهای بسیار زیاد از جمله حل معادلات پیچیده و مختلف و کشیدن نمودار است.

سازگاری سیری با چت جی پی تی

تلفیق سیری و چت جی پی تی در آی او اس ۱۸

آی او اس ۱۸ و آیپد او اس ۱۸ با انقلابی در حوزه هوش مصنوعی و دستیارهای هوشمند همراه هستند و به این ترتیب سیری، دیگر تنها یک جستجوگر در دنیای وب نبوده و می‌تواند در امور مختلف به شما کمک کند.

بسیاری از این اتفاقات به دلیل ادغام سرویس ChatGPT با دستیار هوشمند اپل است و البته در آینده، احتمالا شاهد اضافه شدن GeminAI نیز خواهیم بود. 

به دلیل اضافه شدن سیستم هوش مصنوعی، دستیار هوشمند اپل حالا بسیار دقیق‌تر و کاربردی‌تر از قبل در خدمت کاربر خواهد بود. به این ترتیب اگر سیری قادر به پاسخ به سوال یا درخواست شما نباشد، از شما در مورد ارتباط با چت جی پی تی سوال می‌کند و اگر موافق باشید، این اتفاق خواهد افتاد. تا پیش از این در چنین حالتی، شما با پیام “می‌خواهید در اینترنت به دنبال جواب سوال شما بگردم؟” روبرو می‌شدید؛ اما از این پس پاسخی که توسط سیستم هوش مصنوعی ارائه می‌شود را دریافت خواهید کرد.

سیری هوشمندتر مسلما چیزی است که کاربران از داشتن آن خوشحال خواهند بود، اما بد نیست بدانید که جامعه جیلبریک این قابلیت را نیز پیش از این در اختیار داشت. توییک SiriPlus ابزاری بود که سرویس چت جی پی تی یا Gemini را جایگزین سیری می‌کرد.

چینش دلخواه آیکون اپلیکیشن‌ها روی صفحه

قابلیت‌های شخصی سازی در آی او اس ۱۸

بالاخره اپل از مواضع خود کوتاه آمد و امکان شخصی‌سازی صفحات هوم را به آیفون و آیپد اضافه کرد. به این ترتیب شما می‌توانید آیکون اپلیکیشن‌ها را هر جایی از صفحه که بخواهید، قرار دهید. همچنین اپل امکان تغییر حالت لایت یا دارک یا حتی اضافه کردن رنگ بندی به آیکون اپلیکیشن‌ها را نیز اضافه کرده است. به این ترتیب می‌توانید صفحه هوم را به صورت کامل شخصی‌سازی کنید.

البته باز هم احتیاجی نیست که از این اتفاق آنچنان که باید و شاید خوشحال شویم. چرا که دنیای جیلبریک، با ارائه توییک‌هایی مانند Boxy 3 یا Genous، سال‌ها قبل چنین امکانی را در اختیار استفاده کنندگان از آیفون و آیپد گذاشته بود.

اضافه شدن شماره‌گیر T9

شماره گیر T9 در آی او اس ۱۸

بالاخره در آی او اس ۱۸ شاهد اضافه شدن شماره‌گیر T9 هستیم که یاد و خاطره موبایل‌های قدیمی را زنده می‌کند. 

به این ترتیب شما روی اعداد شماره‌گیر، حروف را نیز مشاهده خواهید کرد و حس و حال استفاده از گوشی‌های قدیمی را در ما القاء می‌کند. البته که این موضوع نیز پیش‌تر با نصب توییک EasyDialer14 روی دیوایس‌های جیلبریک شده امکان‌پذیر بود.

پنهان کردن نام و برچسب اپلیکیشن‌ها

مخفی کردن نام اپلیکیشن‌ها در آی او اس ۱۸

آی او اس ۱۸ و آیپد او اس ۱۸ بالاخره به کاربران خود اجازه می‌دهند تا نام اپلیکیشن‌های دلخواه خود را از روی صفحه هوم پنهان کنند.

اضافه شدن این قابلیت ممکن است به مذاق بسیاری از کاربران خوش بیاید، اما برای جامعه جیلبریک و افرادی که آیفون یا آیپد خود را جیلبریک کرده بودند، خاطره‌ای بیش نیست. سال گذشته، توییکی با عنوان nolabel منتشر شد که دقیقا چنین کاری را انجام می‌داد و حالا شاهد اضافه شدن این قابلیت به آی او اس و آیپد او اس هستیم.

منوی تب بار شناور در آیپد

منوی تب بار در آیپد او اس ۱۸

در آیپد او اس ۱۸ شاهد اضافه شدن یک منوی شناور هستیم که رابط کاربری مدرن‌تری نسبت به قبل را معرض نمایش می‌گذارد. من به شخصه شدیدا طرفدار این گزینه هستم. چرا که دارندگان آیپد نمایشگر بسیار بزرگی نسبت به کاربران آیفون در اختیار دارند و دلیلی ندارد رابط کاربری این دو محصول کاملا مطابق با یکدیگر باشد. 

افرادی که دیوایس خود را جیلبریک کرده بودند، پیش از این با نصب توییک FloatyTab می‌توانستند چنین کاری را به راحتی انجام دهند. اما حالا این قابلیت به صورت پیش‌فرض به پلتفرم آیپد او اس اضافه شده است.

پنهان کردن آیکون اپلیکیشن‌ها از صفحه هوم

پنهان کردن آیکون اپلیکیشن‌ها  در آی او اس ۱۸

بالاخره اپل از مواضع خود کوتاه آمد و قابلیتی که بسیاری از کاربران به دنبال آن بودند را به آی او اس ۱۸ و آیپد او اس ۱۸ اضافه کرد. 

به کمک این ویژگی، شما می‌توانید آیکون اپلیکیشن‌ها را از روی صفحه هوم پنهان کنید. تا پیش از این اگر آیکون اپلیکیشن‌ها را (فقط) از روی صفحه هوم حذف می‌کردید، در قسمت App Library هنوز اثری از آن‌ها بر جای می‌ماند و هر شخصی که به گوشی شما دسترسی پیدا می‌کرد، به آسانی می‌توانست آن‌ها را بیابد. اما حالا با اضافه شدن این قابلیت جدید، اثری از اپلیکیشن‌های پنهان شده، حتی در قسمت سرچ نیز دیده نخواهد شد. تمام اپلیکیشن‌های پنهان شده در فولدری با نام Hidden در قسمت App Library قرار گرفته و برای دسترسی به آن‌ها، حتما باید از قابلیت تشخیص چهره یا اثر انگشت اضافه کرد. به این ترتیب هیچ شخص دیگری به جز شما به محتوای این فولدر دسترسی نخواهد داشت.

این قابلیت نیز پیش از این با نصب توییک HideYourApps در اختیار جیلبریک‌کنندگان قرار گرفته بود.

کنترل کامل آیفون توسط مک

کنترل کامل آیفون به وسیله مک او اس

در مک او اس سکویا شاهد بهبود قابلیت Continuity هستیم و به این ترتیب شما می‌توانید آیفون مجهز به آی او اس ۱۸ خود را به صورت کامل توسط یک مک بوک یا آیمک مجهز به macOS Sequoia کنترل کنید.

ساز و کار این سیستم مانند حالت VNC (Virtual Network Connection) است. تا پیش از این شما به واسطه برخی اپلیکیشن‌ها می‌توانستید کامپیوتر خود را به کمک آیفون یا آیپد کنترل کنید. اما انجام معکوس این اتفاق، مسلما بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود.

البته بد نیست بدانید که Jay Freeman، سازنده ‌Cydia سال‌ها پیش امکان کنترل آیفون به وسیله مک را به واسطه نصب توییک Veency فراهم کرده بود. به این ترتیب آیفون شما به یک سرور VNC تبدیل می‌شد. اما از آن جا که آقای Freeman از سیدیا و دنیای جیلبریک خداحافظی کرد، این توییک مدت هاست که آپدیت نشده و با نسخه‌های جدید آی او اس سازگار نیست.

مسلما اضافه شدن این قابلیت به آی او اس ۱۸ و مک او اس سکویا بسیار جذاب خواهد بود و کاربران زیادی در سراسر دنیا از این ویژگی استفاده خواهند کرد.

تغییر فرمت متن‌ها در اپلیکیشن Messages

تغییر فرمت متن در اپلیکیشن Messages در آی او اس ۱۸

اپل برای نخستین بار در آی او اس ۱۸ و آیپد او اس ۱۸ به کاربران خود اجازه می‌دهد تا فرمت متن‌ها را در اپلیکیشن Messages تغییر داده و افکت‌های جذابی را به آن‌ها اضافه کنند.

به این ترتیب شما حین ارسال آی مسج‌ها می‌توانید کلمات مختلف را بولد کرده یا افکت‌هایی مانند تکان خوردن یا منفجر شدن یا مواردی از این قبیل را به یک یا چند کلمه به صورت همزمان اضافه کنید و دیگر این جلوه‌های بصری تنها روی تمام متن و بالن حاوی پیام‌ها تأثیر نخواهد گذاشت. 

البته تا پیش از این شما با نصب توییک Textyle 3 می‌توانستید برخی از این کارها را انجام دهید.

تغییر سایز ماژول‌ها در کنترل سنتر

شخصی سازی کنترل سنتر در در آی او اس ۱۸

آی او اس ۱۸ و آیپد او اس ۱۸ با ارائه یک قابلیت جدید، سیستم استفاده ما از کنترل سنتر را دگرگون خواهند کرد. در این دو پلتفرم، اپل امکان شخصی‌سازی‌های زیادی را در اختیار کاربران خود گذاشته است که از جمله آن‌ها می‌توان به جای‌گذاری دلخواه المان‌ها در قسمت‌های مختلف یا حتی تغییر سایز ماژول‌ها اشاره کرد.

کمی خنده‌دار است که اپل، چنین زمان زیادی برای انجام این تغییرات را نیاز داشت و کاربران برای استفاده از این ویژگی به صورت پیش فرض،‌ باید این همه مدت منتظر می‌ماندند.

البته افرادی که آیفون یا آیپد خود را جیلبریک کرده بودند، تا پیش از این با نصب توییک BetterCC می‌توانستند چنین قابلیتی را به دیوایس خود بیاورند. اما حالا اپل این ویژگی را به صورت پیش فرض در اختیار استفاده کنندگان از این دو محصول گذاشته است.

جستجو در میان لیست تماس گیرندگان

کنکاش در میان لیست تماس گیرندگان در آی او اس ۱۸

جستجو در میان لیست تماس گیرندگان یک ویژگی مهم به حساب می‌آید که باعث می‌شود برای پیدا کردن اطلاعات مربوط به تماس یکی از مخاطبین، نیازی به گشت و گذار زیاد در لیست نباشد. اپل این قابلیت را به آی او اس ۱۸ آورده است.

متأسفانه تا پیش از این چنین امکانی به هیچ عنوان به صورت پیش فرض وجود نداشت، اما جامعه جیلبریک کنندگان با نصب توییک Contacts Extended می‌توانستند این ویژگی را به اپلیکیشن Phone اضافه کنند.

در آی او اس ۱۸ کاربران می‌توانند به راحتی در میان لیست تماس گیرندگان جستجو کرده و حتی شماره فردی که در میان مخاطبین نیست را نیز پیدا کنند.

جسچرهای بیشتر برای ایرپادز پرو

قابلیت‌های بیشتر ایرپاد پرو ۲ در آی او اس ۱۸

آی او اس ۱۸ و آیپد او اس ۱۸ به واسطه اضافه کردن جسچرهای جدید باعث می‌شود تا ایرپاد پرو ۲ شما بیش از پیش هوشمند بوده و امکان کنترل موارد مختلف به سادگی در دسترس شما باشد. به این ترتیب شما می‌توانید به سادگی با تکان دادن سر به تلفن پاسخ داده یا رد تماس کنید.

این جسچرها زمانی که در موقعیت‌های بد گیر کرده باشید، شدیدا به شما کمک خواهد کرد.

بد نیست بدانید افرادی که آيفون خود را جیلبریک کرده بودند، تا پیش از این با نصب توییک‌هایی مانند Siliqua 2 یا Siliqua Pro می‌توانستند جسچرهای زیادی را به ایرپادز پرو یا نسل دوم این هدفون بی‌سیم اضافه کنند.

جای شکی نیست که اضافه شدن قابلیت‌های جدید به ایرپادها مسلما باعث خوشحالی کاربران خواهد شد، اما این که این ویژگی‌ها با چه واسطه‌ای به این محصولات اضافه شوند، موضوعی است که باید به آن توجه کرد.

جمع‌بندی

کار ساده‌ای است اگر بخواهیم گوشه‌ای بنشینیم و بگوییم اپل تمامی این قابلیت‌ها را از دنیای جیلبریک سرقت کرده است. البته در طی سال‌های اخیر، همیشه قضیه به همین صورت بوده است و توسعه دهندگان دنیای جیلبریک، همواره یک قدم جلوتر بوده و در حال اضافه کردن قابلیت‌هایی به آیفون‌ها و آیپدها بوده‌اند که اپل به صورت پیش‌فرض آن‌ها را ارائه نکرده بود.

این واقعه که توسعه دهندگانی جوان از خلاقیت‌های خود استفاده کرده و پلتفرم‌های اپل را بیش از پیش کاربردی‌تر کنند، اتفاقی شایان توجه به حساب می‌آید و همین موضوع باعث می‌شود تا جامعه جیلبریک، دنیایی جذاب برای علاقمندان به تکنولوژی به حساب آید.

به نظر شما کدام یک از دیگر قابلیت‌های آی او اس ۱۸ و آیپد او اس ۱۸، پیش‌تر به واسطه جیلبریک در اختیار دارندگان آیفون و آیپدها بوده است؟

برچسب‌ها: