خانهاخبار
نشست رونمایی پروژه‌ «سی» با حضور همایون شجریان و سهراب پور ناظری و اسپانسری سامسونگ

نشست رونمایی پروژه‌ «سی» با حضور همایون شجریان و سهراب پور ناظری و اسپانسری سامسونگ

سامسونگ به عنوان اسپانسر پروژه‌ی كنسرت-نمايش «سی» کاری از همایون شجریان و سهراب پورناظری نشستی خبری برگزار کرد تا به بیان توضیحاتی در مورد پروژه بپردازند و به سوالات خبرنگاران پاسخ دهند.
۱۳۹۶/۳/۲۹

نشست خبری پروژه "سی" یکشنبه 28 خرداد 96 در هتل اسپیناس به میزبانی سامسونگ برگزار شد. سامسونگ اسپانسر این پروژه عظیم وهنری است و در این مراسم مدیر مارکتینگ سامسونگ به همراه کارگردان، بازیگران و نویسنده و تهیه‌کنندگان این پروژه و نماينده سازمان ميراث فرهنگى حضور داشتند تا در مورد آن صحبت کنند و به سوالات خبرنگاران پاسخ دهند.

image

 

" سی" اثری است با آهنگسازی سهراب پورناظری، خوانندگی همایون شجریان، کارگردانی اصغر دشتی، نویسندگی نغمه ثمینی و بازیگری سحر دولتشاهی، مهدی پاکدل و امیر جدیدی. این پروژه با حمایت مالی و معنوی سامسونگ قرار است مرداد امسال در کاخ سعدآباد روی صحنه برود. در این نشست هر کدام از عوامل در مورد پروژه به بیان توضیحاتی پرداختند و به سوالات خبرنگاران هم پاسخ دادند.

پیش از شروع رسمی مراسم دراماتورژ برنامه و تهیه‌کننده این پروژه صحبت و بیان کردند که شاهنامه نیاز به‌ضرورت به نگاه مجدد دارد. این اثر فاخر در برهه‌ای مهم از زمان زبان فارسی را نجات داد. فردوسی با پاسبانی از اساطیر ایران توانست فرهنگی را پابرجا کند که تا اکنون پابرجا مانده است. الان یکی از حساس‌ترین زمان‌های ایران‌زمین است. ایران‌زمین در حال حاضر دچار بحران است. ما با شاهنامه می‌توانیم خودمان را نگه‌داریم. شاهنامه یک کتاب جنگ نیست. کتابی است که بر مهر استوار شده و تمام فرهنگ این سرزمین را از ابتدا بازآفرینی کرده است. پشت صحنه‌های رزم و حماسیِ شاهنامه، مهری عمیق نهفته است.

image

فروش بلیت‌های این کنسرت هم‌زمان از طریق سایت ایران کنسرت و می‌رسی انجام می‌شود. قیمت بلیت‌ها را از 25 تا 195 هزار تومان در نظر گرفته شده است. در کنسرت‌هایی که در فضاهای باز انجام می‌شود معمولا از نوع چیدمان صندلی‌ها و حتی نوع صندلی‌ها نارضایتی‌هایی وجود دارد. اما با حمایت مالی سامسونگ دقت بسیاری شده که همه‌چیز به‌طور استاندارد پیش برود و همه با رضایت خاطر کنسرت را ببینند و لذت ببرند.

بعد ازآن عوامل فیلم در کنار مدیر مارکتینگ سامسونگ به بیان نظر در مورد این پروژه پرداختند.

فرهاد هجرت (مدیر مارکتینگ سامسونگ): فرهنگ ایرانی چندین هزار سال است که فراز و نشیب زیادی را از سر خودش گذرانده که یکی از شناخته‌شده‌ترین نمادهای این روزگار شاهنامه است. شاهنامه اشعاری ماندگار از نبردها و عشق‌های لطیف است که پدربزرگان ما آن را از نقادان شنیده‌اند اما هر زمان این اثر هنری با جدیدترین فناوری‌ها باید با حفظ همان داستان‌های حماسی مورد نشر قرار بگیرد. به‌این‌ترتیب در این زمانه هنر و فناوری در کنار هم کمک می‌کنند تا سبک زندگی ما متحول شود و افق‌های جدیدی پیش چشمان ما باز شود. در پروژه‌ای مانند پروژه "سی" می‌توان ترکیب هنر و فناوری را به بهترین شکل مشاهده کرد. در این پروژه بهترین‌های هنر موسیقی و نمایش در کنار یکی از برترین نام‌های عرصه فناوری قرار می‌گیرند و حاصل کارشان می‌تواند ما را به شکل جدیدی از درک زیبایی آثار شاهنامه برساند. تلاش همیشگی سامسونگ تمرکز بر نوآوری است و آنچه ما را به شرکت در این پروژه ترغیب کرد ایده نوآورانه آن بود. حضور سامسونگ در این پروژه نمادی است از حمایت سامسونگ از هنرمندان خلاق این مملکت و مرزوبوم که گامی موثر در عرضه فرهنگ برداشته‌اند و دنیای دیجیتال امروز را با دنیای فرهنگ و هنر پیوند زده‌اند.

image

 

همایون شجریان: نقطه مرکز این پروژه شاهنامه فردوسی است که در اشعار و چه در متنی که خانم ثمینی نوشته‌اند. اینجا تفاوتی هست و آن‌هم این‌که ما موسیقی‌های مختلف و تصنیف‌های بسیاری داریم که برخی با اشعار فردوسی و برخی هم با اشعار دیگر بزرگان. «ابر می‌بارد» و «آهای خبردار» را هم اجرا می‌کنیم. هدف اصلی من و آقای پورناظری از این پروژه این بود که بتوانیم نسل‌های مختلف را در این کنسرت کنار هم بنشانیم و کاری را خلق کنیم که از چند نسل شنونده و بیننده داشته باشد. درعین‌حال پیام شاهنامه را هم به این نسل‌ها برسانیم. فرم‌های موسیقی و نمایشیِ این اجرا بر این اساس بوده که افرادی با سن‌های مختلف و فرهنگ‌های مختلف بتوانند از این اثر لذت ببرند. شاید به این واسطه بتوانیم سلایق امروز را به شاهنامه نزدیک کنیم. هر کدام از کسانی که در این پروژه هستند به ما کمک کردند و وجودشان ارجمند و ارزشمند است.

سهراب پورناظری: تمام کسانی که اینجا هستند این پروژه که آرزوی من بود تحقق نمی‌یافت. در امتداد برنامه‌هایی که با همایون عزیز داشتیم من فکر کردم باید روی پروژه‌ای ملی کار کنیم. برنامه‌هایی داشتیم که درنهایت با مشورت با حمید نعمت الله قرار شد که تئاتر را به کنار خودمان بیاوریم. جلسه‌ای با حضور خانم ثمینی گذاشتیم و با ایشان هم مشورت کردیم. قرار بود هنر سینما هم در کنار این کار باشد اما فیلم «شعله‌ور» نعمت الله در زمان مقرر تمام نشد و هنوز هم کارهایش ادامه دارد. به همین دلیل حضور سینما در کنار ما ناممکن شد. ویدیو مپینگ را با پیشنهاد تهمورس پورناظری اضافه کردیم. ترجیح ما این بود که تنها یک اسپانسر داشته باشیم و این هم محقق شد. تمام هدف ما بازسازی هویت ملی است. همان‌طوری که توانستیم در سال‌های اخیر مقداری از موسیقی ایرانی و شعر ایرانی و غزل معاصر را در میان مردم امروز ترویج دهیم، امیدوارم در این کار هم موفق باشیم. البته دیکته‌ ننوشته غلط ندارد اما ما این کار را آغاز کردیم و بی‌شک چون کار اول است بی ایراد نیست. موسیقی پروژه‌ی «سی» از موسیقی نواحی، سنتی و معاصر ایران گردآوری شده است. آواز کلاسیک غربی و موسیقی کلاسیک غربی هم روی صحنه اجرا می‌شود. امیدوارم در هم‌نشینی این‌ها شیمیایی باشد و نه فیزیکی.
 
image

 

نغمه ثمینی: حدود 10 ماه پیش برای نخستین بار سهراب پورناظری درباره‌ی ایده‌ای با من صحبت کردند که پروژه‌ای بر روی شاهنامه بود. بعد از مدت‌ها کار به شکلی به نام درام موسیقایی رسیدیم یعنی جایی که موسیقی و تئاتر به هم نزدیک می‌شوند. در میان همه انتخاب‌ها به داستان زال و رودابه رسیدیم. پاییز و زمستان بخش تحقیق بود و در بهار مرحله نهایی به سرانجام رسید. این دومین اقتباسی است که من از شاهنامه می‌کنم که اقتباس نخستم بر روی داستان رستم و سهراب بود.

اصغر دشتی: این پروژه برای من تفاوت اساسی با دیگر پروژه‌ها داشته است. در کارهای دیگر به‌عنوان کارگردان همه‌چیز در حوزه اختیار ماست. اینجا برای نخستین بار تعدادی هنرمند گرد هم آمده‌اند و در یک تعامل سعی می‌کنند اثری واحد را با رسانه‌های مختلف ارائه کنند. از دی‌ماه پیش‌تولید اثر آغاز شده و از روز اول تیر ماه وارد مرحله نخست تمرین می‌شویم تا زمان اجرا برسد.

سحر دولتشاهی: من هم خیلی خودم را به داستان‌های شاهنامه نزدیک نمی‌دانستم. الان اما دغدغه مند تر کنار گروه هستم و برایم باعث افتخار است که در این کار حضور دارم.

مهدی پاکدل: خیلی خوشحالم که چنین پروژه‌ای در کشورمان دارد عملی می‌شود. پروژه‌ای که بر اساس یکی از گنجینه‌های ادبی ایران شکل گرفته است.

image

 

امیر جدیدی: امیدوارم که این کار بتواند حرکتی ایجاد کند که مردم ما با سرزمین و ادبیات خودشان از طریق شاهنامه بیشتر آشنا شوند.

image


 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)