خانهاخبار
آمازون در جنگ بر سر هوش مصنوعی شکست خورد؟

آمازون در جنگ بر سر هوش مصنوعی شکست خورد؟

هرچند آمازون در ماه‌های اخیر نتوانسته از محصول ویژه‌ای در حوزه هوش مصنوعی رونمایی کند اما مدیران این شرکت می‌گویند که مشتریان در آینده نزدیک مزایای توسعه هوش مصنوعی در آمازون را درک خواهند کرد.
۲۰ فروردین ۱۴۰۲

آمازون یکی از بزرگترین شرکت‌های حوزه تکنولوژی به رغم تجربه‌ای که در توسعه دستیار صوتی الکسا داشت و همچنین سرمایه‌گذاری‌های زیادی که در زمینه یادگیری ماشین انجام داده بود یکی از مهمترین غایبان رقابت شرکت‌های بزرگ در زمینه رونمایی از محصولات هوش مصنوعی به شمار می‌رفت.

این احساس در میان کارکنان آمازون هم وجود داشت. روزنامه واشنگتن پست روز یکشنبه 9 آوریل گزارش داد که اخیرا در یکی از جلسات داخلی شرکت، مدیران آمازون به کارکنان خود اطمینان دادند که عقب‌ماندگی در این زمینه وجود ندارد. بر اساس این گزارش، سوامی سیواسوبرامانیان، معاون آمازون در حوزه تجزیه و تحلیل داده‌ها و یادگیری ماشین در نشستی که اواخر ماه مارس در این شرکت برگزار شده خطاب به کارکنان گفته است: «اتفاقات زیادی در زمینه هوش مصنوعی در جریان است. من بسیار هیجان زده هستم که در آینده نزدیک از برخی طرح‌هایمان در این زمینه رونمایی کنم.»

image

 

نوامبر 2022، زمانی که شرکت OpenAI از راه‌اندازی چت‌بات ChatGPT خبر داد و به عموم مردم اجازه داد که به این محصول دسترسی پیدا کنند، نگاه افکار عمومی به مقوله هوش مصنوعی درگیر تغییرات زیادی شد. دو شرکت بزرگ گوگل و مایکروسافت که احساس می‌کردند در این زمینه عقب مانده‌اند، خیلی زود با اعمال تغییراتی در روند بروکراتیک انتشار محصولات خود، به ترتیب چت‌بات بارد و بینگ را منتشر کردند.

آمازون هیچ جایگاهی در این رقابت نداشت. این در حالی است که این شرکت سرمایه‌گذاری‌های زیادی انجام داده بود و قراردادهایی که میان آمازون و شرکت‌های فعال در حوزه هوش مصنوعی نظیر Stability AI وجود داشت به آن اجازه می‌داد که گام‌های بزرگی در این زمینه بردارد.

سوامی سیواسوبرامانیان در این باره به کارکنان گفته است که «چت‌بات‌ها تنها یک نمونه از محصولات هوش مصنوعی هستند و آمازون در زمینه‌های دیگر این فناوری پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته است.»

یکی از زمینه‌های استفاده آمازون از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، بررسی کلان داده‌هاست. نیل آکرمن، مدیرکل سابق آمازون در این رابطه می‌گوید: «کافیست یک کد پستی را انتخاب کنید تا آمازون به شما بگوید که مردم در آن محل چه می‌خورند، چه می‌پوشند و چه کاری انجام می‌دهند. مردم معمولا از یک خانه به خانه‌ دیگری می‌روند، یک لباس مشابه را می‌پوشند، غذای همیشگی خود را تهیه می‌کنند، تزئیناتشان یکسان است و همان کالایی را می‌خرند که پیش از این هم اغلب از آن استفاده کرده‌اند. ممکن است انتخاب آنها در رنگ و اندازه متفاوت باشد اما رفتار آنها عمدتا قابل پیش‌بینی است.» کلان‌داده‌های کاربران باعث شد تا آمازون به فکر استفاده از هوش مصنوعی در فعالیت‌های دفتری خود بیفتد و بخشی از کارهای دفاتر و امور اداری خود را به برنامه هوشمندی تحت عنوان Hands off the Wheel بسپارد.