خانهاخبار
تراشه‌های ۲ نانومتری TSMC باعث سریع‌تر و بهینه‌تر شدن گوشی‌های هوشمند می‌شود

تراشه‌های ۲ نانومتری TSMC باعث سریع‌تر و بهینه‌تر شدن گوشی‌های هوشمند می‌شود

نسل جدید تراشه‌های TSMC در مقایسه با نمونه‌های ۳ نانومتری تا ۳۰ درصد انرژی کمتری مصرف می‌کنند.
۲ تیر ۱۴۰۲

با توجه به رشد قابل توجه فناوری پردازنده‌ها، تراشه‌ها قدرتمند‌تر، کوچک‌تر و بهینه‌تر از گذشته شده‌اند. برای مثال، آیفون ۱۴ پرو مکس که یکی از قدرتمندترین پرچمدارهای بازار به شمار می‌رود از تراشه ۴ نانومتری بهره می‌برد. در حالی که هنوز تراشه‌های جدیدتر ۳ نانومتری عرضه نشده‌اند، شرکت TSMC به تازگی فرآیند تولید آزمایشی تراشه‌های ۲ نانومتری را آغاز کرده است. 

آغاز فرآیند تولید آزمایشی تراشه‌های ۲ نانومتری پیشرفتی بزرگ در صنعت نیمه‌هادی محسوب می‌شود که خبر از عرضه تراشه‌های قدرتمند و بهینه می‌دهد. شرکت TSMC حدود ۱۰۰۰ کارمند بخش توسعه و تحقیق را به کارخانه جدید خود که در تایوان قرار دارد منتقل کرده است. البته این کارخانه هنوز در حال ساخت است ولی گزارش شده است که تولید انبوه تراشه‌های ۲ نانومتری از سال ۲۰۲۵ آغاز خواهد شد.

 

image

فناوری ۲ نانومتری TSMC در زمینه‌های مصرف انرژی و عملکرد پردازشی پیشرفت چشمگیری در مقایسه با تراشه‌های ۳ نانومتری خواهد داشت. به طور دقیق‌تر، تراشه‌های ۲ نانومتری در حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد سریع‌تر از نمونه‌های ۳ نانومتری هستند. از آن سو، این تراشه تا ۲۵ الی ۳۰ درصد انرژی کمتری به نسبت تراشه‌های ۳ نانونومتری مصرف خواهد کرد. در این راستا، محصولات مبتنی بر لیتوگرافی ۲ نانومتری از قدرت پردازشی قابل توجهی برخوردار خواهند بود که با مصرف بهینه انرژی همراه می‌شود. 

در نهایت باید اشاره کرد که تراشه‌های ۲ نانومتری باعث بهبود قابل توجه قدرت محصولات مختلف مانند گوشی‌های هوشمند، کامپیوترها، کارت‌های گرافیک و کنسول‌های زیادی خواهد شد. به علاوه، مصرف انرژی پایین و اندازه کوچک تراشه‌های ۲ نانومتری می‌تواند مشکل تولید گرما بیش از حد سخت‌افزار را برطرف کند.