هوش مصنوعی هوشمندانه؛ وقتی برندی کوچک غولها را به چالش میکشد!
درحالیکه غولهای فناوری میلیاردها دلار روی هوش مصنوعی سرمایهگذاری میکنند، یک برند کمترشناختهشده با رویکردی خلاقانه نشان داده که چگونه میتوان با منابع کمتر، نتیجهای بهتر گرفت.
تقریبا دو سال از زمانی که هوش مصنوعی با لفظ "AI" شروع به تسلط بر تمام فضاها و بخشهای دنیای تکنولوژی کرد، میگذرد. به محض این که چت جیپیتی در اواخر سال 2022 معرفی شد، به نوعی ذهن همه را متحیر کرد که بخشهای بزرگی از صنعت از جمله دنیای گوشیهای هوشمند زیر و رو شدند. پس از آن، نوبت به شرکتهای تولیدکننده رسید تا هر کمپانی کوچک و بزرگی، به دنبال راههایی برای ادغام کردن ابزارهای هوش مصنوعی در رابط کاربری خود باشند.
اما حالا در سال 2025، بسیاری از طرفداران دنیای تکنولوژی دیگر از شنیدن لفظ «هوش مصنوعی» خسته شدهاند. این بیشتر به خاطر ابزارهای بیمصرف و غیرقابل کاربردی بوده که شرکتهای تولیدکننده با تبلیغات بسیار در دستگاههای جدید خود برای کاربران تحمیل کرده و آن را نسبت به بهبود تجربه کاربری، در اولویت قرار میدهند.
امروزه گوشیهای هوشمند به مجموعهای از قابلیتهای هوش مصنوعی مجهز شدهاند؛ از تولید تصاویر نامطلوب گرفته تا خلاصهسازی نامفهوم نوتیفیکیشنها، نوشتن پیامها و ایمیلهایی که ما را از همیشه تنبلتر و بیحوصلهتر نشان میدهند. البته فراموش نکنید که تقریبا تمام اپلیکیشنهای فروشگاهها نیز ادعا میکنند که حالا «هوش مصنوعی دارند».
با این حال، در بیشتر گوشیهای هوشمند، تنها دو ویژگی مبتنی بر هوش مصنوعی واقعا کاربردی به نظر میرسند. یکی خلاصهسازی مقالات طولانی است که حتی در این زمینه هم برخی برندها (مانند گوشیهای گلکسی) عملکرد بهتری دارند. کاربرد دوم هم سرچ کردن است، چراکه این روزها سرچ کردن یک موضوع به کاری دشوار تبدیل شده و شاید این یک استراتژی جذاب باشد؛ بیارزش کردن جستوجوی گوگل با هدف این که مردم بیشتر از جمنای و دیگر چتباتهای هوش مصنوعی استفاده کنند. موضوعی که همچنان ارزش بحث بیشتری دارد.
در این میان، ناتینگ با رویکرد «کمتر، بیشتر است» وارد میدان میشود.
با بررسی Nothing UI و نحوه بهکارگیری هوش مصنوعی در آن، میتوان دریافت که این شرکت با دقت و بررسیهای زیادی در اضافه کردن قابلیتهای هوشمند جدید عمل کرده است.
البته، شاید این مسئله به دلیل محدودیت منابع یک استارتاپ باشد که امکان آزمونوخطای گسترده را ندارد. با این حال، قابلیتهای ارائهشده در این رابط کاربری کاملا با ماموریت اصلی ناتینگ همسو هستند؛ ادغام بیدردسر امکانات دیجیتال در زندگی روزمره کاربران.

در واقع، ناتینگ مسیر متفاوتی از برندهای امروزی را در پیش گرفته و تمرکز کامل خود را روی قابلیتهای هوشمندی قرار داده که همین امروزه میتوانند کاربرد کاملی برای کاربران داشته باشند. در این میان برای درک بهتر میتوان به قابلیتهای اپل اینتلیجنس اشاره کرد که علیرغم عرضه اکثر ویژگیها، هنوز برخی از آنها بهصورت کامل در دسترس نبوده و هنوز هم پس از گذشت یک سال از رونمایی آنها، کاربرد چندانی ندارند.
بنابراین، عرضه اپل اینتلیجنس و پلتفرمهای مشابه، بیشتر با هدف بازاریابی برای محصولات جدید است، اما ناتینگ طرز فکر متفاوتی دارد. ناتینگ تصمیم گرفته تا با در اولویت قرار دادن بهبود تجربه کاربری در عرضه قابلیتهای هوش مصنوعی، جایگاه فوقالعادهای برای خود کسب کند.
Nothing AI چه قابلیتهایی دارد؟
در حال حاضر، دو ویژگی اصلی ارائه شده است:
News Reporter: دستیار خبری هوشمند
ویجت News Reporter که سال گذشته معرفی شد، تیترهای مهم اخبار را در دستهبندیهای انتخابی کاربران خلاصه کرده و با صدایی که بر اساس مدل CFO ناتینگ، تیم هالبرو ساخته شده، آنها را بازگو میکند. این ویژگی باعث میشود کاربران حس نزدیکی بیشتری با شرکت داشته باشند، چراکه یکی از مدیران ارشد هر روز با جمله «سلام، من تیم هستم» اخبار را اعلام کرده و حتی یک شوخی هم مطرح میکند.
این ویجت را میتوان در هر گوشی اندرویدی یا آیفون از طریق اپلیکیشن Nothing X امتحان کرد. کافی است این اپلیکیشن را نصب کرده و ویجت (که به شکل یک دایره متشکل از خطوط است) را به صفحه اصلی اضافه کنید. البته برای استفاده، نیاز به یک حساب کاربری ناتینگ خواهید داشت، درحالیکه در گوشیهای ناتینگ، این مرحله حذف شده است.
Essential Space: مدیریت پیشرفته اطلاعات
اپلیکیشن Essential Space همزمان با گوشیهای ناتینگفون 3a معرفی شد. این برنامه عملکردی مشابه اپلیکیشن Screenshots گوگل دارد، اما با قابلیتهای گستردهتر خود عملکرد بهتری را ارائه میدهد. برای استفاده میتوانید مراحل زیر را طی کنید:
- با فشردن کلید Essential، یک اسکرینشات ثبت میشود.
- با نگهداشتن این کلید، علاوه بر اسکرینشات، یک یادداشت صوتی هم ضبط خواهد شد.

تمامی این موارد در بخش Essential Space ذخیره شده و هوش مصنوعی ناتینگ وظیفه مرتبسازی، استخراج کلمات کلیدی برای جستجوی آسان و حتی ارسال اعلانهای خودکار را در صورت شناسایی اطلاعات مهم یا حساس بر عهده میگیرد.
این قابلیت میتواند در جمعآوری و دستهبندی تحقیقات، ثبت رویدادها، ذخیره آدرسها در گوگل مپ و بسیاری موارد دیگر کاربرد داشته باشد.
در جدیدترین بهروزسانی، دوربین نیز به Essential Space اضافه شده است، به این ترتیب، کاربران میتوانند بهجای اسکرینشات، از سوژه موردنظر خود عکس بگیرند و هوش مصنوعی همچنان همان قابلیتهای پردازشی را روی آن اعمال کند. در آینده نیز قابلیت ضبط جلسات و تبدیل آن به متن همراه با برچسبگذاری هوشمند به این مجموعه اضافه خواهد شد؛ قابلیتی که پیشتر در دیگر سرویسهای مبتنی بر هوش مصنوعی دیده شده است.
ناتینگ در مسیر درست: دو ویژگی موفق پشت سر هم
قابلیت Essential Space میتواند برای افرادی که تحقیقات آنلاین زیادی انجام میدهند، یک ابزار کارآمد باشد. از آنجا که بخش زیادی از این تحقیقات از طریق گوشی یا تبلت انجام میشود، این ویژگی میتواند به سازماندهی و دسترسی سریعتر به اطلاعات کمک کند.
ویجت News Reporter نیز سال گذشته، هنگام استفاده از ناتینگفون 2a مورد آزمایش قرار گرفت. این ابزار هوشمند جذاب است، اما هنوز جای پیشرفت دارد. خلاصههای خبری بسیار کوتاه هستند، منابع خبری ارائه نمیشوند و راهی برای دسترسی به متن کامل مقالات وجود ندارد. اضافه شدن این امکانات نهتنها برای کاربران مفید خواهد بود، بلکه میتواند ترافیک بیشتری برای منابع خبری ایجاد کند.

با این حال نکته مهمتر این است که برخلاف بسیاری از برندها که صرفا شعار «تجربه کاربری در اولویت» را تبلیغ میکنند، گوشیهای ناتینگ بهتدریج نشان دادهاند که واقعا به این اصل پایبندند. این شرکت بهجای کپیبرداری کورکورانه، با دقت و آزمونوخطا ویژگیهای جدید و مفیدی را در محصولات خود ادغام میکند.
افزودن قابلیت استفاده از چت جیپیتی، حتی پیش از اپل!
پیش از آنکه اپل در رقابت هوش مصنوعی عقبنشینی کرده و چت جیپیتی را در iOS 18 ادغام کند، ناتینگ این امکان را فراهم کرده بود. کاربران محصولات ناتینگفون که از هندزفریهای Nothing Ear استفاده میکنند، میتوانند بهجای Google Assistant، چت با چت جیپیتی را مستقیما فعال کنند؛ یک ویژگی جالب که نشان از رویکرد نوآورانه این برند دارد.
بنابراین با این بررسیها میتوان به این نتیجه رسید که ناتینگ، به جای تمرکز بر شعارهای تبلیغاتی، اصل را روی بهبود تجربه کاربری قرار داده و با اضافه کردن ویژگیهایی که دیگر برندها از آنها به منظور سودآوری بیشتر استفاده میکنند، به دنبال هدفهای بالاتر است.
برچسبها: