سرنوشت سیمکارتهای بدون فیلتر گردشگران چه شد؟
اواخر سال 1401 خبری مبنی بر اختصاص سیم کارتی خاص برای دسترسی بهتر گردشگران خارجی به برخی پلتفرمهای محدود شده در کشور منتشر شد. آن زمان اعلام شد که این موضوع فقط یک پیشنهاد بوده و هنوز در این خصوص تصمیمی گرفته نشده است.
موضوع اختصاص سیمکارت به گردشگران طی سالهای گذشته هم مطرح شده بود و آنطور که گفته میشود تفاوت این سیمکارتها با سیمکارتهای معمولی این است که این سیمکارت به دو زبان انگلیسی و عربی اطلاعات مربوط به جاذبههای گردشگری ایران را در اختیار استفادهکنندگان قرار میدهد، به اینترنت دسترسی آسانتری دارد و دارای مالتیمدیا، GPS و با قابلیت یک Handbook است.
حال با گذشت چندین سال، اواخر سال گذشته بحث ارائه سیمکارتهای خاص به گردشگران برای دسترسی بهتر به برخی از پلتفرمهای خارجی، بار دیگر مطرح شد اما همان زمان هم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد که هنوز تصمیمی برای اجرای این طرح گرفته نشده است.
بر اساس گزارشی از ایسنا، این وزارتخانه در همان زمان مطرح شدن این درخواست پاسخ داد و گفت: میزان نصب و استفاده پیامرسانها و شبکههای اجتماعی داخلی در میان کاربران ایرانی همچنان رو به گسترش است؛ اما برای گردشگران خارجی که مدت کوتاهی به ایران سفر میکنند و دایره ارتباطات آنها با هموطنان خودشان در سکوهایی است که مطابق مقررات داخلی ما، آن سکوها دچار محدودیتهایی است، درخواستهایی مطرح شده است که سیمکارتهای گردشگریِ زماندار که تفاوت آن دسترسی به چند سکوی خاص است، اختصاص داده و پس از خروج گردشگر، آن سیمکارت منقضی شود. سیم کارت گردشگری خارجی هنوز در حد پیشنهاد است و درباره آن تصمیمگیری نشده است.
در این راستا، عزتالله ضرغامی- وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی- پس از حواشی پیش آمده اعلام کرد ارائه سیم کارت بدون فیلتر به گرشگران پیشنهاد او بوده است و معتقد است گردشگران خارجی باید حداقل خدمات را دریافت کنند. بعضی دوستان تحلیل میکنند که چرا گردشگر خارجی به ایران نمی آید که دلایلی دارد. یکی از مهمترین نیازهای آنها اینترنت و سکوهای بینالمللی و خارجی است.
او تأکید کرد: بنابراین از وزیر ارتباطات خواستم امکانی برای گردشگران خارجی فراهم شود تا آنها با استفاده از سکوهای بینالمللی بتوانند نیازهای خودرا برطرف کنند. انشاءالله سکوهای داخلی ما هم بتوانند در سطح بینالمللی فعال شوند.
موضوعی که معاون گردشگری هم به آن اشاره کرد و گفت فعالان حوزه گردشگری از جمله دفاتر خدمات مسافرتی و راهنمایان گردشگری به واسطه ایفای وظیفه و نوع شغلشان باید بتوانند از رسانههای اجتماعی خارجی استفاده کنند و با مخاطبان خود که در خارج از کشور حضور دارند ارتباط بگیرند.
او همچنین به این نکته اشاره کرد که تمامی زحماتی که در حوزه شبکههای اجتماعی ایرانی انجام شده قابل تقدیر است، اما هنوز ضریب نفوذ این شبکهها به اندازهای نیست که گردشگران خارجی که موقتا در داخل کشور حضور دارند از آنها استفاده کنند. به همین جهت یکی از دو پیشنهادی که در جلسات بخش خصوصی به ما منعکس میشد، فراهم شدن اینترنت مناسب برای ایفای نقش شغلی دفاتر خدمات مسافرتی با شرکای خارج از کشور خودشان بود. درست همانند نمونههایی که برای برخی از مشاغل ایجاد شده است.
در نهایت وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چندی پیش درباره این موضوع اظهار کرد: ما رایزنیهایی را انجام میدهیم و من ششم اردیبهشت ماه در دولت گزارشی را در این رابطه ارائه کردم و امیدوارم رایزنیهایی که در بخشهای مختلف به ویژه در دستگاه دیپلماسی انجام میشود به سمتی برود که این مشکل برطر ف شود. ما همچنان معتقدیم که باید سیم کارت مناسب برای رفع نیاز گردشگران تامین شود و این کار استدلال دارد نه تنها برای آنها (گردشگران خارجی) بلکه برای مجموعههای اصلی در کشور که خدمات مسافری میدهند باید این ظرفیت برای آنها فراهم شود.
بر این اساس بعد از پیشنهادی که وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ارایه کرده است، موضوع در کمیتههای مربوطه که مسئول رسیدگی به این موضوع هستند بررسی شده و تا حد زیادی مورد تصویب قرار گرفته و اظهار امیدواری شده که طی روزهای آینده که نتیجه اعلام میشود بتوان این امکان را برای گردشگران فراهم کرد.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری میگوید میتوانند پیامرسانهای داخلی را برای ایرانیانی که خارج از کشور میروند و یا برای گردشگران خارجی توجیه و توصیه کنند ولی تا زمانی که این برنامهها تعمیم پیدا کند و عادت شود، نیاز به زمان دارند و اینها حداقل خدمات اولیه است که باید در اختیار گردشگر خارجی قرار گیرد و اگر فراهم نشود نمیتوان انتظار رونق گردشگری را داشت.
در حال حاضر خبر رسمی و جدیدی درباره نحوه ارائه و جزییات ارائه سیمکارت به گردشگران خارجی از سوی وزارت ارتباطات و نهادهای رسمی دیگر اعلام نشده است اما طبق اطلاعات کلی، این سیمکارتها ممکن است در مکانهایی که توریستها حضور دارند مانند فرودگاه به آنها عرضه شود.