خانهاخبار
مک بوک ایر جدید با تراشه M3 احتمال دارد امسال معرفی شود

مک بوک ایر جدید با تراشه M3 احتمال دارد امسال معرفی شود

نشریه دیجی تایمز ادعا کرده که در نیمه دوم سال جاری میلادی مک بوک ایر جدید با تراشه ۳ نانومتری M3 عرضه خواهد شد.
۱ بهمن ۱۴۰۱

طبق گزارش امروز نشریه تایوانی دیجی تایمز، اپل قصد دارد در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ یک مک بوم ایر جدید عرضه کند و ممکن است به یک تراشه ۳ نانومتری مجهز شود. این تراشه احتمالا نسل بعدی سری اپل یعنی M3 خواهد بود که در مقایسه با تراشه‌های ۵ نانومتری فعلی اپب، عملکرد سریع‌تر و بهره‌وری انرژی بهتری را ارایه می‌دهد.

image

 

این گزارش به نقل از منابع صنعتی می‌گوید زنجیره تامین بیشتر برای مک بوک ایر، روی مقرون به صرفه‌تر بودن تمرکز دارد که انتظار می‌رود در نیمه دوم سال ۲۰۲۳۳ بروزرسانی شود و ممکن است به یک پردازنده ۳ نانومتری مجهز شود. این گزارش جزییات بیشتری را مانند بازه زمانی دقیق‌تر و مشخصات بیشتر آن عنوان نکرده است.

شرکت TSMC شریک ساخت تراشه اپل، تولید انبوه تراشه‌های ۳ نانومتری را در اواخر دسامبر (اوایل دی ماه) آغاز کرد. تراشه M3 در مک بوک ایر بعدی می‌تواند یکی از اولین تراشه‌های ۳ نانومتری اپل در کنار تراشه A17 Bionic در مدل‌های آیفون ۱۵ پرو اواخر امسال باشد.

اوایل این هفته مینگ چی کو تحلیلگر اپل، ادعا کرد که مک بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی بعدی هم با تراشه‌های ۳ نانومتری M3 Pro و M3 Max در سال ۲۰۲۴ به روز خواهند شد. این یک الگوی آشنا برای اپل خواهد بود، زیرا پردازنده‌های M1  و M2 در مک بوک ایر معرفی شدند و بعد از آن بود که نسخه‌های پرو و مکس آن تراشه‌ها در مک بوک پرو عرضه شدند.

در این گزارش باید به چند نکته توجه کرد، اول اینکه نویسندگان این گزارش همان‌هایی هستند که مدل‌های مک بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی را با تراشه‌های M2 Pro و M2 Max گفته بودند در اوایل سال ۲۰۲۳ به تعویق می‌افتد که نادرست بود؛ نکته دوم اینکه راس یانگ تحلیلگر صفحه نمایش، ماه گذشته ادعا کرد که مک بوک ایر ۵ اینچی در نیمه اول سال ۲۰۲۳ عرضه خواهد شد. اگر گزارش امروز را صحیح در نظر بگیریم، شاید مک بوک ایرهای ۱۳ و ۱۵ اینچی به طور همزمان با تراشه‌های ۳ نانومتری عرضه شوند، اما در نیمه دوم سال ۲۰۲۳.

مک بوک ایر فعلی با تراشه M2 در ماه جولای ۲۰۲۲ (تیر ۱۴۰۱) عرضه شد و دارای طراحی کاملا جدید به همراه بریدگی در صفحه نمایش، شارژ مگ سیف، دوربین 1080p و موارد دیگر بود. اپل همچنین به فروش مک بوک ایر با تراشه M1 ادامه می‌دهد اما قیمت آن را نسبت به قبل کاهش داده، که البته این روالی است که سال‌هاست در محصولات مختلف از این شرکت دیده‌ایم.