خانهاخبار
بر سر سری مک بوک پرو چه آمده است؟

بر سر سری مک بوک پرو چه آمده است؟

همانطور که می‌دانید؛ اپل دیگر توجه گذشته را به سری مک‌بوک پرو ندارد. در این مطلب، نگاهی به دلایل این امر انداخته و برنامه‌های اپل برای آینده این سری را مورد بررسی قرار می‌دهیم.
۲۶ دی ۱۴۰۱

اگر قصد خرید یک لپ‌‌تاپ جدید را داشته باشید؛ حتما می‌دانید که اکنون زمان مناسبی برای خرید یک مک بوک پرو جدید نیست. این سری از لپ‌تاپ‌های شرکت اپل که همواره محصولات قدرتمند و قابل اعتمادی بودند؛ اکنون در دوره‌ای پر تلاطم به سر برده که دلیل اصلی آن، کم توجهی اپل به این سری است.

image

 

آقای «مارک گرمن»، خبرنگار بلومبرگ نیز نگاه دقیقی به مشکلات سری مک بوک پرو در گذشته و همچنان شایعات منتشر شده درباره سری جدید این لپ‌تاپ‌ها انداخته است. با توجه به شایعات، اپل احتمالا در این سری از لپ‌تاپ‌های خود از نمایشگر‌های لمسی استفاده خواهد کرد. با در نظر گرفتن اینکه اپل مدتها شرکت‌هایی چون مایکروسافت را برای معرفی دستگاه‌‌هایی چون سری سرفیس که تلفیقی از لپ‌تاپ و تبلت به حساب می‌آمد به سخره گرفت؛ این امر کمی عجیب به نظر می‌رسد!

البته، اپل در کنار تاکید بر اینکه سیستم عامل macOS تجربه کاربری لمسی خوبی را فراهم نخواهد کرد؛ تلاش‌های خود را جهت خلق تجربه کاربری مدرن‌تری در این سری داشت که از جمله مهم‌ترین آنها، می‌توان به تاچ بار اشاره کرد. با لمسی‌ شدن مک بوک پرو‌های جدید، اپل می‌تواند تا یکپارچگی بیشتری را به سیستم عامل‌های خود آورده و برای مثال، اپلیکیشن‌های مخصوص iPadOS را روی این پلتفرم نیز ارائه دهد.

image

 

نکته عجیب ماجرا، عدم معرفی سری جدید مک بوک پرو با چیپست‌های M2 پرو و M2 مکس توسط اپل در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۲ بود. کوپرتینویی‌ها در دو دهه گذشته، در اواخر هر سال کامپیوتر مک جدیدی را معرفی می‌کردند. مک بوک پرو ۱۳ اینچی با چیپست M2، در واقع همان مک بوک ایر جدید با یک سیستم خنک کنندگی فعال بوده که موجب بهبود جزئی عملکرد آن می‌شود؛ بنابراین، این لپ‌تاپ با یک مک بوک پرو واقعی تفاوت بسیاری دارد.

اینطور که به نظر می‌آید؛ بی‌توجهی اپل به سری مک بوک پرو در سال ۲۰۲۳ نیز ادامه داشته و قرار است تا شاهد تاخیر در معرفی و عرضه آنها باشیم. این لپ‌تاپ‌ها احتمالا بعد از تابستان ۲۰۲۳ معرفی خواهد شد؛ اما هنوز خبری درباره زمان عرضه آنها در دسترس نیست.

شاید سوال اصلی کاربران، این باشد که آیا در نسل جدید مک بوک پرو، شاهد بهبود جدی عملکرد خواهیم بود یا خیر؟ پس از استفاده اپل از چیپست‌های اختصاصی خود و کنار گذاشتن محصولات اینتل، قدرت این لپ‌تاپ‌ها و همچنین عمر باتری آنها افزایش چشمگیری یافت؛ اما چیپست M2 در مقایسه با نسل قبلی خود یا همان M1، قدرت چندان بیشتری ندارد. با استناد به گزارش‌ها، چیپست M2 پرو نیز نسبت به M1 پرو یک آپگرید جزئی محسوب می‌شود. اپل همچنین از خیر تولید چیپست‌هایی با لیتوگرافی ۳ نانومتری گذشته و همچنان از فرآیند ۵ نانومتری در این نسل استفاده می‌کند.

image

 

همانطور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم؛ شایعاتی نیز در زمینه عرضه سری جدید مک بوک پرو با نمایشگر‌های لمسی وجود دارد. در صورت حقیقت داشتن این امر، رویکرد اپل در بخش کامیپوتر‌های همراه با تغییرات جدی روبرو شده و «تیم کوک» و تیم خود باید پلتفرم‌های مک و آیپد را در بخش سخت افزار و نرم افزار به یکدیگر نزدیک‌تر کنند. با عرضه مک بوک پرو‌های لمسی، کاربران دلیل بیشتری برای آپگرید کردن لپ‌تاپ خود داشته و بازار لپ‌تاپ‌های غیر لمسی و مقرون به صرفه‌تر این شرکت نیز همچنان حفظ می‌شود.

عدم معرفی نسل جدید مک بوک پرو، موجب این شده که کاربران چندان مایل به خرید نسل فعلی این محصول نباشند. افرادی که به دنبال آپگرید کردن مک بوک خود یا حتی ورود به اکوسیستم اپل هستند؛ عموما تا معرفی نسل جدید این سری صبر کرده و سایر کاربران نیز که به نمایشگر‌های لمسی اهمیت زیادی می‌دهند؛ توجه چندانی به این محصولات ندارند. بنابراین، اپل می‌تواند تا با استفاده از نمایشگر‌های لمسی در نسل جدید مک بوک پرو، طیف تازه‌ای از کاربران را به سوی خود جذب کند.

image

 

پس از معرفی چیپست‌های M2 طی رویداد WWDC 2022 که نویدبخش ادامه موفقیت‌های پلتفرم M1 بود؛ کاربران انتظارات بالایی را از چیپست‌های جدید اپل داشتند. اما این شرکت عرضه مک بوک‌های جدید را بدون اطلاع رسانی به تعویق انداخت و فاش شدن قابلیت‌های سری جدید این‌ لپ‌تاپ‌ها نیز موجب رکود فروش نسل فعلی مک بوک پرو شده است. در نهایت، باید گفت که در نخستین روز‌های سال ۲۰۲۳، پلتفرم مک بوک پرو دیگر ثبات و قدرت گذشته را ندارد.

شما درباره وضعیت سری مک بوک پرو چه فکر می‌کنید؟ آیا آمدن نمایشگر‌های لمسی به این لپ‌تاپ‌ها، تجربه کاربری مک بوک پرو را به طور مثبتی تحت تاثیر قرار داده یا عقیده دارید که کاربرد چندانی نیز نخواهد داشت؟